[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 09:54

Nou ja,denk dat als je er voor zorgt dat je dier telkens een tijdje zonder deken loopt het dan wel wat mee valt.
Ik doe dat bij appie toch wel, even met zijn vacht in de frisse lucht :j

xMathilde

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 10:07

De zon in nieuw zeeland is echt een stuk feller dan in Nederland. Zij hebben bijv ook meer problemen met huidkanker door de felle zon. Of dat invloed heeft op vitamine D weet ik niet.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 10:11

Precies xMathilde dat denk ik dus van wel!

Nog een puntje, gras bevat veel minder vitamine D3 dan hooi en veel zomereczeem paarden zijn paarden die niet al te veel gras krijgen om overgewicht te voorkomen. Ik denk dus dat het voor eczeem paarden belangrijk is om voer te voeren met een hoog vitamine D3 gehalte omdat het ontstekingsremmend werkt.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 11:33

Wdj schreef:
Ik wil graag even aansluiten. Heb een ernstige ZE er... Ik heb haar nu een 9 maanden op de Vitalbix lijn... Ze krijgt witlof ipv worteltje op zn tijd. Maar nu het volgende: zou een paard gebrek aan vitamine D kunnen oplopen als ze constant in de exzeem dekens staan? Ik rij zomers ook altijd met een deken op, zelfs in de bak....

Een paar jaar terug is er ook 's over geschreven omdat eczeempaarden die veel onder dekens stonden ook wat sneller verkouden leken te worden of sneller gingen hoesten. Die misten dus best wel veel zonlicht en daardoor leek de weerstand te verminderen.
Echter veel eigenaren van die zomereczeem paarden bleken niet of nauwelijks krachtvoer bij te voeren en dan denk ik dat er inderdaad tekorten op kunnen treden.

Als je bijv. Vitalbix voert en in de geadviseerde hoeveelheid dan lijkt me dat je paard voldoende vit. D binnen zou moeten krijgen.

De ellende is dat diverse oorzaken ZE kunnen veroorzaken. Het zijn niet alleen de mugjes. Als een paard bijv. een behoorlijk leverprobleem heeft dan kan het zelfs ernstig jeuk krijgen van de zon en is dus juist de zon de veroorzaker van de ZE. Ik spreek helaas uit ervaring.
We hebben hier een paard gehad met behoorlijk leverproblemen die 2 jaar lang juist door de zon enorm ZE klachten kreeg.
Toen we door middel van Mariadistelzaad de leverproblemen een stuk konden verbeteren verdroeg ze de zon weer gewoon en kon ze weer zonder eczeemdeken de zomermaanden door.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 13:57

Dank je wel!

Fabj3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:49

@ Fjordengek93

Sorry voor mijn late reactie!
Ja als ik de staartflap optil is het achterbeen bloot.
Maar heb jij ook de Eczeemdeken rambo sweet itch hoody met vamoose?

Fabj3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 16:16

Hoi allemaal,

Ik ben heel benieuwd wie er allemaal de Rambo sweet itch hoody (vamoose) gebruikt?
Ik heb vorige jaar deze deken gekocht omdat mijn paard niet meer rustig in de wei kon staan zonder helemaal lek geprikt te worden.
En helaas is hij mij heel erg tegen gevallen, en heb ik heel veel spijt dat ik zoveel geld hiervoor heb neergelegd.
De Vamoose lijkt niet te werken, mugjes prikken gewoon door de deken heen.
Daarbij werd mijn paard drijfnat onder de deken, niet erg comfortabel dus.

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 17:03

Wat interessant om te lezen dit. Geloof dat ik jullie ga volgen, wie weet haal ik er wat tips uit :o

Zie nu al op tegen de zomerperiode. Paard had vorig jaar súperveel last, het lijkt elk jaar erger te worden.. Hij kreeg ook bulten van huidontstekingen bij de plekken waar hij geschuurd had, heel naar.
Zijn voorpluk is het eerste wat eraan gaat, zag dat dat bij een aantal van jullie ook zo is.

Heb hem nu helemaal van de brok af en voer alleen Pavo Nature's best (naast onbeperkt ruwvoer) Hier doet hij het heel goed op, maar het is natuurlijk ook winter ;) Ben alleen nog op zoek naar een andere eczeemdeken, van de RSIH krijgt hij super schuurplekken. Denk dat ik toch maar eens een seizoen wat anders ga proberen.. + eczeemkap, zijn hoofd is ook altijd kaal..

Laten jullie de eczeemkap op in de stal? Paard schuurt altijd het ergst aan zijn hoofd als hij net weer op stal komt..

Blijft lastig dat zomereczeem

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 17:49

Fabj3 schreef:
@ Fjordengek93

Sorry voor mijn late reactie!
Ja als ik de staartflap optil is het achterbeen bloot.
Maar heb jij ook de Eczeemdeken rambo sweet itch hoody met vamoose?

Ja maar alleen gepast geen gebruikers ervaring hoor

Merk wel dat de liner er abspluutniet onder past veelste kort

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 18:25

@Inge_Zorro, hier gaat ze nooit op stal, maar zou ze wel op stal gaan dan zou ik zeker de kap op laten, anders zou ze alles weg schuren. In de trailer doe ik een staartbeschermer om, want ze begint begint meteen haar staart kapot te schuren aan de balk. Hoewel, vorige zomer deed ze dit niet, progress! *\o/*

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 18:45

Inge_Zorro schreef:
Wat interessant om te lezen dit. Geloof dat ik jullie ga volgen, wie weet haal ik er wat tips uit :o

Zie nu al op tegen de zomerperiode. Paard had vorig jaar súperveel last, het lijkt elk jaar erger te worden.. Hij kreeg ook bulten van huidontstekingen bij de plekken waar hij geschuurd had, heel naar.
Zijn voorpluk is het eerste wat eraan gaat, zag dat dat bij een aantal van jullie ook zo is.

Heb hem nu helemaal van de brok af en voer alleen Pavo Nature's best (naast onbeperkt ruwvoer) Hier doet hij het heel goed op, maar het is natuurlijk ook winter ;) Ben alleen nog op zoek naar een andere eczeemdeken, van de RSIH krijgt hij super schuurplekken. Denk dat ik toch maar eens een seizoen wat anders ga proberen.. + eczeemkap, zijn hoofd is ook altijd kaal..

Laten jullie de eczeemkap op in de stal? Paard schuurt altijd het ergst aan zijn hoofd als hij net weer op stal komt..

Blijft lastig dat zomereczeem

Bij mijn paardje wordt de voorpluk er pas als laatst afgeschuurd. Dan ben ik helemaal blij dat t meeste er nog aan zit en dan in de laatste maand word de voorpluk een pleeborstel :n Ik doe verder niet aan eczeemkappen, die weet ze altijd af te krijgen. En qua schuren aan de voorpluk valt het dus wel mee hier.
Nu nog geen eczeem/vliegen deken of iets op gehad, de hals ligt alwel klaar om aan de regendeken te bevestigen zodra het weer wat beter weer word. Wat een regen en wind zeg, bah.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 19:18

O, met eczeem kap bedoel je een masker?

Pebbles_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 00:08

Hoi meiden.. ik heb sinds nov 2015 een shetje voor m'n dochter.. afgelopen zomer kwam ik er helaas te laat achter dat het jeuken zomereczeem bleek te zijn.. dus laat gestart met een deken enz..
Dit jaar probeer ik er vroeg bij te zijn! Ik heb d'r manen (niet normaal wat een bos) kort gewiekt hopelijk zit dat lekkerder straks onder d'r deken.. maar vorig jaar kwam zij echt niet uit d'r vacht.. wil haar toch binnen nu en een paar weken al onder de deken gaan zetten zouden jullie haar dan voordat ze de deken opkrijgt scheren? Het is net een bolletje wol nu.. ook krijg ik van de DA een voedingssupplement en gaat ze straks met een beetje opbouwen uiteraard vanaf mei weer dag en nacht de wei op.. ik heb vorig jaar de deken van epplejeck gehad die je als een worst over d'r heen trekt en later de rambo sweet itch alleen die sloot niet netjes bij d'r buik dus schuurde ze die alsnog kapot.. ik ga op m'n gemak alle berichten geruglezen maar wilde toch alvast dit vragen..

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:04

Met hoofdkap bedoel ik inderdaad het masker. De deken houdt hij sowieso constant op, maar omdat hij zn hoofd zo schuurt op stal..

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 15:17

Inge_Zorro schreef:
Met hoofdkap bedoel ik inderdaad het masker. De deken houdt hij sowieso constant op, maar omdat hij zn hoofd zo schuurt op stal..

Als hij het ergste schuurt aan zijn hoofd zou ik het gewoon oplaten

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 18:39

Vandaag de Sweet itch een maatje groter gepast. Zat veel beter alleen de staartriem komt best laag boven de knie. Iemand een foto hoe hij bij zijn paardje zit?

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 19:33

Ik heb een amigo aussi allrounder gekocht voor mijn fries merrie (voornamelijk voor de kleur en manen behoud ivm weide gewoontjes, geen exceem dus...). Echter heeft deze deken geen bilkoorden.

Nou willen wij die er aan gaan maken, alleen vroegen wij ons af, of ze ook echt nodig zijn? Er zit wel iets bij de staart en buiksingels dus zou die zo gewoon goed blijven liggen?

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:07

Deni11 schreef:
Ik heb een amigo aussi allrounder gekocht voor mijn fries merrie (voornamelijk voor de kleur en manen behoud ivm weide gewoontjes, geen exceem dus...). Echter heeft deze deken geen bilkoorden.

Nou willen wij die er aan gaan maken, alleen vroegen wij ons af, of ze ook echt nodig zijn? Er zit wel iets bij de staart en buiksingels dus zou die zo gewoon goed blijven liggen?

Ik heb heb alleen maar Horseware dekens en aan geen een deken bilkoorden, de bilriem is genoeg.

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 00:07

Ik heb hier ook alleen maar amigo dekens en blijven perfect liggen met alleen een bilkoord!

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 12:02

Ik heb de sweet itch hoody vamoose van rambo sinds vorig jaar. Daarvoor heb ik altijd BOETT gehad. BOETT dekens zijn echt fantastisch alleen vind ik het vervelend om hem altijd over zijn hoofd aan te moeten doen en het zijn hele goede dekens maarja daar betaal je ook weer voor...
De rambo beviel mij vorig jaar prima maar heb hem nooit over de oren zitten (gewoon omgeslagen) omdat die pasvorm niet helemaal goed is.

Heb voor deze zomer ook een QHP zebra deken om te proberen. Het schijnt dat de zebra strepen de mugjes ook afweren. Het lijkt wel een hele luchtige deken dat vind ik wel fijn veel soepeler dan de rambo. Maar gaat denk ik ook sneller kapot. Ben benieuwd :)

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 12:04

Fjordengek93 schreef:
Vandaag de Sweet itch een maatje groter gepast. Zat veel beter alleen de staartriem komt best laag boven de knie. Iemand een foto hoe hij bij zijn paardje zit?

Ja dat heeft die van mij ook hij poept ook altijd over de staartriem heen xD

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 12:22

kverhage schreef:
Ik heb hier ook alleen maar amigo dekens en blijven perfect liggen met alleen een bilkoord!

Mijn amigo zonder bilkoord is aan zijn einde gekomen.
Omdat hij achter opwaaide en van voren er af gleed.

Voor mij geen enkele deken meer zonder bilkoord.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 20:24

Wie heeft er de Bucas sweet itch ?
Is die hals lang genoeg ? En ruim ?
Met de Rambo schuren de manen stuk .
Zoek iets anders met losse hals

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 09:50

Ik heb de bucas.
195 en mn friesje van 160 met lange dikke hals stnd er super onder met de dazenseizoen.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:53

Ik heb de shirse sweet itsch en die van horseware(gear?) en die zijn eigenlijk exact het zelfde. Erg tevreden over. Staat op zit moment in een 0grams regendeken van bucas met hals.
Misschien dat de buscas sweet itsh er op lijkt? Andere merken dekens passen mijn paard niet. Buiten de zweetdekens om :o