[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:20

Oh.. wat had ik vandaag graag mn Pauli willen filmen!
Hoefsmid is geweest en toen ze klaar was, was zo ze blij, rennen, bokken, springen, drafjes, galopje, oortjes erop, blij, blij, blij.. Friesje deed lustig mee :)) en dan te bedenken dat ik nog maar 4 weken geleden het doek voor haar wilde laten vallen.

Syrianda

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:59

JP dat klinkt goed! Fijn om te zien toch.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:12

Oh ik moet echt even heel wat teruglezen.. Ga ik zo gelijk doen, eerst even een update vanuit deze kant dan maar! Ik heb bijna 2 maandjes terug mijn hoogbejaarde pony laten testen en daar kwam een waarde van 1250+ uit, heel hoog dus.. We zijn nu dus ook bijna 2 maanden aan de Prascend en dat gaat heel goed. De eerste week erg sloom, maar dat was snel weer over. Niet gestopt met eten of wat dan ook. Wel kwam de hoefsmid er vandaag achter dat hij een ontsteking in zijn hoef had, ik had dit zelf nog niet gezien, hij heeft ook geen pas kreupel gelopen of wat dan ook. De ontsteking was alweer genezende, dus niets om me nu zorgen over te maken. Dit kan door de Cushing komen, tja dat brengt nou eenmaal kleine kwaaltjes met zich mee.. Hoop wel dat het niet terugkomend is. Mijn pony is vrolijk, springt, rent, bokt, en brabbelt de hele tijd tegen je met z'n lage hinnikjes. Dit is sinds de Prascend ook veel duidelijker geworden, hij voelt zich zeker weten beter. Volgende week Maandag komt de dierenarts weer bloed prikken.. We hopen dat de waardes iets gezakt zijn, al is het maar van 1250 naar 500, dan zijn we al blij. Misschien moeten we het ophogen, dat hoor ik dan wel. Hij staat nu op 1 pil per dag!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:21

Jannepauli schreef:
Hoefsmid is geweest en toen ze klaar was, was zo ze blij, rennen, bokken, springen, drafjes, galopje, oortjes erop, blij, blij, blij.. Friesje deed lustig mee :)) en dan te bedenken dat ik nog maar 4 weken geleden het doek voor haar wilde laten vallen.

Afbeelding

Daar worden wij nu heeeeeeeeeeel blij van

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:31

Jannepauli schreef:

*\o/* Wat fijn!
Pablo rent ook weer de berg op!Was eigelijk aan het kwakkelen,stijf,zere hoeven,raar loopje achter.Hij staat sind twee weken op 2mg en gaat dus sinds een dag of drie zienbaar vooruit.
Gelukkig nog goede eetlust! ;)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:49

Ik ben opzoek naar de gouden tip om gelijke kwartjes te breken van de pillen.

Ik gebruik een scherp mesje, door de helft gaat prima met dat breeklijntje, maar om 1/4 te krijgen gaan ze brokkelen of in ongelijke stukjes. Vooral die ongelijke kwartjes vind ik super vervelend. Iemand dé tip?

Wat fijn om te lezen trouwens dat het goed gaat met veel paardjes!

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:43

@jellee ik leg ze op de kop in de pillensnijder. De dikke rand dus naar beneden, dan krijg ik ze bijna altijd met twee gelijke helften.

lucky_chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:22

Jelleee mijn pony krijgt ook 1/4 pil per dag. Ik breek eerst in tweeën en dan leg ik de halve pil op stuk papier. Dan met wijsvinger tegenhouden en met schilmesje snijden. Dan het 1/4 deel (ook wat brokkelt) voorzichtig vanaf papier in pillendoosje schuiven.
Ik heb een pillendoosje van xenos waar voor een week pillen in kunnen.
Misschien geen gouden tip maar werkt prima! :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:25

ukkiepuk schreef:
@jellee ik leg ze op de kop in de pillensnijder. De dikke rand dus naar beneden, dan krijg ik ze bijna altijd met twee gelijke helften.

Jij gebruikt echt een pillensnijder? Misschien moet ik daar ook eens naar opzoek, waar koop ik dat?

Ik breek meestal voor een week en doe het in een pillendoosje en dan mee naar stal.

lucky_chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:34

Jelleee schreef:
ukkiepuk schreef:

Jij gebruikt echt een pillensnijder? Misschien moet ik daar ook eens naar opzoek, waar koop ik dat?

Ik breek meestal voor een week en doe het in een pillendoosje en dan mee naar stal.

Kun je vaak bij je dierenarts krijgen!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:36

Of apotheek.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:38

Pillensnijder komt bij de Blokker vandaan, was zo'n reclame actie van allerlei hulpmiddelen. Normaal hebben ze die dingen dacht ik ook.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 23:54

Weet iemand nog welke weerstandverhoger Fargo altijd aanraadde?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 00:41

Volgens mij Echinacea, maar ze leest vlgs mij nog altijd mee, dus stuurt ze wellicht een pbtje :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 10:55

Bedankt voor de tips, ik ga opzoek naar een pillensnijder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:00

Ik heb zowaar ook een leuk nieuwtje over MiniMe;

Ging vanochtend toch maar weer eens fietsen met haar, tjonge jonge wat had zij er zin an zeg!!
ik ben gewoon de hele weg voortgetrokken zo ongeveer.
Ze sleept eigenlijk alleen nog bij de overgang van stap naar draf en weer terug, als het zo een halfzacht dribbel drafje word zeg maar, als ze mag gaan, hoor ik helemaal niets meer ook niet op het harde...

lucky_chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 15:06

Hoi mensen

Net bij m'n pony geweest en ontdekt dat hij op bijna alle tanden een bruine aanslag heeft.

Gebit is eind oktober gedaan en er waren geen bijzonderheden destijds.

Pony eet en drinkt normaal en tandvlees ziet er ook netjes uit. Net DA gebeld en die bellen me straks terug.

Kan dit met PPID te maken hebben en evt bijwerking prascend? Sinds oktober overgestapt van basisbrok naar pavo Care4life, misschien dat een oorzaak?

Hoor graag van jullie!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 16:16

Nee, dat komt niet van de Cushing of Prascend.
Veel paarden hebben die aanslag, is niks om je zorgen over te maken. Anders een tandenborstel ( afwasborsteltje ? :+ ) en Prodent kopen.

lucky_chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:27

Jannepauli schreef:
Nee, dat komt niet van de Cushing of Prascend.
Veel paarden hebben die aanslag, is niks om je zorgen over te maken. Anders een tandenborstel ( afwasborsteltje ? :+ ) en Prodent kopen.

Pony heeft dit nooit eerder zo gehad en vond het wel heel snel aangezien eind oktober z'n gebit nog gedaan is. Ook heb ik dit nooit eerder bij andere paarden zo gezien :o
Kan dit wel evt met z'n nieuwe voer Care4life te maken hebben?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:51

Oke de mijne heeft even paar dagen binnen gestaan, maar vandaag wilde hij weer erg graag naar buiten dus maar weer buiten gezet. Nou die dooie die anders geen pas harder zet dan nodig is vandaag heerlijk uit zijn stekker gegaan.

Maar blijkbaar had hij wel eventjes nodig om op te laden en bij te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:49

Sedje loopt nog steeds niet helemaal lekker, het is niet zo erg als dat het was, maar toch niet normaal. Ik durf hem nog niet beweging te geven.. Zou ik zijn medicatie te laag hebben?
Ik ben nu 7 weken bezig, Sedje krijgt 1/4e per dag en is 89 cm hoog (gewicht c.a. 100/125 kilo). Zijn waarde was gemeten op 18 waar 0-12 normaal is.

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 09:13

Even een vraag aan jullie. Mijn paard met ppid staat ergens anders waar hij als therapie paard gebruikt wordt. Echter komt hij in januari bij mij terug vanwege pensioen. Hij staat op medicatie. Zoals ik me nu bedenk lijkt het voor mij onmogelijk om elke dag zelf zijn medicatie te geven ivm gezette tijden waarop hij het moet hebben.
Hoe hebben jullie dat geregeld? Verdeeld onder stalgenoten? Ik voel me nogal bezwaard om hen op te zadelen met een stukje zorg voor mijn paard. Al doen we de dagelijkse verzorging ook in toerbeurten.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 10:33

Ik geef de medicijnen altijd in de avond, maar dat kan om 5 uur zijn, maar ook om 8 uur. Ik heb nog niet gemerkt dat mijn pony's daar anders op reageren.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 10:48

Het maakt helemaal niet uit op welk tijdstip je prascend geeft, als je het maar wel dagelijks geeft.

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 10:55

Oke! dan wordt het al wel een stuk makkelijker dat het niet op gezette tijden hoeft!