[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:54

Daks schreef:
Fcsa nee nog niet onder het zadel.
Wil eerst alles goed hebben en lichamelijk ook weten dat er niks is.
Dat met die oren naar voren kan ook zijn omdat hij die hoek aan de kant van de weg eng vind.

Spitst hij niet vlak voor het schudden? Dat doet de mijne, net of er een vlieg op zijn neus zit.

Daks

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:55

Fcsa dat zou ik even in de gaten moeten houden

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:56

Is hij er van de ene op de andere dag mee begonnen?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:04

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:07

Dat flapperen zou ook uiting van spanning kunnen zijn en dat heeft wel verband met HS.
Verder valt mij op dat hij geen gemakkelijke houding in het lichaam heeft. Op basis daarvan denk ik dat er met Daks nog wel winst te behalen is met bijvoorbeeld rechtrichten aan de hand. Gelijk ook goede voorbereiding voor het rijden.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:09

Dyonne dat klopt.
Wil nu ook eerst een hoop ontspanning gaan krijgen heb het idee dat het 1 bonk spanning is namelijk.

Zien jullie ook erschil met het laatste filmpje?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:09

Daks schreef:
Ja naar dat ik nu kan bedenken wel.
Eerst dacht ik dat het zijn tanden waren.
Maar ook op stal of los doet hij jaknikken.
Hij heeft heel veel last van zijn tanden gehad.

[MD] Paard kwijlt slijmt en heeft dunne mest

Vaak door de tandarts behandeld? Als dat zonder sedatie was, kunnen de problemen ook veroorzaakt zijn door teveel spanning op het TMJ (kaakgewricht).

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:12

Fcsa alls is onder verdoving gedaan.
Zonder verdoving accepteerd hij echt de klem niet.

En dat tmj gewricht kan je dat evt ook weer los krijgen?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:16

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:31

Oke dank je.
Ik ga even lezen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:42

Jeetje word er ff stil van

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 10:05

Mijn paard is begonnen met shaken op de dag nadat hij naar de tandarts was geweest (zonder sedatie). Heeft daarna ook nog tijden last gehad van een gevoelig TMJ (mocht hem niet aanraken op zijn hoofd).

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:46

@ Daks, wat mij opvalt is dat er geen ontspanning in het paard zit, hoofd zit erg hoog waardoor er geen ruimte is voor ontspanning. Dit kan goed met je eigenlijk longeerhouding te maken hebben. Ik zou hem graag met meer lengte in zijn lichaam zien, hoofd level (dwz kruin op schofthoogte) of laag.
Hij is voornamelijk in contrabuiging, dit veroorzaakt an sich al om meerdere redenen (niet alleen fysiek) spanning. Juist gebruik van lichaamstaal icm. kloppende zweephulpen/ longehulpen kunnen hier al een wereld van verschil in maken.
Als een paard een ontspannen houding aanneemt (die overigens niet te forceren is met strakke touwtjes), komen er endorfines vrij in het lichaam. Door correcte training zal het paard al snel leren dat een ontspannen houding aangestuurd door zijn begeleider maakt dat hij zich prettig voelt. Hierdoor zal het paard meer vertrouwen in de begeleider krijgen, zich beter kunnen concentreren en zich dus makkelijker laten bewerken.

Vwb Camaro denk ik ook zeker aan ontspanning, na het losrijden is het paard 'erdoor te krijgen', dwz als hij losgereden is en aan het werk gaat (en als het goed is dus de endorfines die bij correcte training horen door het lijf gaan), is de HS weg. Zaak dus om hier in het geheel rekening mee te houden, ook bij het poetsen, longeren, opzadelen etc. etc.

Wanneer HS wordt veroorzaakt door (emotionele/ mentale en fysieke, aangezien dat bij paarden enorm sterk met elkaar samenhangt) spanning is het zaak om onze omgangsmethoden aan te passen. Veel meer paarden dan wordt gedacht krijgen te maken met stress doordat wij mensen ze behandelen op een manier die ze niet begrijpen of ze stress aanjaagt. Dit heeft niks te maken met bijv. bokkende paarden of openlijk verzet, veel paarden 'lijden in stilte', wat wel HS tot gevolg kán hebben.
Kleine dingen als fel licht e.d. kunnen dan het symptoom HS triggeren, maar zijn zeker geen oorzaak. In zo'n geval is een pollennetje weliswaar een verlichting maar alsnog slechts symptoombestrijding.

Ik ben van mening dat men in eerste instantie moet zoeken naar een fysieke oorzaak, maar zeker ook moet kijken naar de eigen omgang en training. Bij een paard als Camaro bijv. is het heel goed mogelijk dat de training OHZ goed klopt, en dus als een soort therapie gaat werken, zoals training ook bedoeld is. Wanneer dit in de overige omgang niet wordt volgehouden (bijv. toch teveel in het paard zijn face zijn, verkeerd gebruik van lichaamstaal etc.), blijft de HS de kop opsteken tot het paard weer even 'therapie' heeft gehad.
Bij paarden is spanning die vanuit het mentale/ emotionele stukje komt uitermate goed aan het lichaam af te lezen. Een hoop 'fysieke' problemen vinden dan ook zijn grondslag aan de mentale kant.

Overigens is het aanraken van 'dingetjes' op de neus idd een bekende trigger, Zneddie had het als het erg stoffig was, maar ook als het bijv. zachtjes regende of wanneer er veel vliegjes waren, hij onder een uitvallende bloesemboom langsliep etc. etc.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:27

Zo, ik meld me hier ook weer in dit topic.

Mijn haflinger is vooral 's zomers een headshaker. Nu, in de winter, heeft hij er af en toe last van. Maar dan voldoet alleem een neusnetje. In de zomer rijden we standaard met een rijd-vliegenmasker en neusnetje in combinatie met het rambo Micklem multibridle hoofdstel. Deze combinatie van dingen helpt bij hem erg goed!! Waar hij precies door getriggerd wordt is mij nog steeds (na 2 jaar) niet helemaal duidelijk. Tussendoor heeft hij een fase gehad waarbij hij extreem schudde. Dit was anders dan normaal en uiteindelijk bleek zijn hals/atlas behoorlijk vast te zitten ze de osteopaar. Dit kwam waarschijnlijk door een val of vastliggen in de stal. Nou is dat extreme gelukkig weer weg. Ik merk wel dat hijregen/sneeuw/hagel/zand dat tegen zijn hoofd aan komt niet gaaf vindt. Maar soms is hij ook op dagen aan het schudden terwijl al deze dingen niet aanwezig zijn.

Het blijft een lastig iets! Gelukkig heb ik iets gevonden wat bij hem werkt en ik gun dat iedereen... Niks is verschrikkelijker dan je paard gefrustreerd zien worden waar hij/zij en jezelf als eigenaar niks aan kan doen.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:37

Merrieveulen, bedankt voor je uitgebreide reactie! Jullie geven allemaal trouwens erg heldere info, heel fijn!

Misschien moet ik nog even iets verduidelijken. Als er geen prikkels zijn, schudt Camaro niet. Sinds het vliegenseizoen voorbij is, schudt hij niet meer. Alleen bij bijvoorbeeld stuifsneeuw in zijn neus wappert hij weer even. Het is zelfs zo prikkelgebonden dat ik in onze overdekte bak (met windgaas rondom) bij stuifsneeuw bij de windzijde geschud krijg en zodra ik de bocht om ben uit de wind het stopt. Als ik aan de windzijde de binnenhoefslag pak kan ik probleemloos rijden, ook losrijden.

Het is inderdaad logisch dat hij na het losrijden stopt met schudden. Zowel door lossigheid als focus. We beginnen vrijwel altijd lang laag, dat maakt het ook lastig om verbinding te houden en geeft Camaro meer schudruimte. Ik neem het schudden in die fase dan ook maar voor lief, aangezien het langlaag erg goed voor ons werkt. Meer verbinding in het werk op lengte is ook nog een aandachtspunt.

Wat misschien ook opvallend is: wanneer Camaro echt stijf staat van de stress (eerste keer een dressuurproef in een spooky binnenbak bijvoorbeeld), wappert hij met alle onderdelen van zijn lijf, behalve zijn hoofd :') Heb niet het gevoel dat stress een trigger is. Bij stresssituaties springt hij letterlijk een gat in de lucht.

Bij alle omstandigheden ga ik hetzelfde met Camaro om volgens mij. Ik zal straks in het vliegjesseizoen weer even in de gaten houden of daar een lijn in te ontdekken is. Camaro is heel open en toont heel bassale reacties, ik denk dat ik spanning bij hem wel kan oppikken. Tot nu toe heb ik nog geen verband gezien.

Wat een complexe 'aandoening' is het ook zeg! Zo veel paarden, zo veel uitingsvormen...

Elevien, zo te lezen heb jij er ook een flinke zoektocht op zitten zeg! Gelukkig kan die van mij af met een neusnetje in het vliegjesseizoen...

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:39

shirleyp schreef:
Elevien, zo te lezen heb jij er ook een flinke zoektocht op zitten zeg! Gelukkig kan die van mij af met een neusnetje in het vliegjesseizoen...

Ja drama... Hij is al tig keer onderzocht door de dierenarts, niks afwijkends te vinden. De osteopaat is ervan overtuigd dat ze al het schudden eruit kan krijgen. Ik geloof daar niet zo in. Dat heftige geschud van het vastzitten wel, maar dit geschud wat op te lossen is met een neusnetje en masker? Nee... Hij laat zich sowieso al enorm lastig behandelen door de osteopaat. Hij durft zich gewoon niet volledig over te geven aan de behandeling. Het is net of hij het eng vindt om met zichzelf geconfronteerd te worden. En dan de concentratie die erbij komt kijken... Niet voor hem weg gelegd :')

Maar wie weet kan ik hier nog meer tips of ideeën opdoen waar dit geschud vandaan kan komen!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 22:44

mijn paard is door de ctscan geweest
ze verdachten hem ervan artrose te hebben daar waar het hoofd overgaat in de halswervel
maar deze was helemaal glad.

bij mijn paard kwam eruit dat hij vernauwde bloedvaten in het hoofd heeft

ik heb hem met homeopathie weer op de rit gekregen

het enige wat hij nog heeft is overmatig zweten op het hoofd, maar schudden doet hij niet meer.

heb de hele rit van klinieken gevolgd.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 08:53

@ Shirley, OK duidelijk. Vergeet echter niet dat het schudden een symptoom is, en vliegjes/ stuifsneeuw weliswaar triggers zijn, maar meestal niet de oorzaak. Er is sprake van een bepaalde irritatie die maakt dat ze bijv. de vliegjes niet verdragen waar een ander paard dat wel doet. Het bekende 'emmer die overloopt' verhaal zeg maar.

Wat ze bij het paard van Mirgino hebben gevonden is zeker ook interessant vind ik, aangezien dat de enige lijkt te zijn hier bij welke er een aanwijsbare, bewezen oorzaak is gevonden. Mijn pony is ook helemaal genezen ervan maar bij hem was de oorzaak dus anders. HS is slechts een symptoom en kan bij een heleboel oorzaken passen, van 'gewoon' een slecht passend zadel of hoofdstel tot dus echte medische problemen, tot opgekropte spanning.

Overigens is mijn pony in spannende situaties ook een echte spring in het veld, dat soort spanning is heel helder en duidelijk en ziet iedereen. Onderhuidse spanning, die getoond wordt door veel subtielere signalen, wordt vaak over het hoofd gezien. Kan bijvoorbeeld ook tot hoofdpijn e.d. leiden.
Ik heb overigens verder niet echt een verband gezien tussen paarden die zich snel 'stressig' gedragen en paarden die dat niet doen. Er zijn ook heel 'koele' shakers, om het zo maar te zeggen.

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:59

Hallo, allemaal.
mijn paardje komt een paar weken geleden bij de dierenarts vandaan na enige dagen daar gestaan te hebben .
blijkt hij plotseling headshakingsyndrome te hebben. nooit eerder last gehad ik heb hem al vanaf veulen.
za enig onderzoek lijkt het nu door licht te komen... midden in de winter??? wie heeft er al goede ervaringen met b.v. laarakker of medicatie?
hij is te rijden maar heeft er wel erg veel last van wil steeds stoppen of probeert in gallop met zijn been zijn nues te raken! heeeeel frustrerend !
hij niest niet of snotterd ook niet gewoon heel veel prikkeling in zijn neus! ik denk dat stress de trigger is geweest hij is namelijk geopereerd en daarna kreeg hij na 6 weken ook nog oedeem dus al met al in een half jaar tijd 3x bij de dierenarts gestaan voor 3 of meer dagen.
hopelijk is het tijdelijk maar ik zoek wel verlichting voor hem. hij staat nu al op vlas maar hij doet het ook als hij buiten staat los in de bak of tijdens het poetsen ..in zijn lijf is hij supper dus geen lischamelijke klachten lijkt het.
wie heeft er een tip!!!!!!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:05

drunny schreef:
Hallo, allemaal.
mijn paardje komt een paar weken geleden bij de dierenarts vandaan na enige dagen daar gestaan te hebben .
blijkt hij plotseling headshakingsyndrome te hebben. nooit eerder last gehad ik heb hem al vanaf veulen.
za enig onderzoek lijkt het nu door licht te komen... midden in de winter??? wie heeft er al goede ervaringen met b.v. laarakker of medicatie?
hij is te rijden maar heeft er wel erg veel last van wil steeds stoppen of probeert in gallop met zijn been zijn nues te raken! heeeeel frustrerend !
hij niest niet of snotterd ook niet gewoon heel veel prikkeling in zijn neus! ik denk dat stress de trigger is geweest hij is namelijk geopereerd en daarna kreeg hij na 6 weken ook nog oedeem dus al met al in een half jaar tijd 3x bij de dierenarts gestaan voor 3 of meer dagen.
hopelijk is het tijdelijk maar ik zoek wel verlichting voor hem. hij staat nu al op vlas maar hij doet het ook als hij buiten staat los in de bak of tijdens het poetsen ..in zijn lijf is hij supper dus geen lischamelijke klachten lijkt het.
wie heeft er een tip!!!!!!

ik zou de kant van homeopathie proberen, dat heeft mijn paard super geholpen! :j

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 22:56

Hmmm... Ik zal wel zwaar in de ontkenningsfase zitten :') , maar ik heb toch echt niet het vermoeden dat er een intern probleem aan ten grondslag ligt in Camaro's geval. Gelukkig levert het weinig onprettige situaties op en is alles met een netje te ondervangen. Ik laat alle geldverdienende -paten nog maar even achterwege zolang het beheersbaar is. :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:05

shirleyp schreef:
Hmmm... Ik zal wel zwaar in de ontkenningsfase zitten :') , maar ik heb toch echt niet het vermoeden dat er een intern probleem aan ten grondslag ligt in Camaro's geval. Gelukkig levert het weinig onprettige situaties op en is alles met een netje te ondervangen. Ik laat alle geldverdienende -paten nog maar even achterwege zolang het beheersbaar is. :)

:D groot gelijk, je loopt er wel op leeg!

maar ik - als grote scepticus >;) - ben blij dat ik het gedaan heb :j

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:19

Hihi :D Geloof dat je er zeker veel aan kunt hebben! In het onderwijs zoeken we hulp als we zogenaamd handelingsverlegen zijn, ik probeer dat hier ook maar toe te passen. Zolang ik zelf nog oplossingen kan verzinnen...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 08:48

@ Drunny, jouw paardje heeft in de kliniek heel veel stress, angst en spanning ervaren. Dit kan zéker een trigger zijn. Het is goed mogelijk dat hij zich heeft vastgezet in zijn lijf en daar nu zelf niet meer uitkomt. Ik zou sowieso aanraken om veel ontspannende oefeningen te doen, altijd werken naar ontspanning ontspanning ontspanning, uiteraard niet geforceerd met teugels oid.

Wat voor behandelingen heeft je paard allemaal gehad? zijn daar dingen bijgeweeest die zijn hoofd/ nek hebben kunnen forceren? is hij misschien gevallen toen hij uit de narcose kwam?

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:52

hij had wel schade! schaafwonden op zijn gezicht na de narcose dus hij is wel gevallen denk ik! hij is geopereerd aan ocd (een chipje verwijderd)! ik ging er eigenlijk heen omdat hij wat vast zat in zijn schouder na een glijpartij in het weiland, maar ze vonden dit eerst.
toen ik weer mog opbouwen met de training kreeg hij pijn aan beide achterbenen en werden ze iets dik (oedeem) weer naar de clinic voor drie dagen ingespoten en behandeld met hydrocortiderm en metacam.
deze keer begon hij thuis direct met zijn hoofd te gooien dus ik dacht een reactie op de metacam het werdt na een week wel iets minder.
maar toen ik weer begon met de training na twee weken zat hij nog steeds vast in zijn schouder. (inmiddels ruim drie maanden na de operatie) weer terug naar de clinic hij is daar drie dagen gereden en los gemaakt!
hij is nu heel fijn in zijn lijf maar zijn eigen hoofd zit hem in de weg door de irritatie aan zijn neus wil hij niet echt aan de hulpen , maar als hij eenmaal reageerd is hij heel fijn tot zijn neus de aandacht weer opeist heel frustrerend. de puf die ik gister heb gehaald heeft als uitwerking dat hij nu tijdens het rijden meer lucht heeft en dus op een stoomlocomotief begint te lijken hij blijft maar snuiven tijdens het rijden en ik noem het maar even buffelen dus de ontspanning is ver te zoeken ook met uitstappen draaft hij steeds weg en is hij gewoon veel te snel!!! komt niet terug op je zit en ik wil niet aan zijn mond komen omdat dit alleen maar heftiger trekken en schudden in de hand werkt!
neus netje heeft geen enkel effect. in het donker rijden scheelt wel iets dus licht lijkt de trigger te zijn en stof verergert het geheel!
laat er door verschillende mensen naar kijken het probleem ligt niet aan het rijdtechnishe gedeelte en hij heeft echt geen pijn meer aan zijn lijf het is puur zijn hoofd!

ik ben bang dat mijn paardje zijn systeem overhoop ligt door al dat dierenarts gedoe!
ik denk dat ik een plekje voor hem ga zoeken waar hij lekker veel buiten kan lopen en geef de natuur maar eens een kans om hem er boven op te helpen VAKANTIE dus! ik hoop dat hij weer gelukkig wordt ik vind dit zo zielig!

welke homeopatishe produkten hebben geholpen!?