Ernstige mok, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IngLio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 23:29

evitatinkle schreef:
Arabel had een dik been afgelopen week, ik heb het schoongemaakt en mijn speciale zelf erop gedaan. Nu wordt het hele been per dag weer beter en ik heb het sindsdien niet weer behandeld. (dit verhaal speciaal voor mijn mokvriendinnetje Inglio )

fijn dat je nu weer verbetering ziet! Blijft een zorgenkind wat betreft de mok die Arabel van jou, maar gelukkig ben je mokvrij geweest en kun je daar nu weer makkelijker (hoop ik) naar terug. Liep ze er ook gevoelig op of dat niet?

Lio's mok gaat nu heel langzaam, maar het gaat nog steeds richting mokvrij! Zal weer eens foto's maken, dan kun je de (nu wat langzame) vooruitgang zien

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 09:27

Ze trok wat met het been maar zo kreupel als toen heeft ze nooit meer gelopen. Langzaam richting mokvrij is het beste denk ik!

Trippel23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 12:10

Als je paard naar buiten moet waar t niet zo droog is kan je er een vettig goedje erop smeren bv uiercreme, die weekt de korsten ook nog los een houd de nattigheid buiten en als ze dan weer op stal komen kan je met het gebruikelijke ritueel beginnen. Dat is mijn ervaring en het werkte nog goed ook.

shaneen

Re: Ernstige mok, tips? Centraal topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 19:00

bij dikke korsten eerst een nachtje dik sudocreme erop, de volgende dag kan je ze er met een handdoek zo af wrijven, an het been wassen met betadine scrub, daarna het been scheren en insmeren met hydrocotiderm, werkt de hydrocortiderm niet dan met imaverol, want dat zit er een schimmel bij, ook met een uv lamp schijnen bevorderd het herstel, belangerijk is dat de benen schoon en droog blijven, je kan ze best afspuiten, maar daarna in een droge stal, niet dat de bene de heldag door nat blijven, succes!!!

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 19:33

Wauw wauw en nog eens wauw. Ik durf het haast niet te geloven!!! Na een enorme verslechtering (zie foto's vorige pagina) ben ik nu sinds zaterdag (eigenlijk echt zondag) bezig met de nieuwe therapie van drainage compositum en pro-bioforte en zink zwavel pasta. En nu al (!) merk ik duidelijk verschil. Gisteren was er geen verslechtering wat op zich al heel wat was. Maar vandaag duidelijk verbetering. Ik merkte het als eerste aan haar been. Normaal gesproken is ze bezig met de buigproef als ik met haar kootholte bezig ben, maar vandaag liet ze haar been gewoon op rust staan. Bij de twee zijplekken (binnenkant en buitenkant) merkte ik nog niet zoveel verschil, maar bij de kloven....alle korsten waren ervanaf! en het been voelde weer glad aan! Ik ben al blij dat ze er veel minder last van heeft. Ik kan het nog steeds haast niet geloven, nog maar net nieuwe medicijnen en dan nu al zo'n resultaat!!!

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:13

Net mijn paard weer met betadinescrub behandeld. Kwam weer een boel af van dr mokbeentje. Alleen zit er nog steeds een scheurtje met een bobbeltje eruit? Wildvlees?

IngLio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 01:22

Geweldig nieuws Myrdal! Werd er helemaal happy van

@gouda; hmm apart. Hoe voelt het bobbeltje aan? Zacht vleesachtig of hard zoals een korstje? Als je er niet zeker van bent, spuit er dan wat Acederm op als je het been hebt gedesinfecteerd en afgedroogd. Dat gaat wildvleesgroei o.a. tegen.
Succes!

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:09

Inderdaad acederm gaat het tegen. Maar ook huidherstellende zalf kan helpen. Aloë vera maakt littekens ed ook minder zichtbaar.

Probeer met afspuiten ook niet de harde straal in de wonden te spuiten. Dat veroorzaakt nl wildvleesgroei.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:54

Het voelt aan als een hard bobbeltje maar daar om heen lijkt het een vleeswond beetje moeilijk uit te leggen. Ze had heel de zomer en najaar mok aan 3 benen dat is nu bijna over maar maandje terug begon haar zwarte been. Kwamen in ene korrels vanaf en een scheur die begon te bloeden en nog een klein scheurtje met korrels er om heen. Uit de grote scheur zijn kleine uitstulpsels gekomen waarvan er nu nog 1 over is.

Van dat oppassen met harde straal is een goede tip. Zal er voortaan op letten.

Pauline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 16:49

Ik heb les gehad van een DA en wil mijn kennis wel even spuien, of het klopt, is vers 2 Maar ze zullen me neit zomaar wat zeggen, toch?
Goed, hij zei: de grootste clou bij mok is dat je de oorzaak moet vinden waarop die weke natte, vieze huid op reageert. Dat kunnen 3 dingen zijn: schimmel, een bacterie of een parasiet (bv graafmijt). Dus die mokzalfjes enz enz is dan symptoombestrijding, maar zal het niet afdoende oplossen. Dus wat te doen: laat een DA een monster nemen en dat bekijken onder de miscroscoop, en dan kun je dat effectief behandelen. Als de huid weer genezen is, kun je evt. de huid beschermen als je paard in de blub of modder moet staan..Maar het valt of staat ook met een stalmanagment van een schone stal ed.

IngLio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 17:18

Hm klinkt niet helemaal lekker Gouda, maar ik heb het natuurlijk niet gezien... je kan de acederm ook op het droge been spuiten. Dat heeft bij Lio ook geholpen en dan hoef je niet elke keer de huid nat te maken, waardoor het meer kans krijgt te genezen...

Idd altijd de waterstraal boven de wond/plek houden en dan dus het water er overheen laten stromen. Een slappe straal is goed genoeg, zodat het water niet alle kanten op spat, maar goed over de plek stroomt... Succes!

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 18:22

Ik ga het proberen met die spray misschien is dat idd beter om even niet te wassen. De paddock waar ze overdags in staat is al blub genoeg.

suziehj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:07

Sudocreme das echt wonderspul
als het echt niet over gaat dan de DA inschakelen, meestal geeft de DA dan Hydrocortiderm

stoltur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:12

ik smeerde bij mijn paardje spenenzalf erop, een paar dagen volhouden, flink dik smeren en ruim erom heen ook, en binnen 2 weken was ze er helemaal vanaf terwijl ze best flinke plekken had.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:10

Bij Viërra slaat de prednison aan Ze heeft geen dikke benen meer gelukkig! We hebben een antibiotoca zalf gekregen en dat smeren we nu, hopelijk gaat dat helpen. Het is al superfijn dat haar benen weer dun zijn nu.

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 16:24

erg fanatiek hoor om mok met pred te behandelen!

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 17:44

Ja maar het werkt wel.

s_uzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 20:13

mijn pony heeft nu ook mok gekregen weet iemand misschien iets wat ik daar tegen kan doen? wat ook ECHT helpt?

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 11:36

youngster schreef:
Ja maar het werkt wel.

je weet mijn mening al over dit middel
En er zijn echt wel andere middelen die je eerst zou kunnen proberen voordat je zoiets ook maar overweegt. Eigen keuze.

Mira_01, Wat echt helpt tegen mok...dat valt niet te zeggen. Lees het topic even door en merk dat je verschillende soorten mok/paarden en behandelmethoden hebt. Bij elk paard werkt weer iets anders.

s_uzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:24

is er ook niet iets wat helpt tegen mok maar je pony kan nog wel buiten blijven staan?

titte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 20:04

Ik heb zelf een fries. Hij had ook mok. Ik heb hem 1 keer met sebacil behandeld, daarna na een week nog een keer. Nu is hij helemaal mokvrij! Sebacil is helaas uit de handel in Nederland. Ik haal het uit het buitenland.

s_uzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 20:14

help! ik weet niet meer wat ik moet doen. mijn pony heeft mok en dat is nu aan alle 4 dr beentjes en bij dr voorbenen erger dan bij de achterbenen. ik lease haar dus kan wel veel over haar te zeggen maar uiteindelijk is de echte eigenaar (manege in dit geval) de gene die bepaald of ze binnen mag blijven of dat er een DA bij moet komen.
ze mag niet op stal komen te staan van de eigenaar. die vind dat onzin en vind dat ze nog wel makkelijk in t land kan (DAG EN NACHT) ookal heeft ze mok want volgens hem is het land droog genoeg.. (bij de hele drinkbak is het kledder en er ligge op sommige plekkene cht plassen en om van dat land naar stal te moeten EN weer terug, moet je door een heel pad met EEN EN AL blubber) oftewel het is veel te nat buiten maar dat wil hij maar niet geloven. wat moet ik nu doen? ik heb al heel vaak hem proberen over te halen maar hij wil maar niet luisteren iemand enig idee wat ik nu kan doen??

ondertussen was ik dr benen 1x in de week met betadineschampoo en smeer ik het in met levertraanzalf (ik ben er vorige week vrijdag achter gekomen en toen was het alleen nog 2 voorbenen een klein beetje maar nu is het dus bij alle 4 dr benen en bij dr voorbenen best al grote plekken)

stoltur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:16

mijn paardje staat ook dag en nacht buiten ( heeft een inloop stal) en ik smeerde er dagelijks spenenzalf op, flink ruim en na 2 weken was het bij haar over, misschien het proberen waard???

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 09:51

Nou, met Myrdal gaat het nog steeds goed, heb gisteren de benen geschoren, dus nu kan ik het ook beter zien. De korsten blijven er nog steeds mooi afkomen, ik zet binnenkort wel weer foto's neer!

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:34

Mira, dat is het nadeel dat het niet je eigen pony is. Soms is het beter om er dan niet mee te bemoeien hoe moeilijk het ook is. Ik moet me ook dagelijks inhouden tegenover mensen, want het is verspilde moeite.
Het einige wat jij kan doen is de pony liefde geven en zo goed mogelijk behandelen. In overleg met de eigenaar natuurlijk.

Toch denk ik niet dat een behandeling zal helpen want je kan het niet consequent volhouden natuurlijk. Beweging is goed, maar in de blubber niet persé. Maar ook droog zand kan slecht zijn. Er is gewoon niet 1 ding wat je goed kan doen bij mok. Je moet het door ervaring leren.

Ik zou je voor nu aanraden de pony zo droog mogelijk te houden en er een vette zalf op te smeren. Is het droge mok?