[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 19:37

toch is de eerste keer al door de DA destijds naar de rug gekeken en die zei dat daar niks mis mee was.
Halster of hoofdstel maakt in dit geval niks uit, wel of je bijv. in de wei loopt of in de bak...in de wei, ook aan de hand, doet ze het absoluut niet, in de bak of op straat wel.

chantal001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:12

De veearts is bij mij komen kijken en ze weet bijna zeker dat het een pollenallergie is. Er is bloed afgenomen, dus afwachten of hier iets uitkomt. Ik hem heb nu bijna 6 jaar en sinds 3 jaar doet hij dit in de zomer. Alleen buiten. In de binnenbak heel soms een klein beetje maar hij is dan te rijden. Hij schudt en wil zijn neus afvegen.

Met dit weer kan ik buiten rijden en doet hij het niet.

Daarom kan de veearts oren, zadel, scheefheid etc uitsluiten.

Hebben jullie ervaring met Prednison (geloof ik) en corticosteroïden?
Dit adviseert de veearts.

Hebben jullie ervaring met Josefien? en zo ja, op welke termijn en werkt het?

Ervaring met Shaker Gard 908 gmSHAKER GARD 908 gram van Equine America.TEGEN HOOFDSCHUDDEN.Een voedingsgewijze ondersteuning voor paarden en pony#s die gevoelig zijn voorhoofdschudden.Shaker Gard bestaat uit een complexe mix van specifieke mineralen en ondersteunendevitaminen.Deze vitaliseren de voornaamste delen van het zenuwstelsel en van de spier- en skeletstructuren.Shaker gard wordt ook met succes bij `wobblers` ingezet.Hoofdingrediënten:Magnesium OxideSuper Oxide DismutaseDL-MethionineVitamine E.BiotineFoliumzuurDOSERING:Per dag 30 gram.Afhankelijk van hoe erg het paard met het hoofd schud kan na 1 maand een onderhouds-dosering van 15 gram per dag worden gegeven. Ook dezelfde vraag als werkt het en op welke termijn en last but not least:

Pollen extra veterinair
Pollen extra veterinair is ontwikkeld door dierenartsen op basis van gegevens uit de literatuur en jarenlange praktijkervaring. De specifieke combinatie van bestanddelen zorgt voor een regulerende werking en bevordert het natuurlijke herstelproces. Door de toevoeging van de meelmijt en de huisstofmijt worden de meest voorkomende allergieën aangepakt. Voor een optimaal effect wordt aangeraden om dit product minimaal twee pollenseizoenen te gebruiken. Over het algemeen is het daarna niet meer nodig. Ook als de symptomen zich voor het eerst openbaren, dient gelijk te worden gestart met de toediening van Pollen extra veterinair.SamenstellingVerdund en geschud extract van stuifmeel van: acacia, alsem, aster, beemdgras berk, beuk, bijvoet, brandnetel, chrysant, doddegras, dopheid, eik, els, engels raaigras, es, esdoorn, frans raaigras, ganzevoet, gerst, guldenroede, haver, hazelaar, kastanje, kropaar, liguster, linde, mais, margriet, meidoorn, iep, paardebloem, plataan, populier, reukgras, riet, rogge, struisgras, tarwe, vlier, vossestaart, weegbree, wilg, witbol, zuring en zwenkgras. Tevens verdund en geschud extract van meelmijt en huisstofmijt. Alcoholgehalte 20%.GebruikTenzij de dierenarts of therapeut anders heeft voorgeschreven, gedurende de eerste drie weken 1x een dosis per 5 dagen, daarna iedere drie weken één dosis tot het einde van het pollenseizoen.Paard/pony: 15-20 druppels Hond: 5-15 druppelsKat: 5 druppelsDe effectiviteit van Pollen extra veterinair kan worden vergroot door bij aanvang van toediening, een inwendige reiniging te doen met Drainage Compositum.Pollen extra veterinair kan zonder bezwaar in combinatie met andere geneesmiddelen worden gebruikt. In een enkel geval kan in het begin van het innemen van de druppels een onschuldige en kortdurende verergering van de klachten voorkomen. Dit geeft aan dat het dier intensief op het middel reageert. Indien deze beginverergering hinderlijk is, dient u de geadviseerde dosis voor uw dier te verminderen of een keer een dosis over te slaan. Mocht u een bijwerking menen te constateren, verzoeken wij u deze te melden bij uw dierenarts of uw therapeut.

Ben benieuwd. PB-en mag ook om producten en mensen niet te kwetsen. Dat is niet aardig namelijk.

ellepel

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:51

ik vind...
als je zeker weet dat t pollenallergie is moet je gewoon die producten proberen..

prednison ben ik niet weg van, pakt namelijk een hoop goede bacterien in de maag aan en heb je weer kans op allerlei andere problemen..dus als t even niet hoeft dat niet proberen..

zoeken naar een goed hooikoorts middel zal misschien moeilijk worden,maar valt te proberen.

maxxlover

Re: Headshaking Syndrome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 01:24

angela88 schreef:
Mijn kwpn-er heeft het in lichte mate, door de medicatie die hij nu voor zijn hooikoorts krijgt, is het zo goed als gestopt.

Wat zijn dat voor medicijnen?? Mijne heeft er ook zo'n last van en ik gebruik nu homeopatische pollendruppels

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 09:16

chantal001 schreef:
De veearts is bij mij komen kijken en ze weet bijna zeker dat het een pollenallergie is. Er is bloed afgenomen, dus afwachten of hier iets uitkomt. >>>knip>>>Ervaring met Shaker Gard 908 gmSHAKER GARD 908 gram van Equine America.TEGEN HOOFDSCHUDDEN.Een voedingsgewijze ondersteuning voor paarden en pony#s die gevoelig zijn voorhoofdschudden.Shaker Gard bestaat uit een complexe mix van specifieke mineralen en ondersteunendevitaminen.Deze vitaliseren de voornaamste delen van het zenuwstelsel en van de spier- en skeletstructuren.Shaker gard wordt ook met succes bij `wobblers` ingezet.Hoofdingrediënten:Magnesium OxideSuper Oxide DismutaseDL-MethionineVitamine E.BiotineFoliumzuurDOSERING:Per dag 30 gram.Afhankelijk van hoe erg het paard met het hoofd schud kan na 1 maand een onderhouds-dosering van 15 gram per dag worden gegeven. Ook dezelfde vraag als werkt het en op welke termijn en last but not least:

Pollen extra veterinair.>>>knip>>>

Ik heb een half jaar geleden een bloedonderzoek laten doen bij Niek om te kijken of zijn mineralenhuishouding in orde was. De DA heeft toen alles laten checken maar dat was prima in orde en toch heeft hij een pollenallergie. Wordt er nu vanuit gegaan dat paarden met een allergie een gebrek hebben aan mineralen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 09:49

dat word wel gezegd ja, tenminste bij mensen wel, ga maar es zoeken op internet op hooikoorts en mineralen gebrek.
zijn best veel ondersteunende supplementen die verbetering beloven.

vooral geven van extra calcium, vitamine b en magnesium zou erg goed zijn...
valt altijd te proberen vind ik als t werkt dan is t mooi toch?

Tancreda4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 11:00

Nog niet heel het topic doorgelezen, maar zitten wel intressante dingen tussen. Echter komt het vaak neer op: zonlicht, pollen allergie en dan vooral lente en zomer.

Mijn 3 jarige vos staat nu al 2 jaar bij ons op stal en al sinds ik me kan herinneren schud ze. Niet zo zeer altijd buiten, niet zo zeer gewoon overal en nergens, maar vooral als ze bv opgewonden is, nieuwe indrukken krijgt, of niet haar zin krijgt en wat bozig is of ergens niet mee eens. Nu heb ik dat twee jaar helemaal niet erg gevonden. Ja, een bloedneus en een blauw oog an mijn kant, maar ik heb geleerd ermee om te gaan en verder heeft het nooit problemen opgeleverd.

TOT we een paar maanden terug zijn begonnen met beleren. Ze doet het niet ect met zadel of onder het longerne, maar nu ik er op heb gezeten (4x) begint ze het flink te doen. In het begin is er niets aan de hand, maar opeens gaat er een knop om. Het begint met zo nu en dan een schud, tot we amper verder kunnen gaan omdat ze steeds maar frequent blijft slaan met haar hoofd. Een tikje op de schouder zorgt dat ze even stopt, maar goed, je kan niet altijd door blijven gaan zo natuurlijk!
Als ze haar aandacht op iets anders heeft, bv we stappen de bak uit het erf op stopt het even omdat ze dan teveel heeft om op te letten, maar het is snel weer terug. Ook als ik uiteindelijk weer naast haar stal en haar afzadel.

Ze heeft wel altijd jeuk aan haar hoofd als ze het hoofdstel om heeft. Daarom zit ik erover te denken of ze niet last heeft van het hoofdstel. Maar dan nog... Ze deed het immers als jaarling ook, en ook in de bak als ze zonder iets rondloopt. Maar dan vooral als ze naar binnen wilt en aan het ijsberen is voor de deur.

Het hele jaar door. En niet echt meer als het de hooikoorts tijd is. Extra jeuk aan haar neus is het ook niet echt.

Nu begon ik alleen laatst te twijfelen of ze met haar 3/4 maanoog ook echt 100% ziet. Maar ze lijkt er, na wat testjes van mezelf, wel (goed) mee tezien. Of het dat anders kan zijn?

Ik denk zelf dat het een tik is, omdat ze het al van jongs af aan doet. Ik ga even onderzoeken of ze het idd ook in de bak doet als ze geen halster om heeft. Anders zou het goed kunnen zijn dat ze wat 'last' heeft van iets aan haar hoofd. Echter heeft ze met aandoen en alles totaal geen problemen ermee als het gebeurd, en loopt ze immers ook de hele dag met halster in het land, waar ze niet schud (of de paarden moeten uit het zicht zijn, en dat ze gaat ijsberen begint het weer). Puur nerveusheid of iets dergelijks?? Want waarom gebeurt het niet in het begin van het rijden, maar als we even bezig zijn...

Zo, even mijn verhaal van me afgeschreven... Verder is het een heel vrolijk paard. Alleen een beetje erg typisch Ze is veel hengstig, kan niet goed met andere paarden omdat ze best kan omslaan. Ene moment helemaal gek van de ruin met plassen en alles, maar de andere kant als een gek gillen en ruzie maken. Ze is ook meerdere malen gewond geraakt, vandaar dat ze alleen staan. Ze kan niet met, maar ook niet zonder.

Zooooo jammer dat paarden niet kunnen praten en kunnen uitleggen wat ze nu dwars zitten...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 16:24

Kan iemand mij zegen wat dit zou kunnen zijn,

Mijn tinker is sinds 3 weken weer begonnen met kopschudden, ze heeft geen haken (dat is 3 weken geleden weggehaald) ze is gezond, goed voer, goede hoeve, goed zadel+hoofdstel.

Maar het rare is opeens is mijn tinker begonnen met koschudden en als ik bitloos rijd, schudt ze vele malen minder met haar hoofd

Wie weet wat dit zou kunnen zijn?

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 16:32

Tancreda4, dit lijkt een gewoonte probleem dat wellicht ooit door een irritatie is ontstaan. Ik zou eerst medisch uitsluiten dat er iets mis is en dan met een gedragstherapeut gaan kijken hoe dit is op te lossen. Ik denk hierbij aan Machteld van Dierendonck of Balingerhof.

succes

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 16:39

ellepel schreef:
dat word wel gezegd ja, tenminste bij mensen wel, ga maar es zoeken op internet op hooikoorts en mineralen gebrek.
zijn best veel ondersteunende supplementen die verbetering beloven.

vooral geven van extra calcium, vitamine b en magnesium zou erg goed zijn...
valt altijd te proberen vind ik als t werkt dan is t mooi toch?

Ik geloof dat mijn eerste berichtje hier op het topic ging over de kalk wat ik Niek 2 jaar geleden heb bijgegeven voor de pollenallergie. Dat is dus ook het supplement dat ik via een homeophaat heb gekregen. (Bestaat voornamelijk uit kalk maar toch ook mineralen) Kalkgebrek schijnt in 99% van alle allergiën de oorzaak te zijn volgens hem! Het bleek dat jaar te helpen en Niek heeft niet geschud, niet één dag! Ik baal er zo van dat ik vorige winter niet weer begonnen ben met de calcium bijgeven! Dan had hij hoogstwaarschijnlijk dit jaar niet geschud?!
In het bloedonderzoek was ook de kalk prima in orde, dus dat begrijp ik dan niet. Zou dat erg kunnen schommelen ofzo?
Ik ga i.i.g. oktober weer beginnen met Calciplex van Bloem en kijken of het weer helpt ik heb het notabene in m'n kast staan!
Ellepel, zie jij het zitten om dit vanaf oktober ook aan je pony te geven zodat we beiden kunnen bekijken of het echt helpt volgend jaar?

Coentjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:29

Wat denken jullie...

Zou mn vz paardje ook misbruik van kunnen maken met hoofdschudden? Als ie erg schudt ben ik vaak (te) lief *zeg maar* met mn handen. Dus geef ik hem wat vaker wat meer teugel enzo.

Maar zou die ook (nog) 'vaker' kunnen schudden, om zo met een losser teugeltje te kunnen rijden

Sjit hoe leg ik dat uit

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:26

Ik geloof er niet in dat paarden je op zo'n manier in de maling nemen. Mijn veearts zei ook al dat hoofdschudden nooit psychisch is, maar altijd lichamelijk.

Dus ik zou hem maar niet gaan straffen als ik jou was, daar krijg je achteraf spijt van.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:17

nielsd schreef:

Mijn tinker is sinds 3 weken weer begonnen met kopschudden, ze heeft geen haken (dat is 3 weken geleden weggehaald) ze is gezond, goed voer, goede hoeve, goed zadel+hoofdstel.

Maar het rare is opeens is mijn tinker begonnen met koschudden en als ik bitloos rijd, schudt ze vele malen minder met haar hoofd

Nou, iig wel naar de DA gaan!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:19

frunnik schreef:
Ik geloof er niet in dat paarden je op zo'n manier in de maling nemen. Mijn veearts zei ook al dat hoofdschudden nooit psychisch is, maar altijd lichamelijk.

Dus ik zou hem maar niet gaan straffen als ik jou was, daar krijg je achteraf spijt van.

Straffen doe ik ook niet, maar momenteel negeer ik het.
In Utrecht zeiden ze dat ze meestal geen oorzaak vinden. En bij mijn paard krijg ik steeds meer de indruk dat het wel psychisch is.
Overigens zei mijn DA meteen al dat wanneer de oorzaak opgelost wordt (zoals in mijn geval de oorontsteking) het schudden een gewoonte kan zijn geworden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:25

beantsje schreef:
nielsd schreef:

Nou, iig wel naar de DA gaan!

dat was de tandarts en die zei dat het waarschinlijk allergie is, maar als het bitloos wel goed is

Coentjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:30

frunnik schreef:

Doe ik ook zeker niet!!! Daar heb ik al een half trauma 3 jaar geleden van over gehouden onderhand, kreeg ik les van een niet zo aardige instructrice zeg maar en die zei dat het gewoon 'verzet' was en ja ik moest sporen proberen en de zweep erbij bla bla en `n 1 of andere hulpteugel eraan... Heb toen wel een k.u.t. les gehad zeg maar (gelukkig geen slof of sporen) maar ja wel zweep en moest hem veel harder aanpakken nou ik kon wel janken man! Maar daar heb ik geen les meer van gelukkig

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 15:38

Coentjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 17:29

Hmm doet het niet hier

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 17:33

bij mij wel
hij kan soms wel heeel lang duren met laden,maar hij moet t doen

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 17:50

ik kan m ook niet zien...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 17:52

wat gek joh....krijg je een foutmelding ofzo?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 17:56

Coentjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 18:10

Ja die staat op mn pc, maar dan doet ie het nog niet

Nick1963

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:10

Antwoord op jouw vraag chantal 001- Mijn merrie kreeg twee jaar geleden bij de eerste openbaring van pollen , prednison , dit was voor haar geen medicijn voor de pollen. Het haalde alle reactievermogen weg en had weinig energie. Reden voor mij om met dit effect op mijn paard hier niet meer voor te kiezen.
Josefien heeft voor mij aan de hand van een pluk manen bepaald waar zij allergisch voor was.
Momenteel ben ik met de alternatieve mogelijkheden bezig. ( Calciplex en colocynthis) tezamen met het dragen van een kap over haar ogen.
Het bitloos rijden werd mij geadviseerd omdat bij een allergie ook de slijmvliezen zeer gevoelig zijn , zoook voor het bit. Tevens werd mij uitgelegd dat de luchtcirculatie verkleind kan worden door het dragen van een neusnetje. (Dit wordt nog oefenen met mijn merrie, de kap om haar ogen is ook vooraf gegaan door een wenperiode)
In het najaar ga ik een osteopathe voor een consult vragen. (om iedergeval halswervels e.d te checken),ik hoop dat het voor mijn paard dan draagbaar is. Het blijft een zoektocht, nu met de regen is er redelijk te rijden twee weken geleden liep zij steeds haar kaken langs haar voorbenen te schuren en als zij haar kap hierbij afschuurt heeft zij traanogen.Toch blijft zij in karakter aanhankelijk. ( Ik heb niet het gevoel dat er sprake is van in de maling nemen of er sprake is van een tic, omdat zij in de winter zeer werklustig is)
Zonder prednison heeft zij in iedergeval meer energie , wij zijn sinds 1 nov van stal veranderd en het lijkt erop dat deze plek qua pollen minder zwaar voor haar is.( Narco ik ben ook calciplex gaan geven )

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:05

ceesje schreef:
Antwoord op jouw vraag chantal 001- Mijn merrie kreeg twee jaar geleden bij de eerste openbaring van pollen , prednison , dit was voor haar geen medicijn voor de pollen. Het haalde alle reactievermogen weg en had weinig energie. Reden voor mij om met dit effect op mijn paard hier niet meer voor te kiezen.
Josefien heeft voor mij aan de hand van een pluk manen bepaald waar zij allergisch voor was
Momenteel ben ik met de alternatieve mogelijkheden bezig. ( Calciplex en colocynthis) tezamen met het dragen van een kap over haar ogen.<knip>>>>>>>
( Narco ik ben ook calciplex gaan geven )

Goh! Je bent de eerste die ik tegenkom hier die dit ook geeft! Van wie heb jij het advies gekregen om dit te gaan geven en hoe lang geef je het nu? En wat 'doet' colocynthis? Geef je beiden het hele jaar door? Ben erg benieuwd!