[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lucky_chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 17:50

ohjajoh6 schreef:
lucky_chance schreef:
Mijn 17 jarige New Forest ruin is nu 8 weken aan de Prascend. ACTH waarde is gedaald van 15 pmol naar 8 pmol.

Pony is klinisch weer beter in orde alleen mate van energie schommelt nog. Is weer vrolijker, alert en zit duidelijk beter in z'n vel.

Sinds paar dagen graast hij weer wat minder maar eet z'n brokken en hooi wel erg goed. Hij staat er alert bij in de wei maar heeft niet zo'n behoefte aan grazen lijkt het.

Pony staat op 1/4 pil en dit mag ik naar 1/2 ophogen indien nodig.

Wat raden jullie aan? Prascend verhogen of dit even aankijken?

Hoor graag van jullie!

Ik zou pony dus mooi op 1/4e laten staan. Verhogen kun je altijd nog zodra pony weer achteruit gaat...

Minder tot weinig grazen is in jouw ogen nog geen reden om te verhogen begrijp ik? Lastig soms :o

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 17:53

dat is 1 klein dingetje op voor de rest juist allemaal verbeteringen in nog geen 2 mnd tijd en bijna de helft van de acth waarde.
Nee dat is het in mijn ogen dan zeker niet, als hij de rest goed eet en lekker alert is...
Ik denk zelfs eerder dat als je zou verhogen, dat hij nog wel meer niet eten gaat...

lucky_chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 17:59

ohjajoh6 schreef:
dat is 1 klein dingetje op voor de rest juist allemaal verbeteringen in nog geen 2 mnd tijd en bijna de helft van de acth waarde.
Nee dat is het in mijn ogen dan zeker niet, als hij de rest goed eet en lekker alert is...
Ik denk zelfs eerder dat als je zou verhogen, dat hij nog wel meer niet eten gaat...

Ja daar heb je gelijk in!

Heb zijn basisbrok langzaam gemengd met de Pavo Care4life, dit omdat er in de basisbrok schrikbarend veel suiker en zetmeel zat. Tot deze week aan toe vond hij z'n nieuwe mix erg lekker maar begint nu kieskeurig te worden en laat sommige dingen bewust liggen die kleine aap /3

Hooi eet hij wel erg goed en gezien de arbeid (recreatief en hobbymatig rondhobbelen) wil ik de brokken nog even aankijken. Of heb jij nog ander idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 18:25

Ik vind dat heel moeilijk eigenlijk, omdat die van mij werkelijk waar alles vreet wat los en vast zit...
maar die is ook nog eens I.R. dus ik ben eigenlijk altijd constant aan het dieeten en minderen met haar, ik weet natuurlijk niet hoe dat bij jouw paardje zit.
En ik weet ook van anderen hier, dat hun paardje ook periodes hebben gehad van heel moeilijk en kieskeurig eten en dus soms zelf bijna wekelijks van voer moesten veranderen, het gaat geloof ik wel voorbij die periode, maar dan zou ik zeker nu nog niet gaan verhogen hoor, dan kan je er bijna donder op op zeggen, dat het eten 1 groot drama word...

lucky_chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 18:43

ohjajoh6 schreef:
Ik vind dat heel moeilijk eigenlijk, omdat die van mij werkelijk waar alles vreet wat los en vast zit...
maar die is ook nog eens I.R. dus ik ben eigenlijk altijd constant aan het dieeten en minderen met haar, ik weet natuurlijk niet hoe dat bij jouw paardje zit.
En ik weet ook van anderen hier, dat hun paardje ook periodes hebben gehad van heel moeilijk en kieskeurig eten en dus soms zelf bijna wekelijks van voer moesten veranderen, het gaat geloof ik wel voorbij die periode, maar dan zou ik zeker nu nog niet gaan verhogen hoor, dan kan je er bijna donder op op zeggen, dat het eten 1 groot drama word...

Pony is niet IR maar het leek me verstandig zijn voer aan te gaan passen en vond Care4life een goed alternatief. Het een brede, compacte New Forest die door de cushing wel is afgevallen maar nog steeds niet mager is :D Dus hoef hem niet op gewicht te houden in de zin van aankomen. Brok is meer z'n extraatje.
Hij is best een makkelijke eter maar nu na 8 weken Care4life wordt meneer kritisch. Ben geneigd terug te gaan naar z'n basisbrok of iets anders te proberen maar zolang hij een beetje ervan laat liggen is het misschien onnodig dit meteen te gaan veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 19:38

je kan het toch proberen? Ik eet tenslotte ook niet graag elke dag biefstuk...

lucky_chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 20:01

ohjajoh6 schreef:
je kan het toch proberen? Ik eet tenslotte ook niet graag elke dag biefstuk...

:D zit wat in haha

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 20:11

Dennis, wat een leuke pony's heb jij toch.

Hier merk ik ook dat de kou in combinatie met het einde van de seasonal rise mijn pony goed doet. Hij is weer een stuk wakkerder, mest is weer goed en komt weer wat bij. Ook nog geen reactie van zijn voeten op de kou dus ik ben hoopvol dat hij zich deze winter goed zal houden.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 20:11

mijn paard heeft sinds de prascend pok moeite mrt bix. hij laat het langer liggen, periodes van nauwelijks bix. Hij at de prascend met musli van stalgenoot maar dit wil hij niet meer eten. Hooi gaat er gelukkig erg goed in dus maak me niet teveel zorgen zolang dat er goed in gaat.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 11:52

Lucky Chance: Ik had ook zo'n nf! Leuk!
Helaas is deze er niet meer.

Als je alleen recreatief rondhobbelt zou ik een voedingsupplement geven met bijv en handje brok/pavo c4l voor de smaak met wat omega olie.

Hij heeft al dat extra eten niet nodig. :)

Door het supplement vul je dan het vitamine tekort aan en is vaak maar een klein bekertje van zo'n 50gr

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 14:39

Mijn paard eet nu wel weer maar geen brok of wat hij normaal krijgt. Voor de cushing kreeg hij structomix en dat wilde hij wel eten.
Is het een idicatie om te verhogen? Hij krijgt een 1/2 pil

@ wouterpaard, hooi eet die van mij ook idd nog

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 16:29

Zorro stat nog maar een paar weekjes op 1/4 tablet prascend en moet eigenlijk naar de tandarts.
Is het wijs om te wachten totdat we weer bloed geprikt hebben of zal de behandeling geen invloed hebben? Hij heeft een slecht gebit en moet altijd gesedeerd worden.

lucky_chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 19:32

IMJ schreef:
Lucky Chance: Ik had ook zo'n nf! Leuk!
Helaas is deze er niet meer.

Als je alleen recreatief rondhobbelt zou ik een voedingsupplement geven met bijv en handje brok/pavo c4l voor de smaak met wat omega olie.

Hij heeft al dat extra eten niet nodig. :)

Door het supplement vul je dan het vitamine tekort aan en is vaak maar een klein bekertje van zo'n 50gr

Dat is inderdaad ook een goed idee, fijn dat jullie meedenken :)

Aan welk supplement zit je te denken?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 08:06

Ik gaf pavo vital complete.
Dat is een flinke emmer voor Nog geen 25,- je doet er best lang mee omdat je maar zo weinig geeft.
Maar er bestaan Veel meer soorten hoor.
Denk als je hier de zoekfunctie gebruikt dat je er al heel wat vinden gaat :)

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:18

Ik val hier weer eens binnen :o
Mijn pony heeft een tijd (6 maanden ong) ter adoptie ergens gestaan, maar nu is het duidelijk genoeg.
De laatste maand is ze enorm ingevallen en ze staat er erg triest bij.
Haar hooi eet ze ook niet meer volledig op (terwijl ze daar normaal gek van is)
Daarbij heeft ze nu ook al een ontsteking aan haar achterbeen (vermoedelijk artrose)

Dus ik zit eraan te denken om haar terug te halen.
Ik weet dat dat voor haar een heel gedoe is, maar ik ben bang dat als ze daar blijft, het slecht gaat eindigen :=
Ik heb hier iets gevonden in de buurt, gewoon weide met schuilhok en een klein ponyvriendje.
Maar ik ben bang dat het te zwaar gaat zijn voor haar (qua koude etc)
Ik heb wel een winterdeken, maar dat heeft ze nooit opgehad dus ik ben erg aan het twijfelen.

Wat denken jullie, nog even laten staan (tot de ergste kou voorbij is) of haar toch verplaatsen?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:23

Korte krachtige vraag aan jullie, wat denken jullie van geven van voordroog aan een cushinger? En bijna onbeperkt hooi?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:23

Als ik geen vertrouwen erin zou hebben zou ik zo snel mogelijk weghalen. En voor de rest volg je gevoel. Je kan ook gewoon eerst aankijken met de deken en nog altijd opgooien mocht het nodig zijn.

Voor artrose is 24/7 vrije beweging wel het beste.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 13:42

Als onbeperkt hooi voor praktisch ieder paard (uitzonderingen bestaan altijd) prima werkt waarom zou dat dan voor een PPID paard anders zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 14:11

Ik ben zo wie zo geen voorstander van voordroog, dus al helemaal niet voor een cushinger of IR paard, laat staan als die ook nog eens hb gevoelig is...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 14:23

ohjajoh6 schreef:
Ik ben zo wie zo geen voorstander van voordroog, dus al helemaal niet voor een cushinger of IR paard, laat staan als die ook nog eens hb gevoelig is...

Hoezo niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:13

Omdat voordroog mijn cushing pony dus al meerdere keren over het randje van hb heeft gebracht. Maar dat is persoonlijke ervaring niks meer. En ik in zijn algemeenheid niet echt verzot ben op het fermentatie proces van het verpakken in plastic, maar again geheel persoonlijk...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:21

Oliiviia schreef:
Ik val hier weer eens binnen :o
Mijn pony heeft een tijd (6 maanden ong) ter adoptie ergens gestaan, maar nu is het duidelijk genoeg.
De laatste maand is ze enorm ingevallen en ze staat er erg triest bij.
Haar hooi eet ze ook niet meer volledig op (terwijl ze daar normaal gek van is)
Daarbij heeft ze nu ook al een ontsteking aan haar achterbeen (vermoedelijk artrose)

Dus ik zit eraan te denken om haar terug te halen.
Ik weet dat dat voor haar een heel gedoe is, maar ik ben bang dat als ze daar blijft, het slecht gaat eindigen :=
Ik heb hier iets gevonden in de buurt, gewoon weide met schuilhok en een klein ponyvriendje.
Maar ik ben bang dat het te zwaar gaat zijn voor haar (qua koude etc)
Ik heb wel een winterdeken, maar dat heeft ze nooit opgehad dus ik ben erg aan het twijfelen.

Wat denken jullie, nog even laten staan (tot de ergste kou voorbij is) of haar toch verplaatsen?

Ik zou ze weghalen en op jouw eigen plek zetten. Een dikke waterdichte deken erop en dan met goed voer en een DA-check het beestje weer oplappen :) Waar ze nu staat, wordt ze helemaal niet vrolijk zo te lezen en de winter duurt nog lang... :7
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 07-12-14 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:23

Batlow schreef:
Korte krachtige vraag aan jullie, wat denken jullie van geven van voordroog aan een cushinger? En bijna onbeperkt hooi?

Hangt ervan af wanneer die voordroog gemaakt is... tijdstip van maaien heeft veel invloed op het suikergehalte. Maar dat is met gewoon hooi ook zo :D Maar waarom nog voordroog bijgeven als er al onbeperkt hooi gegeven wordt ?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:30

Nouja er wordt zo goed als onbeperkt gegeven. Mijn cushinger staat samen met mijn 3,5 jarige die samen eten uit een grote palletbox. Nu kan mijn jonge paard wel wat voordroog gebruiken, ze krijgen nu 2 x per dag een klein beetje voordroog door het hooi. Verder gaat het met mijn cushinger erg goed, Momenteel even winterstop omdat ik een echte kou kleum ben, dus buiten rijden is niet echt een pleziertje. Daarna weer lekker oppakken om bosritjes te rijden. Maar we wilden dus het voordroog wat omhoog gooien, maar wilde zelf eerst even uitzoeken of dat wel slim is. Het is zo te lezen verschillend wat men denkt. Voordroog wat we nu overigens hebben is best mooi droog. Maar zoals de rest zegt ligt het aan het moment van maaien, hetzelfde als bij hooi. Ze krijgen duits kruidenhooi overigens. Ik denk dat ik maar gewoon ga proberen het iets op te voeren en hem goed in de gaten houden. Wat dat betreft is het wel een sterke pony gelukkig, maar merk het snel als iets niet goed gaat....

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:45

Mijn paard eet gelukkig weer, hij is wel wat afgevallen van die paar dagen.
Maar gelukkig eet hij weer, ik heb nu wel de dosis verhoogd naar 3 kwart pil