Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 23:51

Nou da's overdreven, een half of zelfs twee jaar.. je ziet echt wel eerder of het werkt of niet. Sommige artsen willen al na 6 weken testen, maar dat is te kort.
Het was toch minimaal 8 weken toch Fargo?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 00:24

Nou bij mijn paard traden grote veranderingen echt pas later op, zoals de vetophopingen die verdwenen, de vacht. In het begin was hij wel weer veel wakkerder, dat veranderde na 3 dagen al.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 00:39

Dat zijn de uiterlijke kenmerken. Ik denk dat de bloedwaarden wel eerder een bepaald beeld kunnen laten zien. Misschien nog geen eindresultaat, daarvoor is herhaling van het bloedonderzoek nodig maar wel om te zien of de medicatie aanslaat etc.

Bij mijn paard is uiterlijk nog helemaal niets te zien maar daarvoor is hij te kort op medicatie. Ik laat volgende week bloed afnemen omdat hij van stal gaat verhuizen, anders had ik het inderdaad nog even uitgesteld. Maar aan de uitslag van de ACTHtest is in ieder geval een vergelijking te zien. Zodoende weet je of je op de goede weg bent.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 00:42

Jannepauli schreef:
Sommige artsen willen al na 6 weken testen, maar dat is te kort.
Het was toch minimaal 8 weken toch Fargo?

Ja, volgens mij gaf Fargo dat eens aan.

Die 6 weken termijn houden vele DA's aan omdat dat zo staat voorgeschreven voor het ACTH-onderzoek en het staat zo zelfs ook in de bijsluiter van PraScend *zoekt smiley die met vinger naar het voorhoofd wijst*...Sterker nog, meeste DAs zeggen 4 à 6 weken...

Ik laat Imago, min of meer noodgedwongen, a.s. donderdag weer testen en dan over een half jaartje of zoveel eerder als ik dat wens en hoe het net uitkomt, dan weer. Dan ga ik eigenlijk verder puur op eigen kennis en inzichten in het paard en klinische kenmerken en de bloedtest puur als vergelijking.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 03:16

Ik had zelf al het gevoel dat ik pony nog niet genoeg pergolide gaf en bloedonderzoek gaf zelfs een verhoging van de acth weer. De test na 6 weken was dus prima op tijd in dit geval, hoewel ik zelf duidelijk zag en voelde dat we nog niet op het juiste spoor zaten qua dosering. Wat dat betreft was het dus een onzin onderzoek.. en had ik beter naar m'n eigen gevoel kunnen luisteren en de pergolide wat opgehoogd naar een halfje en dan na een maand of 2 testen..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 12:06

Hoe gaat het nu eigenlijk op een halfje IMJ ? Of heb ik erover heen gelezen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 23:44

inepeet schreef:
Ik heb hier nog maar eens een vraag, deze keer over het voer van mijn paardje !

Hij is nogal sloom de laatste tijd, ik veronderstel dat dit te maken heeft met de cushing, hij staat op een half tablet prascent per dag.
Verder krijgt hij een baal hooi per dag, halve schep eiwit- & suikerarme brok, 100 gr lijnzaadvlokken, een schep zemelen en een schepje extra vitaminen. Omdat in al het voer dat ik hem geef niet echt energie zit, dacht ik dat om eens een zak pure haver te kopen. Zou het goed zijn om hem af en toe na het rijden een handje te geven? Niet elke dag, gewoon als ik zie dat hij het nodig heeft. Ik heb geen ervaring met haver geven, en al zeker niet bij cushingpaarden.
Iemand advies?

Ik ga trouwens ook eens kijken voor die provarium !

Misschien even aangeven hoe lang je nu pergolide geeft en hoe je het hebt opgebouwd? Want in een bepaalde periode kan er een dip optreden en het is ook afhankelijk van hoe lang je bezig bent en hoe zwaar je paardje is.
Dit betekent niet perse dat het te weinig is, het kan ook te veel zijn of dat je paard nog moet wennen aan de dosis dat hij sloom is.. Er verandert nog al wat in het lichaam door de medicatie.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 23:45

inepeet schreef:
Hij staat er nu ongeveer een maand op ! Binnekort komt de DA voor een bloedonderzoek, zodat we meteen zien of we moeten verhogen. Wil het liever zeker weten, draait tenslotte toch om een pak geld op lange termijn!

Kijk dat is direct een antwoord op mijn vraag! Na 3 weken a een maand treedt er vaak een dip op waarbij het paard slomer is en minder trek heeft bijvoorbeeld. Dus dit hoort erbij, over een week moet het beter gaan in principe. Hoe zwaar is je paard en hoe heb je opgebouwd naar deze dosis?

En ik zou nu even nog wachten en zo tussen de 6 a 8 weken inderdaad pas naar het bloed gaan kijken. Het moet de tijd krijgen om zijn werk te doen..

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 23:55

Imago is nu sinds een week inderdaad behoorlijk stabiel. Vorige week is hij door de draden gereden en was hij super ril. De rest van de week elke dag nog ril maar werd steeds iets minder. Nu is hij gewoon weer lekker zichzelf, maar absoluut niet sloom meer. Gewoon, normaal, alert, te hanteren en voldoende zin om te werken.

Vandaag heb ik hem zelfs toch wel even wat harder laten werken sinds lange tijd. Merk dat hij wel veel aan kracht is verloren maar wie weet, komt dat ooit nog wel terug met goede technische training.

Sterker nog, Imago heeft afgelopen 3 dagen zo hard gewerkt dat ik morgen bewust een rustdag voor hem inplan. Dus alleen paddock en 's avonds wellicht even wandelen aan de hand, thats it. Voor mezelf trouwens ook wel lekker :o

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:44

Dames, hoeveel geduld moet ik hebben? Pris staat morgen een week aan de pergolide. Maar ze is best slecht weer momenteel op haar voetjes. Gister anderhalf zakje buut erin gestopt maar vanmorgen kwam ze nog als een krant uit haar stal :(

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:52

Ipsilonka schreef:
Dames, hoeveel geduld moet ik hebben? Pris staat morgen een week aan de pergolide. Maar ze is best slecht weer momenteel op haar voetjes. Gister anderhalf zakje buut erin gestopt maar vanmorgen kwam ze nog als een krant uit haar stal :(

Hoeveel pergolide krijgt ze? En het is geen wondermiddel he? Er zullen een aantal dingen in haar lijf die al tijden bezig zijn, moeten worden aangepakt en worden hersteld, dat duurt natuurlijk even helaas :(:) :(:) Maar in ieder geval wordt de oorzaak - de hormonale huishouding die helemaal van slag is (als gevolg van cushing) aangepakt. Maar daarmee is de pijn in haar voeten nog niet meteen weg helaas. In de komende 3 weken zul je misschien al iets gaan zien en na 6 a 8 weken moet ze echt fitter zijn. Moeilijk te zeggen hoe het met haar voeten gaat..

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:56

Ik snap wel dat het geen wondermiddel is, maar eerlijk gezegd is ze eerder echt slechter als beter sinds de pergolide. Ze krijgt een halve pergolide per dag.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:04

Ipsilonka schreef:
Ik snap wel dat het geen wondermiddel is, maar eerlijk gezegd is ze eerder echt slechter als beter sinds de pergolide. Ze krijgt een halve pergolide per dag.

En is ze direct op een halve gestart? Want dat is een behoorlijke dosis voor je paard om direct aan te wennen. Daar kan ze suf en duizelig van zijn en gedesorienteerd waardoor ze langzamer haar stalletje uit zal komen. Het lichaam moet wennen..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:06

Focussed schreef:

Opzich doet ie het best goed, hij mag iets actiever zijn. Aan de andere kant is ie altijd (mn in de bak) wat liever lui dan moe geweest. Moest er zelf altijd al flink aan werken! :D

Ik hoop zo dat ie wat harder begint te ruien, dat is voor mij toch wel een beetje een signaal.. vanmiddag maar weer is lekker rossen.

Verder glimt ie, is ie vrolijk, geen last van een slechte weerstand.

Vraag me wel af of een halve tablet voldoende voor hem is. Maar ik wacht dat nog even af natuurlijk!

Dank!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:06

Ze is ermee gestart, maar geen duf paard hier hoor. Gewoon echt verrot weer op de voeten.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:11

IMJ schreef:
Focussed schreef:

Opzich doet ie het best goed, hij mag iets actiever zijn. Aan de andere kant is ie altijd (mn in de bak) wat liever lui dan moe geweest. Moest er zelf altijd al flink aan werken! :D

Ik hoop zo dat ie wat harder begint te ruien, dat is voor mij toch wel een beetje een signaal.. vanmiddag maar weer is lekker rossen.

Verder glimt ie, is ie vrolijk, geen last van een slechte weerstand.

Vraag me wel af of een halve tablet voldoende voor hem is. Maar ik wacht dat nog even af natuurlijk!

Dank!

Fijn dat het goed gaat!! Haha liever lui dan moe! Fijn dat hij ook goed in z'n hum is! Kan je zelf ook vaak een stuk vrolijker van worden! (Ik word iig altijd blij als Naomi happy is haha).

Lastig he, ik twijfel ook nog steeds over de dosering voor Naomi. Die staat nu ook op 0,5. Maar soms denk ik: Dit en dat zou nog net effies wat beter kunnen. Op 0,75 deed ze het alleen echt niet beter... Dus ACTH bepaling maar afwachten om te kijken wat die (objectief) zegt.

Hier verhaart ze trouwens met bossen zit helemaal onder als ik haar aai. Alleen nog steeds trage wond genezing.
Ze is vorig jaar juni gevallen en had toen een lelijke jaap op haar been. Netjes schoongemaakt en verband eromheen laten leggen door de DA. Inmiddels is het februari en zit er nog steeds een korst op. #) Gaat niet bepaald snel dus.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:13

@ Ipsilonka: Hormonale problem kunnen weliswaar een oorzaak van hoefproblemen zijn, maar pergolide is echt geen wonderpilletje om bv hoefbevangenheid of andere problemen op te lossen. In ieder geval niet de problemen die al aanwezig zijn - op de langere termin kan het werkzaam zijn bij het voorkomen van hoefproblemen. In lang niet alle gevallen trouwens, er zijn er genoeg die op pergolide staan en desondanks toch rpoblemen krijgen.

De oorzaak moet dan ook elders gezocht worden en een beginpunt is dat je een goede smid (of DA) laat beoordelen wat er met de hoeven aan de hand is en daar gepaste maatregelen voor neemt. Goed hoefonderhoud is met name voor Cushingpaarden erg belangrijk. Een andere oorzaak ( of ondersteuning) kun je vinden in de voeding.
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 18-02-13 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:21

Focussed geef je ook iets voor de weerstand om te helpen met het genezen van de wond? Want daar zie ik dan altijd wel de gevolgen van als ik daarmee ondersteun herstellen problemen met de huid e.d. wel echt sneller.

IMJ, ik denk dat je echt te snel wilt met het verharen, cushing paarden zijn nu eenmaal echt trager en het is nu pas echt even wat zonniger en warmer. Willy ging vaak met een nog behoorlijke vacht de wei in in het voorjaar. Dat werd naarmate hij langer op de pergolide stond op een gegeven moment beter en je moet als het start echt wel resultaten gaan zien in de zin van dat het echt beter gaat dan zonder. Hoe lang geef je het nu in totaal? En hoe lang zit je nu op een half pilletje?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:27

Hij krijgt nu sinds een week of 3-4 een halfje, vanaf november zijn we bezig met een kwartje.
Ik weet dat ik geduld moet hebben, hij was alleen altijd 1 van de eersten die begon (en was helaas pas klaar ergens halverwege juli de afgelopen 2 jaren).
Nog een cushinger hier op stal zonder medicatie verhaard als een trein!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:30

Focussed schreef:
Fijn dat het goed gaat!! Haha liever lui dan moe! Fijn dat hij ook goed in z'n hum is! Kan je zelf ook vaak een stuk vrolijker van worden! (Ik word iig altijd blij als Naomi happy is haha).

Lastig he, ik twijfel ook nog steeds over de dosering voor Naomi. Die staat nu ook op 0,5. Maar soms denk ik: Dit en dat zou nog net effies wat beter kunnen. Op 0,75 deed ze het alleen echt niet beter... Dus ACTH bepaling maar afwachten om te kijken wat die (objectief) zegt.

Hier verhaart ze trouwens met bossen zit helemaal onder als ik haar aai. Alleen nog steeds trage wond genezing.
Ze is vorig jaar juni gevallen en had toen een lelijke jaap op haar been. Netjes schoongemaakt en verband eromheen laten leggen door de DA. Inmiddels is het februari en zit er nog steeds een korst op. #) Gaat niet bepaald snel dus.

Daar wordt je zeker vrolijk van! :D
Ben benieuwd naar jouw ACTH, de laatste keer bij mij was 57.. toen gaf ik hem reeds een kwartje (omdat de waarde 2 maand eerder 32 was..) hoop dat ie nu uiteindelijk wel zakt maar vraag mne wel af of een halve voldoende voor hem is.
Ik wacht dat nog even rustig af.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:40

Focussed schreef:
Alleen nog steeds trage wond genezing.

Equaide is een goed middel , te krijgen via http://www.hippocure.nl/

Geneest grote en kleine wonden in no-time!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:52

Thanks voor de tip! Moet alleen zeggen dat ik niet zo heel happig ben op producten waarbij de ingredientenlijst niet openbaar wordt gemaakt. (Denk aan Leen Taal praktijken met zijn Exzit kuren... Was ook 100% natuurlijk en veilig volgens hem... Tot de ingredientenlijst werd gevonden)...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:16

MSM zwavel is ook heel goed voor de huid, gewoon schepje door het eten heen. Of echinacea op een boterham, maar een beetje hulp kan geen kwaad zeker als het zo lang duurt!

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:49

Focussed schreef:
Thanks voor de tip! Moet alleen zeggen dat ik niet zo heel happig ben op producten waarbij de ingredientenlijst niet openbaar wordt gemaakt. (Denk aan Leen Taal praktijken met zijn Exzit kuren... Was ook 100% natuurlijk en veilig volgens hem... Tot de ingredientenlijst werd gevonden)...

Ik heb het ook gebruikt voor diverse wonden, met geweldig resultaat. Voorwaarde: de wond moet niet ontstoken zijn.
Ook belangrijk: zeer fijn in het gebruik, zowel voor eigenaar als paard: gemakkelijk aan te brengen, hoeft niet afgedekt te worden, zit als een pleister op de wond, geen vliegen, bijt,brandt niet. Kun je naar mijn idee echt veilig gebruiken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:40

Focussed schreef:

Nou daar hoef je in dit geval echt niet bang voor te zijn, de dame die het verkoopt ( = paars op bokt) is een pietje precies en een terrier als het om foute dingen gaat. Ze zou door haar dak gaan als ze zou weten dat ze maar ook in de verste verte met Taal vergeleken zou worden :) Het is een soort van klei-achtige zalf die je met een kwastje op de wond smeert ( of de korst) - ik heb het ooit ook gebruikt biij operatiewonden en het werkt perfect. Wond was heel snel dicht en geen litteken.