[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 11:30

juulsoraya schreef:
hebben jullie paarden wel eens last van bloed neuzen?

yep , hier 1 paard die geregeld een bloedneus had , maar geen cushing.
En 1 paard die af en toe een bloedneus had met cushing.

juulsoraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 11:51

ok, nee het was ineens ze stond rustig stil was met poetsen! ze kan nu even niet rennen i.v.m hoefbevangenheid

Nammie

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 11:56

Was het uit 1 neusgat , of uit beide?
En gebruikt ze ook pijnstillers op dit moment? Welke gebruikt ze?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 12:54

Nu Image op Prascend staat, gaat het zo lekker met haar, dat ee haar weer terug aan het halen in de training, na een pensionering van 10 maanden. *\%/*
Langzaam weer opgetraind 3 x in de week, dat ze vandaag een lesje van een half uur kon volhouden: even samen met de instructrice bekijken en doornemen welke oefeningen goed zijn om haar lijf in conditie te houden. Met 23 jaar doet ze het toch maar mooi weer.

Penny nichtje was er en die was ondertussen eerst Janouk aan het uitstappen en vandaag voor het eerst ook Image uitgestapt na de les.
Leuk zo'n tante met paarden in de tuin (ik had gewild dat ik dat vroeger had :lol: )
Afbeelding

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 12:56

Wat leuk dat het zo goed gaat Janouk! :)

Beertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 14:41

Ik heb inderdaad gelezen dat stress invloed kan hebben op sommige bloedwaarden.
Nou vindt Mona het over het algemeen erg leuk om op pad te gaan, dus dat zal wel mee vallen.
Ik ben niet overtuigd dat het Cushing is, dus wil ook graag de halsfoto's laten maken en dat kan niet thuis. En om nou 50,- EUR voorrijkosten te betalen voor alleen een beetje bloed prikken.

Gelukkig was ze vandaag wat beter dan van de week.
Maar het blijft verre van hoe ze was.

Voelen de Cushing-paarden hier ook warm aan op hun lijf? Kan me voorstellen dat dat door de dikke vacht komt, maar van de zomer, toen het zo slecht ging, had ze het ook en toen had ze gewoon een zomervachtje. Ze heeft geen koorts, maar voelt een stuk warmer aan dan normaal.

Roderijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 15:53

Ik lees wel eens stukjes uit dit topic. Mijn 18 jarige pony is positief getest op cushing ruim een jaar geleden. Haar waarden waren zeer hoog. Ze staat op 1.75 mg. Het gaat best goed met haar. Nu heeft ze de laatste 2 maanden, dat ze kleine beetjes mest. Dus in verhouding tot een gezonde pony zijn de mesthopen de helft kleiner. Herkent iemand dat van zijn cushing paard of pony?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 17:25

Vannacht veel na gedacht over al jullie berichten..
Vanmiddag gestart met 1/4 prascend..

Hoe lang bouwen jullie op naar 1/2 tablet?

Duimen dat er wat gebeurd, en dat hij niet te heftige bijwerkingen krijgt..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 17:34

4 dagen heb ik er over gedaan, dat is dan precies 1 tablet!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 17:38

Ok, van mij. Paard is bekend dat hij zeer snel extreme bijwerkingen heeft. Bij hem misschien iets langer aanhouden dan, en per dag bekijken hoe hij zich houdt..

Beertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 17:56

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 18:10

SuperRoos schreef:
Ok, van mij. Paard is bekend dat hij zeer snel extreme bijwerkingen heeft. Bij hem misschien iets langer aanhouden dan, en per dag bekijken hoe hij zich houdt..

Dan zou ik lekker rustig aan doen!
Ik kreeg tijdens het opbouwen problemen , en ben toen terug gegaan naar de helft van de dosering die ik toen gaf.
Dat net zolang gedaan tot de vochtbulten op het hoofd verdwenen waren , en toen weer langzaam opgebouwd.
Succes!

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 18:44

Welke monnikspeper gebruiken jullie? En waar haal je het vandaan? Hoor het graag :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 19:24

Hai Flowq, heb je de OP eigenlijk wel gelezen? Daar staan namelijk een paar voorbeelden in....

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 19:26

Ja ik volg het hele topic al, was me alleen niet opgevallen, sorry. Ga t even lezen ;)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:53

Nammie schreef:
Acuut in de zin van de spuit zien en dan stressen , nee , want dan is het bloed sneller afgetapt dan dat de insuline in het bloed kan zijn.
Maar een stressvolle trailerrit van een half uur , tja...
daarom kan je niks met alleen een glucose , of alleen een insulinespiegel , je zult beide nodig hebben om iets vast te kunnen stellen.
Bij mensen wordt er daarom ook vaak de hba1c geprikt , om korte termijn schommelingen uit te sluiten.

Gedeeltelijk eens ja :j
Hoewel een veel te hoge suikerwaarde natuurlijk wel wat zegt, want als het goed is, hebben jij en ik het niet. :)
Maar die HbA1c is bij ons van belang voor het geven van medicatie, wat je bij paarden dan weer niet doet.
Maar verder eens, suikerstijging veroorzaakt insulinestijging, maar niet binnen een minuut denk ik nee :D

juulsoraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 22:59

Nammie uit 1 neusgat ze gebruikt: pijnstiller/ onstekingsremmer prodynam equipazalone

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 00:32

Helaas is het vanavond al helemaal mis gegaan met Fiek.. (ik was al zo bang voor de bijwerkingen voor hem omdat hij extreem heftig reageert op medicatie..)

Werd gebeld door de boer.. Fiek was dwars door de staldeur gegaan, drijfnat van het zweet etc.
Telefoon erop gegooid en als een speer naar stal..

Hoopje ellende daar.. Drijfnat paard (echt geen droge haar meer aan zijn lijf)
Schuim op zijn borst. Vlas lag hoog tegen de muren aan. Groot gat in de staldeur waar de boer hem vond. 1 achterbeen zat vast, boer heeft hem met een breekijzer los moeten krijgen..
Echt een geluk dat zijn been niet gebroken is.. (geluk dat de honden aansloegen en hij ze hoorde, toen hij ze losliet renden ze regelrecht naar de stal van Fiek, de plek waar zijn been erdoor stak, daarom zag de boer het zo snel..)

Maargoed, wat er precies is gebeurd weten we dus niet.. Weten alleen dat dit niks voor Fiek is..
Kan aan de stal zien dat hij enorm onrustig is geweest.. Hoefsporen zaten tot hoog aan de deur.
Geen tekenen van koliek.. Dus paniekaanval? Gewone aanval (net als dat hij vorige week onverklaarbaar is gevallen in de wei, niemand heeft het gezien maar ook die sporen waren duidelijk..)

Was in ieder geval duidelijk dat Fiek behoorlijk van de leg was, zowat apatisch...
Erg sneu en vervelend allemaal... ;(

Edit: been is dik en pijnlijk, hij liep er wel op..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 01:19

Wat heftig joh?

Echt geen koliek?
Een soort insult dan?
Wat rot voor jullie joh!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 07:04

@superroos :(:) wat een schrik. Beterschap met Fiek

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 08:53

Superroos, wat een zorgen om fiek zeg. Wat naar dat hij zo in paniek is geraakt.
Janouk, echt fijn dat het zo goed gaat met Image!
Ik heb weer 5 pagina's bijgelezen. Over verbindingen met suiker heb ik geen verstand. Daarom krijgen ze hier gewoon geen wortels appels ed.
Stressvrij is het leven wel van de pony.

Nu een vraag de pony van 140 ong staat nu sinds eind februari op een halve pil per dag. Ik vind nu dat de bolletjes boven haar ogen en aan de zijkant van haar oren weer erg erg erg gevuld. Ik maak me eigenlijk wel erg zorgen. Verder nog niks raars. Maar vorig jaar deze tijd is de ellende begonnen. Is de vervulling een teken dat de medicijnen omhoog moeten? Ik hoop op jullie advies/ervaringen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 09:15

Ik heb daar geen ervaring mee maar heb je haar al is laten hertesten? Dan weet je het zeker :)

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 10:10

SuperRoos schreef:
Helaas is het vanavond al helemaal mis gegaan met Fiek.. (ik was al zo bang voor de bijwerkingen voor hem omdat hij extreem heftig reageert op medicatie..)

Werd gebeld door de boer.. Fiek was dwars door de staldeur gegaan, drijfnat van het zweet etc.
Telefoon erop gegooid en als een speer naar stal..

Hoopje ellende daar.. Drijfnat paard (echt geen droge haar meer aan zijn lijf)
Schuim op zijn borst. Vlas lag hoog tegen de muren aan. Groot gat in de staldeur waar de boer hem vond. 1 achterbeen zat vast, boer heeft hem met een breekijzer los moeten krijgen..
Echt een geluk dat zijn been niet gebroken is.. (geluk dat de honden aansloegen en hij ze hoorde, toen hij ze losliet renden ze regelrecht naar de stal van Fiek, de plek waar zijn been erdoor stak, daarom zag de boer het zo snel..)

Maargoed, wat er precies is gebeurd weten we dus niet.. Weten alleen dat dit niks voor Fiek is..
Kan aan de stal zien dat hij enorm onrustig is geweest.. Hoefsporen zaten tot hoog aan de deur.
Geen tekenen van koliek.. Dus paniekaanval? Gewone aanval (net als dat hij vorige week onverklaarbaar is gevallen in de wei, niemand heeft het gezien maar ook die sporen waren duidelijk..)

Was in ieder geval duidelijk dat Fiek behoorlijk van de leg was, zowat apatisch...
Erg sneu en vervelend allemaal... ;(

Edit: been is dik en pijnlijk, hij liep er wel op..

Sjesus!!!
Ik wordt er zolangzamerhand zo boos van dat BI geen kleinere tabletten maakt! -:(- -:(- -:(-

Echt triest dit...sterkte!

Mocht je toch verder willen gaan met de medicatie , dan zou ik nu minimaal 1 dag overslaan , en opnieuw beginnen met een/achtste.

Dat is wel even een klusje , maar wel te doen.
Pak een spiegel , en een scheermesje.
Prak een half tabletje fijn , en ''snij'' dat in 4 gelijke delen met het scheermesje.
Probeer dit zo netjes mogelijk te doen.
En plak vervolgens de 4 gelijke hoopjes in een vers stukje brood.

Je kunt ook een half tabletje oplossen in een spuitje van bv 10 cc.
Heeeel goed schudden vlak voordat je 2,5 cc op een stukje brood spuit.

Ik vind het heel naar voor je , en voor je paard !

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 10:40

Als ik al doorga met de medicatie, doe ik dat op een dag dat ik bij hem kan slapen, moet even lukken met mijn werk ook...

Echter twijfel ik nu zelf of het van de medicatie komt. Vorige week hebben we al het vermoeden gehad dat hij een aanval heeft gehad in de wei.. (geen echte bewijzen van..) en nu dit...

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 11:53

Ow jong dat moet heftig geweest zijn. Sterkte Superroos, ik zou idd bij hem blijven als je er weer mee start