horseleslie schreef:Fargo.ik heb een fjord van 1.48 en ong 300 a 350 kilo. Haar haren waren zo ontzettend lang. Na de diagnose vond ik zelf een paar dingen zoals dat ze niet meer zo gelukkig leek en haar stal was altijd nat,hoewel ze geen suiker heeft. Ze kreeg tot vandaag 0,50 mg pergolide. Vandaag kreeg ik te horen van mijn da dat ik dit moest verdubbelen. Dus dat doe ik maar. Is er ook een max cortisolgehalte waar ze dood aan kan gaan??? verder heeft ze geen hoef/gebit/luchtwegen problemen. betekent dit dat het een beginstadium is of zegt het helemaal niks. Ik zou wel magnesium willen geven maar ik heb ergens gelezen dat je sint janskruid niet met andere medicijnen mag combineren. Dan heb ik ook nog een probleem met de stal waar ze nu staat en zou haar daarom graag naar een andere stal brengen maar heb ook weer gelezen dat dat niet goed is voor een paard met cushing. Maar moet ik haar miss nog een paar jaar laten staan waar het helemaal niet goed is voor haar??????
Ik word zo onzeker van dit alles,weet de tijd niet wat we samen nog hebben.
1 mg is voor heel veel paarden min of meer de gebruikelijke dosis dus het is niet zo raar als je DA daar naar over wil stappen, zeker als de cortisol nog niet omlaag is. Ik denk niet dat een hoog cortisol gehalte perse dodelijk is maar het heeft wel meer impact op het lichaam: paard heeft meer stress (cortisol is stress hormoon), vaker gespannen spieren en de andere bijwerkingen die ik hier even onder zet
Quote van wiki (gaat over menselijke cushing; maar effecten die besproken zijn zijn het zelfde
)
De langdurig verhoogde cortisol en het langdurig verhoogde insuline zorgen samen voor een abnormale verdeling van het lichaamsvet. Ook leidt een continu verhoogd insuline uiteindelijk vaak tot suikerziekte (diabetes mellitus). Het verhoogde cortisol zorgt ook voor de afbraak van eiwitten in de spieren, in de huid en in het haar. Cortisol heeft ook een remmend effect op een ander hormoon, ADH, wat ervoor zorgt dat iemand met het syndroom veel moet plassen
Nou dat plassen klopt dus wel bij jouw paard. Hoe is de bespiering van je paard, kan je je paardje een beetje op conditie houden? Daaraan zie je vaak ook of ze al langer ziek is. Dat is wel heel belangrijk bij cushing paarden, dat je de conditie en weerstand van je paard zo goed mogelijk houdt en dus de spieren e.d. helpt om zo sterk mogelijk te blijven.
Magnesium helpt om rust te geven om de cortisol als het ware te bestrijden.
Hoe oud is je paardje? Het voorkomen van stress is inderdaad belangrijk. Maar als je paard nu niet happy is is ze dus nu al gestressed. Dan kan ze beter naar een omgeving waar ze uiteindelijk wel happy kan zijn en dus minder stress van buitenaf zal ondervinden.
Als je paard eenmaal op orde is en je haar weerstand goed in de gaten houdt kun je heel veel voorkomen. Leer goed te kijken naar je paard, wanneer ze blij is, wanneer ze pijn heeft, etc zodat je erop in kan springen. Waarom krijgt ze Sint Janskruid, is dat op advies van iemand? Kan je overleggen of je ook magnesium en (echinae en MSM indien nodig) zou mogen geven met degene die je dat aangeraden heeft of waar je het koopt?