[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:13

Heeft iemand, in de buurt van Arnhem, misschien een rambo SIH 185 op z'n paard liggen?
Ik heb nu namelijk voor mijn haflinger een 175 en deze zit opzich perfect alleen zit de hals wat strak, hierdoor breken de manen op een bepaald gedeelte af.
Nu zou ik graag even een 185 willen passen bij haar zodat ik kan zien of dat misschien een optie is.
Als iemand zich hiervoor aanbied hoor ik het graag.

Amy77

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:39

Verdorie..enorm veel regen, storm etcetc en mijn merrie begint weer met jeuken als een imbicieltje..zo enorm sneu..dr halsdeken was kapot, dus afhankelijk van mn mams (ja moet toch eens leren die naaimachine te gebruiken hoor, haha) en ding ligt nog klaar om te maken..dus 1 dag zonder en ze heeft weer plekken!
Gisteren dus compleet ingepakt met de reservedeken (topreiter) maar man wat zijn dat ondingen, niet ventilerend, waterproof en droogt dus ook niet..
Zer is tevens veel en veel te dik, krijg dr niet afgevallen ook..ik geef dr nu bijna elke dag wat beweging, minimaal want de osteopaath is net geweest, dus ook niet bevordelijk voor dr gewicht.
Hebben ze bij jullie ook plots weer zo'n jeuk?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:40

hier nog steeds alles zonder deken :j
regelmatig sprayen met bremsen, en voer beperken
tot nog toe gaat het wonderbaarlijk goed

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:48

oh wat fijn sonja, top! Ik heb hier wel eens de indruk dat het een combinatie van is en dan vooral het van, haha..lekker duidelijk, want de mugjes waren nergens te bekennen nl..zouden er ongetwijfeld zijn geweest, maar ik heb ze ditmaal niet kunnen zien..

Sonja, jij bent wel van het voer etc, wat denk jij van Marstall Vito? Ik zag ook de eczema variant, maar dat weer teveel zetmeel of iets anders in, waar ik niet blij mee was..de vito kwam over alsof daar het minste inzat?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:08

Wat vinden jullie eigenlijk van Safe and Sound van D&H? Ik denk erover om dat te gaan geven.
Kas had kleine ronde wondjes in en rond z'n manenkam (stuk of 5), dus toch wat gejeukt maar door z'n koorts mag ie toch geen deken om... dus hopen dat het binnenkort stopt. Wel zagen zijn manen en staart er ongeschuurd uit op zich. Geen pluizebollen of lelijke manen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:43

Amy : ik heb met marstall ook uitgebreid gemailt over de vito ,
zelf adviseren ze de eczema, mar die vind ik persoonlijk idd door de zetmeel gehaltes etc ronduit ongeschikt, ook trouwens doordat er knoflook in zit ,
dieren met gevoeligheden standaard dingen gaan voeren waar ze gevoelig op kunnen reageren zie ik gewoon niet zitten

over de vito zeggen ze zelf dat het echt alleen voor dieren met een stofwisselings probleem is , normale paarden zou het niet voor werken
maar ik denk dat eczeem echt wel onder de noemer stofwisselingsprobleem kan vallen (denk opslag in de manenkam waardoor deze hard word etc, er worden dingen niet afgevoerd waardoor de jeuk ontstaat/erger word
en ga zo maar door )

Mocht ik dalijk moeten bijvoeren ivm het rijden(Edd word ingereden zodra ze weer rad is) dan staat de vito bovenaan het lijstje , idd door de afwezigheid van zetmeel etc

maar ik probeer het uit te zingen met de pulp/zemelen
tot ze de laatste drie maanden dracht in gaat
dan mag ze van mij weer extra, maar dat probeer ik weer te ondervangen door iets meer weidegang
en een vit/min korrel
eventueel ondersteund met biergist , bovenop de pulp/zemelen

Myour, als je eventueel toch D&H wil gaan voeren, kijk eens naar de Equine Sensitive :j
die vind ik zelf ook wel erg interresant :j

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:49

Ik heb de ES al eens geprobeerd, maar kreeg het idee dat zijn jeuk er erger door werd.. dus ben eigenlijk op zoek naar iets anders. Ik raak alleen de weg kwijt tussen al die voeders. Ik vind de Safe and Sound wel goed klinken, maar bv de ERS Pellets en Fibergy ook weer? Ik weet het niet hoor....

Overigens omdat er de kans bestaat dat mijn paard een soort van eiwitallergie heeft, zoek ik om die reden een voeder die heel laag in eiwitten staat, maar tegelijkertijd ook laag in zet+sui.
Laatst bijgewerkt door Myour op 07-09-09 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:50

Dank Sonja..zo dacht ik er idd ook over..eczeem zie ik ook als een soort van stofwisselingsprobleem, de mangenesium werkt niet voor niets zo goed en de drainage voorafgaande het seizoen.
Hier moet ze helaas elke dag een handje mix, voor de magnesium, wat ik anders met een spuit elke dag naar binnen moet werken en daar begin ik niet aan..maar ze begint gewoon cellulitus te krijgen en afvallen ho maar..straks kan ze gewoon weer alleen op hooi vd winter, en dan is het gras ook weg, wat al enorm zal schelen in haar gewicht :P
Lastig paard met voeren heb ik hoor, pulp en zemelen moet ze niets van weten, ja eens per maand, dan is het nieuw voor dr, haha.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:07

Myour, verrek, das waar, was ik even vergeten , maar dat had je l eens verteld...

de ERS hoor ik op zich ook goede dingen over :j

we hebben er hier ook 1 met eiwit gevoeligheden , die stond weken terug opeens onder de opengeschuurde eiwitbulten op de wei
die krijgt nu ook pulp+zemelen en hooi + 4 a 5 uurtjes weide
dat gaat goed, word trouwens een 4 tot 6 keer gereden in de week
misschien dt je ook eens nar de vito zou kunnen kijken?

(ben een beetje roestig kwa gegevens van de krachtvoeders, aangezien we ze niet meer gebruiken :+ )

Amy, hier zijn ze ook niet allemaal even makkelijk , ik heb een ijs merrie
dan zou je denken, die zijn niet zo moeilijk kwa eten...ik heb nog nooit zo een zeikerd gezien :=

eerste dagen ging de pulp er zo in, daarna met lange tanden :P
inmiddels eten ze het hier allemaal super :j maar ze moesten er wel echt aan wennen (heeft denk ik een week of twee, tot bij 1 paard een maand geduurt)

ik wil Edda van de week even laten prikken voor de vit/min in het bloed te checken , weet ik gelijk wat er nodig is
ze moet toch naar de kliniek voor echo's van het achterbeen, kan dit gelijk wel mee
wil even bevestiging hebben zoor mezelf of mijn gedachtes goed zijn
(extra magnesium en zink en verder dat het wel okay zit op dit moment, bodemonderzoek van de wei was in ieder geval prima, dus daar ligt het niet aan )

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:31

Ik hier moet ook oppassen met de eiwitten.
Zolang ik die zoveel mogelijk beperk gaat het redelijk goed.

Overigens ben ik ook een type die let op zetmeel, dat is gewoon mensenvoer denk ik dan.

Wel jammer dat er enkele zijn die terugvallen hebben.
Hopelijk gaat die van mij goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:37

Hier kan ik geen marstall krijgen. het dichtsbijzijnde verkooppunt is anderhalf uur rijden.

Heeft iemand nog een andere tip wat betreft voermerk? Vooral omdat hij straks gereden gaat worden. Normaliter staat hij in de winter alleen op hooi. Nu op het gras scheurt hij ook zijn voegen niet uit. Hij is niet dun hoor, maar voor een tinker is het geen paard wat moddervet wordt. Suiker en zetmeel moet ik dus laag houden?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:40

Ik twijfel wel lichtelijk over de ERS, kan er ook heel weinig informatie over vinden op internet. De Safe and Sound trekt mij dan weer omdat het voornamelijk op ruwvoer basis is... pfffff lastig!
De marstall site vind ik ook lastig, straks nog eens kijken.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:42

nou, ik ben in het voorjaar over gegaan op pavo nature's best vanwege lage gehaltes, maar nee, beslist niet 'het' voer voor mijn pony. Ik moest er ook een best stuk voor rijden, voor 1 zak.
Subli kan ik hier heel makkelijk krijgen, omdat ik donderdags langs het verkooppunt komt, dus hoef er niet voor om te rijden.
Persoonlijk heb ik ook geen problemen met subli dus, advies gevraagd, situatie uitgelegd.
Op hun aanraden voer ik nu de ponybrok, vanwege de vitamines & mineralen e.d. en laag gehalte aan zetmeel en eiwit, suikers is ook niet zozeer denderend. Maar suikers hoef ik dan ook niet zozeer zwaar op te letten. En pony doet het echt werkelijk supergoed op deze brok. Het is dan wel een brok, maar voor mijn idee compenseert de hoge vitamine gehalte daar heel erg in. Heb geen zin in bijvoeren van vitamines e.d. namelijk.

Maja er zijn volgens mij waar weinig gecharmeerd van subli.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:46

Ik moet zo naar de welkoop, zal even een zak ponybrok halen. Hier heb je alleen maar pavo in de buurt, voor een zak subli moet ik ook een half uur rijden.
Suikers hoef ik dus ook niet al te zeer op te letten?
Van welke voedingsstof heeft een eczemer last in zijn voer?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:52

@ Mindim: zetmeel/suikers en in sommige gevallen eiwitgehalte.
@ CS: in nature's best zit alsnog iets van 32% suikers dus echt niet laag, van de ponybrok heb ik geen idee maar ik denk wel dat dat minimaal boven de 20% ligt.
Stom voer ook haha, ben benieuwd waar ik uiteindelijk voor ga kiezen (Safe and Sound heeft tot nog toe de voorkeur).

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:57

ik hoorde inderdaad ook dat de natures best nog hoog zit.

Subli ponybrok zit sowieso heel weinig maïs in, 1 van de redenen waar ik op gelet heb, maïs vin dik echt prut namelijk.
De precieze gehaltes van zetmeel en suiker weet ik niet hóór.
Het voer is ook geschikt voor sobere paarden en naast weidegang.

Suikers: tja bij de 1 moet je daar wel op letten, bij de ander niet. Beesten die aanleg hebben voor hoefbevangeneheid zou ik er wel zeer opletten. Maar dat hoef ik bij die van mij niet.
Ik weet dat ze heel gevoelig reageert op eiwit, daarom let ik daarop en op de hoeveelheid zetmeel omdat ik dat geen paardenvoer vind.

Het is echt een beetje uitproberen hoor, wat bij de 1 bijzonder goed werkt, werkt bij de ander heel anders en tegenstrijdig.

Edit:
Ik let wel op de suikers eigenlijk, d.m.v. geen extra's enzo. Ik ga niets helemaal beperken want dat vind ik not done, omdat ze veel dingen ook gewoon nodig zijn. Door alle extra's weg te laten scheet je al een hoop. Zo heeft die van mij 2 jaar lang niets anders gekregen dan hooi/kuil + iets bijvoer, gene appels, wortels niets, helemaal niets. Heeft ontzettend goed geholpen.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 14:03

Ik kijk net deze pagina: http://www.marstall.nl/pdf/vito7.pdf
Maar hoe kun je nou zien hoeveel procent eiwit en zet/sui erin zit? Vind ik namelijk nogal onduidelijk. En als je dit voert, hoef je dan geen extra vit/min bij te voeren?

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:41

Anne77 schreef:
Heeft iemand, in de buurt van Arnhem, misschien een rambo SIH 185 op z'n paard liggen?
Ik heb nu namelijk voor mijn haflinger een 175 en deze zit opzich perfect alleen zit de hals wat strak, hierdoor breken de manen op een bepaald gedeelte af.
Nu zou ik graag even een 185 willen passen bij haar zodat ik kan zien of dat misschien een optie is.
Als iemand zich hiervoor aanbied hoor ik het graag.

Wageningen, is dat te doen voor je?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 17:09

myour: dat uitrekenen snap ik ook niet zo, haha.
Misschien komt er nog iemand die wel weet hoe het moet.

Zo, pony had weer hele warrige manen :D doordat ze los zitten onder de deken. Weer flink gewerkt, ze begint langzaam aan weer wat af te vallen, gelukkig. Ze hoeft alleen haar buikje nog, en dan wat spieren kweken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:20

Vandaag kwam de hoefsmid en omdat het op het land bij het hek heel modderig is door de regenval van zaterdag had ik Wisse al op tijd in de paddock gezet om de beentjes op te laten drogen. Daar kan hij ook de schuilstal in maar meneer heeft niet 1x geschuurd :)
Nu ik de staart goed vettig houd met levertraanzalf (hoef er maar om de dag wat op te smeren zo vet) reageert hij nog maar amper op aanraking van de staart.

Storm stond ook even in de paddock, zijn beurt af te wachten voor bij de hoefsmid maar ging wel even schuren. Eerst aan de binnenbak, met zijn borst en lijf. Bij de schuilcontainer even 1x met zijn hals.

Heb nog foto's gemaakt van Wisse, die plaats ik vanavond wel even :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:25

wat goed nieuws op=op! Ben benieuwd hoe wisse er nu uitziet :D

Shadow kan ik trouwens nu ook een halve dag of wat in de bak laten staan, en ze waagt het niets eens om de houten omheining als schuurpaal te gebruiken.
Zo heerlijk als ze zich niet meteen direct omdraaien als je uit zicht bent, of tegen je aan gaan rijden. HEERLIJK!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:29

Myour, bij de ingredienten staan er twee kolommen naast elkaar
als je op de eerste blz van de pdf onderin het tweede kolommetje kijkt staat er
zetmeel : 6,8%
restsuiker :3,9%

eiwitten staan als eerste twee ingredienten

verder bevat het een vrij normale vit/min verhouding ten opzichte van ander krachtvoer

waar je wel en niet op hoeft te letten , dat verschilt helaas wel wat per dier

hier moeten we heel erg op suikers, zetmelen en fructaan letten
ook melasse is ongewenst bij onze dieren

en kwa eiwitten
ieder dier heeft eiwitten nodig , spier opbouw en onderhoud en ga zo maar door draait allemaal op eiwitten(proteine)
je moet alleen zorgen dat de eiwitten vooral bestaan uit goed verteerbare eiwitten
en niet te veel onverteerbaar, dit om zinloze belasting van het systeem te voorkomen

en te veel is nooit goed natuurlijk
van welke stof dan ook

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:48

Goede uitleg sonja!

Ik kijk inderdaad veel naar de hoeveelheid verteerbaar eiwit t.o.v. hoeveelheid eiwit die erin zit.

Eventjes over bloedtest hé: Is ZE nu via bloedbeeld te bepalen ja/nee? En zo ja, aan de hand van welke waarden kunnen ze dat bepalen?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:04

Ik heb bij de mijne vorige week bloed laten onderzoeken...Ze had een groot tekort aan Zink, de rest was normaal.
Door een tekort aan Zink (= de bouwsteen van de huid) krijgt ze jeuk, afbrokkelende hoeven en de rest kan je al raden.
Schuren als gevolg.
De veearts heeft er niet echt een verklaring voor, ze neemt gewoon te weinig op in haar lichaam. Waarom weet ik niet.
Ik wacht nog op de medicatie of supplementen die ze moet krijgen.
Te kort aan Zink geeft ook vetzucht, je ziet...het kan vanalles zijn.
Ik was de tuin-en keukenmiddeltjes zoeken meer dan beu, altijd dat gissen en proberen :(

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:28

Iana : wat voor water drinkt je paard?
kraan of grond?
in grondwater zit nog wel eens veel ijzer en dat kan de opname van andere stoffen remmen

CS : ik weet niet exact hoe het zit met vaststellen van SME via bloed,
ik ga vooral voor de mineralen en vitamine huishouding om te kijken of ik nog iets moet finetunen
zal dan ook eens vragen hoe het zit met bloedtesten voor SME