Mijn meisje ligt op de OK, duimen jullie mee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 22:14

Jet schreef:
Oei Linda, logisch dat je een hartverzakking kreeg... Hopelijk wordt dat gedrag snel minder als ze weet dat ze alle dagen mag. Hoe groot is het stuk(je) nu waar ze op staat?

Ik heb het niet exact gemeten, een klein afgezet hoekje, ze mocht ongeveer 8 x 8, maar dan had ze nauwelijks gras. Dus het is meer 6 x 10 denk ik... maar op 4 x 4 had ze ook gek gedaan vrees ik := ze reageert wel vooral op andere paarden dus ondanks het advies van eerst longeren en dan naar buiten, gaat zij morgen juist al even naar buiten als ze rest nog staat te ontbijten. Dan is ze denk ik iets kalmer...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 22:42

Ik vind dat nog een behoorlijk stuk, 8 x 8 zeg maar. En dan nu 6 x 10, dan kunnen ze net een sprint gaan trekken. Ik heb er geen idee van hoe groot de graspaddock van Lou destijds was, ze heeft daar zo'n 14 dagen op gestaan voordat ze weer naar haar oude stal kon en daar vol op de wei mocht.
Hopelijk helpt het als je haar morgen alleen op het gras kan hebben, voordat de anderen naar buiten gaan. Het zal in het begin toch even zoeken blijven denk ik, na verloop van tijd weet je precies wat wel en niet kan bij haar. Ik denk trouwens niet dat het echt kwaad kan nu hoor zoals ze deed, als dat maar niet de volle tijd is dat ze op het gras mag.

linda2008

Re: Mijn meisje ligt op de OK, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 22:47

Ja ze mag wel weer wat gaan bewegen en DA zal heus beseffen dat ze even gek doen (dat heb ik ook aangegeven). Als dat echt nog niet mocht, had ze ook nog niet aan de longeerlijn gemogen denk ik dan maar... Maar natuurlijk proberen we het te beperken dus vandaar morgen even naar buiten voordat er andere buiten komen.
Sprintjes trekken doet ze gelukkig niet, dan had ik het stuk iets korter gemaakt. Ze doet nu gewoon als een bommetje omhoog afgaan, dat kan ze ook op 4 x 4 dus kleiner maken heeft weinig effect ben ik bang. Ik zou juist bang zijn dat ze zichzelf dan snel in het draad schopt ofzo :=

Het is hoe dan ook heel eng! Maar ik ga er wel van uit dat het elke dag een beetje beter zal zijn :j

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 23:11

Groot gelijk hoor, het gaat vast steeds beter! En gelukkig zijn artsen vaak voorzichtiger dan echt nodig is is mijn ervaring, het komt vast goed met tijd!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 07:38

Kaitlyn, Chess, hoe gaat het bij jullie?
Vonden jullie het ook zo spannend om ze weer op stro te zetten?

Raika had natuurlijk verstopping van de dunne darm, en de reden is niet bekend... dus dat overzetten op stro vind ik echt mega eng!! Het lijkt tot nu toe wel goed te gaan. Ze barst nog steeds van de energie, hadden jullie paarden dat ook nog na een week met meer beweging?

De wond ziet er trouwens keurig uit en ik zie ook nauwelijks nog pus :D (dat geeft hoop :o )
Afbeelding

_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 07:40

Ik hoop dat het allemaal weer helemaal goed komt!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 08:32

Gibbie staat op vlas, en dat eet ze niet dus daar gelukkig geen last van gehad.

Oh ja, in het begin was ze onder de man heel braaf, maar na een tijdje kreeg ze flinke praatjes. :=
Nu ging het eigenlijk heel goed, maar eergisteren heeft ze zich vreselijk misdragen tijdens het buiten zetten. Steigeren, omdraaien, bokken, lostrekken en rond galopperen. 8)7
Laten we het erop houden dat ze zich heel goed voelt, en het waaide ook wel behoorlijk.

Afbeelding

De wond ziet er goed uit zeg, hopelijk is dit de laatste stap voordat jullie echt weer aan de gang kunnen.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 10:41

Ik heb lans op zaagsel staan sinds de operatie. Hiervoor stond hij wel op stro. Hij had altijd heel veel water bij de mest, blijkt dat kenmerken kunnen zijn. Dat de darmen stro niet kunnen verwerken, en kenmerken van mogelijke verstopping. Sinds hij op zaagsel staat heeft hij nauwelijks water gehad langs de benen, behalve als die stro jat van mensen hun kruiwagen.

Afgelopen week is de zadelmaker gekomen, en dat was ook wel hard nodig. Hij gaat verder erg fijn wil zelfs 200% geven maar is dan snel leeg, je merkt dat die wel echt een flinke jas heeft uitgedaan. Bij ons op stal hebben we ook de mogelijkheid voor de aquatrainer dus dat gaan we wel doen, hij heeft hier eerder in gelopen en dat hielp hem echt super goed. Bovenlijn terug trainen is echt wel een uitdaging zeker met de kleine 1.85 die hij is. Ik ben op advies van de dierenarts wel de topsport als toppunt erbij aan het geven, specifiek voor de opbouw van de spieren. Heel veel mensen op stal zeggen dan zo hard train je toch niet, maar ik denk dat hij wel topsport levert hoor met het opbouwen en revalideren.

<3 Afbeelding
Afbeelding

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:21

Kaitlyn, oh wat ziet ze er goed uit! Het waren misschien iets té veel praatjes... maar natuurlijk wel een teken dat ze zich goed voelt ;)

Chess, Wat een onzin! zou je dan ook geen merriebrok aan ruinen mogen voeren? :P
Je moet geven wat jij wilt geven. Voor een paard die een pittige operatie achter de rug heeft, is 2 minuten draven alweer topsport hoor. Ik merk dat aan Raika toch zeker! Ze heeft veel energie en wil graag gek doen, maar na 10 minuten stap en wat rondjes draf aan de longeerlijn, is ze echt bekaf!! (Terwijl zij in top conditie stond voor de operatie).

hmm jullie hebben die overgang naar stro dus niet hoeven meemaken. Persoonlijk had ik haar liever de rest van haar leven op zaagsel laten staan. Maar ik moet dat wel zelf/extra betalen (en ik sta al niet echt op een goedkope stal... := ) bovendien mag het officieel niet in de mestput, dus ze moest wel terug op stro. Dat kon volgens de DA ook, maar tóch schijt ik 7 kleuren... :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:29

Kun je dan niet op gehakseld stro zetten? Dat kan gewoon in de mestput want is hetzelfde alleen dan gehakseld. En mijn ervaring is ze dit amper tot niet eten.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:22

Yvank_ schreef:
Kun je dan niet op gehakseld stro zetten? Dat kan gewoon in de mestput want is hetzelfde alleen dan gehakseld. En mijn ervaring is ze dit amper tot niet eten.

nee, want dan kan ik haar net zo goed op zaagsel houden... dat moet ik ook zelf aanschaffen, betalen en uitmesten ;)
Ze vreet trouwens haar stro-box niet leeg hoor, dan had ze uiteraard niet meer op stro gemogen ;) maar toch vind ik zie omschakeling weer even spannend... (juist omdat je ze er even af hebt gehad, is het misschien aantrekkelijk om het te eten denk ik dan. Maar het valt tot nu toe gelukkig mee :) )

_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:29

linda2008 schreef:
Yvank_ schreef:

nee, want dan kan ik haar net zo goed op zaagsel houden... dat moet ik ook zelf aanschaffen, betalen en uitmesten ;)
Ze vreet trouwens haar stro-box niet leeg hoor, dan had ze uiteraard niet meer op stro gemogen ;) maar toch vind ik zie omschakeling weer even spannend... (juist omdat je ze er even af hebt gehad, is het misschien aantrekkelijk om het te eten denk ik dan. Maar het valt tot nu toe gelukkig mee :) )

Fijn dat het meevalt, hopen dat het zo blijft!

SimplySusan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:00

Fijn dat de positieve lijn voortzet Linda2008!
Gibbie en paard van Chess zien er ook goed uit.

Ik ben wel van vlas naar stro teruggegaan na 3 maanden en heb daar geen problemen mee gehad. De mijne eet de Box niet leeg, maar knabbelt toch graag nog wat stro. Ik had meer zorgen over het op de wei komen te staan met vers voorjaarsgras.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 10:41

Misschien kun je er wat azijn over vernevelen zodat het niet aantrekkelijk is om te eten?

Ik vond alle eerste keren heel spannend. 1e keer stukje paddock, 1e keer erop, 1e keer aan de longeerlijn, 1e keer los op de wei, 1e keer balkjeswerk, het 1e kleine sprongetje.

En gisteren weer een 1e keer gehad! Samen met een stalgenootje hadden we wat hindernissen in de buitenbaan gezet. Zij heeft een 4 jarige waar ze spelenderwijs mee aan het springen is, dus ik dacht; ik ga het proberen, en als het niet goed voelt dan kunnen we altijd stoppen.

Wat een blij paard had ik, weer helemaal in haar element. <3
Stalbaas heeft een filmpje gemaakt. We hebben de meeste sprongen een keer los gemaakt, en zijn 2x door dit rondje heen gegaan. Toen vond ik het wel weer inspannend genoeg geweest voor haar, toch even rustig blijven opbouwen.
Ik ging zelf te truttig rijden, waardoor we juist op sommige sprongen verkeerde afstanden kregen, ik haar niet in de goede galop liet landen en hier en daar even een volte tussendoor reed. Vond het toch een beetje spannend zo de eerste keer :o , maar ze vond het super en oogde nog topfit erna. :))

13 januari 2020, enkele uren voor de operatie: Afbeelding

4 maanden later, 13 mei 2020:

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:16

Is niet erg toch dat je nu nog wat terug rijdt? Komt wel weer, zeker nu dit weer de 1e keer is.
En leuk dan JM even wou filmen, toch leuk om vast te leggen en dan over een tijdje weer, kun je mooi verschil zien. Lekker verder bouwen zo, gaat vast goed komen.
En staat de springwei nog niet op? Of doen ze dat niet meer?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 13:59

fannetje schreef:
Is niet erg toch dat je nu nog wat terug rijdt? Komt wel weer, zeker nu dit weer de 1e keer is.
En leuk dan JM even wou filmen, toch leuk om vast te leggen en dan over een tijdje weer, kun je mooi verschil zien. Lekker verder bouwen zo, gaat vast goed komen.
En staat de springwei nog niet op? Of doen ze dat niet meer?

Ja dat vond ik ook!

Ik denk dat JM eerst noge en keer hooi van het land wil halen voordat de springwei weer neer gezet wordt.
Maar ik ben zelf niet zo'n fan van op gras springen. :=

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 18:22

Kaitlyn, goed toch!!! Je merkt vanzelf wat wel en niet kan denk ik...

Raika was vandaag erg “lam” aan de longeerlijn. Ze was een paar keer aangesprongen in galop (wat we moeten proberen te voorkomen) en daar was ze duidelijk mega moe van :(:) (en het is best warm weer natuurlijk. Dat zal ook wel meespelen). Dan voel ik me haast schuldig dat ik haar heb laten lopen vandaag. Maar aan de andere kant leer je daardoor wat een stapje te veel is. En in andere gevallen leer je dat er een stapje bij kan ;)

Ik heb van het weekend foto’s naar de kliniek gemaild. Raika had constant een pusserig vies korstje op haar wond(en) wat ik er dan af moest halen en dan kon ik de wond spoelen. Maar zaterdag zag het korstje er ineens heel anders uit. Heel glad, netjes, en ik kreeg het er ook niet meer af. Dus foto’s gemaild en gevraagd wat ik moest doen...
DA geeft aan dat de infectie dan nagenoeg weg moet zijn (anders was het wel open gebroken of viezig geweest ofzo) en geeft daarmee groen licht om het rijden op te gaan bouwen :D
Uiteraard voorzichtig opbouwen, alleen stap en draf. Eind Juni gaan we dan nog terug voor een controle. Ik ben helemaaaaaal happy en had dit ook nog niet zien aankomen :D

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 18:41

Ik herken heel erg wat je zegt hoor Linda. Ik had van de week les, ik rijd eigenlijk alleen lang en laag los doel is om te proberen lichaamsgebruik te verbeteren en zo weer rustig aan spieren en kracht te kweken. Niet mega lang gereden Max twintig min maar hij was echt compleet leeg. Soms merk ik ook de ene voor de andere dag dat die gewoon veel sneller moe is of meer aankan. Volgende week komt de osteopaat nog langs en dan gaat die 1 keer per week in de aqua, lekker spieren en Corne stabiliteit trainen zonder mij erop.

Kreeg van de week wel een compliment van een hoefsmid die vond dat ie veel frisser was en lekker aan werk staat, das toch ook wel heel leuk om te horen.

Merk wel dat en ik weet niet of jullie dat herkennen zijn darmen en buik nog steeds mega gevoelig zijn. Afgelopen week waren ze aan verbouwen op stal, en op donderdag was die toch weer beetje koliekerig. Gelukkig weet ik hoe te handelen en was die volgende dag weer het mannetje na een avondje vasten met slobber zemelen en veel olie. Maar elke keer zit m’n hart wel weer even in mijn keel.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 22:44

Hoe gaat het met de paardjes? Kan iedereen een beetje genieten van het mooie weer?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 23:01

Hier gaat het matig.... eigenlijk gaat het heel goed, ik mag er regelmatig even op. Het stelt nog niet veel voor, 10 minuutjes waarvan 3 minuutjes draven ongeveer. Ze wil haar buikspieren niet aanspannen dus verzint ze van alles (omdraaien, geen rem meer, bit vast pakken, de hele trucendoos komt voorbij). Ik wil haar ook nog niet te veel dwingen dus we zoeken een acceptabele middenweg ;)
Maar niet alles is nu rozengeur en manenschijn.... we spoelen natuurlijk nog (hoewel het nu wel echt dicht is, hou ik de wond toch graag goed schoon) en gister was ze toch even koliekerig, ze was down en had ook redelijk wat stro naar binnen gewerkt. Savonds had ze flink gemest en was ze weer opgeknapt. Maar hierdoor heb ik wel besloten om haar met spoed te verhuizen. Ze is nu terug op haar oude stekkie (dat is voor mij ook een stuk dichterbij enzo) waar ze ook de rest van haar leven op zaagsel zal blijven :) daar voel ik me toch fijner bij.
Verder mag ze nog niet veel naar buiten (sochtends een uurtje, en smiddags even om te rijden) dus ze barst nog steeds van de energie en barst inmiddels ook bijna uit haar voegen :o :=

Zo, dat was Raika haar update. Hoe gaat het bij de rest? :D

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 15:26

Gibbie doet het echt heel erg goed. Het gras was het laatste zetje dat ze nodig had, en nu wordt ze zelfs al een beetje spekkie. :')
Maar geen probleem, zie dit liever dan dat ze zo mager is. Hier gelukkig nooit meer problemen gehad met haar buik (even afkloppen).

Dus ik ben heel erg blij. Las net nog even mijn openingspost door, en voelde meteen weer de wanhoop weer van toen. Ik hoop het nooit meer mee te hoeven maken...

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:48

Hier gaat het ook heel goed. Soms hebben we nog wel de spannende momenten. Twee weken geleden waren ze aan werk achter de stallen, en dat geeft teveel stress wat gaskoliek geeft. Gelukkig krijg ik hem met mijn eigen apotheek er wel weer bovenop. Maar spannend blijft het wel. Laatst is wel de eest, hij zat erg vast in lage rug bekken en hals, dus nu komt ze over maandje nog voor safe keertje terug en dan weer regulier. Moet zeggen dat de wei wel helpt, hij is nu gelukkig mooi o gewicht. Vanaf volgende week gaan we in de aqua trainer, das bij mij op stal dat vind ie mega leuk en dat helpt hem goed in de opbouw van spier kracht en souplesse. Aan de longe is nog een uitdaging dan is die zo gestoord dat heeft geen enkele vorm van functionaliteit dus dat slaan we voorlopig even over.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 20:53

Vandaag is het 5 maanden geleden dat Gibbie is geopereerd. Elke maand verder, lijkt de angst ook minder te worden bij mij. Ze doet het hartstikke goed, en is heel blij.
Aanstaande dinsdag hebben we weer onze eerste dressuurles, als dat een paar keer goed is gegaan wil ik ook weer de springlessen op gaan pakken. Hopelijk kan ik dan weer bij mijn instructeur terecht, zijn stal is vorige week afgebrand, dus dat is even met een slag om de arm.

Afgelopen donderdag zijn we 2 uur naar het bos en de hei geweest, en ze deed het echt zo top en genoot er zelf ook overduidelijk van. Zijn nog veel wild tegen gekomen. Zwijnen, reeën en een hert. Tijdens de rit lekker fit, later op stal was ze zichtbaar vermoeid, maar vrijdag stond ze er weer topfit bij.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Cerosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 21:39

Jeetje! 5maanden terug al weer. Wat gaat de tijd snel. Weet nog dat je het topic opende. Wat fijn dat jullie er weer samen zo op uit kunnen. Langzaam aan zorgen vrij denk ik zo, stapje voor stapje!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 23:18

Oh, wat top! Nog maar 5 maanden geleden en dan al weer zoveel kunnen doen, geweldig! Zo snap ik dat mensen nog een keer een koliekoperatie overwegen bij een volgend paard. Super dat het zo goed gaat, ga zo door!