Topic over atypische myopathie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

Re: Centraal topic over atypische myopathie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 21:36

Kan dit niet een JKK vergiftiging geweest zijn, weet dat daar de lever niet goed meer is en de urine donker kleurt

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 16:58

Er staat een artikel over AM in het NRC van 18 maart. Ik ben via bokt geinterviewd over de dood van Karim.

Voor de geinteresseerden Knipoog

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:25

Ik ben wel benieuwd naar dat artikel Jasmijn, maar kon het niet lezen want dan moet je een abo nemen...
Kun je het toevallig scannen?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:29

Ojee,ik was ook gevraagd,maar ik heb nooit gebeld.
Ik wilde wel,maar had het sdteeds druk enzo..
Ik ben ook benieuwd naar het artikel!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:35

laetitia schreef:
Er staat een artikel over AM in het NRC van 18 maart. Ik ben via bokt geinterviewd over de dood van Karim.

Voor de geinteresseerden Knipoog

Super, Jasmijntje. Ben ook heel benieuwd naar het artikel.....

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:48

Flosje446 schreef:
Ik lees bij de meeste dat het echt komt doordat het weiland 'besmet' is met een schimmel. Kan het ook door besmet hooi komen? Twee van mijn oude verzorgpaarden zijn beide binnen 24 uur ingeslapen doordat ze verlamd waren. Hun spieren waren zichzelf aan het afbreken, hadden hele hoge bloedwaardes, waren opgezwollen, zwarte urine, het begon met koliekklachten en heel veel pijn. Ze kregen naast krachtvoer alleen hooi en stonden niet op het land.

Ik vraag dit omdat veel symptomen overeen komen met AM, alleen stonden ze niet op het land. Ik heb ook gekeken naar het weer rond die periode en het was toen rond de 25 graden en 's nachts koelde het snel af. Zou dit AM kunnen zijn geweest? Bloedonderzoek wees helemaal niets uit.

ik denk dat het zou kunnen dat het AM is.
helemaal omdat de oorzaak nog niet helemaal bekend is.
als het JKK was geweest was dat denk ik wel uit de bloedtest gekomen toch?

Leatitia, ga je het inscannen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:11

Ik heb nog niet eerder gehoord dat er AM door hooi zou komen, dan zouden veel meer paarden er last van moeten hebben.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:25

Nee,maar het zou kunnen dat als de schimmels / sporen in het hooi terecht komen,dat de paarden die het dan eten besmet raken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:03

Maar dan zouden er toch veel meer gevallen bekend moeten zijn ??

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:06

je weet het nooit,
misschien stond er een schuurdeur open, waaide het, zijn de sporen op het hooi gewaaid, en hebben de paarden het gegeten.
zolang het niet echt heel duidelijk is hoe het zit met oplopen van AM, sta ik open voor de mogelijkheid dat deze paarden het ook gehad hebben.
kijk maar naar het ziekte beeld, als het JKK was was dat volgens mij veel langzamer verlopen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:08

De wei die bij ons besmet was heeft 4 paarden getroffen.
Er stonden er meer,en de wei er net naast (zit alleen een stroomdraadje tussen) is niet besmet geraakt.
Dus het is heel erg plaatselijk,en niet alle paarden worden getroffen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:14

pff tinkerloos, lekkere avatar heb je Tong uitsteken

ja gek is dat he, als het iets is dat overwaait, dan is het toch bizar dat een door mensen aangelegde omheining de grens geeft, hier wel en daar niet?

ik blijf het iets aparts vinden allemaal..
en een wei die eenmaal besmet is blijft ook gevaarlijk toch?

voor koeien is het net zo gevaarlijk geloof ik, eigenlijk raar dat de vetinaire wereld hier nog steeds niet echt iets mee kan, qua diagnose en al die dingen....

hwasooklim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:46

Hallo

afgelopen zaterdag is onze jaarling bezweken aan AM .Er stond nog een drachtige merrie bij in die heeft nergens last van we hebben haar natuurlijk wel gelijk verweid.
Donderdag middag kwam ik de paarden voeren want ze werden dus al een hele poos bij gevoerd.Maar er was niks te zien aan het paard, de volgende ochtend ging ik weer heen om weer te voeren lag ze meer dood dan levens in de wei.
Ze was dus al helemaal verzwakt. ;( We zagen gelijk dat het geen koliek was maar wel een onregelmatige ademhaling. Ze had geen koorts was haast een beetje onderkoeld ze kon niet meer staan en had afscheiding uit de vulva we hadden inmiddels wel al de dierenarts gebeld.Hij wist niet zo goed wat het was.Ik vond persoonlijk ook dat ze naar een hengstige merrie rook (eigenaardige eigenschap van mij dat kan ik ruiken) en toen we haar in de benen hadden gejaagd voor een beter onderzoek leek het net of ze de hele tijd moest plassen en toen kwam er inderdaad koffie kleurige urine uit.We hebben haar naar de kliniek gebracht en daar kwam ze aan het infuus.Helaas allemaal te laat de volgende morgen was ze overleden.
Ik vind het echt heel erg dat ze zo'n pijn had maar ze heeft niet lang geleden want vrijdag was ze ziek en de volgende dag was ze al dood .
De paarden stonden in een droog stuk weiland omringd door bomen het land lag wat hoger op dus geen last van vochtige grond werden al een hele poos bij gevoerd .
Ik weet dus niet hoe ze er aan komt er stonden ook geen paddestoelen in de wei het enige wat ik er over kan zeggen is dat het land omringd is door bomen dus er ligt wel aardig wat blad in maar niet onderbewelmd met blad.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:39

Wat een vreselijke nachtmerrie. Heel veel sterkte.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 17:57

@hwasoo: Vreselijk...
Inderdaad koffiekleurige urine en complete stijfheid en niet meer kunnen lopen. En een pijn...vreselijke pijn.
Weet nog hoe zwaar Karim ademde toen.

Heel veel sterkte met dit verlies. Het is vreselijk om je paard zo te zien lijden en je compleet machteloos staat.
Hou heel goed de rest van de kudde in de gaten! Zijn ze al verweid naar een ander stuk? Meteen doen!

tinkerbrock

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:37

Ik heb het volgende zeer trieste gebeuren meegemaakt. |( |( |( |(
Moest verleden week dinsdagnacht mijn schat, mijn lieve Tinkerpaardje in laten slapen. |( |( |( |( |( |(
De vrijdag ervoor kon zij 's morgens heel moeizaam opstaan in het land.
De Da erbij gehaald die haar een pijnstiller en vitamine B12 gaf.
Ik heb haar daarop op stal gezet want je weet maar nooit natuurlijk.
Op weg naar stal struikelde zij een aantal keren bijna over de koot heen naar voren met haar achterbeen.
Zaterdag was zij redelijk in orde en heb ik 100 m heen en terug met haar gewandeld.
Op de 100 m terug struikelde zij weer een paar keer.
Zondag was redelijk, tot een meisje mij 's middags van stal belde, dat zij mijn liefje met moeite omhoog had weten te krijgen.
Zondag nog dierse keren wezen kijken om 23.00 uur het laatst.
Zij stond toen nog.
Omdat ik het toch niet vertrouwde ben ik maandagochtend om 6.00 uur weer naar stal gegaan en toen lag zij op haar zij.
De Da gebeld en samen kregen wij haar ook niet overeind.
wederom heeft zij toen een pinstiller en vitamine injektie gekregen.
"s middags zou de Osteopaat tevens Da komen.
Het was mij n.l. opgevallen dat zij moeilijk met haar mond bij de grond kon komen de week ervoor afgaande.
De Osteopaat/Da had ik dus al voor deze ellende vastgelegd.
Deze Osteopaat/Da vertelde dat het aan een schimmel in het gras lag.
Zij mocht geen pijnstillers meer en moest zelf ontgiften.
Wel elke 2 uur moesten mijn zoon en ik haar omdraaien op haar andere zijde.
Zij probeerde al die tijd overeind te komen en dat kostte heel veel energie.
Zij lag dan op haar zij te pompen.
Dinsdag had ik het idee dat haar toestand verslechterde en heb ik mijn eigen Da weer gebeld.
Zij had immers ook al niet meer gemest en geplast.
Op mijn verzoek werden haar darmen en blaas leeggehaald en kreeg zij een corticosteroiden + vit,B6 injektie.
Ondertussen was mijn dochter met een koerollator vanuit Zwolle op weg naar NH.
Want het was beter als mijn paardje rechtop zou staan vanwege de doorbloeding etc.
"s avonds hebben wij de koerollator over haar heen gebouwd.
Toen wij haar optakelden bleek de takelhoogte te klein.
Dat heeft niemand zich gerealiseerd.
Een koe is natuurlijk veel kleiner dan een paard.
Tijdens het optakelen bleek al dat nagenoeg haar gehele achterhand stijf was.
Zij liet ook haar urine lopen.
Daarop heb ik het besluit genomen om haar in te laten slapen.

Een heel verhaal!
Samenvattend kan ik zeggen,twee van de vier dierenartsen die bij mijn paard zijn geweest hadden als diagnose schimmel in het gras en de overigen hielden het op ataxie.

Kenmerken van haar ziekte waren:
Invallen van haar rug(ik zag haar ruggegraat terwijl je dat anders nooit zag)
Toen ik de laatste keer met haar wandelde,draaide zij haar achterbeen hoeven naar binnen en gingen haar achterbenen vlak langs elkaar met het lopen.
Zij kon niet makkelijk met haar mond bij de grond komen gedurende een week of 2.
In het land wel,maar dan moest zij natuurlijk ook wel.
Dat ging de ene keer beter dan de andere keer.
Zij deed af en toe heel raar met haar mond, netalsof zij iets verkeerds in haar mond had.(tandarts is vier maanden
geleden geweest)
Zij rolde helemaal niet meer in het land na werk.
Snel buiten adem.
Dit zijn de zaken die mij opvielen.
Niet zodanig dat het verontrustend was.

Herkend iemand deze symptonen wellicht en waar hoort het bij.?
De Da vond een bloedonderzoek niet noodzakelijk,vandaar dat ik dat ook niet heb laten uitvoeren.

Mvrgr.Tinkerbrock
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 04-11-09 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Dubbelpost verwijderd.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:03

heel veel sterkte met dit vreselijke verlies.

maar wat raar dat je geen bloedonderzoek hoefde te doen.

nadat onze veulens zo ziek waren begon ook onze hengst toendertijd met verschijnselen. gelijk bloed laten onderzoeken en daaruit kwam dat hij een extreem hoog aantal rode bloedlichaampjes had.

het kan idd Am geweest zijn, maar ook een schimmel ik durf het niet te zeggen.
voor ataxie lijkt mij dit wel heel extreem?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:47

Wat verschrikkelijk allemaal.... Wat me wel opvalt (misschien heb ik het mis) is dat veel van de aangedane paarden in een bosrijke omgeving stonden. En dan heb ik het echt over bosrijk, niet over een paar bomen en struiken. Klopt dat wat me opvalt of niet?

Ik wens degenen met een verloren paard heel, heel veel sterkte en kracht toe. Wat een afschuwelijk verlies!!!! ;( ;( ;(

tinkerbrock

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:17

Sorry Twiggy2008,
Mijn paard stond in een grasland in de polder bij Ilpendam (NH)
En geen bomen in de nabije omgeving.
Die staan pas (Purmerbos) op zo,n 300-500 meter afstand.
Kheb vanmiddag weer een andere dierenarts gesproken die het op het Rhinovirus houdt.
Als ik het allemaal van tevoren had geweten, dan had ik zeker bloed laten onderzoeken.
Gr.Tinkerbrock

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:34

Tinkerbrock, ik vind de symptomen die jij beschrijft ook niet helemaal lijken op AM. Wel meer op Gras Sickness. Maar goed, ik ben geen DA, maar heb wel een hele goede vriendin (Laetitia uit dit topic), die haar jaarling aan AM is verloren een paar jaar geleden. En die symptomen weet ik me nog goed te herinneren......

Nogmaals, heel veel sterkte, hoor!!!! Het lijkt me vreselijk om je maatje kwijt te raken, ik moet er echt, echt niet aan denken. Sterkte!!! :(:)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:56

we kunnen idd beter hier blijven posten...

ik zit bestwel te brainstormen.. over mogelijkheden waar het vandaan komt,
bijvoorbeeld, zou het niet iets zijn dat vogels aan hun poten hebben, bijvoorbeeld een groep spreeuwen die in een wei neerstrijken, met iets giftigs aan de poten ofzo..
naja dan moeten dat sporen zijn oid, maar volgens kenners (in de biologie en dierzorg) kon dat niet...
ik las ergens dat ze al heel veel soorten paddestoelen hadden onderzocht, maar er nog steeds niks uit was gekomen...
raar toch eigenlijk, je zou toch zeggen, monsters nemen van elke getroffen wei, dan zouden er toch overeenkomsten moeten zijn?

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 00:09

laat even een stipje achter :+ Ben nl met 3 topic tegelijk bezig

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 00:19

Marigold, ik begrijp ook niet dat er nog steeds geen verband gevonden is. Ik lees zoveel tegenstrijdige zaken (bv. bijvoeren, maar er zijn ook paarden getroffen die juist bijgevoerd werden). Voor mijn gevoel zit het in een andere hoek dan die schimmels, maar wat dan?????? Het is best eng en ik maak me natuurlijk wel zorgen over mijn paard (en de anderen uit onze kudde). Die staan nou eenmaal buiten, in een paddock kan niet (hebben we niet) en we hebben hooguit een stal voor als er eentje ziek is, dus opstallen kan ook niet (en dat vind ik ook niet echt een optie). Gaat het fout, dan worden ze natuurlijk direct uit dat land gehaald, hoor, absoluut (al ben je dan wel te laat). Het is best gecompliceerd......... En voor mij al het derde jaar op een rij dat ik me in de herfst wat zorgen maak. ;(

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:40

ik vraag mij af of het eerste geval weer na een storm kwam? we hebben kort geleden natuurlijk wel weer en flinke gehad en 3 jaar terug begon het ook na een enorme storm (voor zover we in nederland van een enorme storm kunnen spreken dan)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 10:59

Ik denk dat er een verband is tussen AM en Grass Sickness. En als oorzaak zoek ik het in de koude nachten met nog best wel warme dagen. De microben die overal leven sterven met kou massaal af en laten een giftig residu achter wat door de paarden gegeten wordt. Omdat niet elk stuk wei dezelfde leefomgeving voor microben heeft kan het dus op zeer wisselende plekken voorkomen.