[INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:43

Ze zijn alleen de omschrijving vergeten aan te passen :=
Wel jammer, want als je het zo leest lijkt het wel heel interessant om als ondersteuning te geven als je paard het moeilijk heeft ... En kan me voorstellen dat veel mensen dat ook gewoon doen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:44

Focussed schreef:
En hier is hij dan... Het resultaat wat NAF gebrouwen heeft op basis van de uitspraak van de Reclame Code Commissie.

Het heet nu "Seasonaze" en de omschrijving is waarschijnlijk vaag genoeg voor de wet op deze manier. Ik moet ook wel lachen (of huilen) om het feit dat het nu geadverteerd wordt met "Nu nog effectiever" gezien ze zelf zeiden dat Shake Relief bedoelt was om niets te veranderen aan hoe het paard schudde.

https://hypostore.nl/naf-seasonaze-1-6kg.html

De naam Shake relief staat nog twee keer in de tekst..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:45

Grappig is wel als je de beschrijving verder leest, dat ze het gewoon weer over het oude Shake Relief hebben en dat niet hebben vervangen voor de nieuwe naam.
Ik wist trouwens niet dat Shake Relief niet mocht van de RCC.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:48

Klopt... Ik vrees dat dat bijna niet aan te pakken is behalve alle winkels individueel aanschrijven. Immers, dat is hoe de winkel het adverteert en dat is buiten de macht van NAF...

Het woord 'support' of 'ondersteuning' moet in ieder geval bij een kritische consument alarmbellen af laten gaan. Die term is wettelijk gezien toegestaan als je geen bewijs hebt dat het product werkt. Vrijwel alle fabrikanten zoeken dus hun toevlucht in die termen als hun product eigenlijk niets doet :+ Ik vind het heel jammer want voor de meeste mensen insinueert het een effect. Maar volgens de wet is het geen claim of belofte.

Uitspraak RCC over Shake Relief (en het hilarische verweer van NAF) is overigens hier te lezen:
https://www.reclamecode.nl/uitspraken/s ... 81/256745/

"Belangrijk is ook dat NAF niet beweert een functionele of klinische verandering in het dier aan te brengen, ten gevolge van gebruik van het supplement. NAF beweert alleen de huidige gemoedstoestand ‘te handhaven’ of ‘te ondersteunen’, aldus adverteerder."

"Adverteerder concludeert het volgende: het product is niet ontworpen om aandoeningen weg te nemen, nu dat een medische bewering zou opleveren, waarvoor in geval van supplementen de bevoegdheid ontbreekt. Het product is ontworpen ter ondersteuning, om paarden die gevoelig zijn voor seizoensgebonden angsten kalm en comfortabel te houden. Dit spitst zich niet specifiek toe op het ‘Headshaking syndroom, aldus adverteerder. De benadering dat gebruik van het supplement een op dat moment gezond paard comfortabel houdt, en geen verandering aanbrengt in een lijdend paard, is een belangrijk “onderscheid”.

Oftwel: Shake Relief (en Seasonaze) zijn ontworpen om de toestand van het paard te handhaven Dus dat hij gewoon net zo hard doorschudt als dat 'ie al deed voor je Shake Relief/ Seasonaze gaf.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:13

Zowel DocHorse als Hypostore hebben hun websites inmiddels aangepast *\o/*

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:00

Even een kleine update voor de mensen die dit leuk vinden. Heb heel wat aan dit topic gehad, veel gelezen, veel wijzer geworden en verhaal kwijt kunnen.

In het kort voor degene die het niet weten.. Tetsje mijn merrie in oktober vorig jaar kliniek voor benauwdheid niks gevonden, wel kreupel. Voor kreupel buut gehad, paard in box gevonden met waarschijnlijk hersenbloeding, geen coördinatie over achterbenen. Weer opgeknapt en plotseling ergste vorm van headshaking. Zelf verwonding etc. Met spoed van wolvega, naar Utrecht CT scan, naar pens behandeling in Schoonloo. Leek wel iets te doen maar niet voldoende..

Na de 4e pens besloten haar naar buiten te doen (stond nog binnen ivm teveel prikkels) in de kudde..

We zijn inmiddels 8 weken verder na de laatste pens en het gaat echt super goed! Nooit verwacht! Ze staat hele dagen buiten zelfs met windkracht 6. Buiten knikt ze zo nu en dan en binnen niks. Ze krijgt haar kuren weer terug en sterker nog, we rijden er weer op! Onder het rijden doet ze niks, soms even briesen maar loopt gewoon ongestoord verder.

Dus echt een wonder! We bouwen langzaam op, kijken per dag, maar een ritje bos komt er snel aan!

Als er iemand filmpjes wil zien van voren en nu kan ik die eventueel plaatsen

Afbeelding

Afbeelding

Rozenstruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:00

Mariek_ schreef:
Rozenstruik, zie je effect van de pens behandeling?

Nee, helaas heeft de derde PENS helemaal geen effect gehad.

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:20

Rozenstruik schreef:
Mariek_ schreef:
Rozenstruik, zie je effect van de pens behandeling?

Nee, helaas heeft de derde PENS helemaal geen effect gehad.

Dat is knap balen! En nu?

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:40

Rozenstruik, wat balen zeg!!

En Kasty, wat fijn zo'n succesverhaal :)

Hier ook nog geen succes. Full face masker vind meneer irritant aan zn neus en de evysor raakte hij vanmiddag ook helemaal gefrustreerd van. Morgen nog eens proberen.

Cranio_APS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 01:49

Focussed schreef:
Als de vraag is: Hoe werkt craniosacraal?
Dan is het antwoord Niet.

Craniosacraal therapeuten claimen dat zij de schedelnaden kunnen manipuleren en daarmee (door hen geclaimde) druk op de schedel kunnen verlichten.

Onderzoek heeft aangetoond dat er geen effect is van craniosacrale manipulatie op intercraniele druk en craniele bot bewegelijkheid.

(Craniosacral Therapy: The Effects of Cranial Manipulation on Intracranial Pressure and Cranial Bone Movement. Conclusion: No significant differences were noted between baseline and distraction suture separation (F = 0.045; P>.05) and between baseline and distraction ICP (F = 0.279; P>.05) at any load.
Te lezen: https://www.jospt.org/doi/abs/10.2519/j ... .36.11.845))

Wat verklaart dan de eigenaren die wel verschil zien na behandeling? Tal van opties. Placebo by proxy, regression to the mean, spurieuze correlatie met derde variabele (het weer, pollendruk, najaar/winter bij seizoensgebonden shakers).

Voor de miraculeuze kans dat craniosacraal in zichzelf een helend effect heeft zou er eigenlijk placebogecontroleerd onderzoek gedaan moeten worden. Één groep headshakers die met cranio wordt behandeld, één groep headshakers die niet wordt behandeld (maar bijv. een uur over hun hoofd worden geborsteld). Waarbij de eigenaren niet weten welke behandeling hun paard heeft gehad.
Ik heb een bekende craniosacraaltherapeut (die van die webinars) in de headshakegroep eens voorgesteld samen zo'n onderzoek op te zetten Helaas had ze daar geen oren naar. ;)

Op dit moment in tijd worden allergie HS en trigeminaal HS als twee verschillende ziektebeelden gezien. Er is nog geen onderzoek gedaan naar een mogelijke hybride 'tussenvariant', alhoewel ik me best kan voorstellen dat dit in sommige paarden bestaat.

Ik ben een Cranio sacraal therapeut, maar ik manipuleer geen schedelnaden! Het enigste wat ik doe is de spanning weghalen. Door spanningen weg te halen, komt er meer ruimte. Hierdoor komen eventuele beknelde zenuwen weer vrij te liggen, waardoor de signalen weer doorkomen. Ook het hersenvloeistof kan hierdoor weer beter stromen. Door de ontspanning wordt ook het parasympatische zenuwstelsel aangesproken. Zowel het paard als het menselijke lichaam is dan in staat om veel klachten zelf op te lossen (zelfgenezend vermogen). Niets zweverigs aan, vind ik persoonlijk. Het is algemeen bekend dat stress veel klachten veroorzaakt, denk hierbij ook aan een hernia (beknelde zenuwen). Ik hou niet van zweverig gedoe of mijzelf voor de gek houden. Bij een goed resultaat zal ik altijd doorvragen, om zeker te weten of het mijn behandeling was die het probleem heeft opgelost. Er zijn paarden die beginnen onder mijn handen te trillen, zoveel spanningen komen er los.

Ik wil best wel zo'n onderzoek doen, maar dan niet alleen met headshakers. Het is mijn passie om paarden te helpen en niet om mensen voor de gek te houden. Zie je geen enkel resultaat na één behandeling, dan is Cranio sacraal therapie waarschijnlijk niet de behandeling voor jouw paard. En dan kan je beter je centjes in je zak houden. Ik vind het heel irritant dat sommige Cranio sacraal therapeuten zo commercieel bezig zijn. Ga dan op de markt staan ofzo. Je mag best een vergoeding vragen, maar niet de mensen uitbuiten of voor de gek houden. En waar mijn haren helemaal recht van overeind gaan staan, zijn therapeuten die denken dat ze het beter weten dan dierenartsen. Maar soms kan een alternatieve behandeling wel een oplossing (of toevoeging) zijn, als de dierenartsen geen oplossing heeft voor het probleem. Ik ben blij dat er steeds meer dierenartsen zijn die "open minded" zijn, wat betreft een alternatieve behandeling.

Maar ik ben wel van mening als het om headshaking gaat, dat je beter één behandeling Cranio sacraal kan proberen. Ik vind het doorsnijden van een zenuw wel heftig. En PENS is een mooie oplossing, maar als het probleem met Cranio sacraal therapie kan worden opgelost, heeft dit voor mij persoonlijk wel de voorkeur. Mocht de cranio sacraal behandeling niet helpen, dan kan je alsnog overwegen om zo'n behandeling te doen. Dit is mijn mening en ik wil hier niet verder over discussiëren, aangezien ik niemand mijn mening opdring. Iedereen moet het op de manier doen, waar hij/zij het meeste vertrouwen in heeft. Zoals ik heb aangegeven, ben ik bereid om samen met jou een onderzoek te doen. Waarom? Als je als Cranio sacraal therapeut achter de therapie staat, dan moet je deze uitdaging ook durven aangaan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 08:27

kasty wat fijn dat het met jouw merrie zo goed gaat , heerlijk :D *\o/*

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:13

Rozenstruik, wat enorm balen.
En Kasty wat fijn.

Zo jammer dat er niet eenduidig een behandeling is dat bij alle paarden zou werken.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:17

Ik wil de discussie niet aangaan Cranio_APS, maar je schrijft wel enkele onjuistheden.

Er komt dus niet meer ruimte (zie effect op suture separation in het artikel). Als je de anatomie van de schedel begrijpt kun je zien dat de trigeminus niet bekneld kan raken. Tevens is de trigeminus geen onderdeel van het parasympatisch zenuwstelsel en heeft het ook geen relatie daarmee. En een hernia ontstaat niet door stress maar door dyslocatie van een tussenwervelschijf.

Natuurlijk kan stress wel effect hebben op de pijnbeleving en kan het gevoel van welzijn mensen weerbaarder maken voor pijn, maar dan ga je dus meer richting een placebo effect (zelfherstellend vermogen) dan een eigen uniek therapeutisch effect.

Verder staat het inderdaad ieder vrij een behandeling te kiezen en een eigen weg te kiezen. Wel vind ik het belangrijk dat iedereen dan beschikken kan over de juiste informatie. Zodat iedereeb voor zichzelf een goed afgewogen keuze kan maken!

Verder ben in het wel helemaal eens met de rest die je schrijft qua commercialiteit ed :j
En samen zo’n onderzoek doen lijkt mij heel leuk :j Wellicht eens denken aan een opzet en kijken of een kliniek interesse heeft om mee te doen (gezien je gediagnosticeerde participanten moet werven).

Wat Kasty betreft: Helemaal super!
En Rozenstruik: helemaal kak :(
Ik vind het zo oneerlijk voor je Rozenstruik. Had je het zo gegund in die 50% goeie groep te vallen.

Qleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 16:44

Mijn merrie is sinds gisteren terug begonnen met haar vreemde gedrag, ze doet en heeft het volgende:
Briesen,
Jeuk ad neus en wiebelt met haar bovenlip,
Reutel in haar keel,
Natte neusgaten,
Voelt zich gespannen,
Heeft duidelijk ongemak.

Zowel op de wei als in de stal..
Heb intussen mijn DA gecontacteerd om eventueel een allergietest uit te voeren.

Is het niet raar, zo van de ene op de andere dag??

Qleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 16:58

Misschien ook goed om te weten, vorig jaar is ze volledig onderzocht in haar luchtpijp en longen en er is niks gevonden... het waren toen identiek dezelfde symptomen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 17:15

Vlak trigeminaal niet als optie uit, zeker met zo’n acuut begin weer en met een goede scopie vorig jaar.

Qleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 17:43

Zeker! Ik had eerst graag een allergietest gehad aangezien ik hoop dat we haar dan nog het beste kunnen behandelen. Effectief headshaking heb ik nogal schrik voor omdat dat zo moeilijk te behandelen is..
Ze heeft het tem eind september gehad vorig jaar met ook af en toe een week eens volledig geen last maar heel apart. Van alles naar niks en andersom.
Ze stond toen met een veulentje, we dachten misschien is het hormonaal, is dus ook uitgesloten nu. Ook omdat ze met een veulen stond hebben we ze niet verder laten onderzoeken toen. Medicatie etc zou het veulen dan ook binnenkrijgen door de melk.. maar dit jaar zien we hetzelfde en vooral het ongemak is er terug. Vorig jaar kon dat eventueel ook van het zogen geweest zijn. Nu is het duidelijk dat dat niet zo was.

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 17:59

Zal ook is een filmpje van mijn paard delen misschien heeft iemand er wat aan. Na zo'n 1,5 jaar heb ik haar nu zo'n twee maanden schudvrij. Ook is ze gelukkig niet meer zo panisch op vliegen en aanrakingen. Vroeger gaf ze niets om vliegen. Aantal jaar geleden werd ze daar steeds gevoeliger voor. Nu kan ze weer gewoon zonder vliegendeken buiten. Ik durfde haar ook nauwelijks meer een aai te geven want dat lokte 9 van de 10x een langdurige schudsessie uit. Van alles geprobeerd en uiteindelijk door verschillende druppels en verschillende ontspanningstechnieken tot hoe ze nu is. Hopelijk kan ik haar zo houden.

M_Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 08:46

Kasty, wat een ontzettend fijn nieuws!! Hopelijk houdt ze dit vast :D

Rozenstruik, ontzettend balen. Bij jouw paard hebben ze echt nul reactie gehad op de PENS toch? :(:)

Trieneke: fijn dat ze nu ontspannen is! Heb je enig idee welke behandeling de doorslag gaf voor de verbetering?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 10:22

@ Kasty: wat super om te lezen *\o/* Ik wens jullie nog veel plezier samen!

@ Rozenstruik: wat jammer -O- Ga je nu nog een behandeling proberen? Omdat het soms blijkbaar wat kan duren voor het effectief wat doet?

@ Qleke: het klinkt wel als mijn pony, die voor een aantal dingen allergisch is. Op zich is dat niet raar, het plots beginnen, het kan goed zijn dat op dit moment toevallig iets in de bloei is geraakt wat voor haar de druppel is .. Ben benieuwd naar het resultaat!

@ Trieneke: die had het ook goed zitten zeg! Maar fijn dat ze nu geholpen is. Wat voor druppels heb je gegeven? En geef je die nu nog steeds?

@M_Lizz: hoe is het met die van jou intussen? Merk je al iets? :))

Hier gaat het best ok, hij is dinsdag behandeld en hij had tot nu toe maar heel weinig last. Denk niet dat het door de behandeling komt, dat zou een beetje te vroeg zijn :+ maar wat wel weet ik niet goed, want het was best warm en goed 'pollenweer'. Misschien omdat er bijna geen wind was? Hij voelde zich duidelijk niet zo slecht als de vorige keer met zo'n warm weer, wat natuurlijk alleen maar fijn is.

Cranio_APS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 01:47

Focussed schreef:
Ik wil de discussie niet aangaan Cranio_APS, maar je schrijft wel enkele onjuistheden.

Er komt dus niet meer ruimte (zie effect op suture separation in het artikel). Als je de anatomie van de schedel begrijpt kun je zien dat de trigeminus niet bekneld kan raken. Tevens is de trigeminus geen onderdeel van het parasympatisch zenuwstelsel en heeft het ook geen relatie daarmee. En een hernia ontstaat niet door stress maar door dyslocatie van een tussenwervelschijf.

Natuurlijk kan stress wel effect hebben op de pijnbeleving en kan het gevoel van welzijn mensen weerbaarder maken voor pijn, maar dan ga je dus meer richting een placebo effect (zelfherstellend vermogen) dan een eigen uniek therapeutisch effect.

Verder staat het inderdaad ieder vrij een behandeling te kiezen en een eigen weg te kiezen. Wel vind ik het belangrijk dat iedereen dan beschikken kan over de juiste informatie. Zodat iedereeb voor zichzelf een goed afgewogen keuze kan maken!

Verder ben in het wel helemaal eens met de rest die je schrijft qua commercialiteit ed :j
En samen zo’n onderzoek doen lijkt mij heel leuk :j Wellicht eens denken aan een opzet en kijken of een kliniek interesse heeft om mee te doen (gezien je gediagnosticeerde participanten moet werven).

Wat Kasty betreft: Helemaal super!
En Rozenstruik: helemaal kak :(
Ik vind het zo oneerlijk voor je Rozenstruik. Had je het zo gegund in die 50% goeie groep te vallen.

Dank voor jouw antwoordt. Heb je de opleiding dierengeneeskunde gedaan? Ik vind het persoonlijk wel jammer, dat je Cranio sacraal therapie eigenlijk
neerzet als kwakzalverij.Ik vraag mij dan ook af, waarom steeds meer dierenartsen alternatieve opleidingen gaan doen (ook Cranio sacraal therapie).
En waarom in Duitsland al heel lang wordt samengewerkt tussen regulier en alternatieve artsen. Is dit dan meer vanuit een commercieel standpunt
gezien, denk je? Of is het zo, dat steeds meer (dieren)artsen zich oprecht meer willen verdiepen in een bepaalde therapie. Waarschijnlijk, omdat ze
mooie resultaten hebben waargenomen. Je wilt toch niet zeggen, dat deze dierenartsen kwakzalvers zijn?

Door een beknelling kan het zijn dat de bloedtoevoer naar de zenuwen niet meer goed verloopt. Dit is wel degelijk mogelijk. Hierdoor kan er pijn ontstaan
of het kan dat een zenuw niet meer goed functioneert. Als er door de spanning eraf te halen meer ruimte ontstaat, dan kan het bloed weer goed doorstromen.
Wat het parasympatische zenuwstelsel betreft, wilde ik aangeven wat een Cranio sacraal behandeling nog meer doet. En dat daardoor sommige resultaten niet
altijd verklaarbaar zijn, omdat het lichaam het zelf heeft opgelost. Over de hernia heb je gelijk, ik bedoelde Ischias.

Je hebt het over placebo effect, maar ik geloof er niet zo in dat dit bij paarden op die manier werkt. Maar zoals ik al heb aangegeven, wil ik zeker
meewerken aan een onderzoek. Maar dan zou ik het wel op prijs stellen, als er wordt gekeken naar de resultaten. Het is niet eerlijk , als een resultaat
niet verklaarbaar is, deze niet wordt meegeteld. Dan heeft het onderzoek voor mij geen zin. Ik ben eens door een dierenarts "witte heks"genoemd (gekscherend).
Puur omdat ze de resultaten na mijn behandeling niet kon verklaren, maar wel het resultaat van de behandelingen had waargenomen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 07:59

Ik vind het jammer dat alternatief af word gedaan als niet werkend.
Mijn dierenarts kon niets betekenen, de klassiek homeopaat wel.
Placebo, ook goed, als het maar werkt :D En nee ik denk niet alleen maar verschil te zien, het is er. Kan er niet omheen.
En nee ze is niet duurder dan de DA laten komen. Dus daar hoef ik het ook niet voor te laten.

Laat elkaar aub in de waarde.
Regulier heeft ook niet in alles de oplossing, zie je helaas wel met de Pens een hoop geld kwijt en ook niet altijd werkend, dus wat dat betreft geen verschil met alternatief.
We proberen allemaal onze paarden te helpen. En dat delen we. Zodat ieder er uit kan pikken waarvan die denkt, dat zou voor mijn paard iets kunnen zijn.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 09:20

Kasty wat fijn dat je paard zo opgeknapt is!!
Trieneke, fijn dat jouw paard ook beter gaat.
Rozenstruik, wat een tegenvaller dat de PENS niet heeft geholpen. Daar wordt je wel radeloos en moedeloos van denk ik. Wat nu??

Over cranio en regulier. Mijn eigen DA verwees me door naar een craniotherapeut omdat ze gemerkt had dat die behandeling vaak als enige verlichting biedt bij headshaking. Over een open mind gesproken....

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 09:24

Hier was de dierenarts ook met aandacht aan het luisteren wat de Klassiek homeopaat deed.
En vond dat ook interessant.
Overigens is de osteo hier ook dierenarts, dus die vind de combi dus ook fijn.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 09:46

Edzard Ernst (zelf homeopaat, inmiddels een van de grootste wetenschappers op het gebied van alternatieve geneeskunde) heeft een duidelijk verhaal geschreven (naar aanleiding van systematische reviews van onderzoek naar craniosacraal die hij gedaan heeft):

https://edzardernst.com/2012/12/up-the- ... l-therapy/

Lees het artikel, en als je daarna nog steeds overtuigd bent dat craniosacraaltherapie een eigen uniek behandeleffect heeft (buiten dus zelfhelendvermogen/placebo effect) en de keus wilt maken om deze behandeling te kiezen, dan staat dat ieder vrij. Ik wil alleen informeren en bewust maken.

Het grote verschil is dat we bij alternatieve behandelingen zoals homeopathie en craniosacraal dus zien dat het niet beter werkt dan een placebo (in wetenschappelijk onderzoek). Ieder mag die informatie natuurlijk naar eigen voorkeur gebruiken.

Bij de wetenschappelijk werkzame interventies weten we dat (bijv. PENS) maar bij 50% van de paarden aanslaat. (Utrecht schermt zelf met 60-70%, ik ben zelf kritisch naar dat getal)
Dan wéét je waar je aan begint, je wéét de kansen van slagen en falen. Het biedt geen claims die het niet waar kan maken. En je weet dat je 50% kans hebt op daadwerkelijke pijnverlichting.

Die getallen hebben we niet bij cranio. Of beter gezegd: we weten dat het bij mensen niet meer werkt dan een placebo. Sterker nog: bij onderzoek waarbij verschillende cranio's dezelfde patient onderzochten, kwamen ze allemaal tot andere conclusies. En onderzoek bij dieren toont aan dat het geen veranderingen in de schedel geeft (wat volgens cranio juist de reden is waarom het zou moeten werken).

De reden waarom ik er op terug blijf komen, is dat ik in de praktijk paarden zie die alternatief (oa cranio) behandeld worden waarvan de eigenaar overtuigt is dat het werkt. Terwijl het paard nog even hard staat te schudden. En vervolgens wordt het paard onthouden de kans op pijnverlichting die het zou kunnen krijgen met andere behandeling, immers de eigenaar denkt "Ik ben toch al bezig met behandeling, en ik zie toch dat het werkt?".

Ik snap het helemaal als last resort, wanneer je regulier uitbehandeld bent en alle beschikbare opties wilt proberen. Ik snap en ken de wanhoop als niets lijkt te werken. Ik zit in hetzelfde schuitje als ieder ander in dit topic, en ik heb de mazzel dat de 50-50 kans van PENS voor mijn paard de goede kant op is gevallen. Dus ik ben geen tegenstander, ik begrijp ieders overwegingen. Ik begrijp het verdriet, de pijn, de machteloosheid en daarnaast de hoop die een therapie zoals craniosacraal geeft. Ik probeer alleen de informatie over de andere kant te verschaffen, informatie die je niet zult krijgen van een craniotherapeut. (En gezien de PBs die ik krijg, is daar blijkbaar zeker behoefte aan).