[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 23:40

Die van mij heeft het nu ook precies zo als die van TeSs2411, alleen is het bij die van mij nog wat verder richting de oren afgeschuurd en heel erg uitgedunt.. En aan de andere kant begint het nu omhoog te pieken, hahaha.
Zit nu al heel erg te twijfelen of ik het zo ongelijk laat aangroeien en dan pas op maat maak als het wat meer lengte heeft,
of dat ik het nu ongeveer een handbreedte laat groeien en hem gewoon een tijdelijke sportcoupe geef.. Moeilijk hoor :j

Nu:
Afbeelding Afbeelding

Ter vergelijking hoe het ongeveer 3 maanden geleden was |(

Afbeelding

Celine_Famke

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 23:41

Hè bah, ik baal als een stekker.. Famke is kreupel... :s Ze loopt echt niet lekker, ontlast 1 voorheen duidelijk. Nu al 3 dagen geleden dat ik dr kreupel van t land haalde. Daarvoor had ze nog niks.. Echt apart. Misschien heeft ze een trap gehad van een weidegenootje of is ze uit gegleden oid.. Gister leek ze wat beter te lopen, in stap merk je het een stuk minder (af en toe duidelijk, maar andere keer lijkt ze goed). Draf is onwijs kreupel.. Nog maar ff afwachten, koelen en rust en anders maar de veearts langs laten komen...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 08:09

Nou, laten we elkaar niet persoonlijk gaan aanvallen over voerbeleid. Ik geloof dat iedereen hier elkaar probeert te helpen en denk dat voor de meesten geldt dat ze eerst zelf hebben ervaren en dat hier delen.
Ik denk dat het zetmeel/eiwitten verhaal als rode draad kan worden gezien, maar dat het per paard verschilt wat werkt. Zoals eerder gezegd; iedereen maakt een keuze uit 'kwaden', voor mij is dat melasse voor de ander misschien meer suiker. NOU EN!

Hier ook een vette manenkam, meer dan in de zomer. Paard gister na de training onder een warme douche gezet (tja, hij houd ook in de zomer niet van een echt koude douche) en de manen niet gewassen. Gewoon uitgespoeld..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 09:35

sabine, zou prima kunnen zijn dat cobe nu jeuk heeft wat helemaal niks met voeding te maken heeft.
misschien krijgt hij op een of andere manier last van het verharen?
even kijken of ik dit kort kan uitleggen

voor het verharen zijn toch wel een aantal zaken nodig, als iets niet helemaal goed zit in de voeding kan het verharen niet goed gaan en kunnen ze jeuk krijgen.
o.a. eiwit is nodig voor verharen ( dus eiwit arm voeren is helemaal niet zo slim)en ook een aantal vitamines/mineralen, zink, koper, b vitamines en vast nog wel wat die ik zo niet weet :D
dat is dan dus wel een stukje voeding

maar, als paarden verharen dan is de hormoonhuishouding op dat moment ook anders.
kan zijn dat die hormonen ook weer indirect voor jeuk zorgen, heb alleen geen flauw idee wat je er aan kunt doen.
misschien wel met voeding,misschien niet, ik hou me er momenteel niet zo mee bezig

ik zie nu zelfs paarden zonder eczeem af en toe flink jeuken door het verharen :j

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 10:27

Mijn fries begint nu onder zijn RSIH ook al te verharen. Voor zover ik weet gaan de paarden op het moment dat ze beginnen met de aanmaak van de wintervacht verharen. Ik haal er bij hem nu hele plukken vanaf (lang leve de furminator!) Ook bij zijn staartaanzet merkte ik gister wat losse en afgebroken haren op. Dus ik denk zelf dat hij door het verharen nu een beetje jeukerig is.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:37

IK heb net een heel eind zitten lezen over suikers in voer wat dus niet echt geweldig is voor een eczemer, Wij geven gewoon dood normaal voer, jaar in jaar uit...dus ik verwacht echt niet dat dit nu een probleem is bij ons Chris. Maar hoelang kan een suiker boost uitwerking hebben? Hij heeft nu ongeveer 4 week geleden 2 a 3 keer ontzettend veel appels staan weg eten nadat hij elke keer 's ochtends vroeg onder de draad door liep. Daara is het zichtbaar begonnen. Hij heeft alleen jeuk aan zijn manenkam, staart en boven zijn staart. verder niks. Daarvoor heeft hij een tijd dagelijks een zakje medicijnen gehad wat hij anders ook nooit kreeg. (had een flink abces door een teek in zijn oor)

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 13:32

[***] schreef:
Zijn er mensen van wie het paard nu op dit moment meer last heeft dan het hele seizoen tot nu toe? Ondanks 'koude' en regen?
Las ergens ook nog een reactie dat het enige wat werkt een deken is, maar die van mij heeft ook onder de deken jeuk .. Hebben alle paarden dat? Of is het dan toch misschien geen (echte) ZE? Als ik geen deken op doe schuurt hij zich wel open, maar ook met deken heeft hij jeuk..

Het lijkt er op dat mijn paardje er spontaan last van heeft gekregen. Ze is nu 4 jaar en heeft sinds 2 weken onweerstaanbare jeuk aan de hals, de manen en het hoofd. De veearts gebeld. Deze vond het niet eens nodig om te komen kijken. Hij zegt dat schimmel geen jeuk geeft en mijt niet in deze tijd van het jaar voorkomt. Nu ben ik het daar niet mee eens. Maar hoe zien jullie verschil tussen schimmel, mijt en zomereczeem?

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:22

(Niet mee eens dat mijt niet in dit deel van het jaar voorkomt)

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:31

Mijt moet je toch kunnen zien?

En schimmel is vaak in ronde vormen. Verschil zie je echt wel..

Die van mij is driftig haar hoofd, net achter de oren aan het schuren geweest! Tada.. 2 kale plekken. Blijft zoiezo een kriem daar.

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:44

Mijt zou je ook niet kunnen zien... luizen zie je weer wel. Mijt zie je onder de microscoop pas...
Dat geeft wel weer een soort tunneltjes onder de huid. In de manen onder een kosrtje zag ik dat een klein gaatje zat. Of eigenlijk twee... kan dat wel bij eczeem?

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:47

Mukkie1979 schreef:
Mijt zou je ook niet kunnen zien... luizen zie je weer wel. Mijt zie je onder de microscoop pas...
Dat geeft wel weer een soort tunneltjes onder de huid. In de manen onder een kosrtje zag ik dat een klein gaatje zat. Of eigenlijk twee... kan dat wel bij eczeem?

Je kunt het dan toch heel makkelijk en snel uitsluiten?
Gewoon een afschraapsel nemen en hup naar de dierenarts, die kan en wil het vast wel even onder de micoscoop bekijken voor je.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 15:52

mijt is daarbij behoorlijk besmettelijk......dus eventuele stalmaatjes zouden dan normaal gezien ook jeukerig moeten zijn.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 17:05

Ik had gisteren in bed nog een rare gedachtegang over het jeuk hebben van hem in deze periode ..
Zou het misschien kunnen dat hij zodra het kouder wordt meer gaat eten? En dus gaat bunkeren? Dan gaat er meer voordroog binnen en dus automatisch ook meer suikers/eiwitten en alle andere dingen .. Zou hij misschien daarop dan reageren? (ik heb eigenlijk nooit een zicht gehad op het ruwvoer dat hij binnen speelde .. De eerste stal voerde ik niet, vorig jaar stonden ze samen in de weide en nu hebben ze onbeperkt ..).

Zal vast heel raar gedacht zijn, maar wat moet een mens er ook van denken hé }:0

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 17:13

Mijn pony heeft laatste weken ook meer last van jeuk dan voorheen. Het is nu zo van manen?? Welke manen?? Ik doe mijn best om haar ook nog elke dag even in te sprayen met vliegenspray, haar deken heeft ze nog op.. maar het helpt niet echt. Kan er ook mijn vinger niet opleggen waar het vandaan kan komen.

Misschien dat het inderdaad met de weersverandering te maken heeft Sabine ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 17:35

Hmmja, hier minderen die manen ook enorm momenteel .. terwijl het wel de hele zomer goed is gegaan .. Zat te denken omdat paarden meer eten als het kouder/winter is .. misschien denkt die van mij wel vooruit .. Omdat ze ook verharen afhankelijk van het weer en dergelijke, misschien dat hij dan als het kouder wordt maar alvast wat meer gaat eten om de winter door te komen, je weet maar nooit dat ik ineens stop met eten geven ofzo :Y) :+

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 17:45

Ik zie nu momenteel ook dat de mijne meer last heeft, maar dat komt hier toch echt doordat er geen wind staat en ook nog eens bewolkt..Dan heb ik hier knutten hoor..
Hij heeft nu de hele dag tot 's avonds de ze deken op en zelfs dan houd ik het in de gaten wanneer hij naar binnen wil. Bij veel wandelen is het genoeg geweest..en wil hij naar binnen..Dan geen geschuur, maar gister wat later naar binnen gedaan en dan gaat hij toch weer schuren. Behandel dan met derfen en dan is het weer goed, maar weet dus wel, dat hij duidelijk aangeeft wanneer er veel knutjes zijn.
Ik voer de C4L. Doet hij het goed op.
Ik weet niet of dat bij de jouwe invloed kan hebben Sabine? Bedoel dat er nu meer knutjes zijn misschien? De mijne is in zijn 1e jaar ZE ook om deze tijd begonnen met schuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 17:46

Misschien heeft het immuunsysteem het de hele zomer volgehouden en is het nu gewoon op en is er weinig afweer tegen de jeuk. Samen met verharing wat ook het nodige aan energie vreet, is dat misschien gewoon even te veel van het goede.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 17:52

Misschien dat er nu inderdaad meer knutten zijn, alleen kan ik dat zelf niet zo goed inschatten :+
Hier in ieder geval wel al veel wind de laatste dagen, en toch last .. Misschien zijn ze gewoon venijnig, ik kan het niet zeggen.

Misschien is dat wat Mindim zegt ook wel waar, dat hij al heel de zomer "gevochten" heeft en het nu gewoon op is .. Ik ga zo naar stal en toch eens overleggen of C4L mogelijk is, zelf vind ik het voer wel wat, had schrik voor de "bijwerkingen" maar dat merk ik vanzelf wel of die van mij daar last van krijgen of niet .. En misschien helpt dat ook wel wat voor het immuunsysteem en dergelijke. Of zou ik daar nog extra's voor moeten doen om dat op te krikken?

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 17:53

Ik zag gister heel actief de knutjes rondvliegen inderdaad.. Vond er zelfs 1 in zijn manen ( bij de schoft) toen ik de deken van hem afhaalde.. hoe die daar terecht is gekomen mag joost weten.

Ben nog steeds moed aan het verzamelen om de schaar te pakken. :=

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 17:58

Ik heb de mijne in de beginjaren weleens van die druppels gegeven, maar daar reageerde die van mij heel erg op. Soort van hoofdpijn of zo en maar stil in een hoekje staan. Daar ben ik dus mee gestopt en heb gekeken wat er evt. qua voer kon/kan.
Mijn nieuwe pony kan niet tegen de C4L. Die werd helemaal onrustig/angstig van een handje voer. Die staat nu op de dieetmix, waar mijn ZE paard weer niet tegen kan. Die heb ik midje winter voor het eerst dieetmix gevoerd en begon te schuren.
Ik vind zelf het voer van Dodsen en Horrel ook erg fijn, maar moet daar zelf een behoorlijk eindje voor rijden en hij doet het prima dus op de C4L.
Is denk ik gewoon wat dingen uitproberen Sabine..Het pasklare antwoord heeft (helaas) niemand..Allen ervaring met dit of dat en gelukkig kunnen we dat hier delen met elkaar..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 19:02

ik ben altijd vrij rigoreus met de schaar, als het me niet bevalt gaat de schaar erin :P
Vaak is het (uiteindelijke) resultaat veel beter dan het aanklooien en wachten tot het op lengte is enzo.

Zo gingen wij van dit

Afbeelding

naar dit
Afbeelding

naar dit
Afbeelding

En van dit
Afbeelding

naar dit
Afbeelding

naar dit
Afbeelding

en van dit
Afbeelding

naar dit
Afbeelding

naar dit
Afbeelding

Oftewel: gewoon de schaar erin, komt vanzelf weer goed :D

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 19:12

haha dankjewel Opisop! Vond al niet zo heel veel foto's van rigoreuze handelingen dus ben erg blij met je foto's! Ik denk dat de schaar er toch echt in gaat dan. Vriendlief zegt dat het ook beter is.
Maandag komen de oude eigenaren nog eens langs om te kijken hoe het gaat.. dus denk dat ik maar even wacht met de schaar erin zetten := Dinsdag is hij de klos...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:04

Hier ga ik ook de stap moeten zetten, zijn manen zien er echt niet uit :n
Het ziet er nu weer zo uit als op die eerste foto's van dat topic van vorig jaar. De helft best lang en de rest gewoon WEG -O-

Wel veel "knutten" gezien vandaag :j (zag in ieder geval heel veel mugachtige dingen rondvliegen toen ik in de paddock stond) Dus misschien zijn die toch actiever dan ik dacht. En verder op stal overlegd over het voer en ik ga morgen een zak C4L halen en dan kijken hoe ze het daarop doen en dan gaan ze dat voeren aan mijn pony's. Ze stelde eerst eventueel een ander voer voor dat geen melasse bevatte, maar toen we de ingrediënten lazen was dat de ene graansoort na de andere, dus dat schiet dan uiteindelijk ook niet op. Daarna gevraagd of eventueel die Pavo kon en dat was geen probleem. Dus ik hoop dat ze het daar goed op gaan doen :Y) Ik vind het voer op zich wel interessant, ook naar de gewrichten enzo toe ([***] is toch al niet zo gezond op dat gebied en [***] wordt er ook niet jonger op, dus alles wat helpt & ondersteunt is wel fijn ;) ). Dus ik hoop dat ze het daar goed op gaan doen :) Geen idee wat het voor de jeuk gaat doen maar dat merken we vanzelf wel natuurlijk :)

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:04

Hè bah, Famke leek nog wel slechter te lopen.. Vooral op het steen loopt ze erg kreupel. Op het weiland lijkt het minder.
Ik twijfel... Zal ik haar op stal houden? Ik doe haar nu al elke nacht op stal, overdag op een stuk land in haar eentje..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:11

Wat zegt de DA?