[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_J

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:43

Ja, maar het is een waterdichte deken en die kan niet zo even in de wasmachine. De andere wel maar die moet dan ook drogen. En met zo'n dikke deken duurt dat weer zo lang. Ze staat nu beschut en samen met andere paarden dus hoop dat het niet te koud is in de stal.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:48

Dan zal er een extra deken moeyen komen en die andere laten reinigen. Als je de schurft weg wil hebben, zit er weinig anders op. Of kun je de deken ook behandelen met dat schurftspul?

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:50

Morgen krijgt ze een andere op. Zo zie je maar weer dat je nooit dekens genoeg hebt.

Dekens heb ik inderdaad ook ingesprayd met het spul en de rest van haar spullen.

Toch heb ik het gevoel dat ik het opsluit met een deken. Werd het weer maar wat beter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:52

Die moet je er mee wassen dacht ik hoor, zit volgens mij ook niets anders op dan nog een deken erbij kopen zodat je de rest kunt reinigen.

Maar is paard pas geschoren? Want heb je dan geen fleece deken? Die heb je ook zo gewassen tenslotte, ik zou een pas net geschoren paard nu niet zonder deken zetten hoor, die fout heb ik vorig jaar 1x gemaakt omdat scheerder zei dat het makkelijk kon en toen was temp volgende ochtend gezakt tot 36 graden , die stond toch een partij te klappertanden van de kou! Wat voelde ik mij een dierenbeul toen zeg...

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:59

Hij kan gewoon in de wasmachine hoor. Potje erbij met waterdicht spul en klaar.
In de stomerij gaan ze ook gewoon in een grote wasmachine.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 23:08

Ik heb oude dekens ingesprayt met schoenen-waterdicht spul. Dus mijn dekens was ik ook maar gewoon zelf, denk ik.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 08:42

ohjajoh6 schreef:
Even een vraagje tussendoor?

Merk dat die 2 van mij op moment met regelmaat zand staan te likken in de bak: Ze schrapen het bovenste gedeelte weg en likken aan het donkere stevige zand/aarde.

Nu kreeg ik de tip om een mineralen liksteen op te hangen, maar als ik dan kijk naar wat daar grotendeels inzit - ijzer / selenium / calcium, ga ik toch echt twijfelen of ik daar wel verstandig aan ga doen? Wat vinden jullie?

Paarden krijgen dus de balancer, magnesium en lijnzaadolie al bijgevoerd...
Wat vinden jullie

Heb je balancer n.a.v. hooianalyse laten maken of stem je daar je vitaminegift op af?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 09:07

Mag ik vragen naar je tips tegen zand likken bij beide opties carolinecf?

Dus als alles op elkaar is afgestemd en bij wanneer niet?

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 10:54

Sorry Ohjajoh ik was niet erg duidelijk, maar wilde ook mijn mening niet zo maar opdringen zonder te weten hoe of wat. We hebben hetzelfde gehad met ons andere paard een KWPN (die heeft geen cushing) voordat we supplementen zijn gaan geven op basis van de hooianalyse. Ik vroeg me dus af of je huidige balancer / vitaminegift op basis van een analyse is. Van paarden diëtiste / homeopaat Sandra Wedman (expert voeding voor ir en cushing paarden) http://www.heliqs.nl/ecir-protocol-voor ... sistentie/ die de eerste keer voor ons de supplement berekening maakte leerde ik dat het niet verstandig is om losse zoutblokken en / of mineraalblokken te gebruiken. Het schijnt een fabel te zijn dat alle paarden die naar behoefte gebruiken en juist in die mineraalblokken zit van alles wat je juist niet wilt - dus je angst is volgens mij terecht. Ik kan je alleen maar adviseren wel een keer een hooianalyse te maken en daar e.e.a. op af te stemmen. Wij hebben in het begin gewerkt met een supplement op maat (via Sandra laten mixen in Duitsland). Nu werk ik met een kant en klare balancer waar ik dan nog heel veel extra E en magnesium bij geef. Omdat dus uit die analyse bleek dat dit onvoldoende aanwezig was in welke balancer dan ook kant en klaar te koop op de markt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 11:25

Dank je voor je informatie Caroline, maar ik begrijp het dus goed dat het paard nu geen zand meer likt, nu je dus de balancer geeft met vitamine E en magnesium en daarvoor dus wel?

Een hooi analyse is voor mij serieus geld weggooien, wat ik toch al niet heb, omdat ik te vaak van hooi wisselde. (maandelijks inkoopt)
En ik geef idd in de wintermaanden , omdat ze dan op zand en alleen hooi staan, standaard de balancer van je paard gezond en fit + magnesium en sinds een maand ook lijnzaadolie (waar kleine trouwens onwijs goed van aan het verharen is, voor het eerst in geloof wel 5 jaar).
Met andere woorden; Ik geef dus naar mijn beste kunnen alles al zo goed mogelijk bij qua supplementen en nog staan ze ineens zand te likken als een malle.
Ik kan mij niet voorstellen dat ze niet voldoende binnenkrijgen eerlijk gezegd, zo zien ze er dus ook echt niet uit gewoon, staan te glimmen als een stel dikke tieten.

En hoewel ik dus nooit geen voorstander ben geweest van likstenen, vind ik het zand likken nog veel enger, dus ik ga vanmiddag toch maar beide stenen halen en in de rijbak ophangen.
Ik zou het anders zo snel ook even niet weten, ik hoopte op een :)* idee van jullie, hihi.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 14:49

Het is niet duidelijk waarom paarden zand likken - in tegenstelling wat men vaak denkt is het niet bewezen dat er een verhoogde zout- of mineralenbehoefte is. Hoe dan ook: een liksteen helpt vaak niet omdat je niet 24/7 kunt controleren wat er aan zout opgenomen wordt. Wat je daarentegen wel kunt doen: zout ( gewoon keukenzout) aan het voer toevoegen: groot paard 1 eetlepel per dag, klein paard - 1 dessertlepel - circa 10 gram)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 16:47

Zodra ik merk dat die van mij zand likken doe geef ik gewoon zo uit een voerbak schepje zeewier dit likt hij dan vaak zo op uit de voerbak. Paar dagen geven en het is ineens over hoef hij de zeewier vaak ook niet meer.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:44

Begrijp het hoor met inkoop per maand is het ook echt niet te doen die analyses. Ik ben blij dat wij het net kunnen opslaan met hulp van de leverancier. N.b. ik heb zelf ook de balancer van je paard gezond en fit gehad. Voor mijn 500 kilo Haflinger met Cushing moest ik naast 200 gram Balancer Brok, nog extra 500 IE vitamine E + 14 gram magnesium geven (+ 30 ml lijnzaadolie). Dit is geen advies op maat voor jou maar geeft wel aan hoeveel extra ze soms nog moeten.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 08:11

Pfoe het, pittig stukje stof. Wij hebben op mijn werk een shetlander met cushing. Ik had het idee dat we hem met een beter aangepast dieet e.d. een veel beter leven kunnen geven. Dus vannacht besloten me er eens even in te verdiepen. Ik ben nog niet veel verder dan de openingspost, het ligt allemaal iets ingewikkelder dan ik dacht. Ik ga het topic eens goed doorstuderen en als ik vragen heb horen jullie ze. :j

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 10:26

Alex krijgt nu al 5 dagen Monnikspeper (Provarium) naast de Pracsend en hij lijkt de laatste dagen inderdaad veel minder te zweten. Hoop dat dit doorzet - dat zou een enorme opluchting zijn!

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 10:29

Oh dat klinkt goed!
Ik heb mijn dame toch maar haar jas uit gedaan ivm het zweten.

Ze krijgt wel nog steeds elektrolyt na het zweten.

Afbeelding

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:06

@CarolineCF

Tip: Je kunt op de site van Pit-Pit.com de Monnikspeper veel voordeliger bestellen.
Succes met Alex!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 09:51

Zo zeg, die had een echte dikke vacht zeg. Zal nu wel fijn vinden dat de dikke vacht eraf is of niet?
Zag net op het nieuws dat het zaterdag 18 graden gaat worden

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 20:45

Hee,

Mag ik hier ook bij komen? Ten minste, ik verwacht dat ik hier bij zal moeten komen.
Aankomende vrijdag laat ik mijn pony testen.
Hij is 21 jaar en snel hoefbevangen, ook heeft hij ontzettend lang haar en nu is het verharen ook echt een drama :( Hij raakt zijn buikhaar maar niet kwijt.
Daarnaast wordt hij de laatste tijd lusteloos en krijgt een gekke lichaamsvorm.

Alles bij elkaar doet me PPID vermoeden, dus ik hoop na vrijdag duidelijkheid te hebben :)

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 20:52

Sterkte liespower! Maar klinkt idd als ppid. Om te helpen verharen kan je eventueel wat lijnzaadolie bijgeven.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:42

Natalie36 schreef:
Sterkte liespower! Maar klinkt idd als ppid. Om te helpen verharen kan je eventueel wat lijnzaadolie bijgeven.

Dankjewel!
Dat krijgt hij ook al maar hij zit gewoon echt niet okee in zijn vel dus eten is ook lastig. Hij heeft geen/weinig trek dus de lijnzaad komt ook zo slecht naar binnen.
Ik vind het echt zo sneu om te zien aangezien ik hem al 11 jaar heb

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:51

Sterkte liespower. Ik heb die van mij al 16 jaar en het was ook ff schrikken maar dankzij de medicatie doet hij het super. Je zou zo niet zeggen dat hij PPID heeft.
Dit topic zorgt ook voor veel informatie, wat erg handig is

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:33

Mijn dame van 33 is vorig jaar van een mager depri paardje door de medicijnen weer verandert in de pony die ik al een tijd kwijt was.En Brittzila is ook weer terug.Met medicijnen doet ze het ook super.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 21:53

Daarom dacht ik ook, ik meld me aan want ik heb nog niet eerder een dier gehad met ppid :) & ik wil natuurlijk jhet beste voor mijn mannetje.
Ben nu al zenuwachtig voor morgen...

Afbeelding
^ dit is hem :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 22:52

Hij is leuk.En cushing is niet het einde hoor(wel duur).