gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:52

Hoi,

Wij hebben sinds drie weken een 3-jarige tinker ruin, hij was slecht in conditie toen hij kwam.
Erg schraal en een 'rare' buik, we hebben hem dus op advies van de dierenarts ontwormd en je ziet hem duidelijk verbeteren.
Maar voor de zekerheid hebben we ook zijn bloed even laten checken en daar kwam het volgende uit:

Alfa globuline= 13 moet zijn 17-22
Ast (got) = 550 moet zijn 200-450
LDH = 1253 moet zijn 350-925!
Creatinine = 75 moet zijn 105-170
Haptoglobine= 2,64 moet zijn 0,00-1,50
Hemoglobine= 6,5 moet zijn 7,5-9
Hematocriet = 0,32 moet zijn 0,36-0,42
Thrombocyten= 158, hier staat niet duidelijk bij wat normaal is, weet iemand dat?

Wat ik er iig uit op maak is dat hij waarschijnlijk bloedarmoede heeft.

Weet iemand misschien nog meer, waar ik eventueel op moet letten?
We gaan hem zowieso een ijzersupplement geven is dat goed?

Alvast bedankt,
Arlette

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 21:19

dat de haptoglobine verhoogd is kan eventueel ook nog er op duiden dat er een andere parasiet zit dan bloedworm,bijvoorbeeld leverbot
bij leverbot word ook vaak een verhoogd haptoglobine gehalte gevonden,zou daar dus zeker alert op zijn.

hemoglobine is te laag,dat duid op een lichte bloedarmoede wat veroorzaakt kan worden door bloedworm.
let er dus op dat je dier genoeg vitamines /mineralen binnenkrijgt om dat weer omhoog te halen.
weet je al welk ijzersupplement je gaat geven?
ik hoor zelf hele goede berichten over haemolytan:
http://www.dochorse.nl/EQUISTRO/EQUISTR ... detail(564).aspx

ik weet niet wat de normaalwaarde van thrombocyten is, dat verdschilt per laboratorium,dus dan zou je contact met hen moeten opnemen?

Arlette1991

Re: gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:34

Bedankt voor de snelle reactie!

Ik lees over leverbot dat het op koeien/schapenweien voorkomt, zover ik weet is hij daar niet mee in aanraking geweest. maar ik zal het in de gaten houden!

Ik ben me nog aan het orienteren welk supplement ik wil gaan gaan geven, ik dacht zelf aan red cell.
Maar als ik de beschrijving lees bij de haemolytan denk ik dat dat nog beter is.

Ik neem zowieso nog contact op met de DA over de uitslag, wil ook nog met hem overleggen wat te doen.

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:45

6 weken geleden hebben ze mijn pony geprikt omdat hj achter best apart loopt en toen de leverwaardes verhoogt en de waardes van de wormen waren verhoogt.

Ik ben toen levercompusitum gaan geven en weer goed ontwormt op tijd en nu gisteren weer de uitslag gehad en de waardes van de wormen waren nu goed , het enige wat nog steeds te hoog was ( niet heel erg krijg de uitslag nog woensdag ) dat waren weer de leverwaardes wat volgens hun toch duid op een leveraandoening.

Mijn pony is pas 4,5 en ben hem aan het inrijden maar vind het nu wel eng om hem door te gaan pakken zeg maar en ben nu van alles aan het opzoeken erover.

Dailonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:15

Weten jullie aan welke waarde je van bloedonderzoek kunt zien of je paard wormbesmetting heeft?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 18:06

nou,veeartsen denken dat ze dat kunnen zien aan het waarde van de beta-globuline.
maar:
Citaat:
De aanwezigheid van hoge gehaltes (beta)globulines in het bloed van paarden, wordt verondersteld een indicatie te geven van de hoeveelheid kleine strongyliden.
Hier wordt een klinische studie beschreven met 38 paarden allen geïnfecteerd met kleine strongyliden waarbij ondermeer de hoeveelheid bètaglobulines in het bloed wordt vervolgd na behandeling met verschillende ontwormingsmiddelen. Het bleek dat er geen verschillen waren in de hoeveelheid bètaglobulines op de verschillende tijdstippen, voor en na behandeling. Ook in de groep van dieren welke behandeld werden met moxidectine, wat een afdodend effect heeft op de aanwezige ingekapselde larfjes bleek er geen verlaging van de bètaglobulines fractie na behandeling. Er wordt geconcludeerd dat de hoogte van de verschillende bloedeiwitten waaronder bètaglobuline geen indicatie geeft van de mogelijk kleine strongylide besmetting bij een paard

bron:
http://www.wormbestrijding.nl/nieuws.html

dus dat is geen garantie dat als die waardes niet goed zijn dat er dan ook daadwerkelijk een besmetting is van bloedwormen, sommige andere paraisten geven ook een verhoging er van,alleen weet ik helaas niet welke dat zijn

hier staat een heel onderzoek met daarin ook het e.e.a
http://doks.khk.be/eindwerk/do/files/Fi ... ndwerk.pdf
heb het stukje er even uitgehaald:

Citaat:
Serologische diagnose is gebasseerd op een verhoging van de β-globulinen, maar deze
verhoging is niet specifiek voor S. vulgaris (www.merckvetmanual.com). Tussen de
hoogte van de β-globulinen en de intensiteit van S. vulgaris infecties blijkt er dus geen
relatie te zijn (Boch & Supperer, 1983).
De verhoging van de β-globulinen gaat vaak gepaard met een verlaging van de α-
globulinen. De stijging van de β-globulinen (vooral IgGT), die soms ook gepaard gaat
met een stijging van de α-globulinen, veroorzaakt een stijging van het totale eiwit.
Dergelijke verhogingen treden niet alleen op bij worminfecties maar ook bij andere
infecties. Men vindt de verhoogde β-globulinen soms zelfs terug bij gezonde dieren.
Tijdens de belangrijke eerste fase zijn de veranderingen nog zeer beperkt, omdat het
enkele weken duurt voor ze in het bloedbeeld kunnen worden waargenomen (Janssens
et al., 1989).

Dailonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:33

Ok, dankje.

Bij bloedonderzoek van mijn paard kwam het volgende naar voren;

TBIL = 43, tussen 9 - 39 normaal
Glu = 6,5, tussen 3,6 - 6,1 normaal

Nu google ik dat TBIl wel degelijk iets met leverproblemen te maken kan hebben? Twee jaar geleden was dit namelijk niet in orde. Dat had ik deze DA medegedeeld, maar volgens hem hoefde ik me geen zorgen te maken... Ook over het verhoogde glucosegehalte niet. Dat kon nog wel eens schommelen....

Iemand tips??

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:00

Ik ben enorm geschokken van de bloeduitslag van mijn pony ik zal hieronder zetten wat bij hem niet goed was , vooral zijn LDH ben ik enorm van geschokken. Hij krijgt nu een suplement voor zijn spieren en ik mag hem gewoon rijden zegt de DA maar zou graag jullie mening willen horen !!!

Hummer is geprikt omdat hij achter stijf is en een apart loopje heeft , hij krijgt nu equired dat is een suplementdat zijn spieren gaat helpen en waar vitamine's inzitten voor zijn lever. Hij heeft nu vanwege de sneeuw 3 weken lang alleen maar buiten gelopen overdags en hebben we niks gedaan verder en nu loopt hij al een week perfect en merk ik niks meer aan zijn achterhand en toch deze uitslag.

AST GOT : 200-450
Onderzoek 1 : 613
Onderzoek 2: 625

CPK: 145 – 300
Onderzoek 1 : 416
Onderzoek 2 : 462

gGT : 8 – 23
Onderzoek 1 : 259
Onderzoek 2: 206

LDH : 350 – 935
Onderzoek 1 : 1785
Onderzoek 2: 1725

Thrombosyten : 10E09/
Onderzoek 1 : 245
Onderzoek 2 : 220

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 11:05

Dailonka schreef:
Ok, dankje.

Bij bloedonderzoek van mijn paard kwam het volgende naar voren;

TBIL = 43, tussen 9 - 39 normaal
Glu = 6,5, tussen 3,6 - 6,1 normaal

Nu google ik dat TBIl wel degelijk iets met leverproblemen te maken kan hebben? Twee jaar geleden was dit namelijk niet in orde. Dat had ik deze DA medegedeeld, maar volgens hem hoefde ik me geen zorgen te maken... Ook over het verhoogde glucosegehalte niet. Dat kon nog wel eens schommelen....

Iemand tips??

als je paard net van te voren krachtvoer had gegeten dan kan de glucose inderdaad omhoog gaan,dat zegt niks.
wat tbil is weet ik niet,dan moet je contact opnemen met je veearts of het laboratorium,maar die waarde is maar licht verhoogd he

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 11:06

dees,die ldh is inderdaad wel verhoogd,heb je zelf eigenlijk wel te tijde van de sneeuw de hoeveelheid krachtvoer aangepast om maandagziekte te voorkomen?

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:49

ellepel schreef:
dees,die ldh is inderdaad wel verhoogd,heb je zelf eigenlijk wel te tijde van de sneeuw de hoeveelheid krachtvoer aangepast om maandagziekte te voorkomen?

Ja dat heb ik gedaan want hij heeft 3 weken niks gedaan dus dan krijgt hij 2 x per dag kwart schepje biks en soms klein beetje muesli en verder krijgen ze overdags steeds hooi in de bak.

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:32

Is er nou nog speciale brok etc wat ik hem beter kan geven nu ? hij krijgt de basisbrokken van Subli en de muesli quatro van Mijten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 15:33

ik zou niks gaan veranderen,tenzij je dierenarts heeft gezegd dat dat moet?

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:20

Nee die heeft gezegt dat ik zo door moet gaan en wat hij krijgt als hij arbeid vericht dat is goed en anders krijgt hij minder en meer ruwvoer.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:46

Weet iemand hier toevallig of het Hb bij een paard zijn hele leven lang ongeveer hetzelfde blijft ? En horen ruinen/hengsten een hoger Hb te hebben als merries ( mannen horen een hoger Hb te hebben als vrouwen ) ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 18:55

ik heb wel wat engelse info:

Citaat:
The only thing that causes hemoglobin to rise is work. All that additives do is provide the raw materials to make hemoglobin, no work means no rise in hemoglobin. Horses in the field do perfectly well on 10.5 - 12.5 and when they return to the stables, these are normal readings. The aim of training is to stress the system so the bone marrow makes more hemoglobin for the workload, thus, a gradual increasing workload is best. When we get up to fast work, a strong, hard workout for that stage of the preparation will destroy up to a gram of hemoglobin/100 ml of blood, that is 13 drops to12. So when we are fast working, we need time to rebuild after a fast day and putting too many fast days close together, can drop the hemoglobin. hemoglobin levels do not indicate fitness but they can indicate how well the horse has built-up and whether the build-up prep was uneventful.

en:
Citaat:
In six foals and their mothers (of Standard breed) diurnal changes in the haemoglobin level, red blood cell number and mean corpuscular haemoglobin during the first 13 weeks of foal life were studied. 2. Studies begun when a foal reached 7 days of age and were repeated every two weeks till 13 weeks of foal life. Blood was taken every 6 hr in foals and every 4 hr in mares. 3. No diurnal rhythmicity in parameters studied either in foals or in mares was found. 4. Decrease of haemoglobin level in lactating mares (14.0-12.5 g/100 ml) without changes in red blood cell number were observed. Mean corpuscular haemoglobin changed distinctly from one study day to another. 5. In foals were stated: significantly higher haemoglobin level and erythrocyte number and lower mean corpuscular haemoglobin than in mares.

.

en ik vond dit:

Citaat:
This study looks at the difference in hemoglobin concentration between males and females.
To this, I used horsesof different age ranges. T
he male horses were Geldings and the mares consisted of the child producing group and a non-child producing group. The first thing done was to compare the hemoglobin concentration between the two sexes; next further comparison was done within the same age. I found that there wasn’t any difference between the geldings and the mares.
The difference was seen when I compared the hemoglobin concentration between themares. I found that mares that had recently had foals, had a higher hemoglobin concentration that the ones that were over or under the age of having offspring.
Using both the t-test and the Mann-Whitney rank sum test, each data either proved or disproved the null hypothesis.
The Mann-Whitney test Rank test showed that there is no significant difference between male and female and hence proving my first null hypothesis. Using the t-test the standard deviation for the non-reproductive group, which included the geldings and some of the mares, was 0.305
and for the reproducing horses (mares) was 0.495. The difference in the means between the non-reproductive and
reproductive was statistically significant hence disproving the second null hypothesis.

bron:

http://www.mcpherson.edu/science/cantau ... ocoroM.pdf

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:27

Dank je wel vor het opzoeken !
Dus geen verschil tussen ruinen en merries.
En misschien wat verschil tussen werk en bijna geen werk in Hb. Klopt dat ik toendertijd wel wat meer reed, maar zijn Hb is 2 punten lager als dat het toen was. Geen idee of het verschil idd wel zo groot kan zijn. Ik zal ook eens zoeken op engelse of duitse sites. Op nederlandse sites is er weinig over te vinden in ieder geval.

edit : inmiddels gevonden op een engelse site dat leeftijd geen invloed heeft op de hoogte van het Hb bij ruinen ( zie http://www.mcpherson.edu/science/cantau ... ocoroM.pdf ) dus dan is 2 punten verschil best veel in Hb

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 19:37

jouw paard heeft luchtwegproblemen toch?

ik vind wel dat ontstekingen kunnen zorgen voor een verlaging van Hb,maar dan zou deze tijdelijk zijn en zodra de ontsteking weg is de Hb ook weer stijgt

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:17

Ik heb ook de uitslagen van het bloedonderzoek van mijn pony. Hieronder degenen die afwijkend of op de rand van afwijkend van de referentiewaarden zijn. Ik heb natuurlijk een globale uitleg gekregen van mijn DA, maar ik ben benieuwd wat de specifieke waarden betekenen.

Hematocriet 0,33 referentiewaarden: 0,32-0,42
MCV 50,8 referentiewaarden 35,6-47,5
MCHC 22,3 referentiewaarden 22.7-24.9
Leucocyten 6,9 referentiewaarden 7-10
Segmenten 1,7 referentiewaarden 2.7-8.8
Basofielen 0.1 referentiewaarden 0.2-1.0

B1 4 referentiewaarden 4-16
Kreatinine 77 referentiewaarden 106-168
AF 102 referentiewaarden 140-300
LDH 751 referentiewaarden 150-420
CK 280 referentiewaarden <200

T4 15 referentiewaarden 20-42

Magnesium 0,79 referentiewaarden 0,75-1,25
Hemolyse index 0.03 referentiewaarden 0,00- 0,10

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:14

Ik heb even de bloeduitslagen van Pablo erbij gepakt(van 2005)
Toen hij in ongeveer dezelfde staat verkeerde als Nado(erger eigelijk...hij bewoog niet meer)

Ck=creatinine kinase is een enzym dat voorkomt in(hart)spiercellen.Verhoogde CK waarden komen voor bij spierschade en hartspierschade.
Hier in frankrijk staat de norm op<260 Pablo had toen 436 (dan kan je ook niet meer bewegen)

LDH mag hier tot 400 pablo had 512
De Thyroxine libre zoals dat hier heet was 8.5 moet zijn 9.0-45.0 pmol/l(andere waarden dan in Nederland)
Een fractie te laag dus,maar wel met verstrekkende gevolgen.

Een beetje hetzelfde bloedbeeld dus...ach...ze lijken niet alleen wat uiterlijk betreft op elkaar

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:32

LDH en CPK zijn al heel snel verhoogd, b.v. al als je net voor het bloedprikken hebt gereden of als het paard zich druk maakt met het prikken. Dierenarts hier maakt zich daarover pas zorgen als de waardes boven de 1000 uitkomen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:00

Maris, pony werkt helemaal niet vanwege fysieke toestand en hij was heel rustig tijdens het prikken. Klinisch beeld is een pony met zeer stijve spieren die hier ook moeilijk van loopt. In zomervacht zijn de spieren ook erg goed zichtbaar, net zoals bij een quarter, terwijl dat er niet in zit.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:19

Is ldh en gldh hetzelfde???

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 09:48

nado.
wat uitleg over de specifieke waardes:

hematocriet:
die waarde is goed bij jouw paard.
Het meten van de hematocriet-waarde van het bloed heeft tot doel het bepalen van de volumefractie die de rode bloedcellen (erytrocyten) in het bloed innemen, ofwel het totale volume van de rode bloedcellen ten opzichte van het totale volume van het bloed. Verlaagde waarden worden gevonden bij bloedarmoede. Verhoogde waarden worden gevonden bij uitdroging.

MCV:
Mean Corpuscular Volume, het gemiddelde volume van rode bloedcellen (erytrocyten) in bloed,
iets verhoogd,dat betekend dat er bloedarmoede is

MCHC:
mean corpuscular hemoglobin concentration
De MCHC-test bepaalt de concentratie van hemoglobine (zuurstoftransporterend eiwit) in de rode bloedcellen en geeft daarmee informatie over de rode bloedcellen en over de verspreiding van zuurstof in het lichaam.
als deze waarde verlaagd is duidt dat ook weer op bloedarmoede,zaak om te kijken of er voldoende goed gevoerd word,tekorten kunnen ook bloedarmoede veroorzaken.

leucocyten:
dat zijn de witte bloedcellen en als die waarde verlaagd is kan dat wijzen op een infectie, autoimmuun ziektes, beenmerg afwijkingen.

segmenten en basofielen.
Basofielen zijn de hoofdverantwoordelijken voor allergische- en antigeenrespons door het vrijmaken van histaminen die ontsteking veroorzaken.
zijn verlaagd bij bloedarmoede

B1,is dat dan vitamine b1?
dat weet ik niet.

kreatinine
Kreatinine is een afvalstof die ontstaat bij de afbraak van kreatine in de spieren.
Kreatine speelt een rol bij de productie van energie die nodig is voor de werking van spieren.
als de waarde verlaagd is zegt dat niet veel,ken namelijk ook gebeuren bij een blessure,ouderdom,bij rust.

AF
alkalische fosfatase
Alkalische fosfatase is onder andere in het bot werkzaam bij de botopbouw.
Er worden dan ook verhoogde waarden gevonden bij botfracturen en sommige botziekten.
verlaagde waarde betekend wederom bloedarmoede,vitamine C tekort en bij aandoendingen van de schildklier

LDH
LDH is een enzym dat in de meeste weefsels in het lichaam voorkomt en nodig is voor de omzetting van lactaat. Het is vooral aanwezig in de weefselcellen en normaal is de hoeveelheid in het bloed laag.
is wat verhoogd,wat duiden kan op spierschade,en ook als er rode bloedcellen kapot zijn gaat deze waarde weer omhoog

CK:
Creatine kinase is een enzym, dat is een eiwit dat helpt om in lichaamscellen een bepaalde stof om te zetten in een andere. Creatine kinase komt voor in het hart, de hersenen, skeletspieren.
verhoogd betekend dat er schade is aan de spieren.

T4 is inderdaad thyroxine,en dat is een waarde die bij de schildklierfunctie hoort.
is deze waarde te hoog dan werkt de schildklier te snel,is deze te laag dan werkt de schildklier te langzaam.
deze waarde kan ook verlaagd zijn bij hoefbevangenheid.

magnesium en hemolyse zijn beiden goed,dus dat hoef ik niet uit te leggen..
of nou ja ik, ik haal alles van www.google.nl af hoor.
staat zat info op :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 09:52

haukieboy schreef:
Is ldh en gldh hetzelfde???

nee
LDH
zie hierboven,daar staat het al uitgelegd
LDH zit in elke cel van het lichaam en gldh zit alleen in de lever dacht ik