Wel jammer, want als je het zo leest lijkt het wel heel interessant om als ondersteuning te geven als je paard het moeilijk heeft ... En kan me voorstellen dat veel mensen dat ook gewoon doen.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Focussed schreef:En hier is hij dan... Het resultaat wat NAF gebrouwen heeft op basis van de uitspraak van de Reclame Code Commissie.
Het heet nu "Seasonaze" en de omschrijving is waarschijnlijk vaag genoeg voor de wet op deze manier. Ik moet ook wel lachen (of huilen) om het feit dat het nu geadverteerd wordt met "Nu nog effectiever" gezien ze zelf zeiden dat Shake Relief bedoelt was om niets te veranderen aan hoe het paard schudde.
https://hypostore.nl/naf-seasonaze-1-6kg.html
Focussed schreef:Als de vraag is: Hoe werkt craniosacraal?
Dan is het antwoord Niet.
Craniosacraal therapeuten claimen dat zij de schedelnaden kunnen manipuleren en daarmee (door hen geclaimde) druk op de schedel kunnen verlichten.
Onderzoek heeft aangetoond dat er geen effect is van craniosacrale manipulatie op intercraniele druk en craniele bot bewegelijkheid.
(Craniosacral Therapy: The Effects of Cranial Manipulation on Intracranial Pressure and Cranial Bone Movement. Conclusion: No significant differences were noted between baseline and distraction suture separation (F = 0.045; P>.05) and between baseline and distraction ICP (F = 0.279; P>.05) at any load.
Te lezen: https://www.jospt.org/doi/abs/10.2519/j ... .36.11.845))
Wat verklaart dan de eigenaren die wel verschil zien na behandeling? Tal van opties. Placebo by proxy, regression to the mean, spurieuze correlatie met derde variabele (het weer, pollendruk, najaar/winter bij seizoensgebonden shakers).
Voor de miraculeuze kans dat craniosacraal in zichzelf een helend effect heeft zou er eigenlijk placebogecontroleerd onderzoek gedaan moeten worden. Één groep headshakers die met cranio wordt behandeld, één groep headshakers die niet wordt behandeld (maar bijv. een uur over hun hoofd worden geborsteld). Waarbij de eigenaren niet weten welke behandeling hun paard heeft gehad.
Ik heb een bekende craniosacraaltherapeut (die van die webinars) in de headshakegroep eens voorgesteld samen zo'n onderzoek op te zetten Helaas had ze daar geen oren naar.![]()
Op dit moment in tijd worden allergie HS en trigeminaal HS als twee verschillende ziektebeelden gezien. Er is nog geen onderzoek gedaan naar een mogelijke hybride 'tussenvariant', alhoewel ik me best kan voorstellen dat dit in sommige paarden bestaat.
Focussed schreef:Ik wil de discussie niet aangaan Cranio_APS, maar je schrijft wel enkele onjuistheden.
Er komt dus niet meer ruimte (zie effect op suture separation in het artikel). Als je de anatomie van de schedel begrijpt kun je zien dat de trigeminus niet bekneld kan raken. Tevens is de trigeminus geen onderdeel van het parasympatisch zenuwstelsel en heeft het ook geen relatie daarmee. En een hernia ontstaat niet door stress maar door dyslocatie van een tussenwervelschijf.
Natuurlijk kan stress wel effect hebben op de pijnbeleving en kan het gevoel van welzijn mensen weerbaarder maken voor pijn, maar dan ga je dus meer richting een placebo effect (zelfherstellend vermogen) dan een eigen uniek therapeutisch effect.
Verder staat het inderdaad ieder vrij een behandeling te kiezen en een eigen weg te kiezen. Wel vind ik het belangrijk dat iedereen dan beschikken kan over de juiste informatie. Zodat iedereeb voor zichzelf een goed afgewogen keuze kan maken!
Verder ben in het wel helemaal eens met de rest die je schrijft qua commercialiteit ed![]()
En samen zo’n onderzoek doen lijkt mij heel leukWellicht eens denken aan een opzet en kijken of een kliniek interesse heeft om mee te doen (gezien je gediagnosticeerde participanten moet werven).
Wat Kasty betreft: Helemaal super!
En Rozenstruik: helemaal kak![]()
Ik vind het zo oneerlijk voor je Rozenstruik. Had je het zo gegund in die 50% goeie groep te vallen.