[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MoniekV

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 20:35

Ik voer wel wortels en ze krijgen er geen jeuk van. En ze vinden het lekker :P

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 00:33

Als je een regendeken over je shires Horsegear of Rambo doet past dat dan met de bilriemen?

Fibra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 09:36

Alle vitaminen gehalten die gedeclareerd worden (in de analyse staan) van paardenvoer zijn de toegevoegde vitaminen. Vitaminen die van nature in de grondstoffen zitten mogen niet meegerekend worden omdat deze te veel kunnen arriveren. Bij de mineralen is dat anders. De mineralen die in de grondstoffen zitten zijn veel stabieler en mogen daarom meegerekend worden en bij de toegevoegde mineralen opgeteld.

Bij deze even een typefout correctie! Het gehalte vitamine B12 in Fibra Anti-itch is 420 mcg!

Inge
Fibra Paardenvoeders

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:17

papagroom schreef:
Even voor die mensen die geen wortelen willen geven...gemiddeld hooi bevat 10% suiker..kuil 5.7...wortelen 4.7% maw geef gerust..bovendien een goede bron van beta caroteen...onontbeerlijk voor de aanmaak van vitamine K....en dat is weer goed voor de huid..gewoon lekker geven dus.

Yep Papagroom, dat is ook mijn gedachte erachter :) Temeer omdat in hooi, een paar maanden na de oogst de vitamines enorm zijn afgenomen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:19

Fibra schreef:
Bij deze even een typefout correctie! Het gehalte vitamine B12 in Fibra Anti-itch is 420 mcg!

Inge
Fibra Paardenvoeders

Inge, ik neem aan dat die 420 mcg per kg. voer berekend is ? Dan is het inderdaad een verhoogde dosis vergeleken bij doorsnee voer ;)

Fibra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:07

Dat klopt henny_w!

Vitamine B12 kan het paard ook zelf maken wanneer het een gezonde darmflora heeft. Hiervoor is wel voldoende kobalt nodig. Het grootste deel van de behoefte aan deze vitamine en de benodigde kobalt moet uit het (ruw)voer komen.

Veel zomereczeem paarden zijn van een sober ras en worden sober gehouden. Dat betekend in de praktijk dat de hoeveelheid gras vaak beperkt wordt en/ of gekozen wordt voor arm ruwvoer. Naast het gewenste effect van vermindering van de calorieën betekend dit vaak ook vermindering van de vitaminen en mineralen die het paard binnen krijgt. Samen met het feit dat vitamine B12 bij mensen met psoriasis en eczeem erg goede resultaten boekt hebben wij er voor gekozen deze vitamine flink te verhogen. Omdat het een wateroplosbare vitamine is wordt een eventueel overschot makkelijk afgevoerd.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:35

papagroom schreef:
Even voor die mensen die geen wortelen willen geven...gemiddeld hooi bevat 10% suiker..kuil 5.7...wortelen 4.7% maw geef gerust..bovendien een goede bron van beta caroteen...onontbeerlijk voor de aanmaak van vitamine K....en dat is weer goed voor de huid..gewoon lekker geven dus.

Niet mee eens, wortels bevatten veel suikers en niet de juiste suikers. Niet aan te raden om een boel van te geven als voer.
Hooi is structuurrijk, met moeilijk verteerbare suikers zoals celluose, mits het van een goed bemest land komt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 18:12

Erg leerzaam weer hier!

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 20:13

Silver_Fox schreef:
papagroom schreef:

Niet mee eens, wortels bevatten veel suikers en niet de juiste suikers. Niet aan te raden om een boel van te geven als voer.
Hooi is structuurrijk, met moeilijk verteerbare suikers zoals celluose, mits het van een goed bemest land komt.

Wortelen geef je niet als voer, maar als aanvulling...en half pond wortel bevat gemiddeld 13,5gr suiker...absoluut verwaarloosbaar dus.
Daar staat een enorme hoeveelheid betacaroteen,en diverse andere waardevolle stofjes tegenover, en bovendien vind je paard het ook nog erg lekker...

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 20:43

Hier alweer eentje die wel heeeeel graag bij haar manen gekriebeld wil worden... Is dit niet erg snel?
Ze heeft wel de afgelopen 5 dagen 24/7 op de wei gestaan en dus meer gras binnengekregen..
Ben nog steeds aan het hopen dat het aan het gras ligt en niet de mugjes :o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:03

Ik zie bij ons het gras al groener worden,dus ja dat zou kunnen.
Maar als jouw dier daar op reageerd....is het dan niet beter voor je dier om het van het gras af te halen?

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 23:04

ellepel schreef:
Ik zie bij ons het gras al groener worden, dus ja dat zou kunnen.
Maar als jouw dier daar op reageert....is het dan niet beter voor je dier om het van het gras af te halen?

Als dit inderdaad het probleem blijkt te zijn dan gaan we kijken of ze op minder gras kan, of op zand.
Niet mijn voorkeur maar als het moet dan moet het.
Of in ieder geval geen hele dagen op de wei. Misschien dat dat al scheelt!

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 00:08

@papagroom, sommige mensen geven echt veel wortelen. Als je iedere dag wortels geeft als dagelijkse aanvulling zie ik het als voer. We hebben het over overgevoelige eczemers en ik zie het redelijk gelijk aan op verkeerd gras zetten/hooi geven want het blijven snelle suikers (veel paarden kunnen hier wel tegen, maar vaak eczemers niet). Daarom een wortel hier of daar moet kunnen want ze vinden het lekker. Al die waardevolle stofjes waar je het over hebt kan je ook van een andere bron krijgen, maar het is eigenlijk niet echt paardenvoer. En ik denk dat we wel eindeloos kunnen blijven discussieren maar we worden het toch niet met elkaar eens, het is in elk geval gezonder dan appels :P

@Kayleigh327 hier nog geen jeuk dus dat is wel vroeg, hier staat ze 24/7 buiten op de wei.

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:06

Even voor de duidelijkheid ik geef maximaal 1 winterpeen per 1/2 dagen

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:52

Fjordengek93 schreef:
Even voor de duidelijkheid ik geef maximaal 1 winterpeen per 1/2 dagen

Komt neer op een half suikerklontje per dag....kan dus helemaal geen kwaad.

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 18:48

Iemand enig idee of er verschil in pasvorm zit tussen de Rambo Sweet itch en Vamoose?

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 19:16

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 19:45

Iemand die dit herkend??

Shetje staat half geschoren onder een rhino 200gram en steeds als zn deken af is bijt hij zich in zn zij,precies op de overgang van kort naar lang haar zeg maar.
Ik heb hem inmiddels al een 100 gram opgedaan omdat ik twijfelde of het miss te broeierig is geweest maar hij doet het nog steeds.

Luizen heb ik hem goed op nagekeken maar zie niets en lijkt me ook niet waarschijnlijk op alleen die 2 plekken.

Hij heeft wel een wormenkuur gehad 2 weekjes geleden maar dat is denk vergezocht of niet?

Waar zou ik aan kunnen denken?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 19:59

Ik zie bij veel van mijn lesklanten die hun paard onder een deken hebben hetzelfde. Als deze af is, willen ze regelmatig kriebelen op hun zij. Ik denk door verharing onder de deken nu. Als hij af is kunnen ze er lekker even bij.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 20:03

Ja daar dacht ik zelf ook aan want vd week toen het zonnetje zo lekker scheen had ik zn deken heel de dag afgelaten en stond hij gewoon rustig te grazen.

Maar ben toch ergens een beetje panisch voor iets anders 8)7

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 20:26

Ik twijfel ook. Vandaag zien schuren op zn borst. Jeuk van verharen of exceem jeuk. Bah Weet even niet wat ik er mee moet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 20:50

Appie bijt ook in de flanken en achter de voorbenen

Afbeelding

Zo dus.. :j

Of zo

Afbeelding

Komt omdat dat net een stuk is wat best wel warm is denk ik door de deken.
Onder een wat dunnere deken zetten helpt vaak wel :j
Zou me er niet druk over maken, appie doet het elk jaar in de winter

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 21:47

Ik wil graag even aansluiten. Heb een ernstige ZE er... Ik heb haar nu een 9 maanden op de Vitalbix lijn... Ze krijgt witlof ipv worteltje op zn tijd. Maar nu het volgende: zou een paard gebrek aan vitamine D kunnen oplopen als ze constant in de exzeem dekens staan? Ik rij zomers ook altijd met een deken op, zelfs in de bak....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 22:00

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 09:45

Ik heb dat onderzoek ook gelezen over vitamine D3. Het onderzoek is gedaan in Nieuw zeeland en de paarden stonden 24/7 buiten. Je kan je afvragen of het verschil in zonlicht tussen daar en Nederland invloed zou kunnen hebben en niet alle paarden staan 24/7 buiten. Verder weet je niet hoe veel vitamine D3 hun ruwvoer bevat, dat wordt ook geproduceerd onder invloed van zonlicht dus kan maar zo eens veel hoger zijn dan bij ons. Zou super interessant zijn om in Nederland een onderzoek te doen! Donkere mensen die uit een zonnig land emigreren naar Nederland kampen ook vaak met vitamine D3 tekort omdat de zon hier gewoon zwakker is.