[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:06

appie vandaag:
Afbeelding

nog wel wat eczeem op het hoofd,maar ik heb het maar 1x in gesmeerd met zinkzalf en het trekt al weg
Afbeelding

appie loopt 24/7 onder de eczeemdeken.
bij regen zetten ze hem in zijn paddock waar hij een schuilstal heeft.,
maar de dekens drogen heel snel dus kunnen gewoon om blijven.
ik ben vorige week donderdag voor het laatste op stal geweest en ap heeft tot vanmorgen continue onder de deken gelopen.
kan best, daar zijn ze juist voor

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:08

Hij ziet er prima uit!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:18

er zit alleen nog steeds wat winterhaar op,dat duurt vaak vreselijk lang bij hem.
dus echt mooi in de vacht zit hij nog niet helemaal.
maar lange maantjes en vollere staart,dus ik ben dik tevreden *\o/*

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:26

Ik ga eens mailen voor dat onderzoek, want daarstraks heeft ze overduidelijk haar hoofd opengeschuurd.

Lijkt wel of ze opeens imuum is voor die producten!

@ellepel: die zinkzalf, is dat te betalen? Anders ga ik dat halen voor op haar hoofd.
Hoe vaak moet je dat gebruiken?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:13

zinkzalf heb ik ook op stal liggen. ideaal. gewoon bij kruidvat of trekpleister te halen voor babies. Kost een paar euro. Echt niet duur iig.

antine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 20:26

Annetje: wat een opluchting als de plekken weer wat rustiger worden he? Ik heb vorige week het Fjordenkapsel van Bolle nog korter geknipt met een stalmaatje...anders vallen de kale plekken helemaal zo op..het voordeel is dat je er beter bij kan met wassen en smeren.
Ellepel: fijn dat het zo goed met Appie gaat; gaf jij geen zwarte kummel zaad of olie? Denk je dat dat er wat mee te maken heeft?
Bolle heeft altijd zijn deken op, behalve dan het uurtje per dag dat ik of mijn dochtertje rijd.
Ik had vorige week mijn dierenarts aan de telefoon; zinloos gesprek gehad..uiteindlelijk was zijn oplossing een cortisone injectie of volgend jaar Cavalesse proberen. Ik geef al biergist; denk niet dat Cavalesse gaat helpen.
Gebruik sudocreme, lijkt op zinkzalf en helpt ook heel goed bij open wondjes!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:04

Mijn Vän heeft deken en hoofdmasker 24/7 op. Hij schuurt even goed. Ik moet van de week een nieuwe deken halen. Hij begint dun te worden op de manenkam en er zit hier en daar al een gat in.
Hoe zou het nu toch komen dat hij met deken op ook jeuk heeft. Zouden de vliegjes door de deken heen prikken? Als hij een gat heeft in de deken, dat krijgt hij geheit daar een plek. Hoeft helemaal niet in de buurt van de manen of de staart te zijn. Zijn benen hebben gelukkig op dit moment nog weinig last.
Ik doe overigens 1 seizoen met een deken. Ik heb wel ondertussen 4 of 5 buikflappen die nog helemaal goed zijn. Die gaan nooit stuk.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:11

Hey, hier een pony die vorige week is begonnen met schuren. Kan het ZE zijn? Want had zelf het idee dat ze dan al eerder in het seizoen jeuk had moeten krijgen, of is dat niet het geval?

Wel begon het juist toen ze weer een weekje in de kapschuur stond, dus juist niet buiten. Ze staat nu weer buiten, dus wil het even een weekje aankijken, maar als het erger wordt moet ik toch eens naar een eczeemdeken kijken. Maar iemand ervaring met zo'n deken om doen in de opfok?

En ik lees iets over zinkzalf, dat heb ik nog wel liggen op stal. Dat gebruiken jullie op de geschuurde plekjes?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:12

Welke van de twee is het Aniek? Balen, zeker als het echt ZE is... Waar schuurt ze? Staart en manen? Of één van beide? En schilfert het?

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:20

Op het hoofd, rondom de oren/voorpluk zeg maar. In de manen niet echt geschuurd. De staart wel ietsjes, maar dat deed ze in de winter ook al wat uit verveling ofzo.
Waar geschuurd is wel wat schilfertjes :j

trudy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:24

hallo allemaal,ik vol dit topic al een tijdje omdat ik sinds november ook een exceem gevoelige shetlander heb.
Reci is een (bijna) 11 jarige merrie die altijd al ecxeem zou hebben gehad.Bij de vorige eigenaar schuurde ze staart en vooral manen,deze had ze ook bijna niet toen ik ze kreeg!Tot 7 mei stond ze in de duinen van Renesse dit was werkelijk 2 min van de zee!
Helaas bleek dit voor haar niet goed genoeg en kreeg ze als eerste jeuk aan haar buik,ze ging op 1 van dr hoeven liggen en zo schuurde ze haar buik,een week later wist ze in de duinbegroeing haar manen te schuren.Ik kwam hier pas achter toen ik haar insprayde met Rapweg,ze reageerde behoorlijk heftig op de spray die in de wondjes kwam!

Nu staat ze sinds 2 weken,24/7 met exceemdeken,op een ruime open weide waar het altijd wel waait en weinig geschuurt kan worden.
Ik smeer eens in de 3 dagen de kale plekjes in met een olie(weet even niet hoe dit heet)en de manen 1 keer in de week met Cowboy magic serum om ze zacht en makelijk vlechtbaar te houden!
Vandaag was weer zo'n smeer dag wat me helaas opviel was dat ze nog steeds ontzettend jeuk heeft aan haar buik en manen en de schilfertjes steeds erger lijken te worden!

kan iemand mij mischien vertellen hoe het kan dat de schilfertejs erger worden en of hier iets tegen te smeren is????

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 06:14

antine schreef:
Ellepel: fijn dat het zo goed met Appie gaat; gaf jij geen zwarte kummel zaad of olie? Denk je dat dat er wat mee te maken heeft?

nee,dat denk ik eigenlijk toch niet.
appie staat op schraal grasland en krijgt wel malle vitamines en heeft 24/7 zijn boett deken om.
ik denk dat dat eigenlijk meer invloed heeft dat hij er wel goed uit ziet.

trudy:
schilfertjes is oude huid,dus als je veel ziet is dat een teken dat de huid vernieuwd.
maar teveel schilfers is niet goed ,dan moet je de veearts laten kijken denk ik

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 06:35

Op de buik van mijn welsh smeer ik nu eczema balsem wat goed werkt, er zijn nog altijd geen nieuwe plekjes en het is mooi soepel (toen ze bij mij kwam was het dus open eerlijkheidshalve wel bekennen dat ik eerst toen het nog open lag isobetadine had gebruikt en paar dagen uierzalf rond toen wondjes dicht waren TKC maar daar reageerde ze slecht op maar de jeuk was wel compleet weg daardoor iig op haar buik sindsdien dus eczema balsum wat heel fijn smeerd voor die plaats). In manen en staart gebruik ik derfen waar ik opzich tevreden van ben ze schuurt nog minimaal maar nooit geen wondjes meer ofzo. De manen waren zelfs gegroeid ivm toen ik haar kreeg. Helas gister wel een fjorden kapsel moeten aanmeten want het was echt niet meer te doen dat derfenspul in die lange manen. verschrikkelijk..... wat een smeerboel. ach ja ze is een stoere meid en ze kan het boogje trots dragen dus was niet zo n ramp.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:19

Hallo,

Ik meld me ook even. Ik heb ook een exzeempaard. Vorig jaar heeft ze 3 dekens helemaal kapot geschuurd. Nu had ik alleen een halsdeel erop liggen, dat leek goed te gaan, maar nu heeft ze alsnog haar manen eraf en haar deken was nog gewoon heel >;) Ik heb het deken er maar af gehaald, heeft blijkbaar toch geen zin, heb nu 2 bezems op laten hangen op de plek waar ze schuurt. Ik smeer derfen, en dat werkt heel goed, de haren groeien al meteen terug. Alleen nu is het flesje bijna leeg.
Waar kopen jullie Derfen?? Ik kan het nergens vinden.....

Gr, Risje

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:32

Risje80 schreef:
Waar kopen jullie Derfen?? Ik kan het nergens vinden.....

De webshop van Vidoma. ff googelen en je hebt het zo gevonden!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:47

chipieke schreef:
Ik ga eens mailen voor dat onderzoek, want daarstraks heeft ze overduidelijk haar hoofd opengeschuurd.

Lijkt wel of ze opeens imuum is voor die producten!

@ellepel: die zinkzalf, is dat te betalen? Anders ga ik dat halen voor op haar hoofd.
Hoe vaak moet je dat gebruiken?

is gewoon zinkzalf van zwitsal :D
elke drogist heeft het wel.
maar ook al had ik niet gesmeerd dan waren die plekken ook wel geheeld hoor.
scheelt alleen dat als het wat vettig is dat dan de jeuk minder is :j

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:53

Het ziet er naar uit dat ik me hier af kan melden, mijn ZE-er blijkt nl geen ZE-er te zijn maar een IR paardje die alle symptomen van ZE had. Het enige verschil met de ZE is dat ze ook in de winter een gevoelige huid bleef houden (ze had wel jeuk maar schuurde niet). Had altijd wel het idee dat ze geen "echte" ZE had maar kon er mijn vinger niet opleggen wat het dan wel kon zijn, ze was/is verder dan ook niet dik.

Haar moeder is gevoelig voor hoefbevangenheid (vorig jaar echt bevangen geweest) dus die had ik opgegeven voor een onderzoek van de Glucobalans. Toen ik de bijhorende vragenlijst bekeek bleek dat ik voor mijn ZE-er meer vragen met ja kon beantwoorden dan voor mijn HB-er. Nu staat zijn sinds ong 14 dgn ook op de Glucobalans en de harde manenkam incl groeven zijn verdwenen en ik heb haar al een tijdje niet meer zien schuren, buiktrappen of overdreven rollen. Ben dus helemaal blij *\o/* . (oke, ik had natuurlijk liever een paardje dat niets mankeerde maar IR kan ik beter "managen" dan ZE)

Mocht 1 van jullie paardjes dus buiten de ZE periode ook nog gevoelig reageren op de huid, problemen hebben met verharen en/of problemen met hoefscheuren e.d. hebben, kijk dan nog eens even verder of het idd wel ZE is.

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:04

Risje80: Bij de paardendrogist kan je het ook bestellen :) .

Ik heb nu 3x Derfen gebruikt. Nog geen resultaat. Heb de vee arts weer laten komen, dit keer een andere.
Toch lijken de symptomen op ZE. Alleen is het bij Vita voornamelijk de staart. De manenkam is niet dik en daar schuurt ze niet.
Er is een test gedaan op aarswormen, deze was negatief.

De VA kwam met 2 opties. Vita 48u op stal zetten en kijken of de klachten verdwijnen, aangezien ze dan niet gestoken word. Óf Vita een eczeemdeken op doen en dan kijken wat er gebeurt. De VA dacht namelijk ook aan een allergische reactie op een bepaalde vlieg, maar dit kan dus ook best een knut zijn (dus wel ZE).

Ik heb voor optie 2 gekozen. Ik kan het niet aanzien om Vita op stal te zetten, omdat ze dan de staart kapot schuurt. Ik heb gisteren de Horse Pro eczeemdeken van de paardendrogist gekocht en ga deze vanmiddag passen. Vita is inmiddels verplaatst van weide. Ze staat nu met 2 pony's op een schraal stukje land en krijgt 2x daags hooi bijgevoerd.

Nu zit ik nog een beetje met het voeren. Aangezien ik Vita toch wel veel train, ben ik bang dat ze een tekort krijgt aan vitamines/mineralen en energie. Wat geven jullie je paard met ZE?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:07

deaglán ,heb jij bloed laten prikekken om IR echt te laten vaststellen?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:25

Ik heb zelf Gluco balance gekocht om te proberen of het werkt bij zomereczeem.
Na al een heleboel dingen geprobeerd te hebben, lijkt dit toch het beste te werken. Ik gebruik het in combinatie met derfen, maar hoef echt maar heel af en toe te smeren en dan alleen nog onder de buik. Verder heeft ze wel een RSIH en kap op.
Vorig jaar een klap geld uitgegeven aan Cavalesse, heb 3 pakketten gebruikt, zonder resultaat. Een supplement op basis van biergist en knoflook, maar dat was em ook net niet. De nodige smeersels. Niks werkte voldoende. Ik juich nog niet te vroeg, want ze heeft aan het einde van de zomer het meeste jeuk, maar ik hoop wel dat dit hét middel is ;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:26

Deaglán, mijn paard heeft ook de harde kam incl. groeven, die wordt ook dik van de lucht helaas nu ook weer (dus momenteel ga ik niet meer in discussie dat ze te dik is whaahahahah, twee weken op een andere wei en helaas moet ik dus toch gaan denken aan een graasmasker hoewel dat de vorige keer Echt Niet bevallen is) maar vorig jaar is ze getest op IR en had het niet. Dus ik zou voor alle zekerheid dan wel laten testen, bloedje trekken is relatief snel gedaan.

En nog steeds geen jeuk hier! Ben echt helemaal blij ermee, voer gaat nog verder terug, hooi iets terug (ze staat op stro, dus ze heeft genoeg te knabbelen) en arbeid iets omhoog, langere bosritten en zwaardere training.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 18:00

Nou, inmiddels is er bloed getrokken en op IR getest
insuline was 5,5. moet tussen 4 en 5 zijn
glucose is 11,8, moet <10 zijn.

Maar dit is alleen betrouwbaar bij een nuchter paard. Karev had dus al 24/7 op de wei gestaan. adh daarvan was de IR test goed, maar met de kanttekening dat ze er gevoellig voor kán zijn. Nu moet ze op dieet. Ze staan nu 24/7 op de wei. Op stal s'nachts is nu geen optie, omdat Monique uit de runnng is voor langere tijd. Ik oet dus alles alleen doen. Dus ga ik een stukje afzetten in de wei, zodat karev s'avonds apart komt, en mijn pa haar er s'morgens weer uit laat, de wei op.

Komt direct dilemma 2. Ze oet apart, omdat ze moet afvallen. Maar is het wijsheid om haar dan zonder hooi op het aparte stukje te zetten? Daar staat dan zga geen gras. dan ''vast '' ze dus ongeveer 12 uur.

Voer ik haar wel hooi, dan krijgt ze dat om 20 uur. dat zal ook binnen een uurtje op zijn.

De normale bloeduitslag was goed, niets afwijkends.

Hebben jullie ervaring met magnesium chelaat bij de kriebelaars? En zou je dat aan een paard met geen afwijkingen in het bloed kunnen geven. Bedoel, geen tekorten

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 18:31

12 uur zonder eten is veel te lang, je kan beter hooi ergens indoen wat ze niet in één keer op kan eten of iig langer mee doet dan een uurtje.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 18:32

Karav, op het stuk wei staat in ieder geval wel kort gras toch? Dan zou ik voorloppig niks bijvoeren. Overdag loopt ze op de wei waar ze voldoende kan eten en 's avonds heeft ze toch wat te knabbelen en blijft haar stofwisseling aan de gang. Mocht je nou zien dat ze teveel of te snel afvalt dan zou ik haar wat hooi bij voeren.
Van magnesium hoor ik wel goede dingen, maar ik heb er zelf geen ervaring mee.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 19:15

tjady schreef:
Mijn Vän heeft deken en hoofdmasker 24/7 op. Hij schuurt even goed. Ik moet van de week een nieuwe deken halen. Hij begint dun te worden op de manenkam en er zit hier en daar al een gat in.
Hoe zou het nu toch komen dat hij met deken op ook jeuk heeft. Zouden de vliegjes door de deken heen prikken? Als hij een gat heeft in de deken, dat krijgt hij geheit daar een plek. Hoeft helemaal niet in de buurt van de manen of de staart te zijn. Zijn benen hebben gelukkig op dit moment nog weinig last.
Ik doe overigens 1 seizoen met een deken. Ik heb wel ondertussen 4 of 5 buikflappen die nog helemaal goed zijn. Die gaan nooit stuk.

Hoe groot zijn die buikflappen? Wil er wel 1 over nemen :D