[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:22

even fotootje gemaakt van ap zijn manenkam, wel moeilijk,maar je kunt wel zien dat ie dik is
Afbeelding
Afbeelding

ik vind trouwens net foto's van vorig jaar in mijn album en daar was ie nog veel dikker dus...

nou ja.;..vooralsnog heeft ie dus wel jeuk, de stalhoudster vertelde me dat hij wel schuurt aan manen en staart en hij rolt ontzettend veel tegen de jeuk,maar zijn huid is nog heel en ziet er goed uit..ik hoop in elk geval dat dat zo blijft

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:24

Gisteravond had ze weer wat meer jeuk. Ik had haar ook pas om 19.30 binnen. Eerder kan ik haar bijna niet binnen zetten. In de stal is het bloedheet. Wij hebben van die platen op het dak, daardoor wordt het loei heet in de stal. Gister 0m 19.30 was het eigenlijk nog te heet om ze op stal te zetten.

Mirjam

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:38

ik heb ap snachts in de bak....met de vliegendeken op wil dat prima, op stal was voor hem ook echt veel te warm.

als hij in de bak staat is hij uit het gras, hij krijgt een plakje hooi om op te knabbelen en de deken beschermt hem dus tegen de vliegen...
ik heb het idee dat dat net zo goed kan als op stal zetten.

Afbeelding

dat is dus ap met deken

Dowski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:58

mijn eigen topic is gesloten omdat er hier een centraal topic is, maar ik heb weinig zin om 35 pagina's door te gaan zoeken, waar waarschijnlijk geen antwoord instaat.

dus bij deze mijn post en de posts van de mensen die gereageerd hebben.

Citaat:
mijn paard heeft al jaren last van zomerexceem. Toen hij anderhalf jaar in Zeeland heeft gewoond ging het iets beter. Terug in Aarle-Rixtel (brabant) kwam het toch weer een groot deel terug en toen ik naar een andere wei ben verhuist kreeg hij het heel erg terug. Hij schuurde zich tot bloedens toe aan alles wat hij kon vinden.

In de 1e 2 warme weken van het jaar heeft hij een halve week met een exceemdeken om gestaan, maar die heeft die lieve hengst kapot getrokken. Die 2 weken is hij met minuscule wondjes doorgekomen. Nu is het toch al 4 dagen behoorlijk warm geweest en hij heeft slechts 1 klein wondje, hij schuurt dus echt veel minder heftig dan eerst.

Ik moet ook zeggen dat ik nog niet veel vliegjes ben tegengekomen.

juich ik te vroeg of kan zomerexceem echt overgaan?

Citaat:
ik ben bang dat je te vroeg juicht.
ik weet wel uit eigen ervaring dat het per jaar kan verschillen maar weggaan...

Citaat:
Tsja, hier dezelfde vraag,,
Ik ken een Fries en een Welsh beide met zomerexceem maar beide hebben ze er nog geen last van gehad, terwijl ze vorig jaar het echt super erg hadden, nou krijgen ze wel beide geen biks meer en daar kan het dus ook aanliggen dat hun er niet veel last meer van hebben

Citaat:
ja mijn vraag ook ik verzorg een shetlander die er ook erg veel last van heeft. hij heeft nu al al zij manen weggeschuurd en er zitten ook al wondjes.

even een aanvulling van mij:
ik heb zijn voeding niet veranderd
mijn nichtje wast 1x per week de staart en manen met betadine shampoo.
ik voer geen supplementen of iets dergelijks.

zijn er meer mensen waarbij de zomereczeem dit jaar niet tot weinig op komt zetten?

en de belangrijkste vraag: kan zomereczeem overgaan? kunnen ze erover heen groeien?

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:20

Ik ken 1 geval van een paard bij een kennis die er ook is "overheen gegroeid". Volgens mij kan het allerlei redenen hebben, dus het is heel erg moeilijk om te bepalen hoe het precies komt als er geen jeuk meer is.
Maar ik zou zeggen: onthou heel goed hoe het nu is (voer, wanneer en hoelang op stal, wel of geen deken wat voor gras en hoe bemest) en probeer dat vast te houden! Daar zal wel een van die dingen de oorzaak zijn dat het nu goed gaat

Wat een hitte vandaag zeg
Ben de hele middag in de weer geweest met de 2 paarden, waarvan 1 met eczeem. Lekker uit de wei geplukt, eczeemdeken af en lekker gewassen. Daarna even laten rollen in de bak zonder deken, en dan heb je dus ineens een zandkleurig paard
Maar het is zo warm dat hij niet alleen heel snel droog was, maar ook al het zand er bijna spontaan weer afgevallen is.

Maar gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om de deken uit te wassen, die was aan de waslijn ook binnen een kwartier droog.
Zo hebben we de beide heren lekker even op de heetste uren van de dag een leuke verkoelende afleiding bezorgd, nadat ze in de relatief koele stal wat hooi hadden gegeten, borstelen, deken er weer op en weer in het weiland. Daar is gelukkig een heleboel schaduw...

Ik vond het nog meevallen met de jeuk gezien het weer, maar ja het wordt de komende dagen helemaal knetterheet en ook drukkender dus niet te vroeg juichen
Hij had het wel erg warm onder zijn deken, en zweette ook behoorlijk. Toch als ie zo in de wei staat lijkt hem dat helemaal niet te deren, hij staat gewoon lekker te grazen

Iemand nog goeie 'verkoelings' tips?

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:04

Cooling gel door water mengen en daarmee insoppen.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:06

Evita stond als een gek te schuren en ik heb nu een mengsel gemaakt van:
een liter dettol oplossing
een potje kruidnagels
2 kleine flesjes citronella
150 ml tea tree olie
1 tube sunblock voor baby's
1 tube creme voor op muggebulten

en dat erop gesmeerd.

Het leek minder te worden maar ze heeft toch nog geschuurd. Maar de schilfers zijn wel minder.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:07

het voordeel tegenover olie is dat met de sunblock ze geen verbranding akn krijgen, vandaar

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:33

Mijn paard staat sinds vrijdag met een Bucas Buzz-off-deken. Hij blijkt heel goed liggen ondanks dat hij 24/7 op ligt, hij heeft er volgens mij niet mee geschuurd (wel gerold, hij is alweer helemaal grijs ). Volgens mij is hij er wel blij mee, want hij vind het prima als ik hem om doe.

Bijkomend voordeel: ik haalde hem gisteravond rond 18 uur ff uit de wei, waar hij in de volle zon had gestaan. Ik haalde de deken eraf en hij voelde helemaal koel aan!! Dat is normaal gesproken wel anders met z'n zwarte kleurtje! Dus geen gezweet onder de deken ondanks het hete weer, al stond er nog een beetje wind.

toverpaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:04

Bij mij gaat het erg slecht dit jaar, ze is voor haar doen erg vroeg begonnen, en nu met dit warme weer, breekt het haar gewoon uit, ze is volledig aan het schuren gegaan, staat met een graaskorf, eczeemdeken lag vorige week al volledig doormidden in de wei, die ga ik vandaag onder de machine leggen, kijken of hij nog te redden is. Ik heb fenonolf besteld, en een duur vliegenmasker, aangezien ze ook steeds prutogen heeft.
Ik baal als een stekker, wat ik nog kan doen is een stal gaan huren ( ze staat nu 24/7 op het land) bij een boer verderop, en haar uit de zon en van het gras halen.. Wat een ellende..

JULLIE ERVARING MET COJOSOL??

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:12

Cojosol lotion gebruik ik om de mindere eczeemgevallen bij mij in de wei 1 keer per dag mee in te smeren. De manenkam en staartwortel worden er mooi soepel van en het werkt jeukstillend.
Insmeren vinden ze wel héél erg lekker.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:19

Mijn paard is ook een 'minder eczeemgeval', ik smeer ook met Cojosol huidlotion, en tot nu toe bevalt dit erg goed. Als ik 2x per dag smeer kan ik het zelfs zonder deken onder controle houden, maar aangezien ik dat niet altijd redt staat hij nu onder een vliegendeken en smeer ik nog 1x per dag.

In jou geval kan het wellicht interessant zijn om meerdere producten te proberen, dat werd mij in ieder geval aangeraden.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:36

Dat cojosol kan je dat ook in de apotheek bestellen?.

Mirjam

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:43

ellepel: dat heeft mijn pony dus ook!

dikke manenkam en ook plaatselijke bobbels... toch kunnen het geen beten zijn omdat hij onder deken staat... echt vreemd.

voorlopig gaat het nog goed, alleen tussen z'n oren wrijft hij (waar het deken stopt)

straks krijgt hij een frisse douche

vraagje voor mensen met exceemdekens : hoe hebben jullie de manen van jullie paarden? Foefer had 20 cm lange manen maar die raakten steeds in de war én hij zweette er enorm door... heb vlechten geprobeerd maar die gingen er metteen uit.. gisteren heb k dan maat 15 cm afgeknipt... nu heeft hij dus een korte coupe; lijkt me veel frisser onder het deken...

maar eigenlijk heeft hij en punkkapsel, zo vind ik hem het mooist; maar ik vraag me af of punk (zoals fjorden) wel makkelijk zitten onder het deken...

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 18:26

mirtje27: ik haal mijn cojosol bij de dierenarts of bij de plaatselijke ruitersportzaak

Alet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 18:32

Karma haar manen gaan in vlechten. Sikiley haar manen deed ik in een hengstenvlecht, maar dat bleef niet goed zitten. Losse vlechten echter wel. Eens in de week eruit halen en de boel even borstelen eens in de zoveel tijd even wassen (wordt vies en stoffig omdat de regen de manen niet meer schoon kan spoelen).

_Michelle__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:33

Vraagje over zomerexceem.
Kan er door een dierenarts onderzocht worden of een paard vorig jaar zomerexceem heeft gehad?

IwanLuver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 21:06

Hier gaat het met onze fjord goed onder een Boett. Mooie zachte manenkam en geen geschuur. Ze staat 's avonds op stal met deken. Ze krijgt er zeewier en brandnetel bij. Verder geen bix en een zeer schraal land!

mijntjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 21:09

ik heb gehoord dat je het paard kan wassen met zoud, en daarna moet insmeren met uierzalf. mijn vraag: klopt dit? en andere vraag helpt dit?

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 22:22

Of het echt helpt verschilt per paard .

Ellepel, welke deken heb je? Ik ken deze niet!

Ik heb vandaag ook een nieuwe eczeemdeken besteld, aangezien de boett nu echt zn beste tijd gehad heeft. Ik wilde 'm eerst nog gaan maken, maar hij is gewoon echt versleten. Alle stieken uitgelebberd, naden beginnen los te laten (bij de staartflap, bij de nek en bij de borst ). Nou ja.. echt versleten iig. Kan ook wel, na ruim 3 jaar trouwe dienst .
Ik ga nu de Bucas Buzz Off proberen .

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 22:54

hallo,ik kom hier bij jullie binnenvallen,ook mijn merrie is dit jaar weer heel erg aan het schuren....

voorgaande jaren woonde ik in belgie,daar hadden we niet zoveel land,dus zetten ik ze altijd snachts op stal,dit ging altijd heel goed,schuurde ze maar heel weinig..

we zijn 3 weken geleden verhuist naar duitsland,en daar staat ze nu dag en nacht in de wei,we hebben wel stallen,maar deze zijn best lastig te bereiken,en het paard waar ze bij staat wordt helemaal knetter als ik haar uit de wei haal,en zij kan weer niet zonder hem,dus moet hij ook op stal...

maar ze schuurt nu best al erg,haar halve manen kam ligt er al af,geen wondjes...
ik dacht ik doe haar een boett deken op,maar ik las dat paarden dan nog niet moeten schuren,omdat ze dan meteen de deken kapot schuren,deze valt dus ook af...

als ik haar op stal zet,denk ik dat ze zich open zal schuren,omdat op stal ze schuurt aan de voerbak,of zou dat meevallen??

weet iemand ook een middel die jeuk stillend is..

volgens mij kan je zoveel producten kopen,maar zit er best wat kaf onder het koren...

welke producten en waar te bestellen zijn echt jeuk stillend,overigens jeukt ze alleen haar manen,haar staart niet...

toverpaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 07:16

Als je haar nu op stal zet, gaat ze zich inderdaad direct in de stal schuren. Mijn fjord heeft een keer haar waterbak bijna tot gort geschuurd. Je moet het dan direct aan gaan pakken met jeukstillende middelen. Maar inderdaad welke, ik hoor goede dingen over cojosol, maar zie hierboven ook mijn vraag, wie heeft daar ervaring mee..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 07:53

Citaat:
Ellepel, welke deken heb je? Ik ken deze niet!

ik heb de weather beeta soft mesh combo, van de paardendrogist voor maar 35 euro ( ze hebben ze nog in 3 maten, moet je even zoeken op vliegendeken)
nog even een fotootje:
Afbeelding

appie rolt heel veel, schuurt nog wel es aan de bakrand,maar hij blijft heel!

er zaten geen bilriemen aan, dus heb ik een paar van een oude deken af gehaald en die er op gezet en zo blijft ie prima liggen
alleen de hals is iets te kort vind ik, en ap kan geen halster om om hem daaraan vats te zetten.
dus nou ja...t beschermt in elk geval wel tegen de vliegen
ik ben er in elk geval dik tevreden over

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 10:24

Michelletje, de DA zou wel via bloedonderzoek kunnen onderzoeken of je paard een allergische reactie heeft op het speeksel van de mugjes.

Kimmie, Cojosol vind ik tot nu toe wel een fijn product. Mijn DA raadde me Sweet Itch Control aan, maar vorig jaar werkte dat niet goed bij mij. Over Okozon hoor ik ook goede verhalen. Maar er is niet 1 wondermiddel, het ene middel is super bij het ene paard, terwijl het andere paard er net zo hard mee door schuurt.

Acilon, mijn paard had zo'n 15 cm manen, maar vanwege z'n vliegendeken met hals heb ik ze meteen ingekort tot handbreedte. Staat hem ook veel stoerder hoor, maar ik deed dit al uit voorzorg omdat die lange manen me niet prettig leken onder de halsdeken.

Tinne, hopelijk ben je net zo tevreden over de Bucas Buzz-Off als ik tot nu toe, hij ligt er pas 4 dagen op, maar tot nu toe vind ik hem super!

Mirtje27: Ik koop Cojosol bij een plaatselijke dierenwinkel/paardenzaak. Maar niet in iedere ruitersportzaak of bij iedere DA kun dit krijgen. Anders kun je het wel via www.cojosol.nl bestellen.

ivanhoe2

zomereczeem - staart en maneneczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:09

Hallo allemaal,

Wij willen starten met een voertest bij paarden die lijden aan zomereczeem. Wij zijn daarvoor op zoek naar, in eerste instantie, een 10tal paarden dat hier last van heeft. De producten zijn 2 voederadditieven met kruiden die makkelijk door het voer te geven zijn. Het zijn producten die volkomen veilig zijn. Wij zoeken paarden die niet onder een eczeemdeken staan. Het mooiste zou zijn als de paarden op dezelfde stal zouden staan (maar dat is geen vereiste). Heeft je paard last van zomereczeem en wil je meedoen, stuur dan een mailtje naar

pieterstuyvesant@hotmail.com

Dan ontvang je meer informatie.