[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 07:33

Je hebt gelijk, ik heb geen idee waarom ik wil veranderen terwijl niet duidelijk is of hij echt slecht op het voer reageert. Waarschijnlijk omdat je volgens een aantal mensen zowat je paard mishandeld als je bepaald voer durft te geven... en omdat ik niet weet of hij wel voldoende vitaminen binnen krijgt omdat ik niet de aanbevolen hoeveelheid geef. Als ik dat wel zou doen wordt het voor mijn gevoel allemaal wat veel. Kan natuurlijk een vitaminenkorrel geven maar Pavo Vital is blijkbaar ook enorm slecht als je de mensen moet geloven. Je vraagt je soms af hoe de fabrikanten het nog durven produceren...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 07:34

op zich om met een eczemer te denken om suikers en zetmeel :j
mijn ervaring is echter wel dat ze van suikers in krachtvoeders minder problemen hebben dan suikers uit gras.

met appie ging het goed,staat nu op een ander stuk wei met vrij veel jong gras wat net op komt..resultaat is meer jeuk.
dat is dus erg belangrijk om op te letten.
verder blijf ik lekker de dieetmix van subli promoten haha, die vind ik echt super goed :D :P
mengt ook lekker met poedertjes doordat het een groffe musli is..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 07:44

@sabine: voer is inderdaad een studie op zich :D als ik een paard had die er niet op reageerde, had ik het waarschijnlijk nooit onderzocht. Je moet het zelf ervaren en er een gevoel bij krijgen. Ivm suikers/zetmeel ging ik over op healthy herbs: hij kreeg er slokdarmverstopping van, doffe vacht en werd lusteloos terwijl het voor andere paarden geweldig werkt. Pavo c4life at hij niet, subli dieetmix at hij nauwelijks, pavo vitaminebrok kreeg hij enorme jeuk van en alleen subli Zonder (meer dan 40% suiker zetmeel) at hij goed. Ivm de hoge suikers ben ik sinds januari over op subli ponybrok (12% zetmeel/suikers, wel melasse) en daar doet hij het geweldig op. Dus uit alle kwaden, moet je dan toch een keuze maken :)
Succes!

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 08:39

Mirim, in die zin grappig omdat velen bij het woord suikers en zetmeel spontaan in de stress schieten en er nogal verontwaardigd op reageren als je een voer geeft wat naar hun mening te hoog staat met beide ingredienten. Bij tijd en wijle lijkt het een ware klopjacht. Ik snap heel goed dat men het beste wil voor zijn of haar lieveling en uiteraard kijk je naar suikers en zetmeel. Maar sommigen slaan er wel erg in door...vind ik.
Neem bv de genoemde Pavo koeken, ze liggen nog net niet op de brandstapel :-). Ik heb mijn merrie het hele jaar door deze koeken gegeven en ze heeft nooit geen spat last gehad van haar eczeem. Pas toen zij het land weer in ging wat vol stond met jong gras was het mis. Bijna iedereen staat zijn evangelie hier te verkondigen dat zijn of haar voer het beste is en het laagst in suikers en zetmeel staat. Nou,....als dat allemaal zo zou zijn, bestond dit topic niet. Want ondanks de weinige suikers en zetmeel in voeders klagen de meesten hier nog steen en been over jeuk e.d.
Nogmaals, ik geloof best dat er een bepaalde link zou kunnen zijn naar bepaalde voer oid, maar vind ook dat men het ook kan overdrijven door zowat alles te willen elimineren met betrekking tot de ingredienten. Voederfabrikanten zijn geen stelletje kneuzen die moedwillig verkeerde adviezen zullen geven of een voer vol stouwen met onzinnige zaken. Ze hebben hoe dan ook een naam hoog te houden om hun verkoop/afname te behouden. Het lijkt mij stug dat ze deze vergooien door "leugens" en tegenstrijdige adviezen.

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 10:06

het is ook een kwestie van uitproberen en vwb suikers en zetmeel zegt het niet alles. als ik kijk naar mijn ervaringen schuurde mijn paardje zich midden in de winter nog gek toen ze pavo's natures best kreeg en nu ze masters bassissport krijgt niet (ook niet in de zomer :)) maarrrrrr als je dan naar de verhoudingen kijkt zit er in pavo 26.4 en in masters 35. masters heeft in de getallen veel meer suikers en zetmelen dan pavo maar veroorzaakt geen jeuk. dus waar het dan vandaan komt????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 10:12

Heel simpel Icrack, voer lost de eczeem niet op. Daarom staan de paarden nog steeds onder de dekens.

Wat jij denkt over voerfabrikanten is jouw mening. Mijn mening is anders. Verder verguis ik nergens voer en schiet ik zekers niet in de stress als iemand anders, anders voert dan ik. Het zal me wat, ik vertel alleen mijn ervaring met mijn eczemer en zijn reacties op voer. Toevallig reageren meer eczemers op voer en kunnen ze sommige soorten beter hebben dan andere. Vooral zetmeel, suiker en eiwit schijnt het hem te doen. Dat dat bij jou paard allemaal niet zo is, wees er blij om, maar doe nou niet of we hier allemaal een stel voerfanatisten zijn, dan doe je meesten toch echt te kort.
Ik heb al jaren ervaring met een eczemer, jij sinds kort en je zult zien, aldoende leer je van je paard en waar het op reageert. De meesten reageren hier met hun eigen ervaringen en preken heus niet wat jij moet doen met je paard.
En mijn paard verging van de jeuk in de winter van de PAVO koeken, er zijn meer met die ervaring, vooral mensen met koudbloeden, terwijl het daar voor bedoeld was in eerste instantie. Dat mensen dezelfde negatieve ervaringen hebben met een produkt, dat noem jij dus op de brandstapel leggen.

In hoeverre vind jij dat mensen er in door slaan dan, in hun voerbeleid? Ik vind juist dat mensen eerder doorslaan in het smeerbeleid :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 17:05

Nou, over die laatste vraag .. Voor mij persoonlijk ..
Ik vroeg of er meerdere mensen paarden hadden die op dit moment meer last hadden, omdat dit iets lijkt wat bij die van mij elk jaar terugkomt en ik weet niet waarom (er is in ieder geval geen jong gras of dergelijke, op deze stal zelfs geen gras ;) ). Daarop kreeg ik van jou de vraag wat ik voerde, waarop ik antwoordde en waarop deze reactie kwam:
Mindim schreef:
Kijk iig even naar het voer en hoeveel suiker daar in zit.
In strucomix zit enorm veel suiker en zetmeel. In vergelijk met mijn voer, daar zit 9.4% suiker en zetmeel in per kilo, in strucomix is dat 25.5%! Plus dat er in strucomix melasse zit. Al met al niet een goed voer voor een eczemer. Verder zit in strucomix bijna alleen maar graan. Ik zou wat dat betreft toch eens een ander voer proberen. Dieetmix van Subli of Care4life van pavo en zo zijn er nog een aantal voeren genoemd.

Dus ja, vooral het "!" zegt veel, en je zegt letterlijk dat ik naar ander voer moet gaan kijken.
Terwijl ikzelf niet het idee heb dat hij het op dit voer slecht doet, en ik er helemaal niet uit kan halen dat het meer jeuk hebben op dit moment aan dat voer ligt, aangezien hij dat dus al jaren heeft in deze periode en dat voer iets van nu is. Ook heeft hij niet elke dag evenveel jeuk en sommige dagen zelfs bijna niet, dus dat ligt dan niet aan het voer in mijn ogen. Verder is hij supervrolijk en ook met rijden lijkt hij wel meer energie te hebben (misschien wel door al die suikers, kan hij tenminste wat omzetten tijdens het werk :Y) ) dus naar mijn gevoel doet hij het verre van slecht op dat voer ... En toch krijg ik daarnaast het gevoel helemaal verkeerd bezig te zijn want er zitten wel 25.5% suikers in ... naast al die andere rotzooi .. Zo komt het in ieder geval over ;)

(en dit is nu op jouw persoonlijk omdat het in dit topic zo voorkwam, maar heb al vaker dat soort reacties gezien, toen ik ervaringen vroeg van de strucomix omdat ze dit na verhuis zouden gaan krijgen kregen er ook mensen bijna een hartaanval dat ik er nog maar over dacht om dit aan een eczemer te geven, met al die suikers.... ).

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 17:53

Daar heb ik niks meer aan toe te voegen :D

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 18:03

Bij mijn jonge paard laaide de eczeem nog even flink op de laatste weken en Derfen haalde niets uit. Het gekke is dat staart en manen niet zo mee lijken te doen, het eczeem zit vooral onder de buik(van borst tot uier, in de maantop, op haar hoofd, in haar oren en net boven haar staart op haar billen.

Op dit moment heb ik haar nog zonder deken, i.v.m. ernstig slopen, kost mij zo 3 dekens per week.

In overleg met de veearts hebben wij besloten haar vorige week te spuiten met corticosteroïden en deze slaan goed aan. Na 2 dagen zag het er al mooi rustig uit en nu na 6 dagen zijn nagenoeg alle korsten weg.
Zo'n spuit werkt ca. 6 weken dus als het mee zit zijn wij voor dit jaar van de ellende af.
Volgend jaar gaat ze al voor het seizoen onder de deken met de hoop dat de neiging tot slopen er niet zo is als er geen jeuk onder de deken zit.

Spuiten met cortico's is niet zonder risico, er is een verhoogde kans op hoefbevangenheid. De overwegingen om het bij Cherise toch éénmalig te doen waren: de kans op oorontsteking door het eczeem, dit heeft haar moeder gehad. Ze is een warmbloed paard met sowieso minder risico op bevangenheid dan bijv. diverse ponyrassen. Ze is niet te dik. Bij haar voorouders, merrielijn is al vanaf overgrootmoeder bij ons op stal, is geen hoefbevangenheid voorgekomen. Goede ervaring met haar moeder met de betreffende spuit als noodoplossing.

De pony van mijn dochter zou ik nooit laten spuiten omdat bij die pony's het risico sowieso al veel groter is op hoefbevangenheid.

Suiker is m.i. zeker een factor van belang voor de ontwikkeling van ZE, Famke nam het laatste seizoen (bijna) geen suikers meer op uit haar voeding (met allerlei andere gevolgen, o.a. koliek), maar had het laatste seizoen geen last meer van ZE. (ik behandelde wel 2x per week met Derfen en dagelijks TWM Horsemix) Heeft de hele zomer zonder deken dag en nacht in de wei gelopen, met graasmasker omdat ze het gras niet goed meer kon verdragen in grotere hoeveelheden en is verder suikerarm/eiwitrijk gevoerd. Weidegang onthouden was geen optie omdat ze nog een veulen aan de voet had.
M.i. kan je een paard met ZE het beste beperken in de suikers en als ze daar onvoldoende energie uit halen (mager worden) dit juist aanvullen met eiwitten. Famke kreeg opfok-brok voor jonge paarden en Fibra struktuurmix.

Helaas is er geen standaard oplossing voor ZE, wat bij Famke goed hielp werkt bij haar dochter juist helemaal niet. Het is voor ieder paard weer opnieuw zoeken naar de methode die de meeste klachten verhelpt, helaas.......

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 18:13

Eventjes tussendoor!
Mijn shet staat nu toch al bijna 2 weken zonder deken en geen jeuk! Ze is niet extreem exemerig maar schuurt haar manen toch tot bloedens toe normaal, het regenweer heeft de mugjes hier weg gejaagd, hoop ik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 19:43

[***] schreef:
Nou, over die laatste vraag .. Voor mij persoonlijk ..
Ik vroeg of er meerdere mensen paarden hadden die op dit moment meer last hadden, omdat dit iets lijkt wat bij die van mij elk jaar terugkomt en ik weet niet waarom (er is in ieder geval geen jong gras of dergelijke, op deze stal zelfs geen gras ;) ). Daarop kreeg ik van jou de vraag wat ik voerde, waarop ik antwoordde en waarop deze reactie kwam:

Dus ja, vooral het "!" zegt veel, en je zegt letterlijk dat ik naar ander voer moet gaan kijken.
Terwijl ikzelf niet het idee heb dat hij het op dit voer slecht doet, en ik er helemaal niet uit kan halen dat het meer jeuk hebben op dit moment aan dat voer ligt, aangezien hij dat dus al jaren heeft in deze periode en dat voer iets van nu is. Ook heeft hij niet elke dag evenveel jeuk en sommige dagen zelfs bijna niet, dus dat ligt dan niet aan het voer in mijn ogen. Verder is hij supervrolijk en ook met rijden lijkt hij wel meer energie te hebben (misschien wel door al die suikers, kan hij tenminste wat omzetten tijdens het werk :Y) ) dus naar mijn gevoel doet hij het verre van slecht op dat voer ... En toch krijg ik daarnaast het gevoel helemaal verkeerd bezig te zijn want er zitten wel 25.5% suikers in ... naast al die andere rotzooi .. Zo komt het in ieder geval over ;)

(en dit is nu op jouw persoonlijk omdat het in dit topic zo voorkwam, maar heb al vaker dat soort reacties gezien, toen ik ervaringen vroeg van de strucomix omdat ze dit na verhuis zouden gaan krijgen kregen er ook mensen bijna een hartaanval dat ik er nog maar over dacht om dit aan een eczemer te geven, met al die suikers.... ).

Ten eerste had ik na jouw betreffende post al eerder een bericht geplaatst, dat ook mijn paard een terugval had de vorige maand, meer jeuk en meer plekken aan het hoofd. Bij mij was het een dip in weerstand, waarna het immuunsysteem overbelast werd. Mijn paard stond zeer schraal en ik ben vitaminen gaan bijvoeren en om het wat makkelijker te eten te maken, meng ik het in care4life. Ik gebruik maar zakken van 3 kilo en daar doe ik 2 weken mee, dus niet noemenswaardig. Ik vroeg in het algemeen of het bij anderen met dit euvel dan ook een dip in weerstand kon zijn. Dus zo zwart wit, als jij het schetst was het niet hoor.

Vele eczemers reageren heftig op suikers, dus wanneer een paard opeens begint te jeuken en een andere stal met voer heeft, dan is dat meestal de eerste plek waar je kijkt. En als je dan een suikerrijk voer geeft, kan dat net de logische druppel zijn. Vandaar mijn suggestie eens een ander voer te proberen om het uit te sluiten.

Aangezien je niet weet waar de jeuk vandaan komt ineens, snap ik niet waarom je dan uberhaupt de vraag stelt als je niet op voor de hand liggende vragen of suggesties zit te wachten. Maar goed, je weet niet waar de jeuk vandaan komt, maar je denkt niet dat het van het voer komt, maar je gaat wel een ander voer proberen. Waarom dan? Als daar het probleem niet ligt, waarom dan veranderen. Vooral als je dan anders dan alle paarden op stal moet gaan voeren.
Waar ligt de jeuk volgens jou aan dan?

Ik vind 25% suiker veel inderdaad, vandaar mijn uitroepteken.

Verder het woord rotzooi heb ik nergens gebruikt, ik zeg alleen dat overal veel graan in zit, dus veel zetmeel. Je moet maar zo denken, als zoveel mensen verbaasd reageren als je een suikerrijk voer aan een eczemer geeft, zou daar dan geen kern van waarheid in zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 20:32

Of iedereen praat elkaar gewoon na natuurlijk ;) Is me al opgevallen, eerst zelf tig topics openen met allerlei verschillende vragen over verschillende voeren en dan na een tijdje aan anderen advies gaan geven over wat te voeren en vooral wat zeker niet .. Terwijl ze een paar weken eerder nog van niks wisten en alles via bokt via anderen hebben gehoord .. (is niet op jouw bedoeld hoor, gewoon algemene vaststelling).

Ik weet nu niet waar de jeuk ineens vandaan komt neen, maar dat wist ik vorig jaar ook niet, en het jaar daarvoor ook niet, en daarvoor ook niet ... Zoals al meermaals gezegd heeft hij dit al jaren rond deze tijd, dus ook vorig jaar op een andere stal met ander voer, waar hij al een hele tijd op stond (en wat heel bewust samengesteld is door mezelf, overigens ook niet suiker vrij .. of graanvrij, wat trouwens nog iets is waar iedereen plots allergisch aan is := ). Hij heeft al op 2 verschillende stallen gestaan (dit is stal 3) waarbij hij 2x (nu dus 3x) ander voer kreeg in deze tijd, verspreid over jaren .. En het komt steeds terug in deze periode .. Is het dan gek dat ik niet meteen aan het voer denk?

Maar aangezien ik dus hier de boeman lijk want ik geef mijn paard EN suikers EN granen en weet ik wat nog allemaal denk ik er wel over om te kijken wat ander voer doet ja, als dat lukt voor de staleigenaar toch ... Kan ik uiteindelijk toch zeker zeggen dat het daar niet aan ligt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 20:40

Leuk he een postverleden en nee, je doelt vast niet op mij ;)
Ik heb idd een tijdje terug gevraagd welke voeren er zoal zijn voor een eczemer. Ik weet dat het laag in suiker moet zijn, maar ik ken al die soorten voer die laag in suiker staan niet uit het hoofd. Dus dan vraag ik dat. Wil niet zeggen dat ik niet weet wat een eczemer wel of niet kan hebben, alleen in welk voer dat vertegenwoordigd is, nope, dat wist ik niet. Dan vraag ik dat aan de ervaringsdeskundigen.

Niemand maakt jou de boeman hoor. Net zoals ik geen voerfanatist ben die jou verteld wat te doen met je paard, al zet je me wel op die manier neer.
Het enige wat ik heb gezegd is naar je voer te kijken, als je niet weet waar de jeuk vandaan komt, aangezien daar vaak veel winst te behalen valt. Verder heb ik aangegeven, dat mijn paard ook een heftige periode heeft gehad net en dat het bij hem aan dip lag, ivm verharing en zwakke weerstand.
Maar goed, als jij alles zo goed weet en ons hier maar een stelletje napraters vind, misschien dan beter hier je vraag niet te stellen, want schijnbaar voldoet een antwoord van ons napraters en betweters niet.

Ik hoop dat je er uit komt waar je paard jeuk van krijgt, veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 20:44

Ik heb echt niet in je verleden zitten neuzen hoor, dus als jij dat ook gedaan hebt dan is dat heel toevallig, maar ik doelde echt niet op jou. Zoals gezegd is het iets dat algemeen opvalt, niet alleen over voer trouwens, maar over vanalles .. ook over het trainen van paarden en allerlei zaken .. Mensen die eerst amper de voorkant van de achterkant kunnen onderscheiden (even heel grof gezegd) gaan even later aan iedereen vertellen hoe het zou moeten ... Daarom dat ik reacties op bokt altijd wel met argusogen lees, wat niet betekent dat ik ze niet nodig vind want dan zou ik mijn tijd ook niet steken in het stellen van vragen. Maar ik neem niet zomaar alles klakkeloos aan neen, omdat ik dagelijks de pony zie en al jaren ken en dus doorgaans wel dingen kan inschatten..

Die van mij is verder nog niet aan het verharen (of toch niet noemenswaardig).. Misschien stress van de verhuis, al lijkt hij totaal geen stress te hebben aangezien hij vrolijker is dan op de vorige stal ..

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:06

hmm.. ik vraag mij wat af..

Zou paardlief momenteel geen jeuk hebben van de vette troep en schilfers in de manen..?
Heb afgelopen week gemerkt dat de manen toch wel heel erg vet zijn plots.. en vandaag was het echt heel erg toen ik er doorheen ging. ( een mens krijgt ook jeuk op het hoofd van vettig haar)

Ik heb ze een paar weken geleden nog gewassen.. maar met die deken nonstop op.. kan ik me wel voorstellen dat het sneller vet en viezig wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:11

Volgens mij kan dat zeker wel jeuk veroorzaken :j Zeker als er ook schilfers zijn denk ik wel dat je in die richting kan gaan denken. Misschien nog eens wassen en kijken of dat helpt?

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:26

Denk dat als het morgen droog blijft ik ga kijken of ik ze kan wassen ( heb alleen koud water ter beschikking en sta buiten met de slang)

Zit ook echt super erg te twijfelen om zijn manen te knippen.. Ik kan het dan makkelijker schoon houden en hij heeft minder om eraf te schuren.
Afbeelding
Dit was het 3/4 weken geleden ...

Ondertussen is het lange gedeelte ook al flink uitgedund... en net achter de oren is dunner en korter dan de rest omdat dat net buiten de deken valt.

Maarja.. stel dat.. de manen eraf gaan.. dan zit ik weer met.. hoe kort..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:30

Die van mij ziet er net hetzelfde uit op dit moment!
Vorig jaar was dat ook, toen heb ik in oktober besloten dat ik het niet meer kon aanzien en heb ik alles eraf gehaald. Voorste stuk was toen nog echt lang, maarja, halverwege stopte zijn manen en dat was ook geen zicht :+ Heb gewoon helemaal kort gedaan, dus fjordcoupe zeg maar ... Toen ook besloten om dat zo te houden, maar ineens waren ze weer lang :') Nu moet ik weer even de stap durven zetten... :+

Edit; het was trouwens november blijkbaar .. Hier is het topic moest je eens willen kijken ;)
[ITP] [***]'s verknipte metamorfose

(later is het wel beter uit gaan zien hoor, ik kan echt niet knippen := :') ).

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:33

haha heel herkenbaar :P Ik ben echt een leek wat betreft de schaar ergens inzetten omdat ik dat zo zonde vindt :') Maar vind dit ook geen gezicht eigenlijk. Iedere keer als ik min of meer heb besloten: ja ze gaan eraf.. hoor ik mensen om me heen met : oh wat zonde! lekker laten zitten :x begin dan toch weer te twijfelen.

Hij heeft overigens wel een mega dikke voorpluk waar hij wel vanaf blijft gelukkig.

Edit: haha die reacties in het topic is precies wat mij ook doet twijfelen op stal :P heb ook geen flauw idee hoe snel zijn manen groeien.. heb hem pas sinds augustus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:13

Voer zal vast invloed hebben maar ik denk dat dat voornamelijk in de kwaliteit van het gras zit..

Ik heb bijvoorbeeld pavo natures best geprobeerd en care 4 life. Bij alle twee merkte ik geen verschil in jeuk het werd niet minder en niet beter. Wel vond pony het niet te vreten en werd ze dr wat sloom van.

Nu staat ze gewoon op de simpele basis/sport brok van havens met 25% zetmeel en 6,4% suiker. Dus ja totaal is dat een hoge suikerwaarde. Toch doet ze het hier super op. Ze glimt als een spiegel schuurt niet en loopt super.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:23

Hallo! Hoe gaat het met de jeuk bij jullie paardjes momenteel? Ben ik wel even benieuwd naar!

Tess, ik zou ze afknippen! Is mij ook super bevallen bij mijn merrie. :j

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:31

even als voorbeeldje:
Dit zou het dan worden ongeveer ( is de andere kant van hem.. zijn manen vallen naar 1 kant)
Afbeelding

Pff.. moet echt nog moed verzamelen :') Als ik nu zeker wist dat de jeuk daarmee verholpen zou worden dan was de schaar er gister nog in gegaan..

stvieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 23:08

Tess2411 Zo heeft Jelle z'n manen nu ook!
Afbeelding

Je ziet goed dat hij de meeste jeuk boven- en onderaan van de manenkam heeft. In het midden zijn ze echt mooi dik.. daar schuurt hij amper. :( Ik ga trouwens NIET knippen, daar heb ik echt de ballen niet voor :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 23:10

Ik ga al dood als ik aan het knippen van de lange manen denk :))

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 23:18

Haha ja dat probleem heb ik dus ook :P Maar als het een groot deel van de jeuk weg zou nemen.. dan heb ik het er wel voor over! wil uiteindelijk de manen wel weer op gelijke lengte hebben ( in hopelijk lange toestand ) maar dat gaat zo ook niet lukken als ik het laat zoals het is :n