Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 16:53

Voor
Afbeelding

Afbeelding

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 16:54

Na (in losse posts nu wel gelukt):

Afbeelding

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 20:48

Ik ben benieuwd Vikki, been van mijn paard lijkt op het been van je 2de foto en wil ook niet echt meer heel veel verbeteren heb ik het idee. Dus nieuwsgierig wat jij hebt gedaan bij jouw paard!

Suzanne F.

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 21:05

Dat is een verbetering Vikki!

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 21:21

En wat gebruik je?

Iemand anders vroeg of er herkenning was op de kroonkrand. Bij mijn paard was deze ook aangetast. Zij heeft vasculitis en sarcoïdose. Het is wel al een paar jaar onder controle door de Whinny sokken. De sokken zijn juist ruimer van onderen, die kan je prima gebruiken. Er overheen gebruik ik Cashel Leg Guards om de kroonrand te beschermen. Dit is een foto voordat er genezing plaatsvond.
Afbeelding

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 23:33

EvelienKiss schreef:
En wat gebruik je?

Iemand anders vroeg of er herkenning was op de kroonkrand. Bij mijn paard was deze ook aangetast. Zij heeft vasculitis en sarcoïdose. Het is wel al een paar jaar onder controle door de Whinny sokken. De sokken zijn juist ruimer van onderen, die kan je prima gebruiken. Er overheen gebruik ik Cashel Leg Guards om de kroonrand te beschermen. Dit is een foto voordat er genezing plaatsvond.
[ Afbeelding ]

Toch ziet de kroonrand bij mijn paard erg heel anders uit.

Sokken lukken niet doordat hij krampbenen heeft. Dan trekt ie hem door de kramp vaak los wat simpelweg te gevaarlijk wordt om het om te krijgen. Zodra zn been maar iets beweegt dan schiet de kramp weer erin en kan niet zijn been op mijn been laten rusten om met 2 handen het eromheen te krijgen.

Echter... hij heeft sinds vandaag plots een hele heftige plek met rotstraal erbij wat er heel vies uit zag. De wondjes verliezen wel wat hun korsten, maar zien er niet erg droog uit.
Weiland is erg droog, blijft wel wat modder onder de hoef kleven, maar niet eens 1cm diep zakt hij dus daarvan kan het niet komen.

Ik vind het erg moeilijk om te zien en beslissen hoe ver ik wil gaan. Het is erg pijnlijk voor hem. Week prednison doet tot nu toe niks met kroonrand en kootholte. Alleen mestwater wat er nu niet is sinds de medicatie en een kuchje bij wegrennen is ook verdwenen. Fijn dat deze 2 kwalen weg zijn, maar minder fijn dat dat door prednison komt want ben daardoor wel erg bang voor de oorzaak.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 07:40

Ik gebruik essentiele lavendelolie die ik koop van van iemand in de Provence. Na een dag of 4 / 5 zag ik al verschil, echt bizar. € 16 voor een flesje waar ik 2 a 3 maanden mee doe. Dat is het enige wat ik nog gebruik. In het begin deed ik 2 a 3 druppels op mijn hand, handen even samen wrijven en toen het been masseren, maar de laatste tijd doe ik veel makkelijker 3 spraytjes op een borstel en daarmee borsten ik het been. Echt onvoorstelbaar als ik dit vergelijk met alles wat ik daarvoor heb gebruikt. Ik ben echt zo blij dat ik het kaartje van die jongen nog had en dat hij een tijdje terug 5 flesjes voor me op de post heeft gedaan. Eind van de maand ga ik weer bestellen bij hem.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 08:31

Interessant! Heb je het been ook ingepakt gehad?

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 08:37

Dorien66 schreef:
Interessant! Heb je het been ook ingepakt gehad?

Silver whinnys heb ik ook in huis en geprobeerd, maar niks had effect. Toen ik de silver whinnys afdeed leek het been alleen maar erger dus die heb ik na een x of 3 proberen weer weggestopt. Als het zonnetje schijnt, gast Eclipse wel met zijn Rambo uv beschermer naar buiten.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 09:45

suikermeisje schreef:
EvelienKiss schreef:
En wat gebruik je?

[ Afbeelding ]

Toch ziet de kroonrand bij mijn paard erg heel anders uit.

Sokken lukken niet doordat hij krampbenen heeft. Dan trekt ie hem door de kramp vaak los wat simpelweg te gevaarlijk wordt om het om te krijgen. Zodra zn been maar iets beweegt dan schiet de kramp weer erin en kan niet zijn been op mijn been laten rusten om met 2 handen het eromheen te krijgen.

Echter... hij heeft sinds vandaag plots een hele heftige plek met rotstraal erbij wat er heel vies uit zag. De wondjes verliezen wel wat hun korsten, maar zien er niet erg droog uit.
Weiland is erg droog, blijft wel wat modder onder de hoef kleven, maar niet eens 1cm diep zakt hij dus daarvan kan het niet komen.

Ik vind het erg moeilijk om te zien en beslissen hoe ver ik wil gaan. Het is erg pijnlijk voor hem. Week prednison doet tot nu toe niks met kroonrand en kootholte. Alleen mestwater wat er nu niet is sinds de medicatie en een kuchje bij wegrennen is ook verdwenen. Fijn dat deze 2 kwalen weg zijn, maar minder fijn dat dat door prednison komt want ben daardoor wel erg bang voor de oorzaak.

Heb je rood licht overwogen? Hier is m’n paard nog steeds vrij van vasculitis. Vorig jaar echt heftig heftig gehad. Nu af en toe een mini plekje, pak ik de laser erbij en is het met 2 dagen eraf. Dan hoef je er niet aan te komen

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 20:04

Wat voor laser heb je?

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 21:33

Problemen worden enkel meer. Het is pussig, AB krijg ik er niet in. Springt de lampen van het dak zo'n beetje. Het is een erg groot paard dus kom er simpelweg niet bij. (Hij sleurde met bloedprikken mn man van 2m ook mee de lucht in, hij is heel braaf maar heeft echt een pesthekel aan al die prikjes en middeltjes).
De plekken zitten er al 5 jaar en DA geeft ook aan dat het niet zomaar weg zal zijn.
Andere kwalen die nu weg zijn dankzij de prednison duiden op darmontsteking en astma.

De krampbenen zijn momenteel zo erg dat de hoefsmid ze niet kan optillen omdat hij door de kramp zo heftig slaat en vervolgens soort van omvalt.

Ik heb het gevoel dat hij 'op' is en de problemen te groot en teveel zijn geworden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 22:40

Ach wat rot zeg.... het klinkt idd wel echt een hele lijst wat ook nog eens moeilijk te behandelen en managen is... snap dat je twijfels waar je goed aan doet en of het niet klaar is.... je wilt zo graag hem helpen, maar als het behandelen zoveel stress en vechten met zich meebrengt, hoe lang ga je dan door? Heils dilemma en enorm moeilijke afwegingen... maar als het niet meer lukt en het leven zo'n gevecht wordt, zou ik het begrijpen als je een keuze gaat maken... sterkte iig :(:)

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 23:20

Dorien66 schreef:
Wat voor laser heb je?

CellKick! Zweer er echt bij. Mijn paard loopt nu sinds 2 maanden weer zonder schoenen buiten. Af en toe een mini plekje, ff laser erop en valt er binnen 2 dagen weer af. Lijkt net een soort verkoop praatje dit maar ik ben echt stijl onder de indruk ervan geweest en nog steeds. Echt heel heel fijn en elke euro waard

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 23:59

Soms is de optelsom van de problemen ook eerder de reden om afscheid te nemen dan een specifiek probleem zelf. Vasculitis is miz niet een einde verhaal, maar dat bovenop een waslijst aan lichamelijke issues en moeilijk comfortabel te houden, dan zou ik ook serieus overwegen hoe eerlijk het naar jullie beide is om door te gaan. Geen makkelijke keus, sterkte :knuffel:

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 09:32

suikermeisje schreef:
Problemen worden enkel meer. Het is pussig, AB krijg ik er niet in. Springt de lampen van het dak zo'n beetje. Het is een erg groot paard dus kom er simpelweg niet bij. (Hij sleurde met bloedprikken mn man van 2m ook mee de lucht in, hij is heel braaf maar heeft echt een pesthekel aan al die prikjes en middeltjes).
De plekken zitten er al 5 jaar en DA geeft ook aan dat het niet zomaar weg zal zijn.
Andere kwalen die nu weg zijn dankzij de prednison duiden op darmontsteking en astma.

De krampbenen zijn momenteel zo erg dat de hoefsmid ze niet kan optillen omdat hij door de kramp zo heftig slaat en vervolgens soort van omvalt.

Ik heb het gevoel dat hij 'op' is en de problemen te groot en teveel zijn geworden.

Heb je antibiotica in zakjes? Maak er een 1/4 emmer lekker spul van met stukjes wortel, appelmoes , suiker, appel, beetje senioris aangemaakt zodat de bittere smaak weg raakt. Dan gaat ze het normaal gesproken wel eten, even heel zoet maken. Is niet gezond maar voor die 5 ? dagen is dat niet zo'n probleem, het moet er toch in. Anders kan de da misschien ab spuiten? Sokken kun je met been aan de grond bijna aandoen. Plastic zakje om het been en daar de sokken overheen halen. Ik zou de benen ook even een keer goed wassen. Lukt dat wel? Ik opper nog wat mogelijkheden weet niet of ze van toepassing zijn. Een hoefsmid die zijn vak verstaat gaan krampbenen nooit optillen maar bekapt aan de grond of op een hele kleine verhoging. Ik zou sowieso van hoefsmid wisselen.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 18:53

Rizette schreef:
suikermeisje schreef:

Heb je antibiotica in zakjes? Maak er een 1/4 emmer lekker spul van met stukjes wortel, appelmoes , suiker, appel, beetje senioris aangemaakt zodat de bittere smaak weg raakt. Dan gaat ze het normaal gesproken wel eten, even heel zoet maken. Is niet gezond maar voor die 5 ? dagen is dat niet zo'n probleem, het moet er toch in. Anders kan de da misschien ab spuiten? Sokken kun je met been aan de grond bijna aandoen. Plastic zakje om het been en daar de sokken overheen halen. Ik zou de benen ook even een keer goed wassen. Lukt dat wel? Ik opper nog wat mogelijkheden weet niet of ze van toepassing zijn. Een hoefsmid die zijn vak verstaat gaan krampbenen nooit optillen maar bekapt aan de grond of op een hele kleine verhoging. Ik zou sowieso van hoefsmid wisselen.

Dit deed mijn hoefsmid al. Probleem is, optillen gaat überhaupt niet meer.
En hoefsmederij liggen niet voor het oprapen, ik heb een goede die erg handig is. Alle andere willen er niet aan beginnen. In onze regio is er geen smid te vinden.
AB had hij in een pasta. En een lekkere bak hoeft hij maar 1 hap te proeven en eet niets meer. Hij vertrouwt me al niet meer en in zijn stal van 5x5 kreeg ik hem al niet eens te pakken na 1 poging met die spuiten. Met injecties is geen pptie, hij sleurt je mee de lucht in zoals we al hebben gemerkt met bloedprikken. Die sok zou pas in de lente moeten en hij staat nu veel te veel op stal zonder fatsoenlijke vooruitzichten qua gezondheid.

robert1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 14:04

Hoi.
Helaas moet ik mij ook hier melden.
Ik heb alle pagina's doorgelezen.
Dat roept de onderstaande vragen op.

Voeren: wat ik hier ook lees is dat er voer aangepast wordt zelf was ik er ook al aan begonnen: geen graan en geen lucerne voeren was de boodschap gelukkig heeft VITALstyle Gut & Gastro dat ga ik vanaf deze week proberen

Winnysok
Zijn er ook mensen die ervaring hebben met EquiCrown FIT dat is makkelijker aandoen dan een sok. ?

En die behandeling in wapenveld
Is dat een dure behandeling ?

Mijn volledige verhaal en foto's kan hier gelezen worden
robert1990 @ [PW] Sarcoidose en leukocytoclastic vasculitis

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 14:51

Ik heb ook gereageerd in je andere topic. Een whinnysock heb ik binnen 3 seconde om. Equicrown geeft compressie en lijkt mij veel “harder” qua materiaal. En ze zijn duur, zeker als je je realiseert dat het 24/7 om moet (je moet dus een voorraad hebben). Je schrijft ergens dat je de sok omdoet als er zon is. De sok beschermt ook tegen beschadigingen, dus je kunt het nu al om doen.

robert1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 15:13

Hoi EvelienKiss
Ik heb de sok nog niet aangeschaft.
Waar ik over schreef is dat mijn paard last heeft van zon dat beperk ik door een vliegenmasker van lemieux vliegenmasker dat zorgt voor 70% reductie.
Ik zal de hoef eens meten voor de maat
Heb je de foto's ook gezien. Kan die sok daar overheen. ?

EvelienKiss schreef:
Ik heb ook gereageerd in je andere topic. Een whinnysock heb ik binnen 3 seconde om. Equicrown geeft compressie en lijkt mij veel “harder” qua materiaal. En ze zijn duur, zeker als je je realiseert dat het 24/7 om moet (je moet dus een voorraad hebben). Je schrijft ergens dat je de sok omdoet als er zon is. De sok beschermt ook tegen beschadigingen, dus je kunt het nu al om doen.

robert1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 15:38

Afbeelding

Afbeelding
Welke maat raden jullie aan.? En bestel je dan via die site in Frankrijk per 2 ?

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 16:05

Ik zal zo je topic even lezen. Ik heb geen ervaring met equicrown maar mij lijkt het met die haakjes vrij lang duren om ze aan te doen. Ik zou bang zijn dat die randen misschien kunnen gaan schuren dat risico loop je met de whinnys iig niet. Groter nadeel vind ik dat ze zo kort zijn; de kootholte blijft onbeschermd. Je kunt ze via VLC per 2 of per 4 kopen. Houd er rekening mee dat je ze regelmatig moet wassen (ikzelf heb er nu 6 of 8 geloof ik; voor 2 benen). Gezien de afmetingen van de hoef kom je denk ik op cheval de selle uit qua maat. De grootste, hoef is vrij lang zo te zien. Je vindt de maattabel ook terug op de site van VLC

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 16:14

Mocht je het trouwens willen; mijn paard staat in Aalsmeer, dus niet zo ver van Nieuwkoop vandaan. Mocht je sokken willen passen of lenen tot je de sokken binnen hebt stuur me dan maar een PBtje. Ik gebruik ze alleen in de zomer als dat nodig is.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 16:14

De sokken rekken goed mee. Ik heb maat Quarter/Standaard bij mijn KWPN-er van 1.67 hoog en de sok paste ook bij het paard van een vriendin, ook KWPN maar dan vijf tot tien centimeter groter en grotere (plat)hoeven.

Dat meten van de hoeven en kiezen van de maat lijkt ingewikkeld, maar uiteindelijk hebben ze maar drie maten: pony, standaard en warmbloed.

Ik heb ze zelf een paar jaar geleden gekocht vanuit Denemarken, maar die importeur is gestopt. Van andere bokkers heb ik begrepen dat de bestelling vanuit Frankrijk prima gaat. Ik heb er een stuk of 40, zodat ik ze allemaal in 1 vieze was kan schoonmaken.

Het tegen gaan van UV straling met een masker lijkt mij overigens niet afdoende voor het been, maar misschien bedoelde je dat niet?

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 16:17

Volgens mij was dat een hoofdmasker/vliegenmasker omdat het paard met het hoofd schudde/ last heeft van pollen. De problemen met het been zijn later ontstaan als ik het goed begrijp ;)