Mooie oplossing die er nu bedacht is. Je doet het goed Kim!
Dressage1990
Geplaatst: 05-10-25 19:16
Misschien om de pijn wat te verzachten , er zijn nog zat stallen waar paarden maar een uurtje in de winter op de paddock mogen , jouw paard heeft het dus echt niet zo slecht. Misschien wat minder als je zou willen maar over het algemeen nog heel wat beter als op veel stallen. Eerst lekker aan zijn gezondheid werken en je niet schuldig voelen naar je paard, je doet het super. Voor je het weet is het alweer zomer
Die laatste optie van merriekudde afgewisseld met rust op stal, klinkt mij voor nu toch echt wel ideaal hoor! Het wordt ook alsmaar guurder weer en dat is ook best een flinke belasting bovenop een nog niet volledig hersteld paard dus voor deze winter denk ik echt wel de betere keuze.
Kou vatten op de spieren van dat been, is ook niet wat je wil dus voor deze winter doe je het echt wel prima zo hoor!
Denk dat het inderdaad een goede middenweg is. Ze heeft ook veel ingeleverd en kan dan even goed bijkomen. Als ze van het voorjaar de kudde in kan staat er ook weer meer gras om ze bezig te houden. Je weet altijd pas achteraf wat de goede keuze was, maar je weet in elk geval al wel dat je haar nu op een fijnere plek hebt staan dan hiervoor
Wat betreft hoef, zou het dan even in etappes doen. Als ze wat makkelijker af kan afrollen dan scheelt dat ook voor dr been.
Die hoef en vreemde rusthouding vielen mij ook op. Ik begrijp wat je erover zegt, maar weet helaas uit ervaring dat één probleem vaak andere uitlokt, en dat het heel belangrijk is om zo snel mogelijk ook nieuwe problemen aan te pakken voorzover mogelijk. Anders is je eerste probleem voorbij, en zit je met het volgende.
Vind overigens dat de genezing goed eruit ziet. Heb respect voor jouw aanpak en inzet.
Haar stand van het been kan misschien ook met haar krampbeen te maken hebben, of niet? Kan mij voorstellen dat zo'n blessure wel een trigger kan zijn dat dat ook wat lastiger is even.
Kimmie25501
Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-25 13:16
KellyR, ik ga dat vragen!
Friezenfan2, ze gaat dan helaas niet bij haar witte maatje de kudde in. Die gaat namelijk wel de grote kudde in.
MarjanB, daar heb je gelijk in inderdaad.
Tancreda4, ik heb geen idee, maar dat zou ook zomaar kunnen. Dat gedraaide wegzetten bv heb ik haar eerder ook wel eens zien doen.
Verder bedankt allemaal voor de lieve berichten!
Ik had het trouwens nog niet gedeeld, maar gisteren toen ik aankwam had ik wel een heel leuk beeld
Wat wel minder was, was dat het been en de bil ineens weer wat dikker waren.
Ik hoorde van de eigenaar van Pip (de witte) dat die ze samen had zien racen (niet zo lang gelukkig), dus dat kan dr oorzaak zijn.
Vandaag zag het er zo uit:
Voor het eerst 15 min gestapt en dat ging goed. Daarna heb ik de pees linksachter 10 min gekoeld en de voorvoeten verzorgd.
Ik heb ook reactie gehad van de dierenarts: Aangezien het toch zwelt als ze gerend heeft lijkt het beter om haar de winter over in de merrie kudde te zetten en dan volgend jaar weer in de kudde te proberen. Probeer even of komende 3 dagen wil slinken met stappen aan de hand. Anders kunnen we wat vochtafdrijvers geven. Je mag haar achtervoeten weer uitkrabben en bekappen.
Het enige waar ik me wel een beetje zorgen om maak is dat Ivy astma heeft en dat ze op stal op stro komt te staan omdat ze niks anders aanbieden. Het wordt er gelukkig wel goed gelucht dus ik hoop dat dat voldoende gaat zijn.
Ik vind je dierenarts wel erg laconiek doen over de terugkerende zwelling en de zwelling in de pees. Zwelling is m.i. een teken dat het been toch teveel belast wordt. Wat je DA impliciet zegt, is dat Ivy last heeft van stalbenen. Dan is beweging inderdaad een goede remedie, maar aangezien ze voldoende vrije beweging krijgt, en haar achterbeen dus is gaan zwellen nadat ze bewogen heeft, duidt dat voor mij eerder op overbelasting dan zwelling omdat ze te weinig beweegt. Vochtafdrijvers laten het been dan misschien wel slinken, maar halen de oorzaak niet weg.
Hopelijk zet haar herstel zich gestaag voort!
pol013
Geplaatst: 09-10-25 14:45
Nou er gebeurt nogal wat aan die kant met het lichaam. Dus dat de vochthuishouding daar niet helemaal verloopt zoals het hoort is niet perse raar.
Zoals een blauwe plek soms ook niet meer zit op de plek waar je je zeer gedaan hebt. En de bijbehorende zwelling ook uitzakt. Die spier daarboven zal zich ook nog niet helemaal happy voelen en beweging pest die spier. Dus of je dit laconiek wil noemen?
Kimmie25501
Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-25 20:43
Een update!
Vandaag heb ik overleg gehad met de stalhouder. Ivy blijft nog twee weken alleen naast de merriekudde staan. Hij gaat alleen het draadje ertussenuit halen zodat ze er recht naast staat. Vanaf zaterdag gaat ze ook al om drie uur op stal. In de winter is dat eerder, vanaf 13 uur. Verder gaat ze dan om de dag met drie op de wei en de andere dag op de paddock. Ze krijgt tijdelijk een stal van iemand anders die een paard aan het zoeken is. Als zij een paard gevonden heeft gaat Ivy naar een andere stal. De enige zorg is dat ze misschien korte rondjes gaat draaien op stal en omhoog gaat komen en dat is natuurlijk ook niet goed voor het been. Daarna 15 min aan de hand gestapt gewoon met halster en halstertouw en dat ging gewoon goed. Foto’s gemaakt van bil en naar de dierenarts gestuurd. Het leek weer goed te zijn. Dat vindt de da zelf ook. Even laten grazen aan de hand en terug gezet. Even haar maatje meegenomen om te kijken hoe dat gaat. Ivy stond wel op de uitkijk maar werd verder niet onrustig
Ik begrijp niet heel veel van je verhaal over de stal en alles maar dat maakt niks uit. Ik neem even aan dat jij blij bent met deze oplossing dus heel fijn dat het zo kan.
Been is toch nog wel anders dan rechts. Er is echt nog een tijd herstel nodig denk ik als ik het zo zie maar toch fijn dat het al met al behoorlijk positief verloopt nu.
Nou het viel mij ook al op LG! Ik heb oprecht totaal geen idee, vooral omdat het zonder foto dus totaal niet zo oogt. Steeds als ik foto’s hier post valt het mij ook op. Ik ga morgen nog even goed kijken.
Melzazu, ik ben echt totaal niet blij hahaha. Maar ik heb helaas geen keus.
En dat is ook wel zo! Ze denken super mee, maar het is eigenlijk totaal niet wat ik wil. Ik ben niet voor niks naar hier verhuisd zodat ik minder werk zou krijgen. Nu moet ik juist wel weer heel veel zelf gaan doen en iedere dag komen, wat in mijn drukke leven best intens is. Ik ga het gewoon doen en het komt gewoon goed. Ik hou mezelf voor dat het een half jaartje afzien is en dat het daarna hopelijk allemaal op zijn plek valt.