'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pasterza

Re: 'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 22:03

riant schreef:
Paarden met HKO zou je dus bijvoorbeeld nooit (te) laag op de hielen mogen zetten. Logisch want hoe lager de hiel hoe meer belasting op de diepe buigpees die over het straalbeen loopt.

Zo logisch vind ik dat niet. Hoe hoger de hiel, hoe meer een paard op de toon landt, hoe meer belasting dat geeft aan de diepe buigpees dmv de plotselinge ruk die steeds opnieuw plaats vind.
Zet je zo'n paard lager op de hielen (met de zool als richtlijn!) dan landt een paard eerst op zn hielen en dan pas op de rest van de hoef. Landt een paard daarintegen eerst op de toon, zoals bij hoge hielen, dan komen de hielen daarna pas op de grond waardoor de diepe buigpees een enorme klap krijgen en dit elke pas weer!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 22:11

Waar kunnen we meer over die landingstheorie lezen schaapjuh? Ik dacht dat uit het onderzoek dat pas in de Hoefslag werd beschreven was gebleken, dat elk paard zijn eigen manier van landen heeft, ongeacht de manier waarop hij bekapt werd (maw het bekappen had geen invloed op de manier waarop het paard zijn voeten neer zette).

Ik heb die Hoefslag nog steeds niet, dus ik moet het nog nalezen, maar de meeste 'hoefkundigen' ( Haha! ) gaan ervan uit dat het landen van de voet eerder een S-patroon laat zien dat bovendien per individu kan verschillen, maar niet per hoefvorm. Maar als jij een verwijzing hebt naar het belang van de manier van landen dan graag, want ik wil daar best meer over te weten komen Lachen.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 22:13

Tja.. ik heb wederom niet alle pagina's gelezen, maar ik vraag me nog steeds af waarom een paard volgens nb zo laag op de hielen/verzenen moet staan? Omdat de wilde mustangs dit hebben?
Mijn paard staat sinds september vorig jaar zonder ijzers. Zelf vijl ik af en toe bij, maar laat geregeld de hoefsmid kijken.
Laatst is een nb hier geweest, welke zelf ook cursussen geeft, en deze wilde mijn paard ook laag op de hielen/verzenen hebben.
Maar ik wil dat niet en heb dit ook vriendelijk doch duidelijk kenbaar gemaakt. Volgens mijn oogpunt.. ben dan wel een leek, maar heb toch het idee enige kijk hierop te hebben.. staat mijn paard 'normaal'. Dus niet te laag en niet te hoog. Maar hij wilde het korter en korter gaan doen. Waarom vraag ik me af. Zijn antwoord, omdat de wilde paarden dit ook hebben en dat is beter.
Ga toch weer 'terug' naar mijn 'gewone' hoefsmid welke zijn werk keurig deed. Ja, misschien stom om eens naar een ander te gaan, misschien verstandig om eens door een ander te laten doen?!

Maar.. ik denk niet dat nb en 'gewone' hoefsmeden/paardenmensen het eens zullen worden over het wel dan niet ijzers.
Volg je eigen gevoel en kijk goed naar je paard!
Kan je paard zonder ijzers, dan laat em zonder. Moet ie met ijzers, dan ijzers eronder.. simpel, toch?!

Ben overigens geen nb-goeroe Haha! , maar een gewoon normaal gezond verstand gebruikend iemand Haha! hoop ik.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 22:27

Het is imo echt soms een misvatting dat een paard met hoge hielen per definitie op de toon gaat landen (riant doet dit ook niet overigens) en de toon zit aan de voorkant van de voet, de buigpees aan de achterkant. De buigpees wordt het meest belast op het moment van het dalen van de kogel in de beweging. Hoge hielen en een passende toon die door bekappen of een opzetje in een ijzer vrij kan rollen veroorzaakt geen toonlanden. mijn paard is 100% traditioneel beslagen met volgens NB-extremisten té hoge hielen en ik heb die voeten de afgelopen tijd zo zitten bestuderen dat ik ze kan dromen, ze land echt op de hiel en niet op de toon. Begrijp me niet verkeerd, de hielen moeten niet overdreven hoog, maar doorgaans hoger dan NB onschrijft (bij HKO dan, en dan bij de meeste paarden er zullen uitzonderinge zijn).

En dan nog de schok in de pees is welliswaar niet gezond maar het glijden van deze pees over een slecht straalbeen .. dát is waar paarden zo'n pijn en irritatie / ontstekingen van krijgen.

Daarnaast gaf ik net al aan dat je je niet alleen op die elementen moet concentreren. De ophanging van het straalbeen het kraakbeen, de kwaliteit van de gewrichtsvloeistof bepalen voor een groot gedeelte ook de kwaliteit van het hoefgewricht. En over deze dingen heb ik in deze hele discussie nog niet 1 NB-er gehoord..

dat vind ik opvallend.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 22:54

[quote="Riant"]Het is imo echt soms een misvatting dat een paard met hoge hielen per definitie op de toon gaat landen
[quote]

Ik ben het volledig met je eens.
Er zit nog een heel verschil tussen de erg lage hielen van div. NB'ers en de soms veel te hoge hielen van sommige 'traditioneel bekapte' paarden.
Maar dat wil niet zeggen dat alles wat net boven de NB hielhoogte zit nu allemaal op de toon land.
Ik vind dat wel zo kort door de bocht.
En bangmakerij om niets.

Er zijn NB'ers die vinden dat iedereen behalve zijzelf de paarden VEEL te hoog op de hielen hebben staan. Niets behalve NB deugt nog in hun ogen.
Maar ja als op een bekende nederlandse NB site staat:

"Traditionele hoefsmeden doen erg hun best om de hielen van de hoef zo hoog mogelijk te laten"

En ..... als je dan goedgelovig bent.

Ik dacht dat we toch ook in dit Topic mooi beslagen hoeven hebben gezien die nmm. geenszins te hoog waren. Ik kan me ook niet voorstellen dat die hoeven op de toon landen.
Volgens mij waren dat foto's van het paard van Apple (moderator)

Henny

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 23:29

Henny dat is dus ook wat ik bedoel.

Té hoog , of zo hoog mogelijk prijs ik niet aan (een goede smid ook niet) en veroozaakt ook zeker problemen, maar té laag imo in sommige gevallen ook. Bij NB zie je vaak dat de hielen echt tot het minimum weg zijn gehaald. In geval van HKO word dat niet eens zo zeer door hoefsmeden maar door DA's afgeraden (is mijn ervaring en ik heb verschillnde Da's gesproken de laatste tijd).

Wat ik bedoel is de "normale hoogte" volgends GOED traditioneel beslaan of bekappen. De hoogte die past bij het paard en niet alleen de hoefas die goed met zijn, maar ook het straalbeen dat er feilelijk gezien "onder hangt" en de koot & kogel zo optimaal mogelijk beweegt. Als je intern in de hoef en even de koot meegemomen twee botdelen té kort of scheef opelkaar krijgt zal dit een reactie geven. Soms in geval van irritatie en als die irritatie te lang duurt een ontsteking. Maar ook de kwaliteit van kraakbeen die verminderd, botvorming en botafbraak, verbening van banden en pezen. Kortom, inmidels denk ik geleerd te hebben dan geen twee voeten hetzelfde zijn en dat de kunst is te zorgen da het hoefgewricht zo optimaal en soepel mogelijk beweegt in een zo gezond mogelijke hoef. De hoef is "het huis" van het hoefgewricht

En dat is een andere manier van naar een voet kijken dan overwegen of je flares, scheurtjes gevoelige zolen krijgt, of hoe lag je er mee op asfalt kan stappen.
Nu ontdek ik hoe hoornkwaliteit, hoefwand, straal hoefmechanisme en het hoefgewricht zelf allemaal met elkaar te maken hebben. De straal als groeisensor.. prima maar de straal is méér dan dat.

En wat ik heb geleerd is dat er zo veel onderdelen zijn die per paard zo kunnen verschillen dat het haast onlogisch is dat je slechts 1 methode op alle paarden kan toepassen.

ieder zijn eigen mening .. maar voor mij bestaat zoiets niet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 07:43

Een paar stappen terug in deze discussielijn, bleek er nogal wat verwarring te zijn over de vertaling van de benamingen die Marjorie Smith op haar site gebruikt: heel buttress, bars en seat of corn. Als iets onduidelijk is, kun je meestal het beste maar gewoon gaan vragen en dat heb ik gedaan. Hier is dan het inmiddels ontvangen antwoord van Marjorie, waaruit blijkt dat:

heel buttress = is inderdaad het 'hoekje' waar de hoefwand zich ter hoogte van de hielballen ombuigt..

bars: de steunsels die langs de straal lopen

seat of corn = het zoolstukje ter hoogte van het hoekje

Ingrid had in een van haar posten ook gevraagd wat dat dikke stukje naast de steunsels zou kunnen zijn. Ook dat heb ik maar even voorgelegd. Volgens Marjorie is dat niet een 'omgeklapt'steunseldeel maar toch een natuurlijke verdikking van de zool die in principe niet weggesneden moet worden (tenzij het 'uit de hoef loopt'!) maar volgens haar zou ontstaan als reactie op het settelen van de witte lijn, nadat de ijzers eraf gehaald zijn. Je zou daar ook bij kunnen voorstellen dat dit ontstaat als er andere 'witte lijn problemen' zijn..

Welnu, lees maar wat ze schrijft; voor de natuurlijke bekappers onder ons staan er ook weer aardige aanwijzingen in!

This is wonderful, to hear from several Netherlanders and to hear that
there is lots of discussion. Pleased to meet you!

The hoof wall makes a sharp bend at the heel, then goes forward along
the sides of the frog. You can see that it's hoof wall because you can
see the white line (laminae) along one side, connecting it to the sole.
This part along the frog is what we call the "bars."

The sharp corner or "folding point" at the back of the heel is the
"buttress". It's important for measurement -- you can measure how far
the heels are apart (and observe the heels getting wider apart as you
back up a toe that has flared forward), and you can mark off the
proportions of the foot to discover why your horse is not landing
heel-first: if the heel buttress is forward due to a long heel, that
will prevent early breakover and the foot must land toe-first.

The heel should be trimmed to the level of the sole in the seat-of-corn
(the farthest back corner of the sole), or slightly longer if the horse
does a lot of work in very soft footing. I knew a horse that did 2 hours
of dressage every day in deep sand. He grew very long, solid heels, and
if we trimmed them shorter, he would get sore muscles in his shoulders
because the heels would sink too deep into the sand. But this is an
unusual situation.

The bars should be trimmed to match the sole right beside them. You can
let the bars grow a little higher than the sole, in the forward part
where they are not in direct contact with the ground -- they will wear
to a sharpish edge that gives the horse some traction. Don't try to make
a sharp edge by cutting into the sole beside the bars -- it weakens the
bar-sole connection and will give the horse sore heels.

I'm not sure what you mean by "the thick part along the bars". In many
horses that live on mostly wet ground, and especially horses that have
only recently had their shoes taken off, there is a thickened area of
sole around the forward half of the frog, that looks like it is an
extension of the bars. We have decided that this is an extra support
that the foot grows to protect itself while it heals the white line
(laminae). Many of us kept trimming it away, but you run into blood. If
you let it be, it goes away by itself after 6 or 8 months when it is no
longer needed for support in the middle of the foot.

I hope you will write again with further questions. I know I haven't
always made the website clear for non-English-speakers so I'm delighted
when you ask. Please make the above answers available to everyone in
your ongoing discussion.

Mocht iemand problemen hebben met de vertaling, stuur me dan een pb-tje

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 07:59

Goh, dank je dat je dit hier neer zet, is toch weer heel verhelderend. En zij gebruikt dezelfde benamingen die ik geleerd heb, dat scheelt ook weer wat verwarring Lachen. Ook die zoolverdikking klopt dus. Heel nuttig dit!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 08:11

Ja, dat dacht ik ook! Ik ga haar nog veel meer vragen stellen want ik wil graag weten wat haar visie is over hoekas en hoef-hoek. Ook de vragen van Sugarmiss en Riant , eerder in deze lijn wil ik benoemen!
Persoonlijk vind ik die hoefhoek en - as heel belangrijk en ik kreeg toch helemaal de kriebels toen ik de post van Jtien las over haar contact met een 'opgeleide' bekapper.. als het standpunt is "de hiel moet persé net zo laag zijn als een wilde mustang" ( en in het geval van Jtien ging het nota bene om een Fries!!!) dan mankeert er iets aan de opleiding van de bekappers. Ik van van mijn stoel als ik zoiets lees.. al denk je alleen al aan de totaal andere bouw van een Fries.
Grrr...

Welnu, er volgt dus meer!

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 08:34

Jannepauli schreef:
Ja, dat dacht ik ook! Ik ga haar nog veel meer vragen stellen want ik wil graag weten wat haar visie is over hoekas en hoef-hoek. Ook de vragen van Sugarmiss en Riant , eerder in deze lijn wil ik benoemen!
Persoonlijk vind ik die hoefhoek en - as heel belangrijk en ik kreeg toch helemaal de kriebels toen ik de post van Jtien las over haar contact met een 'opgeleide' bekapper.. als het standpunt is "de hiel moet persé net zo laag zijn als een wilde mustang" ( en in het geval van Jtien ging het nota bene om een Fries!!!) dan mankeert er iets aan de opleiding van de bekappers. Ik van van mijn stoel als ik zoiets lees.. al denk je alleen al aan de totaal andere bouw van een Fries.
Grrr...

Welnu, er volgt dus meer!

Even ter verduidelijking: Jtien=Jnien Haha! .. maarre, ik heb mijn fries dus NIET laag op de hielen laten zetten! Ik wilde dit niet!
Mijn pony bv.staat wél laag op de hielen, maar zijn bouw is al zo, zo kapte de 'normale' hoefsmid hem ook!

Ik zal anders straks een foto maken van de hoeven van beide paarden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 08:38

Het mooiste voorbeeld van Moeder Natuur.

Kijk even op de foto's van het schattige veulentje van Phiabink. Moeder natuur wil toch dat de veulentjes meteen mee kunnen met de kudde? De NB zit op de rug van de merrie (flauw grapje, sorrie).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 09:48

Citaat:
......ik heb mijn fries dus NIET laag op de hielen laten zetten

... bedoelde ik ook niet te zeggen hoor! Vond het juist goed dat je voet bij stuk hebt gehouden. Maar ik vind het onbegrijpelijk dat een gestudeerde ( een dagcursus??)bekapper zo pertinent kan zeggen dat welk paard dan ook maar gewoon op de mustanghoef moet!
Anderen, die wellicht minder beslist zijn dan jij, of minder de mogelijke consequenties overzien, kunnen dan wel eens grote problemen krijgen... denk maar aan het ongelukkige verhaal wat in een eerdere draad benoemd is..

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 10:11

Ik heb mijn paard ook niet op ijzers staan.

En ik zie echt wel verschil tussen de hoeven van jou paard en die van mij.

Die van jou zijn toch een beetje brokkelig. Om de hoeveel tijd moet jij bekappen???

Ik maar om de 5 a 6 maanden. De hoeven zijn heel erg stevig en ik rij er gewoon buiten mee. Ik ben geen NB maar ik vind dit wel veel prettige zonder ijzers.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 10:13

henny_w schreef:
Hoeveel smeden moeten niet de ellende zien op te knappen omdat de eigenaar van het paard zijn paard te lang op ijzers laat lopen voordat ze verlegd worden?
Ik heb geregeld veel te lange tenen, overgroeide hoefwanden e.d. gezien bij paarden met hoefijzers.
Als je dan vraagt hoe lang het geleden is dat de hoefsmid geweest is krijg je vaak een ontwijkend antwoord.
Als je doorvraagt blijkt het soms al 3 maanden of langer geweest te zijn.
In zo'n geval treft de hoefsmid geen blaam.

Ik heb dit toch ook een paar keer gehad, dat ik de hoefsmid liet komen, maar dat hij dan zei dat het nog niet nodig was ze te verleggen. Ik had er toen nog niet veel verstand van, maar kan me nu wel voor mijn kop slaan. En dat was ook bij de andere hoefsmid zo. Kennelijk hadden ze niet veel zin om mijn dondersteen te beslaan, want zo makkelijk was ze niet.
Dus in mijn geval trof de hoefsmid wel blaam.

Groeten
Ingrid

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 10:17

Dat is inderdaad slecht Ingrid! Mijn hengst wordt om de 4 weken opnieuw beslagen, is weer het andere uiterste Clown. Maar ik zie ook regelmatig paarden die al veel te lang niet bekapt of opnieuw beslagen zijn, en of dat nou aan de eigenaar of de smid ligt, het kán gewoon niet als je je paard heel wil houden!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 10:19

Jannepauli schreef:
Ik denk dat de hoefvorm zich inderdaad aanpast aan het gebied waar het dier leeft, al dan niet in vrijheid. Zouden de Camargue paarden hogere verzenen ( ik bedoel nu hielen) hebben? Volgens de uitdrukkelijke stelling 'lage hielen zijn beter' - want wilde mustangs lopen op rotsen en slijten dus zo mooi natuurlijk laag af - zouden die paarden in Frankrijk dus allemaal verduveld kreupel en slecht moeten lopen.. Clown Clown

Maar ik vraag me wel af of een paard zijn hoeven kan aanpassen aan de bodem. Dus van oorsprong uit moeras, krijgt hij dan andere hoeven als hij langere periode op rots gaat lopen.

Of zoals mijn shetje, van oorsprong (voorouders) uit de ruige rotsachtige shetlandeilanden en zelf geboren in een soppig nederlands weiland.
In haar geval heeft ze toch knetterharde hoeven die eigenlijk niet passen bij een soppig weiland volgens mij.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 10:25

promptertje schreef:
Klopt Riant, de functie van de hoefkraakbeenderen mbt het hoefmechanisme.

Toen Isabella hoefschoenen kreeg aangemeten bij dhr. Smit controleerde hij inderdaad ook de bewegelijkheid van de hoefballen. Ze moeten onderling van elkaar kunnen bewegen, net alleen zoals ik eens zag op een dvd over bekappen van en naar elkaar toe, maar ook naar boven en beneden.
Als dat lekker soepel is, zit het goed met de hoefkraakbeenderen. Hij kon dat toen mooi laten zien allemaal omdat bij mijn pony alles goed bewegelijk was, en bij de andere pony die we bij ons hadden alles stug en vastzat. Zij had dus ook hoefkraakbeenverbening aldus Smit.

Bij wijze van test doe ik deze "oefeningen" nog wel eens om te kijken of het nog zo flexibel is allemaal (niet te hard natuurlijk).

Groeten
Ingrid

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 17:42

Jannepauli schreef:
... bedoelde ik ook niet te zeggen hoor! Vond het juist goed dat je voet bij stuk hebt gehouden. Maar ik vind het onbegrijpelijk dat een gestudeerde ( een dagcursus??)bekapper zo pertinent kan zeggen dat welk paard dan ook maar gewoon op de mustanghoef moet!
Anderen, die wellicht minder beslist zijn dan jij, of minder de mogelijke consequenties overzien, kunnen dan wel eens grote problemen krijgen... denk maar aan het ongelukkige verhaal wat in een eerdere draad benoemd is..

Ah.. oké!

Overigens had ik dat verhaal gelezen en ben daar van geschrokken.

Deze gestudeerde bekapper geeft zelf ook cursussen.
Hij is misschien best goed, alleen vind ik hem bij mijn paard dus niet goed.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 19:03

Ik wil me graag even mengen in de discussie, maar met een andere vraag als de dingen die al genoemd zijn (denk ik tenminste, want iik heb niet alle 35 pagina's doorgelezen Tong uitsteken )
Neem een paard wat altijd traditioneel bekapt is, van veulen af. Zeg van een jaar of 10 oud. Naar mate het paard groeit passen de pezen en botten e.d. zich aan aan de stand van de hoef. Dat past allemaal netjes op elkaar.
Als je dan ineens natuurlijk gaat bekappen en de hoef in een andere stand zet ga je dus ook de beenstand veranderen. Waardoor alles dus niet meer netjes op elkaar past, lijkt me.
Wat is jullie mening hierover?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 19:46

daar zijn de meningen over verdeeld Haha!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 20:13

Allegra schreef:
Als je dan ineens natuurlijk gaat bekappen en de hoef in een andere stand zet ga je dus ook de beenstand veranderen. Waardoor alles dus niet meer netjes op elkaar past, lijkt me.

Hoi Allegra,

Daar zit oa. een bottleneck tussen Natuurlijk bekappers en Traditionele bekappers.
De 2e categorie is het er over het algemeen over eens dat een paard een rechte voetas moet hebben. Niet alleen in Nederland maar ook bijv. in Amerika.
De 1e categorie beweert dat het totaal niet uitmaakt hoe de voetas loopt. Gebroken of niet, maakt niet uit.
Als je het paard maar tot aan de zool bekapt is alles goed.
Er zijn er die zelfs helemaal niet naar het paard in totaliteit kijken.
Dus hoe hij beweegt e.d.
Vijl maar een mustang model en 'alles zal rech komme' Haha!
En daar ben ik het dus niet mee eens.
Ik vind de voetas dus wel belangrijk. Als hij keurig recht is passen de beentjes in de ondervoet het mooist op elkaar.
Ik vrees dat dit wel een eeuwig durend discussiepunt zal blijven tussen de verschillende partijen Haha!

Groetjes, Henny

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 20:19

Oh Allegra,

Ik vergeet nog wat.
Ik vrees dat ik een van de uitzonderingen ben. Bekap wel natuurlijk, maar wil ook een rechte voetas.
Gelukkig hadden mijn paarden ook al een correcte voetas toen ze nog traditioneel bekapt werden dus voor onze paarden was de overgang niet zo dramatisch.

Gezien de toch soms wel extreme ideeen van NB'ers noem ik mezelf voortaan maar 'freestyle bekapper" Knipoog
Hoe klinkt dat????

Groetjes, Henny

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 21:34

henny_w schreef:
Allegra schreef:

Hoi Allegra,

Daar zit oa. een bottleneck tussen Natuurlijk bekappers en Traditionele bekappers.
De 2e categorie is het er over het algemeen over eens dat een paard een rechte voetas moet hebben. Niet alleen in Nederland maar ook bijv. in Amerika.
De 1e categorie beweert dat het totaal niet uitmaakt hoe de voetas loopt. Gebroken of niet, maakt niet uit.
Als je het paard maar tot aan de zool bekapt is alles goed.
Er zijn er die zelfs helemaal niet naar het paard in totaliteit kijken.
Dus hoe hij beweegt e.d.
Vijl maar een mustang model en 'alles zal rech komme' Haha!
En daar ben ik het dus niet mee eens.
Ik vind de voetas dus wel belangrijk. Als hij keurig recht is passen de beentjes in de ondervoet het mooist op elkaar.
Ik vrees dat dit wel een eeuwig durend discussiepunt zal blijven tussen de verschillende partijen Haha!

Groetjes, Henny

Je vergeet de 3e categorie: die kijkt naar de inwendige voetas Knipoog

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 21:46

Citaat:

Er wordt wel gereageerd in de zin van de meningen zijn verdeeld, maar ik denk dat dat niet zo is... althans, het kernwoord in jouw vraag is "ineens" .. als je ineens van een traditionele bekapping naar NB zou gaan ( dus bv veel lagere hielen), nou dan krijg je wel degelijk problemen en ik denk dat we het daar wel allemaal over eens kunnen zijn.

Laten we eerlijk zijn, zelfs op de site van PN wordt NIET gezegd dat je je paard in één keer laag zou moeten zetten!

Maar verder.... persoonlijk zou ik een paard dat goed loopt met traditionele bekapping en dat inmiddels al 10 jaar doet, echt niet anders gaan bekappen. Waarom iets repareren dat niet kapot is?

Ik zou een bekapping alléén maar veranderen als er een aanleiding toe is, óf ik zou de verwachting moeten koesteren dat ik door een wijziging in het systeem van bekappen, nóg betere resultaten zou kunnen behalen.
Maar met een wat ouder paard zou ik daar zéér voorzichtig mee zijn!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 22:17

Waarom iets reapareren dat niet kapot is vin dik een goede .. maaarrrrrr iets dat niet kapot is kan je misschien wel verbeteren.

De vraagt blijft natuurlijk ook hoe goed kan iemand beoordelen of een paard goed loopt. Oke een stokkreupel paard herkennen we allemaal. Maar zo veel turen zich blind op de voeten en de benen. Wat gebeurt er in een bekken, waarom houd ene paard de rug vast. Een paard dat laag (in de voeten) een problem heeft krijgt vroeg of lat een probleem in de bovenlijn. OP de voeten kan het zich nog best corrigeren en ontlasten .. maar dan .. Rugproblemen hebben vaal een rijtecjnische oorzaak maar ook been problemen geven rugproblemen zonder dat een paard zichtbaar kreupel is.

Als ik jullie nu een filmpje van mijn paard laat zien dan zullen jullie op het eerste gezicht niet zien dat het niet rad is. Longeer het maar op het harde op een kleine volte en je schrikt je kapot.

Dat is natuurlijk ook iets dat wel in grote mate mee speelt. Bij mij op stal vind NIEMAND mijn paard kreupel lopen aan de longe. En toch zit (zat) er een fikse ontsteking in de hoef. De DA zag het meteen. Ik had het zelf ook niet gezien. Misschien wel het gevoel gehad van er klopt iets niet maar niet kunnen zeggen wat. Toen ik terug kwam van de arts en verteld ewat ik had had iedereen zo iets van "hoe is dat nou mogelijk dat paard heeft nog nooit een stap kreupel gezet". Wel dus alleen wij zagen het niet. Moet ik er wel bij zeggen dat zowel mijn instructeur als de DA in eerste instantie ook dacht aan een rugprobleem.

Dus ja .. een paard kan op blote voeten rad lopen maar op ijzers vreselijk verbeteren. En een paard kan op ijzers voor het oog goed lopen en zonder ijzers vreselijk verbeteren.

Dus iets repareren dat niet kapot is hoeft niet .. maar optimaliseren en verbetern is soms echt wel de moeite.