Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 08:32

WendyBZ schreef:
@tancreda als ze de flexineb niet accepteert, kan je dan misschien iets met zouttherapie? https://equizouttherapie.nl/

Dit heb ik wel eens overwogen maar nooit van gekomen. Mobiele zoutstal dan. Ze heeft ooit ruim 2 weken elke dag in de zoutstal op Utrecht gestaan zonder echt denderend resultaat. Utrecht zei: we weten t niet meer. Sindsdien is het aardig stabiel. Nu ze met pensioen staat wordt het misschien wat moeilijker omdat er geen slijm meer met beweging los komt kan ik me zo voorstellen. Flexineb heb ik ook echt veel tijd in geïnvesteerd. Vorig jaar weer een poging gedaan (heb hem sinds 2018 geloof ik nu). Maar ze wordt link en kapschuw, elke keer een gevecht, dat was het me niet meer waard. Misschien dat het ooit idd het einde gaat betekenen.... ik hoop het niet...

De zoutstal geeft veel prikkels waar ze van flipt (die gevoelige slijmvliezen), ze zitten te ver weg, en de vraag met bovenstaande ervaring of het überhaupt gaat helpen... dus ik heb het nooit gedurfd...

@sachertorte wat moeilijk dat er eigenlijk niets is om hem te helpen, behalve rekken.... moeilijk en naar :(:)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 09:16

Sachertorte schreef:
Goedemorgen!

Wat een goede tip WendyBZ. Misschien iets om je in te verdiepen Tancreda.

Ruin staat op Prednisolon en Sucralfaat Ellepel. Het is vooral de IBD die hem kwelt en zonder pred lukt dus niet meer. Hij staat weliswaar op 1 per dag, maar ik kan dat niet nog maanden gaan rekken. Volgens de internist gaat dat andere problemen in de hand werken en ik wil hem nog meer ellende besparen; twee keer een noodopname in de kliniek is me niet in de koude kleren gaan zitten. Een klein voordeel toch wel van de pred is dat hij geen last heeft van zijn astma.

Wat enorm verdrietig, veel sterkte gewenst de komende tijd.

Hoe gaat het nu met die van jou Trancreda? Wel sonde dat de zoutstal in Utrecht destijds geen succes was en dat een Flexineb niet werkt omdat ze het niet accepteert. Heb je al een idee of het de luchtwegen of de voeding is?

Hier nog geen verandering vanochtend ten opzichte van gisteren, enkel dan wel dat zijn mest weer normaal was dus dat is fijn. Verder maak ik me behoorlijk zorgen om hem en ben ik er best verdrietig van..

Tancreda4

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 10:03

Dikke knuffel, moeilijk hoor.... zou colosan nog wat kunnen helpen?

Ik ben vanmorgen niet geweest. Ik ga einde middag. Ze staat er rustig bij (camera)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 10:16

Ik denk het niet gezien het echt vanuit de luchtwegen komt... Ik heb even een filmpje van vanochtend van de ademhaling doorgestuurd.

Fijn dat ze er rustig bij staat, hier ook camera toezicht... Alleen ik kijk om het half uur op die camera, ook niet echt normaal... :=

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 10:30

Haha herkenbaar wel hoor.... ik kijk ook heel vaak. Zeker momenten dat je wat zorgen hebt en twijfelt. en als ik nachts even wakker ben, even een blik werpen. Maar gelukkig is het veelal saaie tv; ze staan te eten of te slapen. Maar het geeft mij zoveel rust. Na tot 2x toe m'n shet sochtends onderkoelt terug te vinden na blijkbaar hele nacht koliek toch aangeschaft. En ook al paar x koliek waargenomen op de camera zodat ik direct actie kon ondernemen. Tijdje terug werd ik gebeld 'ik twijfel over pony'. En kon ik vanuit huis even meekijken met haar.

Ook zo prettig als ze bv wat minder zijn, dat ik niet savonds laat nog heen en weer moet om te zien dat ze gewoon blij staan te eten. Nu even inloggen, ze staan te eten mooi, en m'n bed in :Y)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 11:11

Nou inderdaad, toen die van mij koliek had was het ook fijn om op de camera te kunnen kijken ipv iedere seconde op een koude stal door te brengen om te kijken of hij nog wel leeft.

Ik ben er heel blij mee, zag die van mij pas voor het eerst 'echt' slapen, hij was aan het galloperen in zijn slaap.

Maar camera toezicht is heel fijn, ik zou niets anders meer willen. Behalve dan dat je jezelf ook weer gek kan gaan maken zoals ik altijd doe. :') Maar ach, beter te voorzichtig en scherp dan te laat zijn..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 13:09

Somebitch schreef:
...zag die van mij pas voor het eerst 'echt' slapen, hij was aan het galloperen in zijn slaap...
Dromen doet een paard tijdens zijn REM-slaap en hierbij heeft het -net als de mens- 'spierverlamming' zodat het zichzelf niet kan verwonden.
Ik denk eerder aan tekort aan REM-slaap en last hebben van (lichte) narcolepsie als gevolg daarvan.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 13:36

Paarden kunnen volgens mij net als honden gewoon flink bewegen in hun slaap hoor. Bewegende oren en benen, zachte hinnikjes, allemaal al voorbij zien komen tijdens de diepe platte slaap. Heel aandoenlijk ook.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 13:42

Ik geloof niet echt dat hij slaaptekort heeft. Ik zie hem altijd op vaste tijden slapen, zowel liggend als staand

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 13:53

De slaap bestaat uit verschillende momenten (cycli) al dan niet diep. Tijdens de diepe slaap kunnen lichte bewegingen voorkomen, maar geen echte dromen zoals in de REM-slaap.
Voor en na de REM-slaap kunnen dus wat diepere momenten zijn waarin kleine bewegingen kunnen voorkomen.
Bekend bij mensen is het plotselinge/heftige schokken van een arm of been omdat je het gevoel hebt dat je valt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 14:14

Celebi schreef:
Paarden kunnen volgens mij net als honden gewoon flink bewegen in hun slaap hoor. Bewegende oren en benen, zachte hinnikjes, allemaal al voorbij zien komen tijdens de diepe platte slaap. Heel aandoenlijk ook.

Ja hoor,doet Kelly ook.
Heb nu de paddock waar ze ‘s nachts staat wat droger is elke dag een vieze deken en een ligplaats in het zand.
en je kunt ook zien dat ze heeft liggen dromen :j

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 16:01

Britta31 schreef:
Nap van 30 durft de stal niet goed in om hooi te eten, de reden is een bitchy merrie die denkt dat alle 3 de ruifen van haar zijn. Vanmorgen was het weer mis en heb ik haar een mep gegeven en een brul. Hoopt dat dat helpt. Heeft iemand nog een tip? Bij de slobber en brok eten ze wel apart, maar het hooi kan alleen binnen in een grote inloopstal. Het 3de paard durft wel.

Het probleem is opgelost,ons laatste geitje is ingeslapen en er is nu een aparte voerplek voor mijn ruin aan de andere kant van de stal gemaakt zodat hij de rest wel kan zien,maar apart eet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 16:10

Och, nou wel sterkte dan :(:)
Maar fijn dat er daardoor wel voldoende rust is :j

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 16:23

@Tancreda: wat lastig dat de luchtwegproblemen zo moeilijk te behandelen zijn bij jouw paard. Dan zit je ook met je handen in het haar lijkt me. Erg frustrerend poeh. Cameratoezicht is fijn! Of niet als je er gestresst van raakt. Ik heb ze ook: erf, paddock, wei en stal en ik hoef echt maar een paar stappen te doen van mijn huis naar de stal. Maar ik vind het erg fijn dat ze er zijn.

@Somebitch: dank je wel. Dat paard heeft me al de nodige grijze haren bezorgd hoor, niet normaal. Jij ook sterkte en ik hoop dat er een oplossing te vinden is voor je paard, niet leuk dit. Filmpje is naar de dierenarts gestuurd neem ik aan? Kan me goed voorstellen dat je er verdrietig van bent.

@DubbelFun: weer wat geleerd over slaap, dank je. Ik had geen idee.

@Celebi: nu ben ik weer in de war wat slaap aangaat. :D

@Ellepel: fijn dat ze gewoon lekker gaat liggen buiten. Staat ze in een grote kudde? Of heb ik niet goed opgelet. :o

@Britta31: fijn dat jouw ruin nu ook rustig kan gaan eten. Wel belangrijk.

Jongens; de stank van mijn oudje is inmiddels niet te harden := Moet donderdag een foto maken van de mond voor de dierenarts die zijn tanden getrokken heeft om te laten zien of het goed genoeg geneest. Hoe lang gaven jullie pijnstilling na het trekken van de tanden? Hier inmiddels anderhalve week op de Novacam. Ben wel aan het afbouwen. Dierenarts had gezegd; maak het flesje maar leeg want het was een pittige ingreep. Hij doet het prima trouwens, lekker vrolijk. Het enige wat nog niet lukt is zichzelf 'krabben', dus ik ros me een ongeluk op z'n flanken en billen. :+

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 16:37

Yes filmpje naar de dierenarts gestuurd en hij komt vrijdag langs dus tot die tijd maar even afwachten. Inmiddels vandaag een nieuwe partij hooi geleverd wat beduidend minder stoffig is dus hopelijk werkt dat ook al. Heb direct het pak open gemaakt en gegeven.

Hij doet het verder nog steeds prima nog geen gekke klachten op het ademen na. Mest is ook weer helemaal normaal dus dat is fijn. :)

Geen ervaring met tanden trekken gelukkig! En wat sneu dat hij nu niet goedmaken kan krabben. Gelukkig heeft hij een zorgzaam baasje die hem graag kriebelt ;)

@britta31 sterkte met het verlies, wel fijn dat je paard nu rustig kan eten!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 16:39

Sachertorte schreef:
Het enige wat nog niet lukt is zichzelf 'krabben', dus ik ros me een ongeluk op z'n flanken en billen. :+

Ach dat is wel sneu... misschien zo'n rubber krapding/plaat aan een paal zetten??

Ik heb ooit wat van die dure dingen aangeschaft en speciaal een paal in de grond geslagen ( https://agradi.nl/products/scratch-n-al ... jOEALw_wcB ) mooi dat ze die niet gebruiken en nog steeds tegen de schuiltent aan staan te schurken |o

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 16:43

Fijn Somebitch! Even volhouden nog tot de dierenarts komt. Fijn dat het hooi er mooi uitziet!

Oooh dat ik daar niet aan gedacht heb DubbelFun! Dat is inderdaad nog een idee. Danke!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 16:45

Ik zag laatst een mooie konstruktie van een paar stevige balkjes en een aantal bezems die ook bij de rug en de buik konden komen... maar als ze die rubber dingen hier al niet gebruiken begin ik niet aan die konstruktie :)

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 17:06

DubbelFun schreef:
Ik zag laatst een mooie konstruktie van een paar stevige balkjes en een aantal bezems die ook bij de rug en de buik konden komen... maar als ze die rubber dingen hier al niet gebruiken begin ik niet aan die konstruktie :)

Nee al het werk voor niks straks, daar zou ik ook voor passen.
Hij schuurt hier langs de muur in de stal en zag dat hij op de paddock ook weer uitgebreid had liggen rollen. Denk dat hij iets van een schuurmogelijkheid wel op prijs zal stellen, maar zal je net zien dat hij daar dan niks mee gaat doen. :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 17:16

Als hij al een schuurplek heeft zou je die rubber noppen daar op kunnen vast maken en als hij dat dan kent ergens anders hangen ??
Die dingen van mij hebben dus eerst op de schuilstal gehangen en werden toen wel gebruikt. Alleen de hele stal ging scheef staan van dat 'geweld' :)

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 17:56

DubbelFun schreef:
Als hij al een schuurplek heeft zou je die rubber noppen daar op kunnen vast maken en als hij dat dan kent ergens anders hangen ??
Die dingen van mij hebben dus eerst op de schuilstal gehangen en werden toen wel gebruikt. Alleen de hele stal ging scheef staan van dat 'geweld' :)

Goed idee!

Oh echt? Ik heb er beelden bij. De stal is wel heel gebleven?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 18:09

Maar waar is jouw stal uit gebouwd?? Die van mij een een metalen schuiltent met een dik zeil er over :)

Afbeelding

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 18:20

Wat een creatieve oplossing zo als schuilstal. Ik was misschien niet helemaal duidelijk: mijn drie ruinen staan overdag op een ruime paddock met hooiruif en tot voor kort ook nog op de wei, dan laat ik de doorgang open van de paddock naar de wei. In de nacht (of als ik kort van huis ben) gaan ze op stal. Ik heb de muren tussen de boxen gehalveerd zodat ze elkaar nog kunnen groomen, maar wel hun eigen slaapplek hebben. Het liefst had ik ze in de nacht ook buiten met schuilstal, maar ik durf het niet meer aan met de wolf.

Jouw schuilstal ziet er wel hufterproof uit zo op het oog.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 18:50

Bij mij moet overal stroom in want Kelly vernield alles. :+
Die duwde vroeger de schuilstal ook scheef,dus dan maar stroomdraadje er in.
Nu heeft ze alleen een boom,maar die is ook afgezet.

Die van mij staan met zijn tweetjes.
Kelly ‘s nachts apart op eigen paddock met haar slobbers en overdag staat ze bij mijn ruin in :j

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-25 19:21

Wat een zorgen hier.

De astmatische pony bij mij van stal is ook in een zoutcabine geweest. Uiteindelijk hebben zij een eigen stomer gekocht en doen ze het zelf in een hoekje van de schuilstal.