Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hann

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 16:55

Een ervaring uit mijn kant.

Dat van die koubloeden, Tinkerlover, zou kunnen verklaren waarom de paarden van Sjaak het vers aten. Dat zijn namelijk Belgen en dus zeker ook koudbloeden. Sjaak heeft zijn paarden het ook vers zien eten en het verdere verhaal van Sjaak kennen jullie inmiddels allemaal wel.

Ook ik heb van die nare uitzonderingen, maar dan gewoon KWPN-ers. Ik heb al vaker aangevreten planten gevonden in mijn wei, maar heb nooit met zekerheid kunnen vaststellen dat het mijn paarden waren die er van aten. Ze op heterdaad betrappen tijdens het grazen, is nu eenmaal niet eenvoudig en er kunnen ook andere dieren van eten, zoals insecten, vogels, konijnen, hazen of reeën.

Ik heb al wel een paar keer gehad dat ik bij mijn jonge paarden als test JKK voor hun neus hield en dat ze het opaten, terwijk we in een wei stonden met volop gras. Daar schrik je toch van.

Onlangs maakte in nog mee dat een jaarling van me uit de kruiwagen (ik draaide me juist even om, ze was vliegensvlug) kleverig kruiskruid pakte en mijn oude merrie nachtschade (ook giftig). Dit terwijl ze gewoon in een wei met volop gras liepen. Ik pakte het af en ik moest opletten, want ze deed heel snel een 2e poging om nog meer kruiskruid te pakken.

Toen ik later een rozet JKK voor hun neus hield, was het mijn oude merrie die zonder blikken of blozen het zo naar binnen werkte. Ik ben er wel van geschrokken. Een tijdje later gebeurde het namelijk dat de jaarling een rozet JKK uit mijn handen pakte en opat. Oke, ik zal het nooit meer doen, maar wie zegt dat ze dit niet zouden doen als ze in de wei zouden lopen. Ze waren er duidelijk niet vies van.

Natuurlijk zullen de paarden niet zomaar massaal aan het JKK gaan eten. Maar ik denk wel dat we de uitzonderingen serieus moeten nemen. Als we alleen maar aangeven dat het om hoge uitzonderingen en verwaarloosbare factoren gaat, bestaat er namelijk het gevaar dat mensen gemakzuchtig worden. Er wordt een soort schijnveiligheid gecreëerd en dat zijn mensen makkelijk geneigd om planten in hun wei te laten staan.
Of ik nu wel of geen paarden zou hebben die het vers eten, ik haal JKK al jaren uit mijn wei en zal dit altijd blijven doen, zolang als het er groeit. Ik wil zeker geen risico lopen.

Zonder afstand te doen van gevonden feiten/literatuur en zonder op wat voor manier dan ook kritiek te uiten op het werk dat wie dan ook gedaan heeft, denk ik wel dat we rekening moeten houden met deze feiten; de uitzonderingen die het wel eten. Voor mij zijn het redenen om uit te zoeken wat hier de oorzaak van is, of dit vaker voorkomt. Lijkt me een heel interessant onderwerp.

Hanneke

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 18:21

mensen ik heb goed nieuws Haha!

Ik heb vorig jaar ook gepost; vanwege jacobskruid in de wei
Kijk maar is Nagelbijten / Gniffelen
Al dat gele!
Afbeelding

en nu de wei er nu bij ligt Haha!
Afbeelding

Nero staat er dus tijdelijk zo bij *LOL*
in de achtertuin Clown
Afbeelding

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 18:27

Nerootjeh schreef:
en nu de wei er nu bij ligt Haha!

Komt er nieuw gras in?
Zo ja, weet je dan ook of er gespoten is tegen JKK?
Want mijn ervaring is dat een kapot getrokken worteltje, weer vele rozetjes gaat vormen. Is het land alleen maar geploegd of sterker nog gefreesd, dan heb je in notime weer opnieuw JKK in je veld.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 18:29

De wei is eerst doodgespoten, toen gefreesd en toen omgeploegd en opnieuw ingezaaid zegt ons pap

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 23:19

Hoi Nerootjeh,

Even offtopic Bloos

Als jij je paard op een ochtend OP die trampoline vind maak je toch wel even een foto voor ons he Haha!

Is er op Bokt eigenlijk al een topic "bijzondere paardenfoto's"

Nu weer ontopic.

Jullie hadden inderdaad best veel JKK staan. Ik hoop voor je dat het nu voorbij is.
Maarre ... heb jij jouw paard er wel 's van zien knabbelen ?
Of afgeknabbelde planten gevonden ?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 23:35

Tinkerlove schreef:

Dan wil ik even vermelden dat er bij mij in de kudde een "uitzondering" loopt. Misschien wel meerdere, dat weet ik niet. Ik weet alleen, dat ik jonge, aangevreten plantjes vindt. Het gaat om de nét uitgeschoten plantjes die slechts 2 of 3 blaadjes bevatten.

Hoi Tinkerlove,

Bedankt voor je reactie. Ik vind het wel rot voor je dat het minstens 1 van je paarden doet, maar er kan dus in elk geval weer een paard toegevoegd worden bij paarden die wel aan verse JKK planten knabbelen Verward

Nog even een vraagje. Als er aan de planten geknabbeld wordt is de wei dan kaal of hebben ze nog voldoende gras ter beschikking?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 23:44

Hoi Hanneke,

Ik kan me voorstellen dat je schrikt als je paarden het JKK vers uit jouw handen of kruiwagen nemen.

Temeer omdat eerder beschreven is dat zelfs de jonge blaadjes al giftig zijn.

Ik ben het helemaal met je eens dat we moeten oppassen dat er geen schijnveiligheid gecreeerd gaat worden.
Ik vrees dat die benoemde "zeldzame gevallen" die wel vers JKK eten helaas niet zo zeldzaam zijn.

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 00:30

henny_w schreef:
Tinkerlove schreef:

Dan wil ik even vermelden dat er bij mij in de kudde een "uitzondering" loopt. Misschien wel meerdere, dat weet ik niet. Ik weet alleen, dat ik jonge, aangevreten plantjes vindt. Het gaat om de nét uitgeschoten plantjes die slechts 2 of 3 blaadjes bevatten.

Hoi Tinkerlove,

Bedankt voor je reactie. Ik vind het wel rot voor je dat het minstens 1 van je paarden doet, maar er kan dus in elk geval weer een paard toegevoegd worden bij paarden die wel aan verse JKK planten knabbelen Verward

Nog even een vraagje. Als er aan de planten geknabbeld wordt is de wei dan kaal of hebben ze nog voldoende gras ter beschikking?

Mijn wei is nooit kaal. Ze staan er maar enkele uren per dag op (heb 2 weides en altijd gras teveel), en worden voor de rest gevoerd met hooi. Ik doe ook niet aan strookbegrazing o.i.d, dus als ze op wei staan, hebben ze keuze uit overvloed. Ik heb overigens ook nog nooit konijnen gezien in de weide, alleen eenden en ander soort watervogels (de wei ligt langs een beek), dus hoogstwaarschijnlijk wordt de JKK echt afgegrazen door de paarden.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 14:16

Tinkerlove schreef:

Mijn wei is nooit kaal. Ze staan er maar enkele uren per dag op (heb 2 weides en altijd gras teveel), en worden voor de rest gevoerd met hooi. Ik doe ook niet aan strookbegrazing o.i.d, dus als ze op wei staan, hebben ze keuze uit overvloed. Ik heb overigens ook nog nooit konijnen gezien in de weide, alleen eenden en ander soort watervogels (de wei ligt langs een beek), dus hoogstwaarschijnlijk wordt de JKK echt afgegrazen door de paarden.

Dank je voor je uitleg.
Duidelijk weer een geval waar er dus geen sprake is van een "hoge uitzondering"

Voedselschaarste gaat dus echt niet altijd op als reden waarom een paard vers JKK gaat eten.
Nou nog uitpluizen waarom ze het dan wel eten ondanks de giftigheid van de plant.

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:04

henny_w schreef:
Hoi Hanneke,

Ik kan me voorstellen dat je schrikt als je paarden het JKK vers uit jouw handen of kruiwagen nemen.

Temeer omdat eerder beschreven is dat zelfs de jonge blaadjes al giftig zijn.

Ik ben het helemaal met je eens dat we moeten oppassen dat er geen schijnveiligheid gecreeerd gaat worden.
Ik vrees dat die benoemde "zeldzame gevallen" die wel vers JKK eten helaas niet zo zeldzaam zijn.

Het is zeker schrikken hoor, maar normaal let ik heel goed op. Ik houd mijn weilanden goed bij, bemest ze goed, steek JKK er uit (en dat zijn al heel veel planten geweest) en mijn weilanden worden niet overbegraasd. Ik heb een mooie grasmat.
Ook in de zomer worden mijn paarden bijgevoerd met hooi en muesli. In de winter gaan mijn paarden niet in de wei.

Hanneke

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:30

henny_w schreef:
Hoi Nerootjeh,

Even offtopic Bloos

Als jij je paard op een ochtend OP die trampoline vind maak je toch wel even een foto voor ons he Haha!

Is er op Bokt eigenlijk al een topic "bijzondere paardenfoto's"

Nu weer ontopic.

Jullie hadden inderdaad best veel JKK staan. Ik hoop voor je dat het nu voorbij is.
Maarre ... heb jij jouw paard er wel 's van zien knabbelen ?
Of afgeknabbelde planten gevonden ?

Nee eigenlijk heb ik die nooit gevonden..
Ik heb ze wel is voor Nero's neus gehouden.. maar hij draaide zijn hoofd weg..
Ook in de wei..
Hij graasde altijd langs de JKK plekken af..
Want er lopen complete "kale" paadjes tussen de plekken door Ja

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 19:44

Ik mis wel eens een stukje van een rozet; hoewel ik er dit jaar gelukkig maar enkele heb gehad. (eindelijk resultaat na jaren steken? )
In het begrazingsgebied zag ik allemaal toppen van de planten liggen ... hoe die eraf zijn gegaan is me een raadsel. Afgevreten, afgeknakt door vee, of gebroken door wandelaars? Er waren ook afgeknabbelde bladeren te vinden (vogels of grazend vee?)

Afbeelding

Afbeelding

Fjord van een kennis van me eet bewust JKK. Genoeg ander voer, dus zeker niet uit honger. Dier haalt zelfs de planten buiten de wei weg. Geen idee waarom dit paard bewust JKK eet (liefst zelfs de bloemen en de steel).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 11:18

Die zal dan binnenkort wel ziek gaan worden. Heb je wel een ramp als hij ze opzoekt.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 16:01

Ik kan er maar niet achter komen waarom een paard JKK vers eet.
Ik lees alleen maar dat het normaal gesproken niet voorkomt en dat je in feite pech hebt als je zo'n paard hebt, het naar is, enz. Maar er zijn dus kennelijk geen onderzoeken gedaan naar het waarom en dat vind ik zo raar.
Er worden in Nederland de meest vreemde onderzoeken gedaan, maar zoiets ... niet dus Boos!

Ik kan 2 dingen bedenken ...
1. Het paard heeft pijn en ontdekt dat het eten van JKK de pijn verlicht (het is tenslotte ook in de mensenwereld ooit een pijnverlichting middel geweest bij menstruatiepijn)
2. Het paard heeft er een smaak voor ontwikkeld en vindt het gewoon lekker.

PS; het paard staat nu in een kruiskruidloze wei ... de eigenaar neemt geen risico meer, maar weet niet hoeveel het 3 jarige paard al gegeten heeft ondertussen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 09:08

henny_w schreef:
Tinkerlove schreef:

Dank je voor je uitleg.
Duidelijk weer een geval waar er dus geen sprake is van een "hoge uitzondering"

Voedselschaarste gaat dus echt niet altijd op als reden waarom een paard vers JKK gaat eten.
Nou nog uitpluizen waarom ze het dan wel eten ondanks de giftigheid van de plant.

Nee, absoluut niet. Ik deed van de week paarden op de wei. Had een paardje aan de hand en deed zijn weidemaatje zijn staldeur open. Het paardje aan de hand gaat op een stukje op de grond friemelen, wat grasjes en ander onkruid. Jawel juist die JKK plant trekt ze uit de grond en wil het oppeuzelen. Moest het echt uit haar mond trekken Verward Ze had notabene net 1 kilo brok en 1 plak hooi op........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 09:10

JJK is bitter toch? Als je Laarakker zijn voer bekijkt, dat Equiral heet dat geloof ik, heb je hout/vuur/water en lucht paarden, dus zoet, zout, bitter en zuur. Er zijn dus paarden die bitter graag hebben. Verse JKK zal ook nog een iets andere dan alleen bittere smaak hebben, lijkt mij. Super vreemd, maar ik heb ook wel JKK planten in mijn wei gehad waar een paar bladeren van aangevroten waren en het waren geen kleine tandjes die dat hadden gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 09:12

Haha Nerootjeh, die van jouw is WK trampolinespringen???

Nou staat jouw paard in de achtertuin, maar is het gazongras dat jullie daar hebben? Is ook niet echt gezond voor paarden hoor.

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 16:12

russel schreef:
JJK is bitter toch? Als je Laarakker zijn voer bekijkt, dat Equiral heet dat geloof ik, heb je hout/vuur/water en lucht paarden, dus zoet, zout, bitter en zuur. Er zijn dus paarden die bitter graag hebben. Verse JKK zal ook nog een iets andere dan alleen bittere smaak hebben, lijkt mij. Super vreemd, maar ik heb ook wel JKK planten in mijn wei gehad waar een paar bladeren van aangevroten waren en het waren geen kleine tandjes die dat hadden gedaan.

Grappig dat je er over begint. Ik heb deze zomer meerdere JKK rozetten geproefd (en weer uitgespuugd hoor), omdat ik idd wilde weten hoe ze nu echt smaken. Er wordt altijd wel gezegd dat ze bitter en vies zijn en paarden ze daarom mijden, maar is dat ook zo?

Ik moet eerlijk zeggen dat de jonge rozetten niet vies waren, ze smaakten haast nergens naar, zoiets als veldsla. De wat grotere rozetten hadden meer smaak, ze smaakten als boerenkool. Maar ik vond ze niet vies. Ter vergelijking heb ik de bladeren paardenbloem geproefd en die vond ik veel viezer. Ik heb geen grote JKK planten geproefd, maar ik kan me voorstellen dat die sterker smaken. Nu weet ik natuurlijk niet hoe het paarden die smaak ervaren, daar zou ik graag meer over weten. Ook vraag ik me dan af of de smaak te maken heeft met de grondsoort, de bemesting en zoals boven al geschreven, het seizoen. Nog vragen genoeg.

Ik blijf iig heel trouw de JKK plantjes uit de wei halen.

Hanneke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 17:37

Nou kan je nagaan. Nou zie ik mijn paard altijd flink snuivend ruiken als er wat anders dan grassprietjes rond zijn gras groeit, wellicht is er een ruik die hun niet bevalt?? Maar ik heb wel volwassen planten in mijn hooi gehad waar de tanden in stonden en als hele plant in de stal achter bleven, dus er is een nevensmaak die hem niet bevalt. Moet zeggen dat die plant dan nog niet zo heel erg was uitgedroogd.

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 17:47

Ik weet dus idd ook niet in hoeverre reuk er mee te maken heeft. Maar bij de mens werkt de geur toch ook mee bij de smaak? Misschien werkt het bij een paard anders.

Aangezien de grotere rozet al meer smaak had dan een kleinere, zal een volwassen plant zeker ook sterker smaken lijkt mij. Het risico dat ze een grote plant eten, lijkt me ook veel kleiner dan een rozet(je). Wellicht zal een grote plant dan ook bitter smaken. Ik zal dan toch maar eens een keer een volwassen plant gaan proeven.

Hanneke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 17:50

Eet smakelijk Vork Clown Maar ja wat vinden paarden nou lekker? Soms laat ik hem grazen aan de hand en breng hem naar sappig, glanzend gras en daar ruikt hij aan en loopt weer weg en gaat aan grauw kort gras staan te grazen. Koe

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 18:09

Een gedroogde JKK stengel ruikt wat zoet. Eigenlijk niet direct een kruidengeur. Ik vind kruiden over het algemeen wat scherp ruiken. Misschien is dat het wel, waarom een paard denkt "bleh laat maar niet interessant".

Er zijn meer kruiden die per seizoen anders smaken. De ene keer staat mijn pony volop weegbree te eten (seizoen bedoel ik dan) en de rest van het jaar blijft ze er vanaf.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 11:02

hann schreef:

Grappig dat je er over begint. Ik heb deze zomer meerdere JKK rozetten geproefd (en weer uitgespuugd hoor), omdat ik idd wilde weten hoe ze nu echt smaken. Er wordt altijd wel gezegd dat ze bitter en vies zijn en paarden ze daarom mijden, maar is dat ook zo?

Ik moet eerlijk zeggen dat de jonge rozetten niet vies waren, ze smaakten haast nergens naar, zoiets als veldsla. De wat grotere rozetten hadden meer smaak, ze smaakten als boerenkool. Maar ik vond ze niet vies.

Hanneke

Ik las elders dat inderdaad de kleine blaadjes en rozetten nog vrij zacht van smaak zijn. Pas als de plant groter wordt is de smaak bitter.
Ik vrees dat daar ook het gevaar zit.
De jonge planten worden, zeker in een volle graswei makkelijk meegepeuzeld. In het volle gras zullen inderdaad grote planten niet of nauwelijks aangegeten worden. Ik geloof best dat paarden er dan liever omheen eten.
Tenzij er in het nazomer heel weinig gras is door overbegrazing of langdurige droogte. Dan kunnen ook de grotere planten door sommige paarden aangepakt worden.
Dan heb je in de winter nog het gevaar van ingedroogde planten en afgeknakte stengels. En natuurlijk de planten die in hooi terecht zijn gekomen.

Wat ik me nog bedacht. Stel je koopt een 4 of 5 jarig paardje van deze of gene zonder te weten dat dit diertje de 1e jaren in zo'n natuurgebied heeft gelopen waar het stikt van de JKK.
Paardje krijgt op een gegeven moment gezondheidsproblemen en je snapt er maar niks van.
Niet wetende dat mogelijk de lever al een eind aangetast is door JKK
Boos!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 11:12

Isapaardje schreef:
Ik kan er maar niet achter komen waarom een paard JKK vers eet.
Ik lees alleen maar dat het normaal gesproken niet voorkomt en dat je in feite pech hebt als je zo'n paard hebt, het naar is, enz. Maar er zijn dus kennelijk geen onderzoeken gedaan naar het waarom en dat vind ik zo raar.
Er worden in Nederland de meest vreemde onderzoeken gedaan, maar zoiets ... niet dus Boos!

Div. kruiskruiden schijnen rijk aan mineralen en in het bijzonder ijzer te zijn.
Misschien een reden waarom dit paard JKK vers eet.
Verder wordt het kruid door sommige natuurartsen aanbevolen bij allerlei ontstekingsvormen. Weliswaar alleen uitwendig.
Misschien heeft dit paardje daar last van en zoekt de JKK als heilmiddel omdat er niets anders voor handen is?
In Amerika zijn div. onderzoeken gedaan naar het eten van div. giftige planten en oorzaken.
Zo werden er bijv.paarden ontdekt die een kleine hoeveelheid van het zeer giftige vingerhoedskruid (digitalis) namen van tijd tot tijd.
Deze paarden bleken een kleine hartafwijking te hebben en vingerhoedskruid staat erom bekend dat ze voor dit soort klachten goed kan zijn.
Maarrrr.... in de natuur is het paard ook in staat om zichzelf te ontgiften.
Ze gaan kilometers lopen om een bep. leemsoort te vinden bijv.
Eentje die opschonend en ontgiftend werkt.
Dat kunnen ze in onze weilanden ook niet.

Wat onderzoeken in Nederland betreft Isapaardje. Da's om moedeloos van te worden.
Op het gebied van medische onderzoeken bijv. wordt er de laatste jaren veel (her)ontdekt in Duitsland, Engeland en Zwitserland.
Nederland loopt helaas HEEL erg achter.
En als er al een wetenschappelijk onderzoek wordt uitgevoerd moet je je afvragen welke 'sponsor' er achter zit. Het zal niet de eerste keer zijn dat er nogal eenzijdig onderzocht wordt omdat er verstrengelde belangen zijn.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:33

russel schreef:
Haha Nerootjeh, die van jouw is WK trampolinespringen???

Nou staat jouw paard in de achtertuin, maar is het gazongras dat jullie daar hebben? Is ook niet echt gezond voor paarden hoor.

tjsaa.. het is even niet anders Knipoog

Maar hij krijgt veel hooi bijgevoerd nu ie tijdelijk in de achtertuin staat.

Het achterste deel van de tuin is altijd al slechter onderhouden geweest dan het voorste deel.
Hij lijdt er niks van Lachen