[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Margarita_

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 21:16

doom schreef:

ik heb nu een wonderspray gevonden ..
het is zeespray is gemaakt van zeewier echt super gewoon de mok bij mijn pony is altijd erg hardnekkig maar dit werkt perfect ..
ik heb het gekocht bij boerderijbeurs morgan kost 9.95 dus het proberen waard!

Meer mensen die hier ervaring mee hebben??

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 21:38

Hoi allemaal, ik ben met mijn verzorgpaardje al een tijdje bezig met mok. We houden het zoveel mogelijk schoon en droog, ik was het regelmatig met betadineshampoo, smeer het in met uierzalf en we gebruiken af en toe droogzetters. Stukjes worden wel beter, maar er zit een soort 'scheur' diep in de kootholte die steeds opengaat en het bloed ook nog regelmatig. Wat moet ik met die plek doen?

martientje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 10:59

zorgen dat hij niet gaat scheuren....dan is t dus te droog de huid en krijg je vandie kloven...veel smeren met mokzalf helpt wel...

MoniekXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:00

Hey,
Bij ons op het werk is ook veel mok wij houden het altijd zo veel mogelijk droog en dan doen we er panalog op.
Weet alleen niet of dat nog bij de DA te krijgen is.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 18:10

HOIHOI

gister kwam ik bij mn pony en voelde ik aan dr gevoelige been meteen weer wat mok. ik smeer het dagelijks met sudocreme, ging erg goed maar watme opvalt, na felle zon is het ineens erger... zou het dan toch van de zon zijn? ze had er een tijd niet veel last van, heb het gewassen gister met betadine,droog gemaakt en weer ingesmeerd.. doe ik dit verder goed zo? ik zet haar iig gewoon buiten..

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 20:11

nog een vraag, mn pony word zaterdag weer geschoren, ik scheer alles, kan je de kootholtes voor een mok gevoelig paard nou beter wel of niet ook doen?

martientje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:43

wel...des teminder vuil blijft erin zitten en minder nat blijft t dus kan t minder gaan etteren....mijn pony wou zn benen niet geschoren nu knip ik de stukken maar waar ze t heeft...smeert ook makkelijker in:)

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 23:15

Als er nog geen mok zit kan je het dekkende haar beter laten zitten, anders kan het vuil meteen op de huid komen. Nu dient het haar nog als bescherming.

MoniekXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 18:50

ik zou het gewoon mee scheren, anders word het niet mooi als je alleen daar nog een paar haren hebt zitten. Alleen als je klaar bent met scheren gelijk even de kootholtes goed wassen met betanine scrub. en dan goed droog maken.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:38

Het lijkt eindelijk beter te gaan Go jij! Go jij! (klopt meteen af...)
Gebruik nu vetaderm, en t werkt dus Knipoog

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:13

martientje19 schreef:
wel...des teminder vuil blijft erin zitten en minder nat blijft t dus kan t minder gaan etteren....mijn pony wou zn benen niet geschoren nu knip ik de stukken maar waar ze t heeft...smeert ook makkelijker in:)

denk dat ik het wel mee scheer ja,

staan jullie geschoren paardjes met mokvoetjes ook gewoon buiten..

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:40

mijn paard heeft dit jaar ineens last van rasp.
wat kan ik het beste doen om er voor te zorgen dat het niet meer terug komt zodra het over is?

vorig jaar had ze nergens last van maar ik denk dat dr weerstand nu een heel stuk minder is omdat dr veulen veel van dr heeft gevraagd (en soms nog vraagt)

martientje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 12:06

mijn geschoren pony met mokvoetjes staat gewoon buiten...in stal is ook niet altijd goed omdat uit stro enzov. luchtjes komen die de huid ook aantasten dus van alles is miss wel wat te zeggen...maar ik wil t me pony niet ontnemen lekker te kunnen uitleven in de bak dus dan maar met mok naar buitne...wordt trouwens bij mij niet erger ervan....

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:40

oke, ik zet der dan gewoon buiten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:46

wikke mijn friesje staat ook buiten alleen niet in het land, zij heeft gewoon een stenen uitloop.. alles beter dan stal he Knipoog

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:50

de mijne gaat het land nu niet in maar ze gaat wel de bak in ze staat vanaf vandaag even in de stal omdat het veulen er vanmiddag af is gegaan maar zodra ze wat rustiger is gaat ze de bak in.
en dan maar hopen dat het snel over gaat.

Vaillant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 04:18

Heyz,
mijn paardje lijkt nu ook wel mok te hebben, ineens van de een op andere dag en best groot ook, bij alle 4 de hoeven ook nog. bij 1 been is het wel heel erg dat er een heel groot ei op zat dat ik hem uit de stal haalde was zoo zielig hij kon amper lopen maar na een par rondjes viel het gelukkig al weer wat mee maar hij loopt nu wel mank.
ik ben nu helemaal een beetje van wat moet ik nou doen de een zegt afspuiten de ander in soda en de ander niks en de ander met betadine of soda maar mag maar 1 keer en dan niet meer.
ik weet het niet meer en hij heb ook nog rotstraal niet zo heel erg maar toch wel ook een beetje dus dan is het niet goed om het nat te maken.
ik heb een tijdje een verzorgpony gehad en daar smeerde ik altijd uierzalf op en hielp wel aardig wie hebben er tips en trics?
wil zo graag dat het nou eens ff lekker met hem gaat duss ik hoor het graag wie ervaring heeft wat helpt

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 16:36

Ulf had een aantal weken geleden zomaar een dikke kogel achter, ik dacht dat hij zich had verstapt, maar bij nader onderzoek ontdekte ik ook korstjes en bultjes.
Heb een pot mokcreme gekocht maar heb niet de indruk dat het geweldig helpt, de kogel was steeds erg dik als ik 's morgens in de stal kwam.

Doe nu 2-3 keer in de week wassen met betadine shampoo, laat het even inwerken en dan afspoelen en goed drogen.
Daarna smeer ik op de korsten flink wat tandpasta.
De korsten zijn al veel minder geworden en de kogel is lang zo dik niet meer 's morgens.
Daarnaast krijgt hij niet zoveel kuil meer maar wat meer hooi onze kuil bevat nl. vrij veel eiwit en ik heb het idee dat dat ook niet bevorderlijk is, hoewel zijn andere achter kogel niet dik wordt.
Hij staat overdag wel buiten, maak wanneer hij opstal komt de benen eerst droog.

Heb hem niet meer gereden, maar wil het deze week weer eens proberen, heb nl. niet het idee dat hij er last van heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 16:38

Zo, ik moet me helaas ook weer melden hier.
Tis najaar & het zat er al aan te komen. Gaaaap Toen ik Keet in der stukje (ze staat met een jaarling met 2 open ruime schuilstallen en een aardige uitloop) stapte ze meteen één van de stallen in, ze holde haar rug een beetje en keek nogal moeilijk; dus ik dacht die gaat vast staan plassen ofzo, maar toen stond ze met één achterbeen te pielen en geweldig te stampen en schoppen en toen wist ik het alweer; die mijt is weer terug Rolleyes . Ook voelde ik weer rapplekjes, zojuist nu even Mud Guard voor inwendige aanpak (met MSM, Anti-oxidanten en zink), Zink Zwavelpasta en Silkoot besteld. Hopelijk wordt het wat!

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 19:35

Mijn verzorgpony heeft ook last van mok de laatste tijd, en de eigenaar wilt het de benen steeds wassen.. Ik denk dat dit niet echt goed is, klopt dat? Verder worden de benen dan steeds helemaal droog gemaakt en de kootholtes uitgeknipt(scheren lukt niet). Heb nou pas geleden een tip van iemand gehad en vraag me af wat jullie ervan vinden:
Diegene zegt dat je wattenrollen om de benen waar de mok zit moet doen tot ongeveer de "elleboog". Aan de bovenkant laat je het een beetje open staan, als een trechter. Dan doe je er een bandage eromheen. Dan moet je 3x per dag warm water met flink wat soda "in de trechter" gieten. Dit moet je een dag of vijf gewoon zo laten zitten en daarna haal je alles eraf en gaat de korsten eraf halen. Dan moet je de plekjes insmeren en dan is alles binnen 2 dagen weg.
Het schijnt een wonder middel te zijn, maar ik vind het niet echt logisch klinken.. Wat vinden jullie ervan? Nog 1 laatste vraag: mijn verzorgpony staat op rubberen matten, dus zonder stro ofzoiets. Is dat goed of niet goed voor een pony die gevoelig is voor mok?

martientje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 20:53

zooo tsja t klinkt alsof t kan helpen...soda weekt t los dus best mogelijk....alleen 1 probleem......t blijft onwijs vochtig...lijkt me ook niet helemaal super....en ik kan niet 3 keer per dag dat erin gieten....woon nl 20min bij me pony vandaan en wil ook me staleigenaar er niet mee opzadelen, dus volgens mij best mogelijk maar niet als je je pony niet bij huis heb staan.....

zonder stro of iets....lijkt me zowiezo al koud.....en saai.. en ik weet niet of t goed is, loopt de urine wel weg? volgens mij ken je er beter stro in gooien....vriendin van mij heeft t ook..rubberen matten met stro erover...waarom ligt er geen sto in de stal eigenlijk? ben ik wel erg benieuwd naar,

Juliauni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 21:13

rOT ZIEKTIE bRRRR....

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:00

Ik heb nu een weekje vetaderm gebruikt, en het is zo goed als weg, gelukkig!

panny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 17:21

Julia_14 schreef:
Mijn verzorgpony heeft ook last van mok de laatste tijd, en de eigenaar wilt het de benen steeds wassen.. Ik denk dat dit niet echt goed is, klopt dat? Verder worden de benen dan steeds helemaal droog gemaakt en de kootholtes uitgeknipt(scheren lukt niet). Heb nou pas geleden een tip van iemand gehad en vraag me af wat jullie ervan vinden:
Diegene zegt dat je wattenrollen om de benen waar de mok zit moet doen tot ongeveer de "elleboog". Aan de bovenkant laat je het een beetje open staan, als een trechter. Dan doe je er een bandage eromheen. Dan moet je 3x per dag warm water met flink wat soda "in de trechter" gieten. Dit moet je een dag of vijf gewoon zo laten zitten en daarna haal je alles eraf en gaat de korsten eraf halen. Dan moet je de plekjes insmeren en dan is alles binnen 2 dagen weg.
Het schijnt een wonder middel te zijn, maar ik vind het niet echt logisch klinken.. Wat vinden jullie ervan? Nog 1 laatste vraag: mijn verzorgpony staat op rubberen matten, dus zonder stro ofzoiets. Is dat goed of niet goed voor een pony die gevoelig is voor mok?

ik vind het ook niet heel logisch klinken, aan de ene kant : het soda ontsmet natuurlijk, als ik wondjes heb ga ik ook 10 minuutjes in de soda zitten.

maar de andere kant: het paardje staat dan dus de hele dag met vochtige benen. Een vochtig warm klimaat is DE voedselbodem voor bacterien.

Ik zou dan liever 3 keer per dag 10 minuutjes weken met soda denk ik

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 10:42

Hallo eergister merkte ik bij het hoeven uitkrabben van mijn fries dat hij op beide achterbenen aan de binnenkant van zijn been iets onder zijn kogel korstjes had. Aangezien ik het toen niet goed kon bekijken besloot ik gister eerder naar huis te gaan van mijn werk. In de hoop zijn sokken gedeeltelijk weg te knippen en Zijn benen dan met betadine wassen.
Helaas regende het toen ik thuis kwam ik heb dus alleen zijn sokken gedeeltelijk weggeknipt maar ik kan nog steeds niet zien hoe groot de plek is en hoe erg het is.

Vanochtend heb ik er vaseline opgesmeerd zodat er geen water bij kan maar heeft iemand ervaring met een paard met onwijze dikke sokken?
Ik zie gewoon zijn huid niet en ik ben bang als ik verder ga knippen dat ik dan een stuk korst ofzo wegknip en dat lijkt me niet fijn. Hij heeft er overigens volgens mij geen last van ik mag er gewoon aankomen endergelijke..