Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 16:43

Mij is onlangs verteld dat kunstmest de grond arm maakt. Als het gras groeit is het even een 'boost' maar te veel maakt de grond arm.

Nog even terugkomende op bomen bij een weiland. Ik sta aan de bosrand met veel eikenbomen en naaldbomen. De weilanden grenzen vaak aan de bosrand hier. Idd zie ik dat aan de randen van weilanden ook als ze bijna niet begraasd worden omdat ze als hooiweilanden worden gebruikt, dus arm bemest worden, maar ook maar een paar weken per jaar door schapen worden begraasd, mos groeien.

Dus juist die randen waar de bomen groeien zitten grote repen mos. Dan toch dat de bomen de extra voeding uit de bodem trekt?

Hoe zit het met schapenmest? Dat geeft toch weer andere mest dan koeien. En het verschil met weilanden waar stalmest (paardenmest) over gaat?

Er moeten toch op een moment weer mineralen in de grond worden teruggebracht, en dan alleen kalk lijkt mij niet voldoende. Ik heb vorig jaar ook zeewierkalk gebruikt, was wel duur, maar ik zie mijn paard nu daar langer staan grazen op het wintergras dan het stuk dat niet bekalkt was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 16:48

Als ik het zo allemaal lees schaf ik liever een jeukstillend/verzorgend middel aan voor vermindering van de jeuk, smeer ik een afwerende geur voor de mugjes erop en van 10 tot 3 naar buiten, volgensmij levert dat ff wat meer op dan deze praatjes van biochemicus Taal , heb zelf nl. ook ervaring met zomerexceem en de bovengenoemde zalf/tijden die ik net zei werken niet optimaal, maar de ergste ellende vermindert wel en niet in de winter, maar nog in de zomermaanden zelf.

jestop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 17:26

vraagje aan jullie. Zitter er veel eiwitten in haver en granenmix? (Subli) Ik zal zelf ook nog wel kijken op de zak enzo. Het meeste zal wel in de brokken zitten? Ik wil haar voer wat aanpassen. Ze krijgt best veel nl. misschien helpt het deze zomer iets

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 17:37

In muesli kan minder, net zoveel of ook meer eiwit in zitten als in brokken. Hangt van de samenstelling af.
Kijk dan niet naar het ruw eiwit, maar naar het verteerbare ruw eiwit (vre), want dat is het deel dat je paard kan opnemen van de hoeveelheid eiwit in het voer.

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 17:40

ik heb hier idd ook veel mos staan in het weiland. Moet ik zeggen het ene land veel meer dan het andere hoor. Het mosland is het land geweest waar die merrie heeft geschuurd.
Maarrrrr bedenk ik me ook weer even, ik heb het bosje midden in de wei toen niet afgezet. Hier staan verschillende boompjes bij elkaar. (die vakkundig werden omgedrukt vandaar dat ikhet nu af heb gezet)
wat wilde seringen, een eik en nog een paar. Ik bedenk me weer dat de paarden (vooral deze merrie) DAAR aan heeft staan schuren. En dat ik toen nog dacht "lekker dan die sappen van de bomen over je hals en staart smeren en dan in de felle zon gaan staan Ik meende dat zo iets de jeuk alleen nog maar erger kon maken.
Maar ze was de enige die daar last van had. Wellicht een samenkomst van omstandigheden?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 17:49

wat ik vind naar mijn speurtochten naar zomereczeem en alle middelen die erin de handel zijn en die wel degelijk werken of voor 50% werken zijn wel allemaal middelen die het imuunsysteem omhoog krikken.

de meeste stukken die ik lees hebben t over een verstoord imuunsysteem waardoor dus zoveel procent van de paarden allergisch reageerd op de prik van dat vliegje..

(vergelijk het met een kat met vlooienallergie, die zijn er ook ontzettend veel....)

grappige is wel dat bijna alle middelen die dus versterkend werken op het imuunsysteem dus ook verlichting geven bij de dieren....
nu alleen de goed combi nog vinden, maar weet eigenlijk wel voor 100% zeker dat die gewoonweg niet bestaat..
en waarom?
omdat elk dier, elk lichaam nou eenmaal anders reageerd.

Russel:

doe toch eens een bodemonderzoek, kost wel wat even informeren bij een intratuin of via internet even zoeken, maar dan weet je wel hoe het zit met de samenstelling van je grond.

vroeger was het heel normaal dat boeren dat lieten doen en stemden daar hun bemestingsplan erop af, tegenwoordig gooit iedereen er kunstmest op, wat alleen maar nadelig kan werken....

doen ze bij mij op stal ook hoor, hup 2x per jaar kunstmest erop en t ziet er weer netjes uit......ja t gras wel, maar m'n pony niet
Laatst bijgewerkt door ellepel op 24-02-06 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 17:56

Sinds 3 jaar gooi ik geen kunstmest meer op de weide.
Bovendien is het al een oude zode. Zo'n 20 jaar geloof ik
Boeren in de buurt hebben allemaal zoiets van, gooi die handel om en zaai nieuw gras in.
Nou liever niet. Zit ik al dat supernieuwe gras en 2 sobere paarden.

Dus kieper ik er elk jaar kalk op en sinds 2 jaar strooi ik jaarlijks zeeschelpenkalk.
Ik zie dit jaar voor het eerst een heel stuk minder mosgroei. Terwijl het aanliggend weideperceel van de buurman waar alleen wat oude stalmest op komt meer mos dan gras is.
Verder heb ik vorig jaar voor het eerst mineraalrijk zeezout erop gekieperd.
Zit net zoveel mineralen in als die Himalaya likstenen.

Affijn na het strooien eigenlijk weinig van gemerkt, maarrrr ze kunnen nu nog steeds fatsoenlijk grazen terwijl ze andere jaren om deze tijd niks meer hadden in de wei. Dat is wel opmerkelijk.
Ik weet alleen nog niet waar het door komt

Misschien kan ik die site over die zeemineralen nog terug vinden.
Zal 's effe zoeken.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 18:25

ellepel schreef:

(vergelijk het met een kat met vlooienallergie, die zijn er ook ontzettend veel....)

grappige is wel dat bijna alle middelen die dus versterkend werken op het imuunsysteem dus ook verlichting geven bij de dieren....
nu alleen de goed combi nog vinden, maar weet eigenlijk wel voor 100% zeker dat die gewoonweg niet bestaat..
en waarom?
omdat elk dier, elk lichaam nou eenmaal anders reageerd.

Daar zeg je zowat Ellepel.
Heb ik ook nog een leuk verhaal, van wat een goede darmwerking kan doen.
Twee jaar terug hebben wij een herplaatshond genomen van 7 maanden oud. Een Golden Retriever. Super stamboom, de vader is meervoudig internationaal kampioen. Dus echt een goeie hond.
Incl. fokster waren wij het 4e adres. Hij is ook nog 's 2x terug gekomen bij de fokster. Dus in die 7 maanden waren wij het 6e adres !!!!!
Onvoorstelbaar.

Affijn toen hij kwam viel me al vrij snel een rare witte waas op, op onze ossebloedrode vloer
Bleken allemaal huidschilfers van de Golden te zijn. Jeemig .....
Verder bleek hij vreselijk te verharen. Ach denk je dan in eerste instantie, al die verschillende adressen, voer, misschien stress enz. zullen daar debet aan zijn.
Nou om het kort te houden, ik ben 2 jaar bezig geweest om het constante verharen eraf te krijgen. Hij verhaarde niet zo'n beetje ook. Elke 3 maanden een ander brokkenmerk geprobeerd, van goedkope tot superdure, Hokamix, biergist, schapenvet, Omega 3,6 9, olie en ga zo maar door. Hopeloos.

Een half jaar terug gaf de fokster een reunie van een aantal nesten. Wat bleek. Alle reuen en teef uit het nest van onze Golden haarden het hele jaar door en ja ze hadden allemaal last van huidschilfers en sommige waren behoorlijk jeukerig. vreemd genoeg alleen dit nest.
Affijn daags erna de fokster gebeld. Is er iets met dit nest gebeurt in de eerste weken.
Euhhh jaaa... ze zijn doodziek geworden van de puppyenting. Giga aan de dunne, dat zelfs de dierenarts voor hun leven vreesde.
Dus ging ik toch aan die darmflora twijfelen.

Via google kwam ik uit bij Barfen. Een hond helemaal op rauw vleesvoer overzetten. Een hond kan maar heel weinig met koolhydraten maar heeft vlees en vetten nodig. Op ik meen www.alles-rauw.nl staat behoorlijk veel te lezen.
Nou het hield in dat hij eerst alleen maar een week pens mocht.

Om het wederom kort te houden. Ik ben nu 4 maanden verder. Mijn hond verhaart niet meer, ruikt niet meer uit de bek, huidschilfers zijn verleden tijd, geen tandsteen meer, zijn vacht voelt veel zachter en hij loopt vele malen soepeler. Wat zeg ik, hij swingt
Idem viel een hondenkennis van mij op. Hij swingt en heeft een veel beter uithoudingsvermogen gekregen.
Zijn ontlasting is nog maar amper 1/3 van eerder. Zoveel minder afvalstoffen dus.
Onlangs ben ik naar een lezing geweest van Mogens Eliasen. Deze man knokt al 35 jaar voor een betere hondenvoeding. Oftewel rauw zoals de wolf nu in het wild nog eet.
Alleen met rauw voer krijgt een hond de juiste enzymen binnen voor een juiste darmwerking.
Je hoeft niet bang te zijn voor ziektes e.d. De zuurgraad van de maag van een hond is 1 Zo zuur die elimineert gelijk alle foute stoffen.

Maarrr... wat ik nou zo opvallend vind van mensen die deze methode van voeren al veel langer hanteren.
Zij benoemen dat sinds ze de honden op rauw voer hebben staan deze NAUWELIJK of GEEN last meer hebben van vlooien en al helemaal niet meer van teken !!!!!
Ik kan het nog niet beamen omdat ik begonnen ben in de vlo en tekenvrije periode. Dus ben benieuwd wat het dit voorjaar en zomer gaat worden met het ongedierte.

Inmiddels zijn onze 3 katten ook helemaal over op rauwvoer. Ik hoef ze nog geen rauwe kippenbouten e.d. te voeren. Ze weten absoluut niet wat ze er mee aan moeten, maar zij krijgen Carnibest. Dat is een kant en klaar compleet rauwvoer voor katten en ze zijn er nu gek op. www.Carnibest.nl
Typisch genoeg valt het ons allemaal op dat we de kattenbak nauwelijks meer ruiken terwijl ik hem net als altijd schoonhoud !!!!!!
Laatst bijgewerkt door henny_w op 24-02-06 18:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 18:36

Er is zeker een verband tussen voeding en algehele conditie en toestand van de huid. Ik heb mijn kat een tijdje Eukanuba gevoerd, maar dat bleek meer jeukanuba te zijn. Ander voer en weg was de jeuk. Was een vrij simpele keuze, het voer was de enige gewijzigde factor.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:34

je zei net golden henny, je bedoelt dus een golden retriever?
naar mijn weten hebben ze vaak last van huidproblemen

op m'n werk hebben ze ook eentje maar die krigjt voer van Hills d/d geloof ik, wel duur maard aar doet hij het wel heel goed op, ander voer krijgt hij mega jeuk van en een rode huid en verharen..
niet leuk voor mij, want ik ben daar de huishoudelijk hulp en mag al die lange blonde haren overal weer uit plukken

goede voeding is voor alle dieren belangrijk, maar t ligt ook aan t dier zelf, ik heb hier een poes van 15 die ziet er werkelijk prachtig uit, met een nog steeds geweldig mooie vacht terwijl die eigenlijk van alles wel krijgt... van aldi brok tot Hills....
wel krijgen de dames beiden elke dag wat blikvoer, droog is ook niet alles

beetje off-topic sorry

Kendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:46

Ik geef nu Biosaf van de Paardendrogist aan een eczeem merrie. Ze heeft vaak wat last van winderigheid etc. en ik heb me al vaak afgevraagd of er een relatie is en vooral welke dan. Ik kan natuurlijk in deze tijd van het jaar niet controleren of het uberhaupt IETS doet, maar hoop er het beste vam.

IwanLuver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:56

@ Kendra wij hebben ook een zomereczeem paard op stal staan die ook heel erg winderig is. Ik zou tegen de eigenaresse zeggen dat misschien dat Biosaf misschien wel wat is

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 21:13

goh nu ik het lees gaat er ook bij mij een lampje branden
Ik heb een saarloos met 3/4 wolf er in. Deze hond had dus constand jeuk en een chronische maag aandoening. Eens in de zoveel tijd kwam er bloed uit die hond, aan alle kanten echt vreselijk, een halve liter bloed kotste hij zo uit, en aan de achter kant ook niks dan bloed. Enkeltje kliniek.
Nu ben ik mij gaan verdiepen in wat wolven zoal eten, want hij is echt 3/4 wolf, en wellicht dat hij daardoor gewoon niet tegen brokken kan. De da vond het wat overdreven, en zei dat hij gewoon hills moest eten. (ping ping)
Ik heb toch gedaan wat mijn intuitie mij vertelde, en vanaf de laatste keer dat hij zo gebloed heeft eet hij voornamelijk vlees, rauw vlees wel te verstaan. Gemengd met schapenvet. Veel bloed er nog bij, en af en toe wat rijst door het vlees.

Hij vind het heerlijk en ik zag de hond binnen korte tijd veranderen. Hij werd vrolijker, actiever, en alerter. Nu heeft hij veel minder jeuk, bijna niet meer zelfs, en zijn vacht is zacht en glanzend.
Hij lijkt gewoon een heel andere hond, correctie, wolf
Het ging zo goed dat ik heb besloten een nieuwe "wolven" pup erbij te kopen. Deze eet nu nog puppy brokken, maar zodra het mogelijk is gaat ook hij over op vlees, voordat we nog een hond hebben met een chronische maag aandoening.

irmaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 21:20

Djilan schreef:
In muesli kan minder, net zoveel of ook meer eiwit in zitten als in brokken. Hangt van de samenstelling af.
Kijk dan niet naar het ruw eiwit, maar naar het verteerbare ruw eiwit (vre), want dat is het deel dat je paard kan opnemen van de hoeveelheid eiwit in het voer.

Maar is dan juist het onverteerbare eiwit niet de ballast die zorgt voor de ammoniakgeur?

Op zich kan een paard zonder problemen een zeer eiwitrijk rantsoen aan zolang het maar goed verteerbare eiwitten zijn, zodra er eiwitten tussen zitten die maar gedeeltelijk kunnen worden verteerd kunnen er problemen met lever en nieren ontstaan die deze stoffen moeten afvoeren.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:20

Uit het intakeformulier:

8. Vrijwaringsverklaring en opdracht tot in het behandeling nemen van Uw aanvraag
De producten van NovelCure die,o.a bij staart- en maneneczeem (SeMe) kunnen worden toegepast, bevatten uitsluitend wettelijk toegestane stoffen en zijn onafhankelijk per batch getest. Ze worden vervaardigd binnen de ISO-9001 norm met wereldwijde acceptatie èn volgens de geldende normen voor erkende laboratoria overeenkomstig de regelgeving binnen de Europese Unie.
Daarvan kennis genomen hebbende, verklaart ondergetekende hiermee dat de eventueel in te zetten therapie van het betreffende paard voor zijn/haar rekening en verantwoording geschiedt en NovelCure en/of zijn medewerkers zal vrijwaren voor iedere aansprakelijkheid als gevolg van deze behandeling.

Door ondertekening geeft U tevens opdracht om uw aanvraag in behandeling te nemen en geeft u aan dat uw dierenarts op de hoogte is van uw aanvraag. U bent niet gebonden aan een therapie-advies resp. aan de afname van producten.

Datum: Uw naam: Uw handtekening:

Zelfs toen mijn paard zo vreselijk ziek was, en echt zware medicatie kreeg heb ik geen vrijwaringsbewijs hoeven tekenen. Zelfs voor de euthanasie heb ik niet hoeven tekenen voor mijn paard.
Een vrijwaring voor een voedingsupplement?? Bij voeding heeft een acceptatie van een laboratorium helemaal niets van doen. Waarom staat er dan supplement op de middelen?
Of indekken voor een middel wat kennelijk wetenschappelijk niet bewezen veilig is? Proefdieren vallen ook onder een wet.
Waarom is Novelcure niet aansprakelijk? Waarom moet mijn dierenarts op de hoogte zijn? Is het middel niet op veiligheid getest?
Wat een wereldwijde acceptatie voor laboratoria is heeft hier helemaal niets mee te maken, ik wil weten of het veilig aan een dier is te geven, en antwoorden op mijn vragen, niet gelijk dreigementen dat mijn vragen doorgestuurd zijn naar de juridische afdeling. Het was nog een makkelijke vraag ook die ik heb gesteld.

henny_w

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:27

sherwood schreef:
Nu ben ik mij gaan verdiepen in wat wolven zoal eten, want hij is echt 3/4 wolf, en wellicht dat hij daardoor gewoon niet tegen brokken kan. De da vond het wat overdreven, en zei dat hij gewoon hills moest eten. (ping ping)
Ik heb toch gedaan wat mijn intuitie mij vertelde, en vanaf de laatste keer dat hij zo gebloed heeft eet hij voornamelijk vlees, rauw vlees wel te verstaan. Gemengd met schapenvet. Veel bloed er nog bij, en af en toe wat rijst door het vlees.

Hij vind het heerlijk en ik zag de hond binnen korte tijd veranderen. Hij werd vrolijker, actiever, en alerter. Nu heeft hij veel minder jeuk, bijna niet meer zelfs, en zijn vacht is zacht en glanzend.
Hij lijkt gewoon een heel andere hond, correctie, wolf
Het ging zo goed dat ik heb besloten een nieuwe "wolven" pup erbij te kopen. Deze eet nu nog puppy brokken, maar zodra het mogelijk is gaat ook hij over op vlees, voordat we nog een hond hebben met een chronische maag aandoening.

Hoi Sherwood,

Ik kan je maar 1 ding aanraden. Ook je pup zo snel mogelijk op rauw voer. Het kan echt.
Brokken ook de dure merken bestaan voor 50 tot 70 % uit koolhydraten. En wel granen. Een hele goedkope eiwitleverancier.
En ja, als er dan bijv. kip inzit liegen de fabrikanten niet. Uit onderzoek is gebleken dat dat bestanddeel vaak gemalen kippenveren zijn. Maar goed het is van de kip nietwaar
En dan de 'gezonde brok' met de zgn. natuurlijke vit. C en vit. E als conserveermiddelen.
Leuk bedacht. Waarom zit er om een vit. C tablet zo'n glanslaagje. Ter bescherming. Schraap het laagje eraf en er ontaat een poederachtige losse laag. In 2 weken tijds geoxideerd door zuurstof
Onderzoek in laboratoria heeft uitgewezen dat er na 2 weken tijds een omzetting plaats vindt naar suikers Vit. E is nog sneller vandaar dat het altijd in een capsule aangeboden wordt. Maarre hetzelfde verhaal.
Binnen 2 weken door blootstelling aan zuurstof wordt het omgezet in suikers.
Weg natuurlijk conserveermiddelen. Met andere woorden. Elke fabrikant gooit er nog wat bij in om het produkt langer houdbaar te maken.
Wat die koolhydraten betreft in brok. Veel honden tolereren het in hun lichaam maar dat wil nog niet zeggen dat ze het er mee kunnen doen en dat ze gezond zijn.
Nog zoiets. Tandsteen bij honden.
Het speeksel van de mens kan voedsel al in de mond verteren. Hondenspeeksel doet dat niet.
De koolhydraten van granen uit de brok veroorzaken samen met het hondenspeeksel een soort van lijm. Dat veroorzaakt de tandplak.

En dan nog iets over kippenbotjes. Er wordt altijd gezegd dat ze niet aan honden gegeven mogen worden. Klopt, gekookte of gebraden botjes zijn hardstikke link. Door het verhittingsproces gebeurt er wat met de buitenlaag van de botjes waardoor ze gaan splinteren. Rauwe botjes daarentegen niet. Ze kunnen prima gekauwd worden door honden.
Verder is gebleken dat pups die vanaf een vroeg stadium op rauw voer staan eigenlijk geen HD krijgen. Zelfs als beide ouders HD honden zijn !!!!!!!
Het zijn juist de brok gevoerde pups die HD krijgen omdat ze niet gelijkmatig groeien maar in een te vroeg stadium doorschieten.

Maarre we gaan wel erg off-topic geloof ik.
Mocht je meer vragen hebben kun je me rustig een PB'tje sturen.

henny_w

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:39

irmaz schreef:

Maar is dan juist het onverteerbare eiwit niet de ballast die zorgt voor de ammoniakgeur?

Op zich kan een paard zonder problemen een zeer eiwitrijk rantsoen aan zolang het maar goed verteerbare eiwitten zijn, zodra er eiwitten tussen zitten die maar gedeeltelijk kunnen worden verteerd kunnen er problemen met lever en nieren ontstaan die deze stoffen moeten afvoeren.

Helemaal mee eens Irmaz.

Dat is ook het probleem van jong voorjaarsgras. En het augustusgras wat ook wel de 2e meimaand genoemd wordt.
Omdat het gras nog steeds in de groei zit bevat het veel ONVOLLEDIG VERTEERBARE EIWITTEN die moeilijk verteerbaar zijn en afvalstoffen geven.
Uitgegroeid gras daarentegen bevat overwegend VOLLEDIG VERTEERBARE EIWITTEN. Goed verteerbare eiwitten dus. Meestal langstengelig gras van verderop in de zomer.

Lucerne staat als produkt hoog in eiwitten. Echter deze eiwitten zijn VOLLEDIG VERTEERBAAR en dat wordt wel eens over het hoofd gezien. Men kijkt alleen naar het eiwitgehalte op zich.

Deze wijsheid heb ik van een ingenieur die afgestudeerd is op diervoeding, ik meen hogeschool Wageningen.
En neejjjjj dat is niet LT

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:54

Onze haflinger met zomerexceem daar stinkt de pies zowel als de stront van.het valt mij altijd op dat het een heel andere reuk is dan de andere paarden.Maar dit is in de winter ook zo.Nu krijgt ze wel voordroog dit is wel van een 2e snee dus augustes/ september, is dat dan ook niet goed?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 10:09

silvana schreef:
Onze haflinger met zomerexceem daar stinkt de pies zowel als de stront van.het valt mij altijd op dat het een heel andere reuk is dan de andere paarden.Maar dit is in de winter ook zo.Nu krijgt ze wel voordroog dit is wel van een 2e snee dus augustes/ september, is dat dan ook niet goed?

Die kan inderdaad ook slecht zijn voor jouw paard, het kan zijn dat het land te veel/met verkeerde mest is bemest of, zoals hier boven ook al eens gezegd is geloof ik, het tijdstip op de dag waarop het gras gemaaid is. Maar ook de brok die je voert kan een oorzaak zijn. Het beste kan je het hele rantsoen wat hij krijgt eens kritisch bekijken. Maar als het zo sterk ruikt zou ik er snel iets aan gaan doen, voor wt tips mag je me wel PB-en als je wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 12:53

Toen mijn paard kuilgras kreeg,moest je een gasmasker op als je in zijn stal kwam en uitmesten moest je echt even lucht happen buiten de stal. Daarna hooi met Havens Draversbrok, mindere stank, maar nog steeds erg.

Nu voer ik Mijten en hooi, niks geen natte pisstal meer en zeker geen ammoniakdampen. Het voer doet dus wel erg veel. Juist daarom voor mij geen Pavo en Havens meer

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 13:33

welk voer van mijten geef jij dan?

een vriendin van me zweert er namelijk ook al bij, haar paarden zien er een stuk beter uit in de vacht

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 13:54

russel schreef:
Toen mijn paard kuilgras kreeg,moest je een gasmasker op als je in zijn stal kwam en uitmesten moest je echt even lucht happen buiten de stal. Daarna hooi met Havens Draversbrok, mindere stank, maar nog steeds erg.

Nu voer ik Mijten en hooi, niks geen natte pisstal meer en zeker geen ammoniakdampen. Het voer doet dus wel erg veel. Juist daarom voor mij geen Pavo en Havens meer

zelfde ervaring met Havens draversbrok. Ik voer nu de granenmix van den Hartog en heb daarmee ook geen ammoniakdampen.

Maar let op, het ene hooi is het andere niet, mijn paard kan heel veel type hooi niet verdragen en helaas kun je niet zien of ruiken aan het hooi bij welke het mis gaat dus ik probeer altijd eerst 1 of 2 pakken voordat ik een lading laat komen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:07

ik heb echt geen flauw idee wat voor hooi mijn pony krijgt..

het is geloof ik wel 1e snee, komt van land hier uit de buurt, t is vrij lang hooi, wel erg dun en sprieterig, geen onkruid erin, behalve wat zuring... wel valt me op dat er ontzettend veel graszaden inzitten, misschien graszaadhooi?
t land waar het vanaf komt word alleen maar gebruikt voor hooiwinning en word bemest met koeienmest.

eerder kreeg de mijne heel vers hooi, dat was echt donkergroen nog, rook echt superlekker en toen had hij helemaal geen eczeem in de zomer terwijl ze daar wel van bij werden gevoerd...

vroeger toen hij nog in friesland stond en eczeem vrij was kreeg hij altijd "fugeltsjehea"

vogeltjes hooi als ik het vrij vertaal, dat was hooi uit een natuurgebied, dat was pas mooi spul! lekker grof, lekker lang, metveel goede kruiden erin

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:52

irmaz schreef:
russel schreef:

zelfde ervaring met Havens draversbrok. Ik voer nu de granenmix van den Hartog en heb daarmee ook geen ammoniakdampen.

Maar let op, het ene hooi is het andere niet, mijn paard kan heel veel type hooi niet verdragen en helaas kun je niet zien of ruiken aan het hooi bij welke het mis gaat dus ik probeer altijd eerst 1 of 2 pakken voordat ik een lading laat komen.

Wellicht is voor jouw een idee om gecertificeerd hooi te kopen. Van dat hooi wordt een monster genomen en dan is de voedingwaarde bekend, wellicht zullen ze ook een bemestingspolicy hebben. Iets duurder dan hooi van de boer, maar wel het beste wat er is, want die boeren moeten zich aan regels houden. Hoorde laatst dat gecertificeerd hooi steeds meer gaat komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:55

ellepel schreef:
ik heb echt geen flauw idee wat voor hooi mijn pony krijgt..

het is geloof ik wel 1e snee, komt van land hier uit de buurt, t is vrij lang hooi, wel erg dun en sprieterig, geen onkruid erin, behalve wat zuring... wel valt me op dat er ontzettend veel graszaden inzitten, misschien graszaadhooi?
t land waar het vanaf komt word alleen maar gebruikt voor hooiwinning en word bemest met koeienmest.

eerder kreeg de mijne heel vers hooi, dat was echt donkergroen nog, rook echt superlekker en toen had hij helemaal geen eczeem in de zomer terwijl ze daar wel van bij werden gevoerd...

vroeger toen hij nog in friesland stond en eczeem vrij was kreeg hij altijd "fugeltsjehea"

vogeltjes hooi als ik het vrij vertaal, dat was hooi uit een natuurgebied, dat was pas mooi spul! lekker grof, lekker lang, metveel goede kruiden erin

Heb begrepen dat gras dat met drijfmest wordt geinjecteerd veel zuring kan bevatten.

Graszaadhooi is zonder graszaden. Die zaden gaan naar de graszadenfabrieken. Die boeren verbouwen juist specifieke grassen waarvan de zaden gebruikt worden voor de graszaadfabriek. Graszaadhooi, dus hooi zonder de zaden is juist hooi wat weer veel wordt gegeven aan paarden die snel dik worden. Overigens dacht ik dat graszaadhooi, vogeltjeshooi is, maar dus niet.