[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:21

ja, afhankelijk van de oorzaak wel, ja. Mijne zijn er helemaal vanaf.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:56

PoucyWouce schreef:
Ik meld me hier ook met een paard dat pas met hoofdschudden begonnen is (anderhalve maand). Eerst dacht ik aan stress bij werken, maar hij doet het ook in de wei. Hij deed het wel eens vaker als zijn neus zonverbrand was of bij veel vliegen. Typisch dat ze het nu net veel beginnen te doen.

Ik laat binnenkort eerst eens zijn osteopaat komen, daar begin ik maar eens mee. Ik las in de vele onderwerpen hierover dat de atlas achter de schedel een oorzaak kan zijn voor hoofdpijn en daarmee HS. Aangezien mijn paard zijn nek gebroken heeft gehad als veulen en de atlas (scheef) aan zijn schedel is vastgegroeid kan ik me voorstellen dat een gevoelig punt blijft. Normaal heeft hij er geen last van, maar hij veegt altijd vaak zijn neus af aan o.a. zijn benen. Dat was echt zo'n aha moment toen ik las dat dat typisch HS is :(.

Bij werk doet hij het wel veel erger, dus mijn vraag is of jullie je HS paarden aan het werk houden of juist niet?

En kan een dierenarts bepalen of een paard een ontsteking in zijn hoofd heeft oid? En hoe doet die dat dan?

Inderdaad een goed idee om eerst naar de atlas te laten kijken (heeft de osteo die je laat komen daar ervaring mee? da's wel belangrijk namelijk). Mocht dat niets opleveren, dan zou ik gaan afstrepen: neus, oren, tanden, harnachement, rug en hals in orde? Zo ja, dan kun je de manier van omgang/training aanpassen, denken aan injecties tegen allergieen, neusspray/netje gebruiken, etc.

Succes!

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:30

Bedankt!

Ja, zijn osteopaat heeft er ervaring mee, hij behandelt hem al jaren en heeft er mede voor gezorgd dat ik hem fit kan houden en kan rijden zonder dat hij steeds geblesseerd is of op z'n minst sneller herstelt. Mocht dat niet helpen, inderdaad, dan gaan we het rijtje af en het hele topic doorspitten! (Ik heb nu alleen stukken gelezen.)

Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat het ook iets met zijn neus is, omdat hij daar erg gevoelig op is. De laatste longeersessie (dubbele lijnen) was met sidepull en was drama. Denk je je paard een plezier te doen door bitloos te werken... Ik ga ook testen met zijn hulpmiddelen: sidepull, gewoon hoofdstel, menhoofdstel, gewoon halster, touwhalster, zadel, zonder zadel, etc.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:36

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 10:52

Cortisonen helpen tegen bijna alles :D.

Ik ga eerst even zoeken naar de oorzaak, mocht het blijven dan kan ik altijd nog neusspray gaan halen. Op langere termijn maken cortisonen (de werkzame stof van deze spray) het neusslijmvlies kapot waardoor je nog verder van huis bent. Dat is natuurlijk een afweging die je kunt maken naargelang de ernst van de klachten.

Iig bedankt voor de tip!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:03

Ja da's waar :)

Bij mijn paard is het shaken vrijwel helemaal opgelost door een andere manier van trainen, zie www.stalkarmie.nl voor de site van mijn nieuwe instructrice.

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:19

Mijn eerste reactie was "ik train helemaal niet verkeerd (dwz met stress)", maar ik begrijp dat je het hebt over het doel van die methode waarbij je paard fit wordt zodat de oorzaak met trainen wordt aangepakt. Ik ken de methode wel maar had nooit het idee dat ik dat nodig had. Ik vraag immers niet veel van hem. Maar ik ben er wel van overtuigd dat dit zal helpen (ook al rij ik western), dus ik ga eens zoeken naar zoiets hier in de buurt.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 17:40

Ik rij ook heel vriendelijk, maar weinig vragen en voorzichtig zijn kan soms juist stress opleveren bij een paard. Methode gaat om het rechtrichten, zodat het paard zich kan ontspannen en zijn lichaam goed kan gebruiken. Bij de mijne heeft het echt veel verschil gemaakt! Plus ik train nu op een veel bewustere manier. Karmie geeft overigens ook aan westernruiters les.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 18:04

idd, in basis zit er amper verschil tussen Engels of Western, bij ons op de trainingen rijdt ook alles door elkaar, overigens ook menpaarden.

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:02

Ik zal ook even mijn verhaal vertellen over mijn 7 jarige E pony.
Ik heb hem nu ruim 3 en half jaar en toen ik hem kocht was er nog niets aan de hand. Hij was net ingereden. Ik ben daarmee verder gegaan, wat in principe erg goed ging tot hij erg begon te bokken en niet meer wou galloperen. Ik kwam erachter dat de boom van het zadel gebroken was en het arme paard had dus last van zijn rug. Ik heb hem toen een aantal keer laten behandelen in een kliniek in De Bilt (Den Hoek, http://www.holistischdierenarts.nl/) daar hebben ze hem helemaal kunnen genezen en heeft hij geen last meer van zijn rug. Rustig aan ben in het trainen met hem weer gaan oppakken, dit ging goed. Tot hij in het voorjaar met zijn hoofd begon te schudden en telkens met zijn neus aan zijn been wou krabben. Op een gegeven moment werd dit zo erg dat hij niet meer te rijden was, hij liep zo tegen de stroomdraad aan tijdens het rijden, omdat hij zo aan het schudden was. We zijn toen terug gegaan naar Den Hoek, omdat ze daar ook paarden met allergieen behandelen. Allerlei test gedaan, medicatie gekregen etc etc. Sommige dingen hielpen wel iets, andere helemaal niets.
Het gekke was dat hij in de manege (binnenbak) dus helemaal geen last had. Het moest dus wel een allergie zijn. In de winter was het ook wel iets minder. De zomer zijn we verder gegaan met het zoeken naar een oplossing, ik ben begonnen met het rijden met een neusnetje. Dit hielp redelijk maar het was niet over. Ook ben ik gestart met druppeltjes (Puur Pollen) dit hiep ook wel iets. Ben ook begonnen met bitloos rijden maar dit maakte niet veel uit. Het schudden was wel minder de tweede zomer maar hij ging erg 'diep' lopen en met zijn hoofd iets naar rechts gekanteld, hij was hierin ook niet te corrigeren. De winter kwam en het werd weer wat minder.

Sinds afgelopen zomer heb ik eindelijk iets gevonden wat werkt. Ik heb hem gereden met een vliegenkap die zonwerend is en een neusstuk heeft. Hierdoor had hij bijna geen last meer en was hij goed buiten te rijden. Ik ben ook doorgegaan met het geven van Puur Pollen. We weten nog steeds niet wat hij precies heeft maar ik denk toch echt aan een pollenallergie in combinatie met zonlicht. In de winter is hij nu goed te rijden met alleen een neusnetje. Soms heeft hij nog wel eens erg 'last'. Zoals een paar weken geleden, toen de elzenkatjes ineens gingen 'bloeien'.

Zoals ik al wel heb gelezen is het bij elk paard weer anders. Ik hoop voor iedereen met een paard wat schud, dat er een oplossing gevonden kan worden!

Hieronder wat verschillende foto's van tijdens het rijden met neusnetje of kap.
http://www.mijnalbum.nl/Album=3N8N3YC4

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 17:36

Voor degenen die het willen proberen, Harry's Horse heeft een nieuw hoofdstel op de markt gebracht met een kopstuk dat het stukje achter de oren vrij laat van druk. Ik kreeg een advertentie ervan via de site van Epplejeck.

@ Esther klopt, er zijn zóveel mogelijke oorzaken, en dus even zoveel oplossingen. Ik heb de indruk dat er maar zelden één oorzaak is, maar dat het allemaal stukjes zijn die meetellen voor het verschijnen van de symptomen. de bekende emmer die overloopt.

nienkebas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:19

Hallo mensen! Een tijd geleden weer dat ik hier kwam voor mijn schimmeltje.
Sinds een maandje rijd ik hem op een andere manier. Wel goed maar zacht contact. Hij schudt nu al veel minder en loopt ontspannender. Waarschijnlijk was het toch een bitprobleem en niet het headshaking syndrom. gelukkig! ik hoop dat alles verder beter gaat met jullie paardjes. En het kan dus meer zijn dan het syndrom.

Groetjes!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:21

nienkebas schreef:
Hallo mensen! Een tijd geleden weer dat ik hier kwam voor mijn schimmeltje.
Sinds een maandje rijd ik hem op een andere manier. Wel goed maar zacht contact. Hij schudt nu al veel minder en loopt ontspannender. Waarschijnlijk was het toch een bitprobleem en niet het headshaking syndrom. gelukkig! ik hoop dat alles verder beter gaat met jullie paardjes. En het kan dus meer zijn dan het syndrom.

Groetjes!

Fijn dat je het grotendeels hebt kunnen oplossen!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:11

@ Nienkebas, hoge teugeldruk creëert hoe dan ook ALTIJD ergens spanning, is het niet fysiek danwel mentaal. Mensen onderschatten dat vaak, vooral dat laatste. Dat is ook de reden dat ik hamer op het eerlijk bekijken van de manier van omgang, we mogen niet vergeten dat paarden zo hun eigen eisen stellen aan wat ze als prettig ervaren. Ik denk dan ook dat zeer veel (hs achtige) klachten veroorzaakt worden door de manier van omgang, al dan niet ohz. chronische stress kan zich ook snel uitbreiden en overheersen, en daarmee dus ook zichtbaar worden in bijv. de wei, bij kleine irritaties, bij contact met mensen, etc. etc.

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:31

De osteopaat is geweest en kon niet specifiek iets vinden, behalve dat hij zijn spieren wat had overbelast in zijn hals (van het schudden). Hij heeft alles los gemaakt en gemasseerd achter zijn oren en dat kalmeerde wel. Tijdens de behandeling stopte hij met schudden. Woensdag ga ik weer met hem werken dus we zien dan wel wat er gebeurt. Hij heeft in de wei niet meer geschud.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:33

Let erop dat ontspanning altijd je voorwaarde blijft, de osteopaat kan je paard losmaken maar als hij vervolgens al snel weer nieuwe spanning opbouwt komt ook het schudden weer terug. trek niet aan zijn hoofd en let op de ruimte in de wervelkolom zeg maar.
Heb je van de osteo ook oefeningen meegekregen om je paard te helpen ontspannen en soepel te blijven?

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:24

Heb even een deel van het topic doorgenomen omdat mijn paard ook met zijn hoofd schudt zo nu en dan. Na bijna een jaar observeren en uitproberen ben ik er achter wanneer hij schudt.

Camaro stoort zich enorm aan dingen die tegen zijn neus of in zijn neus komen. In de zomer zijn het vliegjes (werkt een pollennetje aardig tegen), maar ook bij neerslag of bijvoorbeeld stuifsneeuw begint hij te schudden. Hoe sneller we gaan, hoe meer hij schudt. Maar een beschermende factor: zodra we door de losrijfase zijn en hij echt op 't werk moet gaan letten doet hij het een stuk minder. Zijn focus is dus ook heel bepalend. Longeren met neerslag of vliegen is lastig, ik krijg hem daarbij niet gefocussed en het schudden blijft.

Hoewel het dus niet echt overeenkomt met de headshakersverhalen hier, ben ik benieuwd of het herkenbaar is? Ik verwacht geen oplossing te vinden, ik zet nu vooral in op het pollennetje, negeren en zijn focus vlot bij mij krijgen. Dan is er eigenlijk heel goed mee te werken!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:26

Zeker herkenbaar! Regen, sneeuw en wind zijn bij mijn paard ook triggers.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:36

FCSA schreef:
Zeker herkenbaar! Regen, sneeuw en wind zijn bij mijn paard ook triggers.

Bedankt voor je snelle reactie! Is het ook herkenbaar dat het aandachtsgebonden is? Zodra we aan echte oefeningen toekomen onder het zadel en hij zijn aandacht op de hulpen moet richten is het vrijwel over. Is het reëel en eerlijk om van hem te verwachten dat hij er aan moet wennen? Ik vind het vermijden van neerslag in Nederland niet echt een optie. Zou een soort desensibilisatietraining kunnen helpen?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:05

Ik heb niet het idee dat het bij mijn paard met aandacht/concentratie te maken heeft. Als hij eenmaal begint met schudden (wat gelukkig zelden meer gebeurt), is het zo goed als onoplosbaar.

Wat het meest heeft geholpen, is een andere manier van trainen (rechtrichten). Misschien dat je dat soort oefeningen (onbewust) meepakt wanneer je serieus begint met rijden, waardoor je paard zich meer kan ontspannen en dus minder stress ervaart?

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 18:33

FCSA schreef:
Wat het meest heeft geholpen, is een andere manier van trainen (rechtrichten). Misschien dat je dat soort oefeningen (onbewust) meepakt wanneer je serieus begint met rijden, waardoor je paard zich meer kan ontspannen en dus minder stress ervaart?

Bedankt voor je reactie. Rechtrichten behoort tot een van de standaardonderdelen van mijn training. Camaro is los en soepel en een fijn meewerkend paard in de training. Volgens mij is het bij Camaro ook echt iets wat van buitenaf komt, zoals neerslag of vliegjes. Zodra ik dat wegneem (door bijvoorbeeld binnen te gaan rijden) is het hoofdschudden per direct over. Volgens mij zit daar ook het verschil met het 'echte' headshakers syndrome, of heb ik dat mis?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:41

zouden jullie nog naar daks willen kijken.
is het hs of toch wat anders?

https://www.youtube.com/watch?v=Ux86F8l ... ata_player

https://www.youtube.com/watch?v=n-v2YHP ... ata_player

https://www.youtube.com/watch?v=aop09dU ... ata_player

de filmpjes zijn van vanmiddag.
met longeren zijn wij 60 stappen terug gegaan en dus back naar basic.
Daks is nu 3,5 en is oudjaarsdag kwa gebit weer goed bevonden. vanmiddag.heb ik weer sinds twee weken voor t eerst gelongeerd.

onderstaand filmpje is van september

https://www.youtube.com/watch?v=h_0q71- ... ata_player

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:40

shirleyp schreef:
FCSA schreef:

Bedankt voor je reactie. Rechtrichten behoort tot een van de standaardonderdelen van mijn training. Camaro is los en soepel en een fijn meewerkend paard in de training. Volgens mij is het bij Camaro ook echt iets wat van buitenaf komt, zoals neerslag of vliegjes. Zodra ik dat wegneem (door bijvoorbeeld binnen te gaan rijden) is het hoofdschudden per direct over. Volgens mij zit daar ook het verschil met het 'echte' headshakers syndrome, of heb ik dat mis?

Volgens mij is HSS sowieso een verzamelnaam waar allerlei soorten geschud onder vallen (door licht, door pollen, door stress, door problemen met de hoofdzenuwen, etc.) De echte oorzaak is nog steeds niet achterhaald (als er al één oorzaak is)..

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:51

Daks schreef:
zouden jullie nog naar daks willen kijken.
is het hs of toch wat anders?

https://www.youtube.com/watch?v=Ux86F8l ... ata_player

https://www.youtube.com/watch?v=n-v2YHP ... ata_player

https://www.youtube.com/watch?v=aop09dU ... ata_player

de filmpjes zijn van vanmiddag.
met longeren zijn wij 60 stappen terug gegaan en dus back naar basic.
Daks is nu 3,5 en is oudjaarsdag kwa gebit weer goed bevonden. vanmiddag.heb ik weer sinds twee weken voor t eerst gelongeerd.

onderstaand filmpje is van september

https://www.youtube.com/watch?v=h_0q71- ... ata_player

Eerste twee filmpjes zijn voor mij erg herkenbaar, ook het spitsen/naar voren draaien van de oren. Dat klapperen met de lippen (3e filmpje) ken ik niet van HSS, maar het naar de grond brengen vh hoofd weer wel..

Is hij al onder het zadel?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:53

Fcsa nee nog niet onder het zadel.
Wil eerst alles goed hebben en lichamelijk ook weten dat er niks is.
Dat met die oren naar voren kan ook zijn omdat hij die hoek aan de kant van de weg eng vind.

Oja hoofd naar grond is of sneeuwhappen of schrapen of met zijn lippen in het zand vroeten.
Laatst bijgewerkt door Daks op 10-02-13 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt