Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nerootjeh schreef:en nu de wei er nu bij ligt
Tinkerlove schreef:
Dan wil ik even vermelden dat er bij mij in de kudde een "uitzondering" loopt. Misschien wel meerdere, dat weet ik niet. Ik weet alleen, dat ik jonge, aangevreten plantjes vindt. Het gaat om de nét uitgeschoten plantjes die slechts 2 of 3 blaadjes bevatten.
henny_w schreef:Tinkerlove schreef:
Dan wil ik even vermelden dat er bij mij in de kudde een "uitzondering" loopt. Misschien wel meerdere, dat weet ik niet. Ik weet alleen, dat ik jonge, aangevreten plantjes vindt. Het gaat om de nét uitgeschoten plantjes die slechts 2 of 3 blaadjes bevatten.
Hoi Tinkerlove,
Bedankt voor je reactie. Ik vind het wel rot voor je dat het minstens 1 van je paarden doet, maar er kan dus in elk geval weer een paard toegevoegd worden bij paarden die wel aan verse JKK planten knabbelen![]()
Nog even een vraagje. Als er aan de planten geknabbeld wordt is de wei dan kaal of hebben ze nog voldoende gras ter beschikking?
Tinkerlove schreef:
Mijn wei is nooit kaal. Ze staan er maar enkele uren per dag op (heb 2 weides en altijd gras teveel), en worden voor de rest gevoerd met hooi. Ik doe ook niet aan strookbegrazing o.i.d, dus als ze op wei staan, hebben ze keuze uit overvloed. Ik heb overigens ook nog nooit konijnen gezien in de weide, alleen eenden en ander soort watervogels (de wei ligt langs een beek), dus hoogstwaarschijnlijk wordt de JKK echt afgegrazen door de paarden.
henny_w schreef:Hoi Hanneke,
Ik kan me voorstellen dat je schrikt als je paarden het JKK vers uit jouw handen of kruiwagen nemen.
Temeer omdat eerder beschreven is dat zelfs de jonge blaadjes al giftig zijn.
Ik ben het helemaal met je eens dat we moeten oppassen dat er geen schijnveiligheid gecreeerd gaat worden.
Ik vrees dat die benoemde "zeldzame gevallen" die wel vers JKK eten helaas niet zo zeldzaam zijn.
henny_w schreef:Hoi Nerootjeh,
Even offtopic![]()
Als jij je paard op een ochtend OP die trampoline vind maak je toch wel even een foto voor ons he![]()
Is er op Bokt eigenlijk al een topic "bijzondere paardenfoto's"
Nu weer ontopic.
Jullie hadden inderdaad best veel JKK staan. Ik hoop voor je dat het nu voorbij is.
Maarre ... heb jij jouw paard er wel 's van zien knabbelen ?
Of afgeknabbelde planten gevonden ?
henny_w schreef:Tinkerlove schreef:
Mijn wei is nooit kaal. Ze staan er maar enkele uren per dag op (heb 2 weides en altijd gras teveel), en worden voor de rest gevoerd met hooi. Ik doe ook niet aan strookbegrazing o.i.d, dus als ze op wei staan, hebben ze keuze uit overvloed. Ik heb overigens ook nog nooit konijnen gezien in de weide, alleen eenden en ander soort watervogels (de wei ligt langs een beek), dus hoogstwaarschijnlijk wordt de JKK echt afgegrazen door de paarden.
Dank je voor je uitleg.
Duidelijk weer een geval waar er dus geen sprake is van een "hoge uitzondering"
Voedselschaarste gaat dus echt niet altijd op als reden waarom een paard vers JKK gaat eten.
Nou nog uitpluizen waarom ze het dan wel eten ondanks de giftigheid van de plant.
russel schreef:JJK is bitter toch? Als je Laarakker zijn voer bekijkt, dat Equiral heet dat geloof ik, heb je hout/vuur/water en lucht paarden, dus zoet, zout, bitter en zuur. Er zijn dus paarden die bitter graag hebben. Verse JKK zal ook nog een iets andere dan alleen bittere smaak hebben, lijkt mij. Super vreemd, maar ik heb ook wel JKK planten in mijn wei gehad waar een paar bladeren van aangevroten waren en het waren geen kleine tandjes die dat hadden gedaan.
hann schreef:
Grappig dat je er over begint. Ik heb deze zomer meerdere JKK rozetten geproefd (en weer uitgespuugd hoor), omdat ik idd wilde weten hoe ze nu echt smaken. Er wordt altijd wel gezegd dat ze bitter en vies zijn en paarden ze daarom mijden, maar is dat ook zo?
Ik moet eerlijk zeggen dat de jonge rozetten niet vies waren, ze smaakten haast nergens naar, zoiets als veldsla. De wat grotere rozetten hadden meer smaak, ze smaakten als boerenkool. Maar ik vond ze niet vies.
Hanneke
Isapaardje schreef:Ik kan er maar niet achter komen waarom een paard JKK vers eet.
Ik lees alleen maar dat het normaal gesproken niet voorkomt en dat je in feite pech hebt als je zo'n paard hebt, het naar is, enz. Maar er zijn dus kennelijk geen onderzoeken gedaan naar het waarom en dat vind ik zo raar.
Er worden in Nederland de meest vreemde onderzoeken gedaan, maar zoiets ... niet dus
russel schreef:Haha Nerootjeh, die van jouw is WK trampolinespringen???
Nou staat jouw paard in de achtertuin, maar is het gazongras dat jullie daar hebben? Is ook niet echt gezond voor paarden hoor.