Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
) gaan ervan uit dat het landen van de voet eerder een S-patroon laat zien dat bovendien per individu kan verschillen, maar niet per hoefvorm. Maar als jij een verwijzing hebt naar het belang van de manier van landen dan graag, want ik wil daar best meer over te weten komen
.
, maar een gewoon normaal gezond verstand gebruikend iemand
hoop ik.
. Ook die zoolverdikking klopt dus. Heel nuttig dit! Jannepauli schreef:Ja, dat dacht ik ook! Ik ga haar nog veel meer vragen stellen want ik wil graag weten wat haar visie is over hoekas en hoef-hoek. Ook de vragen van Sugarmiss en Riant , eerder in deze lijn wil ik benoemen!
Persoonlijk vind ik die hoefhoek en - as heel belangrijk en ik kreeg toch helemaal de kriebels toen ik de post van Jtien las over haar contact met een 'opgeleide' bekapper.. als het standpunt is "de hiel moet persé net zo laag zijn als een wilde mustang" ( en in het geval van Jtien ging het nota bene om een Fries!!!) dan mankeert er iets aan de opleiding van de bekappers. Ik van van mijn stoel als ik zoiets lees.. al denk je alleen al aan de totaal andere bouw van een Fries.
Grrr...
Welnu, er volgt dus meer!
.. maarre, ik heb mijn fries dus NIET laag op de hielen laten zetten! Ik wilde dit niet!Citaat:......ik heb mijn fries dus NIET laag op de hielen laten zetten
henny_w schreef:Hoeveel smeden moeten niet de ellende zien op te knappen omdat de eigenaar van het paard zijn paard te lang op ijzers laat lopen voordat ze verlegd worden?
Ik heb geregeld veel te lange tenen, overgroeide hoefwanden e.d. gezien bij paarden met hoefijzers.
Als je dan vraagt hoe lang het geleden is dat de hoefsmid geweest is krijg je vaak een ontwijkend antwoord.
Als je doorvraagt blijkt het soms al 3 maanden of langer geweest te zijn.
In zo'n geval treft de hoefsmid geen blaam.
. Maar ik zie ook regelmatig paarden die al veel te lang niet bekapt of opnieuw beslagen zijn, en of dat nou aan de eigenaar of de smid ligt, het kán gewoon niet als je je paard heel wil houden! Jannepauli schreef:Ik denk dat de hoefvorm zich inderdaad aanpast aan het gebied waar het dier leeft, al dan niet in vrijheid. Zouden de Camargue paarden hogere verzenen ( ik bedoel nu hielen) hebben? Volgens de uitdrukkelijke stelling 'lage hielen zijn beter' - want wilde mustangs lopen op rotsen en slijten dus zo mooi natuurlijk laag af - zouden die paarden in Frankrijk dus allemaal verduveld kreupel en slecht moeten lopen..![]()
promptertje schreef:Klopt Riant, de functie van de hoefkraakbeenderen mbt het hoefmechanisme.
Jannepauli schreef:... bedoelde ik ook niet te zeggen hoor! Vond het juist goed dat je voet bij stuk hebt gehouden. Maar ik vind het onbegrijpelijk dat een gestudeerde ( een dagcursus??)bekapper zo pertinent kan zeggen dat welk paard dan ook maar gewoon op de mustanghoef moet!
Anderen, die wellicht minder beslist zijn dan jij, of minder de mogelijke consequenties overzien, kunnen dan wel eens grote problemen krijgen... denk maar aan het ongelukkige verhaal wat in een eerdere draad benoemd is..
)
Allegra schreef:Als je dan ineens natuurlijk gaat bekappen en de hoef in een andere stand zet ga je dus ook de beenstand veranderen. Waardoor alles dus niet meer netjes op elkaar past, lijkt me.
Wat is jullie mening hierover?
Citaat:Als je dan ineens natuurlijk gaat bekappen en de hoef in een andere stand zet ga je dus ook de beenstand veranderen. Waardoor alles dus niet meer netjes op elkaar past, lijkt me.
Wat is jullie mening hierover?