[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:34

haffjechip schreef:
winbinches

ik bedoelde het ook niet rot :o zal er wel een paar smileys bij zetten dan klinkt het niet zo rot *D
maar heb nu twee pagony's gehad en ze gaan echt al heel snel kapot
het is niet zo dat ik ze niet wil maken maar ik hoorde dat deze deken de hoody zeer sterk was
en wel een jaar of 4 meegaat daarom mijn vraag is het beter om dan een duurderen deken te kopen
maar als je zegt die gaan ook niet lang mee is het ook zonde dan maar blijven maken bedankt :o

joh weet je dat dat zó aan de situatie ligt?
die pony van mij heeft in zijn ivanhoe al grote gaten zitten, terwijl er mensen zijn die daar érg lang mee kunnen doen (pony heeft hem 1 maand op gehad)
(oke, spekkie bij hem in de wei sloopt'm)
als je paard ook tóevallig eens ergens een zwakke plek maakt kan je deken verloren zijn
ook bij een goeie..

mijn equitheme had na 1 maand nog niet zoveel schade als mijn ivanhoe
de equitheme is na totaal 1 seizoen gebruikt te zijn total loss verklaard en gaat vanavond de kliko in :) (na hem gestript te hebben van sluitingen en elastiek en grotere ongehavende stukken stof)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:45

Als opstallen dus geen optie is Haffie (als hij op stal nog steeds schuurt moet er een betere oplossing te bedenken zijn lijkt mij), omdat hij dus op stal ook nog stees loopt te schuren, dan zou ik uitkijken naar een stalling waar ze een grotere stal hebben en deze afzetten met stroomdraad; een gewone zomerdeken omdoen op stal (vaak toch steviger); buiten laten staan maar dan bv anti-vlieg opspuiten (ook op de benen!) of homeopatische middelen of Defendog ofzo gebruiken ipv opstallen.

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 21:17

wat is die defendog dan nou voor iets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:16

Dat zou ik ook wel willen weten, het komt al verschillende malen voorbij.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:59

Defendog is een vlooienspray voor honden op basis van permethrin.

Mij bevalt de SIH super goed. Ten eerste omdat onze dochter van tien hem zelf om kan doen en dat lukt haar met een deken die over het hoofd moet niet. Ten tweede omdat Hij licht van kleur is en daardoor op hete dagen veel minder zweterig is als mijn pagonyachtige deken.

Als je er 1 wil aanschaffen zou ik eens op ebay kijken scheelt een heleboel geld.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 23:09

heb zelf al op internet gekeken naar defendog.
Maar wat maakt nou juist HET dat jullie die gebruiken?
Er zijn toch meerdere van dat soort dingen?
Om welke redenen wordt het gebruikt etc etc.
Dat zijn de dingen die ik wil weten.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 23:33

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 23:54

heb het topic eventjes doorgelezen, en heb er een beetje een dubbele mening over. Het trekt de huid in en komt in het bloed. De lever moet dit dan weer afbreken. Zo zit het toch?
Daar ben ik eigenlijk niet zo kapot van.
Zou het aan de andere kant wel en keer willen testen of het effect heeft.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 00:02

De Defendog heeft een oud stalgenootje hele goede ervaringen mee en het schijnt dat het steeds vaker voorgeschreven wordt voor eczemers door DA's.
Ik heb er zelf nog geen mening over; merk eigenlijk nog geen verschil maar de paarden zijn heel vaak verhuisd afgelopen twee maanden en het is nu einde seizoen.
Wel merk ik dat het niet erger wordt en ik zie dat het bij Storm meer aan afvalstoffen ligt, zie gewoon ophopingen in de hals zitten als het ware.
Sinds deze week is hij verhuisd en ben ik wat meer aan het rijden, nu zo'n 3x per week in de bak itt 1 a 2 keer per week een half uur buiten conditietraining.
Ik zie dat zijn hals nu weer mooier egaal wordt :)

Wel loopt hij sinds ik de Defendog gebruik al zonder deken, dus nu zo'n kleine maand ongeveer gok ik.
Maakt voor hem niet echt verschil.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 00:17

hij kan wel zonder deken lopen, maar het maakt geen verschil?
Snap het niet zo

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 00:20

Nou ik zie geen verschil met wel of niet zonder deken lopen of wel of geen Defendog; denk dat het bij hem dus een kwestie is van afvalstoffen.
Hij heeft het sowieso enorm mild, liep vorig jaar ook regelmatig een dag zonder deken zonder problemen :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 00:41

ok, op die manier :D

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 00:49

toen ik mijn pony kreeg wist ik dat ze zomer eczeem had.
voor ze van mij werd (heb haar overgenomen van een vriend van mij) wisten ze dit niet.
bij de aankoop is niets vermeld dat ze het zou hebben.
toen ze bij "ons" kwam en ze binnen of bij de muur stont begon ze met schuuren.
toen op een gegeven moment toen de DA toch moest komen gelijk gevraagt wat hij dacht.
ik had voro me zelf al de conklussie getrokken van zomereczeem.
en ja hoor de DA bevestigde dit.
teon ben ik gelijk gestart met Puur Culico
en ben TKC 97 gaan gebruiken.
dit hiel goed.
ook hebben we eerst een vliegen deken op gedaan maar toen we merkte dat dit niet genoeg hielp heb ik een eczeem deken gekocht.
deze lijkt beter te helpen maar tog maar afgedaan na dat ze voor bleodonderzoek binnen heeft gestaan.
en hierdoor wondjes heeft gekregen.
en haar manen stuk geschuurt heeft.
we waren net 2 weken gestopt met TKC 97 omdat we het niet reden om om de 3 dagen het te gebruiken (me vriend weet niet hoe hij het goed moet doen)
ik ben hier van de week toen ik merkte dat ze zich weer wezeloos stont te schuuren bij de muur mee begonnen.
maar vanaf volgend jaar komt ze gelijk met een deken op te staan dan krijgen we dit soort dingen van later achter komen in iedergeval niet meer.
maar weet niet of ze volgend jaar jeuk vrij blijft

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 07:45

@line18; het helpt, meteen deken op! :)
de mijne kwam de diagnose vorig jaar eind juni begin juli pas bij, toen deken op maar dat had weinig nut meer..
bovendien had hij al veel geschuurd eer ik het onder ogen wilde zien :=

dit jaar schuurt hij nog wel flink, maar ziet er beter uit dan vorig jaar :)

vandaag dids wassen.. krijgen die van jullie ok al echt een dikkere vacht? hij heeft alweer van dat kippendons op zijn borst en oksels, benen in tussenvacht, lijf, hoofd.. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 10:29

Nee Flinterd haart behoorlijk uit en is nog glad als een aal. Ik heb allemaal bolletjes haar in de buikflap.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 10:45

De mijne (hele lichte eczemer) heeft gisteren voor het eerst in haar blote billen gelopen. De deken was nogal nat dus die heb ik een paar uurtjes laten drogen. Ze heeft niet geschuurd. Heb bij beide paarden de vliegenkappen ook al af gedaan. (die waren nogal ernstig goor en toe aan een wasbeurt O:) ) Ik heb nu de deken overigens wel weer opliggen ;)

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:10

Hallo (helaas) experts.

Ik heb een jong (2) paard hier op stal staan, wat na twee weken plekjes ging vertonen wat op huidschimmel lijkt. Dus paard en alles waar ze mee in aanraking kwam gewassen met imaverol. Tussen de 3e en 4e wassing, ging ze schuren, manen en staart, en op het kruis. Ook haar oren, waar ze niet aan schuurde, gingen dikke korsten binnen en buiten vertonen. Een week na de 4e wassing, haar gewassen met tee trea shampoo, en de korsten ingesmeerd met uiercreme met tee trea oil.

De dagen erna ook, kreeg ze bulten op haar hals en schouders, harde bulten, alsof ze was gestoken. Overigens, het schuren was weg.
Gestopt met alle behandelingen op verdenking van allergische reactie, bulten waren de volgende dag weg.Ze krijgt sinds 2 weken alleen een PAVOkoek, weidegang en hooi, geen veulenbrok meer.

Na een week alle korsten, ze schilfert erg droog in manen en staart met baby olie verwijdert, Dus ook langs manenkam, oren in en uitwendig, manentop. Begon ze boven 1 oog een soort van olifantenhuid te krijgen (zo laat het zich het best te beschrijven), droog en rimpelig. Met olie laten de korsten zich verwijderen, na een dag, eronder gewoon donkere huid, met korte fijne haartjes.

DA een afkrabsel laten maken en een bloedtest op inwendig functioneren. Geen mijten ed, inwendig geen afwijkingen in bloedbeeld.
Ze krijgt ook steeds meer plekken op haar hoofd, naast de neusrug kalig zonder korsten, achter oren met korsten. De olifantenhuid boven haar oog verandert ook in korstjes, en laat dan los. De plekken op haar hoofd lijken de halsterlijn deels te volgen. Op haar borst een kalige plek, waar twee dagen later ook korsten in komen. Het rare, geen jeuk, eerder pijn, zoals bv bij 1 oor.

De DA zegt dat het ZE is. Maar ik kan eigenlijk niet de link vinden, ze heeft geen jeuk, heeft dus heel even geschuurd, doet dit niet meer, maar krijgt wel plekken erbij. Overigens, haar manen kam blijft schilferig, maar de plekken daar door het schuren verdwijnen.
Past dit volgens jullie in het ZE beeld, niet schuren, wel plekken erbij krijgen?De DA zegt dat het bij ZE hoort, maar ik lees alleen over jeuk-schuren-plekken en dan de vicieuze cirkel in?

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:12

ons welsh heeft nu ruim een week de hoody er extra bij om. Het gaat erg goed nu, de wondjes die hij had zijn dicht en helende.

Toen ik hem kocht wist de verkoper volgens mij dat hij eczeem heeft. Maar mij is dit nooit verteld.

Omdat het hier in het bos te vervelend voor hem is heb ik hem te koop gezet. En eerlijk alle info erbij vermeld.
En toch denk ik had ik dat niet in de adv moeten zetten?
Ik denk dat als mensen hem zien ze hem leuk genoeg zullen vinden en dan misschien de eczeem minder erg vinden.
Ik had misschien beter bij een eerste bezichtiging kunnen melden dat hij eczeem heeft.

Aan de andere kant, ik doe liever eerlijke handel en dus staat het netjes in de advertentie...
Maar de eczeem schrikt denk ik toch af, want het is een leuke pony met veel mogelijkheden en toch.... er reageren niet veel mensen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:20

ja moeilijk..
ik heb net toevallig advert.van iemand gelezen die een fries paard te koop heeft, óók met eczeem
hier staat het niet in de advertentie (maargoed had ik van dat type volk ook niet verwacht..)
vind het netjes als je het vermeldt, maar vraag is dan inderdaad of je mensen afschrikt..

dids gewassen vandaag
http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... CF2621.jpg

Afbeelding

winterpluis
op oog
http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... CF2584.jpg
en aan billen
http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... CF2587.jpg

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:05

Luve-rozes: Het kan inderdaad een allergische reactie zijn, maar waarop? Bij zomereczeem zijn meerdere uiterlijke kenmerken zichtbaar, zoals dikke manenkam vaak gepaard met zichtbare ribbels erin. De periode is bijna voorbij, kijk het volgend jaar zomer eens aan.

Shadow hier trof ik gister ook met al heel wat haar meer erbij :D

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:46

CarolShadow: die dingen heeft ze dus allemaal niet, maar volgens de DA is dat omdat dit waarschijnlijk haar 1e aanval is, gezien haar leeftijd. Maar je ziet dus meestal eerst jeuk en dan plekken, en niet plekken (het zijn meestal wat kalige, met korsten bedekt), en geen jeuk??

Ik zat ook al te denken, wacht de winter en volgend jaar wel af, het moet dan nu beginnen weg te trekken, maar hier duiken volgens de DA juist nu de klantjes op, tot aan begin oktober.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 17:55

Noujah zeg :( Ik vind mijn paard maar stom! Gaat het zo goed, schuurseizoen bijna voorbij en wat denk je? Heeft dat beest wéér een flinke pluk uit zijn manen. Ik snap ook echt niet waarom, want hij heeft niet meer lang zonder de deken op gestaan, alleen heb ik wel gisteren weer zonder deken een buitenrit gemaakt. Zou het daardoor komen?
Ik vond het wel heel erg zonde. De pluk die eruit kwam was bijna een cm dik! Ik kon het ook niet over mijn hart verkrijgen om hem weg te gooien :o Haha, hij zit nog in mijn poetskist.

Paard vindt volgens mij de regendeken over de eczeemdeken wel fijn. Zijn vacht is rustiger en hij is zelf wat vrolijker en opgewekter. Zolang het wat frisser blijft, blijft de regendeken ook op.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:47

Auks het is juist goed dat je het erbij hebt gezet!
Jij wilt je pony verkopen omdat dit beter voor hem is, dan moet je het er sowieso inzetten; anders komen er mensen kijken die net zo bebosd wonen als waar jij nu staat; schiet de pony toch niets mee op?
Ervaring is ook wel een pre hoor, vind ik althans.
Heb zelf al heel veel kopers afgeblazen omdat bij navraag bleek dat ze toch niet gunstig genoeg stonden qua mugjes of schuurmogelijkheden enz en dan houdt het gewoon op voor mij ;)

Overigens vandaag een geweldige lange rit gereden met Storm met familie, waardoor ik toch twijfel of ik hem wel kan missen.
Met zijn eczem gaat het ook goed, misschien houd ik hem er nog wel bij om te kijken of ik hem dmv drainage ofzo eczeem'vrij' kan krijgen volgend jaar, als dat lukt kan hij ook meer kanten op als ik hem wel alsnog wil verkopen.

Wisse kan het meteen goed vinden met de Friese merrie waar hij sinds vrijdag bijstaat.
Zij heeft ook eczeem en helaas heeft Wisse vandaag de helft van haar manen eraf geknabbelt, terwijl er dinsdag kopers langskomen voor haar, balen dus!
Ik heb sinds vrijdag iedere dag flink gesmeerd met de levertraanzalf onder zijn buik en op de staart en iedere dag is het nog flink vettig als ik kom, dus ik denk dat het zo droog is omdat er toch te weinig opgesmeerd is afgelopen maand.
Zal proberen morgen even foto's te maken van onze kanjer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:46

luve_rozes schreef:
CarolShadow: die dingen heeft ze dus allemaal niet, maar volgens de DA is dat omdat dit waarschijnlijk haar 1e aanval is, gezien haar leeftijd. Maar je ziet dus meestal eerst jeuk en dan plekken, en niet plekken (het zijn meestal wat kalige, met korsten bedekt), en geen jeuk??

Ik zat ook al te denken, wacht de winter en volgend jaar wel af, het moet dan nu beginnen weg te trekken, maar hier duiken volgens de DA juist nu de klantjes op, tot aan begin oktober.

Hoe weet je zeker dat je paard niet schuurt en geen jeuk heeft? Wonden met korsten ontstaan niet zo maar.

Mijn paard had vorig jaar eind oktober in 2 nachten zijn manenkam er af en een staart als een pleeborstel. ZE was de diagnose, ik wilde er niet aan. Maar vanaf juni begon hij weer. Het is dus niet raar dat aan het eind van de periode nog paarden met ze beginnen. Mijn da legde het als volgt uit: Je hebt paarden die van de eerste steek al belabberd worden en je hebt paarden die eerst een hele zomer gestoken moeten worden, willen ze een reactie krijgen. Dit kan echter wel veranderen. Verder zou ik gelijk stoppen met summerfitkoeken. Ik heb al vaker gehoord van paarden die gingen jeuken van deze koeken. Het was bij mijn paard waarschijnlijk de trigger van ze.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 07:59

Mindim: Ik heb mijn paarden volledig in het zicht lopen zonder dek, uit het zicht lopen ze met dek, omdat ik heel erg bezig ben de juiste diagnose te stellen. Ze hebben heerlijke bomen om te schuren, en ze talen er niet naar.

Het is niet dat ik er niet aan wil, had het eigenlijk zelf al besloten, totdat meerderen hier in de buurt met ZE paarden aangaven dat het beeld niet klopte. Ik wil gewoon de juiste diagnose, zodat ik haar op de beste manier kan behandelen.

Het jeuken was juist toen ze nog veulenbrok kreeg, het is gestopt door te stoppen met de brok, en niet terug gekomen sinds ze de koek krijgt, dus ik denk niet dat dat de trigger is.