Röntgen van rug laten maken

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 21:04

Ik denk dat dubbele lijnen idd iets is voor limo in de toekomst, maar nu ligt de focus ergens anders :j namelijk 'gewoon' leren ontspannen in het werk.

Ik denk dat het werken aan de dubbele lijnen ook iets is wat het beste opgepakt kan worden door bijvoorbeeld degene waar hij tijdelijk in training gaat, mits hij er aan toe is natuurlijk. Samen leren kan ook maar ik vond en vind dat nog een hele kluif. :j

Balou_k

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 21:05

Focus ligt nu op 'herstel' en het volgen van het protocol van de dierenarts.
Ik hoop nog steeds dat het allemaal reuze meevalt en dat je straks volop kan gaan genieten met Limo!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 21:08

Daar heb je zeker gelijk in, dat is nu de eerste focus :j

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 21:11

Precies! Ik ben ook heel benieuwd hoe dit verder gaat, ik denk dat het een mooi proces kan worden om te volgen :j En voor Marijke zelf alleen maar handig om veel te filmen en te posten erover, daar kun je alleen maar meer van leren :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 21:11

Dubbele longe/lijnen wil ik tzt wel sowieso weer proberen. Maar met begeleiding van mijn trainster.
Waarschijnlijk zullen we eerst desensibilisatie op die rechterkant nóg beter moeten inprenten bij Limo.
Het is ook vreemd dat het voornamelijk de rechterkant is waar hij zo extreem op reageert in bepaalde situaties.

Ik heb net als u helaas geen beeldmateriaal van zijn vluchtreacties. Heb ik ook wel spijt van omdat ik dat goed kon gebruiken op op terug te kijken.

leenbeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 22:18

Limo is idd schrikachtig als je naast hem wil komen/werken. Daarom dat ik maandag ook veel naast hem ben gaan 'hangen' (beetje tooghangen) en hij schrikt heel erg van het touw als dat tegen hem kwam, geen probleem, hij mag schrikken, maar als ik zeg dat het niets is, moet hij er ook van uit gaan dat het niets is en dat pakt hij redelijk snel aan. Jammer genoeg is hij het ook snel vergeten, want 1 rondje stappen en hij zag weer enge beesten in het touw :)

Zoals ik maandag zei Marijke, hij is jong en hij weet het allemaal niet zo goed... dat wordt jou taak, zeggen hoe het moet, maar je moet duidelijk zijn.

Ik stuur je straks of morgen nog een pb met dingen die ik zou doen met hem :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 10:55

Ghostattack schreef:
Ik zou persoonlijk het 'vindt hij eng' eens loslaten en gewoon doen, hij zal het uiteindelijk toch moeten leren en dat gebeurt voornamelijk door het te doen. Misschien een goede om te onthouden: NIVEA (Niet Invullen Voor Een Ander) en in dit geval dus niet invullen voor Limo :) Ik confronteer mijn pony vrijwel dagelijks met nieuwe 'enge' dingen. Vindt ze het eng? Ja dat is jammer, maar je zult er toch mee moeten leren leven. Ik haal het 'enge' pas weg op het moment dat ze enigszins ontspanning vertoont. Inmiddels is ze nu in een fase dat ze zelf op onderzoek gaat, alsof het een jong paard is (ze is 12) en ze begint alles om te gooien, vastpakken, duwen, likken, noem het maar op.

Maar ik kan me voorstellen dat als je zelf nog onzeker bent dat je het niet aandurft om bijvoorbeeld dubbele lijnen te gaan gebruiken. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je onbedoeld de verkeerde hulpen geeft en hem juist onzeker maakt in plaats van hem te vertellen dat het niet eng is.

Precies dit probeerde ik vorige pagina uit te leggen. Het is allemaal zo'n enorme betutteling 'hij vindt dit eng' en 'nee kan niet want hij vindt het eng'. Leer het dat het niet eng is, wees daar consequent in. Natuurlijk vind bijna ELK jong paard dingen eng, want ze zijn niks gewend! Maar als je als ruiter/eigenaar bij alles wat hij eng vindt gaat onthouden (oh hij vindt een touw eng, dit moet ik 884747373 keer oefenen want dan is het vast minder eng) gaat het vaak averechts werken, dan maak je er (on)bewust een ding van. Gewoon doen alsof dat touw een normaal ding is en er zelf vooral geen ding van maken. Als je dat 4 keer doet snapt ie dat het geen eng ding is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:47

Citaat:
Het is allemaal zo'n enorme betutteling 'hij vindt dit eng' en 'nee kan niet want hij vindt het eng'.

Niet invullen voor een ander is een mooi principe, maar ik heb expliciet gelezen dat TS stelde 'ik ga het doen, maar niet nu'.

Ik zou graag weer on topic gaan.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 15:06

Janneke2 schreef:
Citaat:
Het is allemaal zo'n enorme betutteling 'hij vindt dit eng' en 'nee kan niet want hij vindt het eng'.

Niet invullen voor een ander is een mooi principe, maar ik heb expliciet gelezen dat TS stelde 'ik ga het doen, maar niet nu'.

Ik zou graag weer on topic gaan.

Ontopic:

Gisteren ging longeren niet erg goed. Hij daagde me steeds uit en kwam soms naar binnen toe ging ook weer "schrikachtig" in galop maar als ik hem waarschuwde keek hij me dom aan dus was hij deze keer niet echt ergens van geschrokken vermoed ik. Bij het stappen aan de hand was hij ook erg drammerig.
Om hem wat meer bezig te houden ipv saai rondstappen heb ik pionnen gezet om daar omheen te slalommen. Goed voor de wendbaarheid en plaatsing van de achtervoetjes.
Teveel energie is enige wat ik bedenken kan.

Heb niet lang kunnen doorpakken omdat mijn zus plots lichtelijk gepanikeerd om het nummer van een dierenarts vroeg want haar merrie gedroeg zich vreemd. En terecht want ze had gaskoliek. Het moment dat ze mij kwam vragen had ik limo gewoon los in de piste gelaten en heeft hij veel liggen crossen en bokken. (Wat ik liever niet heb maarja energie he).

Vandaag ga ik weer longeren en vanavond grondwerk lesje van Miezelke.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 19:34

Je hebt het vaak over eng, als je bij alles al denkt te weten hoe hij gaat reageren gebeurd dat ook.Niet te veel na denken van te voren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 20:17

marleen_usar schreef:
Je hebt het vaak over eng, als je bij alles al denkt te weten hoe hij gaat reageren gebeurd dat ook.Niet te veel na denken van te voren.

Denk je echt dat ik vooraf denk "oeh vind hij eng of hier gaag hij niet langs willen want dat vind die vast eng."??
Echt limo schrikt vaak op momenten dat ik het zelf niet eens verwacht.
Dat is ook de reden dat hij zich dan ook losgetrokken krijgt omdat hij zo uit het niets schrikt.
Op wandeling neem ik zelf de leiding en móet en zál hij ergens langs gaan ookal wil hij in eerste instantie niet.

Maar bon genoeg gehoord hierover.

Vandaag ging longeren erg goed. Mooie ontspannen stukjes. En heb het wat uitdagender gemaakt door een doorgang van pilonnen en balken te maken waar hij doorheen moest lopen.
Ook voor het eerst getten aangedaan aan alle vier de benen. Als de achterbenen elkaar aantikten keek hij even op maar liep wel braaf door.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 20:29

bobje26 schreef:
Gewoon doen alsof dat touw een normaal ding is en er zelf vooral geen ding van maken. Als je dat 4 keer doet snapt ie dat het geen eng ding is.

Ik haal dit stukje er even uit, voor mij werkte het ook altijd zo, ik heb een stuk of 50 paarden zadelmak gemaakt en dit was altijd hoe ik alles benaderde.
Tot ik een paard kreeg waarbij het herhalen haar angst alleen maar verergerde, uiteindelijk naar een hele bekende zadelmak maker gebracht die er om bekent staat alles zadelmak te krijgen en die kreeg het ook niet voor elkaar.
Daarna nog een bekende uit de nh wereld er bij, die het ook niet zag zitten om er mee aan de gang te gaan.
Uiteindelijk in een gesprekje met Tristan Tucker kwam hij met de herkenning dat sommige paarden door herhaling alleen maar harder gaan vechten, of panieken dus, vooral paarden die hun neus nogal op het noorden hebben zoals hij zo mooi zei! :D
Bij die paarden moet je heel erg andersom denken en heel blij zijn met elk stapje in de goede richting.

Ik zeg niet dat Limo ook zo is, maar herken wel dingen en dan is het niet eerlijk om het bij de ts te leggen dat het niet zo makkelijk gaat.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 20:51

TS was op de kliniek in ieder geval niet iemand die van te voren bedacht waar haar paard mogelijk bang voor kon zijn. En buiten normale spanning die iedereen zal hebben als ze met hun paard naar de kliniek moeten was ze erg rustig.

Haar houding is wat afwachtend en te zacht wellicht, maar ze is zelf niet bang of onzeker vanwege Limo zijn gedrag.

:)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:17

En hoe ging de les?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:35

marleen_usar schreef:

Gewoon wachten tot hij het touw uit je handen rukt en wegrent :+

Het blijft echt bijzonder dat de TS constant in twijfel wordt getrokken. We weten nu dat het paard angstiger en moeilijker is bij andere mensen (dierenartsen die prima van doorpakken weten). Dat betekent gewoon dat de TS tot nu toe prima gehandeld heeft en het paard in ieder geval zelf genoeg vertrouwen heeft weten te geven. +:)+

Angstige paarden worden niet minder angstig door te doen alsof er niets aan de hand is. Het tegenovergestelde werkt uiteraard ook niet, het heeft geen zin om spastisch alles uit de weg te gaan. Het ziet eruit alsof TS een mooie tussenweg probeert te bewandelen, namelijk je bewust zijn dat het paard vaak schrikt en daar rekening mee houden door langzaam de enge dingen op te bouwen en niet te veel in één keer te willen. Elke ervaring waarbij het paard in paniek raakt en zich losrukt, maakt het niet beter.

Zoals Sparklingapp ook al aangeeft, bij de meeste paarden kom je een heel eind door herhaling en gewoon doen, maar een echte angstige, maak je daar alleen maar banger mee.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 23:18

Goed bezig....!

(En beterschap voor het paard van je zus!)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 13:17

Les van gisteren was educatief en interessant.

Heb wat huiswerk meegekregen zoals véél oefenen op aanraken van het lichaam en benen met allerlei dingen zoals dekje, deken, vlaggetjes... eigenlijk alles wat je maar kan bedenken.

Daarnaast ook even gelongeerd en tips gekregen voor mijn houding.
Zoals ik voorheen ergens gemeld had: ik geef onbewust verkeerde signalen aan Limo. Zoals onbewust draf vragen en hem dan eigenlijk ervoor straffen omdat ik hem in stap wil hebben. Limo raakt daar dan gespannen door omdat hij eigenlijk deed wat ik met mijn lichaam onbewust gevraagd heb en ik hem daar niet voor beloon.
Ook staar ik teveel naar hem wat hem gespannen/ongemakkelijk kan laten voelen. En met mijn houding vraag ik eigenlijk hem van me weg te sturen waardoor hij dus naar buiten toe trekt omdat mijn houding te defensief overkomt.

Kort gezegd:
Hij reageert eigenlijk positief en is heel gevoelig op lichaamstaal. Ik moet dus meer rekening houden met mijn lichaam.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 13:41

Mooie conclusie TS! En fijn dat he veel hebt gehad aan de les en weer verder kan :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 00:41

Weidebloem schreef:
Mooie conclusie TS! En fijn dat he veel hebt gehad aan de les en weer verder kan :)

Dank je.
Vandaag had limo wel een rustdag aangezien ik moest werken een hele dag. En op zaterdagavond is her meestal drukker op stal door mensen die de piste afhuren om te komen rijden. (Enkel in winterperiode)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 00:48

Klinkt als een goede les! +:)+

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 10:04

Misschien nog een aardige tip: stal Mireille is een revalidatiestal in Lienden. Ze geven daar eendaagse trainingen longeren met paarden van daar. Dan hoef je je paard niet mee te slepen, maar leer je zelf wel een heleboel. Misschien iets voor jou? Dan zou je het longeren met 1 dag een heel eind onder de knie hebben en kun je in de lessen verdergaan.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 10:23

Goede tip Wijslander, stal Mireille is heel dicht bij mij. Ik ben er zelf nooit geweest maar hoor veel positieve ervaringen :j Volgens mij zijn haar trainingen wel erg prijzig?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 10:34

Kennen jullie niks in België? Ik wil gerust bijleren maar heb geen geldboom voor álle cursussen te kunnen betalen als er ook nog eens reiskosten bij komen (is bijna net zo ver als feather light). En een sponsor heb ik helaas ook niet.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 11:02

Ik vind dst je goed bezig bent TS :j zo te horen was het een ontzettend leerzame les. Ga zo door. Je hoeft ook niet alles tegelijk. :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 11:06

Ghostattack schreef:
Goede tip Wijslander, stal Mireille is heel dicht bij mij. Ik ben er zelf nooit geweest maar hoor veel positieve ervaringen :j Volgens mij zijn haar trainingen wel erg prijzig?

Prijzen verschillen per dag, de dagcursus longeren kost €150. Zelf ga ik 18 maart naar een combidag klassieke dressuur, die kost €125.

Art, begrijpelijk hoor. Een jong paard met medische mankementen en tegelijk zelf kennis opdoen is ook een dure aangelegenheid, dat zal ik niet ontkennen. Wel denk ik dat je met 1x een goede lesdag veel (en vooral snel) leert. Het was maar een tip! :j