[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

antine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:27

liekensancho: heb verschillende dekens, een van equitheme en een van eppeljack..en ze blijven redelijk heel hoor. Ik doe gemiddeld twee a drie jaar met een deken..Ik had een yvanhoe hoofdkap maar die sloopte hij eraf. Nu weet ik waarom; hij houd niet van iets over zijn oren..nu gewoon goedkoopste vliegenmasker op zn koppie..gaat wel ELKE dag aloe creme van action met derfen op zn hoofd anders heeft hij hem binnen een week kaal (zes weken geleden lag hij daar al helemaal open..is nu weer wat hersteld)
Wat ik wel wil vertellen is dat ik ondanks de hoeveelheid extra tijd & kosten en zorgen met mijn Bolle hij soms dingen doet die echt ALLE zorgen, echt ALLE zorgen weer even doen vergeten..zoals vandaag toen mijn dochter van 8, op deze 600 kilo trekpaard galoppeerde door de bak en hij geen stap verkeerd zette.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 23:20

fjordjefrits, Derfen helpt echt !!! en is niet heel erg duur, omdat je maar 1 keer in 4 dagen op hoeft te doen en sommigen zelf 1 keer per week of 1 keer per 10 dagen. ook is het zuinig in gebruik

Malenka

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 23:22

intel_1x,
maar het helpt echt niet altijd. Zelfs toen ik het dagelijks smeerde bij Nilay had hij nog steeds jeuk.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 23:42

Ik gebruik het ook in combi. Ik heb een rambo hoody en bij de onbedekte delen smeer ik beetje Derfen.
Je mag Derfen niet dagelijks smeren, want dan irriteert het juist de huid. Ook moet je het dun en goed verdeeld opsmeren.

Voor Liekeensancho zou het weleens een uitkomst kunnen zijn. Ik doe derfen nl ook dun op de oren (eerst verdelen over je hand) en op kruintje.

Ik heb wel friezen bij ons gezien die ineen krompen van de jeuk en nergens konden schuren. Het is een vreselijke kwaal (voortdurend jeuk is soms erger dan pijn) en helaas zijn er zoveel paarden met exceemklachten.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 01:28

antine schreef:
liekensancho: heb verschillende dekens, een van equitheme en een van eppeljack..en ze blijven redelijk heel hoor. Ik doe gemiddeld twee a drie jaar met een deken..Ik had een yvanhoe hoofdkap maar die sloopte hij eraf. Nu weet ik waarom; hij houd niet van iets over zijn oren..nu gewoon goedkoopste vliegenmasker op zn koppie..gaat wel ELKE dag aloe creme van action met derfen op zn hoofd anders heeft hij hem binnen een week kaal (zes weken geleden lag hij daar al helemaal open..is nu weer wat hersteld)
Wat ik wel wil vertellen is dat ik ondanks de hoeveelheid extra tijd & kosten en zorgen met mijn Bolle hij soms dingen doet die echt ALLE zorgen, echt ALLE zorgen weer even doen vergeten..zoals vandaag toen mijn dochter van 8, op deze 600 kilo trekpaard galoppeerde door de bak en hij geen stap verkeerd zette.

Daar doen we het allemaal voor ;) ;) ;) ;) voor die geluksmomenten... hier ook, mijn tinker is een megakarakter, zo lief, zo'n superintelligent paard en een super leerpaard voor veulens en zelfs voor mijn 10 jarige kwpn-er die ik pas gekocht heb. De kwpn-er was angstig, zenuwachtig en door het gedrag van Sancho komt hij helemaal op zijn benen te staan, ze zijn supermaatjes ;)

antine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 09:02

liekenschanco:ja :j , die kleine geluksmomentjes..daar doen we het voor...ik hoop dat de Derfen verlichting geeft, het is het proberen waard! Bij Bolle helpt het beter genezen; niet om de jeuk weg te halen. (hij maakt zijn deken niet stuk hoor, die blijft heel maar toch schuurt hij hele plekken weg?!)
Malenka: bij Nilay hielp de Derfen niet? Wat smeer je nu tegen de jeuk?

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 11:22

moet ik in het begin zoals op de verpakking van derfen staat om 2 dagen smeren of gelijk om de 3? pony ziet er niet uit maar jeuk lijkt minder *\o/* hebben jullie een ide hoeveel jullie gebruiken per smeerbeurt (manen en staart) heb zo het idee dat ik er beetje te veel op heb gesmeerd hehe :o

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 12:18

antine schreef:
liekenschanco:ja :j , die kleine geluksmomentjes..daar doen we het voor...ik hoop dat de Derfen verlichting geeft, het is het proberen waard! Bij Bolle helpt het beter genezen; niet om de jeuk weg te halen. (hij maakt zijn deken niet stuk hoor, die blijft heel maar toch schuurt hij hele plekken weg?!)
Malenka: bij Nilay hielp de Derfen niet? Wat smeer je nu tegen de jeuk?

Sancho is heel lenig voor een tinker: hij krabt achter zijn oren met zijn hoeven en hij schuurde zijn buikt altijd over zijn hoeven, zittend, op de grond... iedereen altijd lachen daarom maar ja, die mensen wisten niet dat je paard dan zo'n jeuk had :(
Nu jeukt hij gelukkig niet meer zijn buik etc. vanwege de jeuk en pijnstillende 'iets' olie-achtige substantie wat de dierenarts verkoopt ( ze zeggen niet wat erin zit?)
Paarden zijn wel inventief. Zijn maatje wil hem niet kriebelen, daar loopt hij wel steeds bij te vragen maar die heeft nooit geleerd 'schoftje te kriebelen', dan staat hij heel beteuterd erbij. Ik kriebel hem wel lekker, hij staat dan echt te genieten met een hanglip. Zijn staart en manen zijn niet meer opgezet, dus leve de Rambodeken. Nu nog zijn hoofd onder controle zien te krijgen met de Derfen, ik heb daar wel vertrouwen in :) Hij laat wel gewoon zijn halster om doen, vanochtend was de hoefsmid er en hij geeft daar niet om maar liever de kap om..
Ik hoop dat er voor jouw paard ook een oplossing komt.
Wat vorig jaar erg hielp was wassen met shampoo en inspuiten met fenonolf en dan direct de Rambo erop.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 12:22

cyclo86 schreef:
moet ik in het begin zoals op de verpakking van derfen staat om 2 dagen smeren of gelijk om de 3? pony ziet er niet uit maar jeuk lijkt minder *\o/* hebben jullie een ide hoeveel jullie gebruiken per smeerbeurt (manen en staart) heb zo het idee dat ik er beetje te veel op heb gesmeerd hehe :o

Ik heb het de eerste week toen ik begon om de dag gedaan. Toen ik zag dat het werkte, ben ik met tussenpozen van 2 dagen gaan smeren. Ik smeer het ook op zijn hoofd, net onder zijn voorpluk. Dan doe ik eerst een heel klein beetje in mijn hand (ter grote van een dubbeltje), insmeren op je hand en dan op het hoofd. Op zijn manen smeer ik een beetje ter grote van een 2 euro munt, en op zijn staart 2x een beetje ter grote van een 2 euro munt. Snap je wat ik dan bedoel?

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 13:01

hehe ok dat is dan dus echt veel minder dan ik gebruikt heb haha maar ty voor he te laten weten ;). zal volgende keer spaarzamer zijn. Had eerst niet onder zijn voorpluk gesmeerd maar was dan blijkbaar enige onbeschermde plek en zaten volgende dag toch wondjes du nu is dat ook ingesmeerd. lijkt goed te werken dus ga binnenkort de grote fles eens bestellen. Even zien of het morgen ook nog ok is. Is namelijk zo zonde grote fles te kopen als het niet past bij je pony.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:50

Ik heb vandaag na de wedstrijd ook weer Derfen gesmeerd op 3 plekjes in de manen en op de staartwortel.
Ik had mn schenktuitje er niet op en duwde dus mn vingertopje (uiteraard voorzien van handschoen :D ) even in de fles en dan smeerde ik steeds 3 keer ongeveer op 1 plekje.

Ik begon om de dag vorig jaar en dit njaar ben ik begonnen zodra ik jeuk zag. Dat doe ik nu ook en ik smeer dan gemiddeld 1x per week gok ik. (zal eens terugbladeren in mn boekje, schrijf altijd alles op).

Wisse plast op het moment erg veel. Dacht dat het afvalstoffen waren omdat ie wat dik was en op gras had gestaan (wat ik aan elkaar verbonden had) maar een stalgenoot dacht dat het van de nieuwe lading kuil kwam, die gewoon groen is van kleur en er vreemd uitziet. Zij dacht dat haar paar daar ook zo dik van was geworden.

Vandaag voor het eerst met losse manen gestart trouwens en dat vond ik niet eens zo gek :D

Afbeelding

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 10:32

Mooie foto Opisop *D Wis zn manen zien er goed uit....
Van Veer wist ik dat ze een lichte mate van ZE had en heb er uitgebreid met de vorige eigenaar over gesproken hoe en wat qua verzorging. Veer heeft het gelukkig in hele lichte mate, dus ik red het bij haar prima met een deken, Derfen, aangepast voer en een schuurborstel in dr stal. OK qua verzorging ben ik net iets meer tijd kwijt dan een ander misschien...

Overigens heeft Veer sinds gister haar flyfree jurk aan...ben benieuwd...Het enige minpuntje vind ik dat ie niet over de oren gaat zoals de Rambo....

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 10:34

doe je er dan een kap bij op?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 10:36

Nee dat gaat niet, met rollen krijgt ze die af...heb alle kappen al geprobeerd....

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 10:42

kun je niet zelf oortjes maken met een stukje stof, aan je eczeemdeken vast?
Dus zoiets qua model en dan aan je deken vast?

Afbeelding

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 10:44

:o zo handig/creatief ben ik niet.....

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 10:46

o whahaha oke :P
Misschien iemand in de buurt die je kunt vragen?
Of je moeder?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 10:48

haha ik heb mij creativiteit van mijn moeder, dus dat gaat em niet worden...ja zou ik es moeten kijken...eerst maar eens verzinnen hoe en wat....

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:01

Als je nou gewoon zo'n vliegennetje haalt zoals hierboven en je zet daar aan de zijkanten een breed stuk stof op met klitteband, en achter de oren een stuk stof waarmee je het aan je eczeemhals vastzet, dan is de kans toch erg klein lijkt me dat ze het nog afkrijgen? En nje hoeft dan zelf niet helemaal te gaan prutsen met namaken van die oortjes enzo?

Afbeelding

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:08

Nou ik ben net meteen aan het puzzelen gegaan.....ik heb nog een extra stuk stof (in drie hoeksvorm) met klipjes van de deken, die normaal tussen de voorbenen gaat...Zo mutsje heb ik hier nog liggen, dus die heb ik dr op gelegd...qua stof zou het moeten passen....Oren zijn bij Veer niet nodig, echt alleen tussen de oren om dr pluk te beschermen. Die zou dus in model geknipt en genaaid moeten worden, oren dr uit knippen en een extra klittebandje om de kaak en die klipjes kan ik dan onder het halsdeel waar normaal het masker vastgezet word vast kunnen maken en dan heb ik een ala RSIH een hoofdkapje.........Nu nog iemand zoeken die zo handig is en dat voor me kan maken
K ga straks eerst even kijken of dat lapje uberhaupt gaat passen zoals ik in mn hoofd heb...denk het wel.....en dan op zoek naar iemand die heul handig is met de naaimachine :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:19

maar waarom niet gewoon met oren eraan? Zal dat niet beter blijven zitten?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:21

Ja dat zou kunnen, maar het is niet nodig voor het schuren...dr oren heeft ze geen last van. Als ik een heel handig iemand kan vinden, kan ik die optie ook nog doen. Maar als ik zelf aan de knutsel moet gaat dat em niet worden.

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:13

heey allemaal,

een tijdje terug smeerde ik mijn paard in met derfen, dit stonk heel erg en zn manen werden er geel van ( t is een schimmel)
hij stond wel zonder deken maar had het idee dat hij haar uitval kreeg..

toen ben ik toch voor een deken gegaan.

hij staat nu met een amigo mio en ik smeer hem 2 x per dag in met efrata antijeuk gel, hier zit zeezout in en dit werkt echt super! hij schuurt amper tot niet meer en zn kale plekjes zijn ook verdwenen. hij krijgt ook 2 x per dag een broodje drainage en puur culico :P

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 17:25

Kortom: bij de 1 werkt dit en bij de ander weer wat anders.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:09

Hebben er hier mensen ervaring met alleen een losse exceemhals? Want gezien er nog steeds geen kriebel te bekennen is zit ik eraan te denken om van die losse RSIH die ik nu met touwtjes (thanks Ellepel :D ) aan haar regendeken heb zitten, iets te knutselen met de rest van die deken. En dan bv een soort singel maken, met dan tussen de voorbenen en aan beide kanten van de hals die losse hals eraan vast.
*Leest terug, hoop dat ik het een soort van duidelijk uitgelegd heb?*