Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 10:34

Heb het bij de Paardendrogist gekocht, link staat in een post hierboven :)

kalliexxxx

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 10:36

ja zag het haha thanks, ga even onderzoek doen wat beste aanslaat.
hij krijgt nu metacam

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 11:54

Metacam heb ik ook nog staan maar ik wil pony niet op 'echte' pijnstillers zetten... Artrose wordt alleen maar erger en als ze dagelijks pijn heeft, vind ik pijnstillers alleen maar uitstel :\

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 12:05

wij hebben het nu gekregen om te kijken of het daadwerkelijk pijn is wat hij heeft.
we gegeven het nu naar zen gewicht, maar gaan afbouwen tot wat hij daadwerkelijk nodig heeft.
maar idd is het niet voor langer tijd

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 12:18

Oh op die manier! Ja, wij dachten ook al om evt als laatste 'bewijs' haar 2 weken op de volle dosering te zetten... Knapt ze op dan is het sowieso duidelijk... :(

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 12:29

ja idd het is meer zodat we weten wat het kan zijn en dat we dan niet veder hoeven te zoeken idd.

ik ga hem deze week full time doen dus dat word gewoon lekker beetje rijden en beetje tutten en misschien wat foto's maken want ja ik bent niet voor niks fotograaf :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 12:37

Meldt me ook maar even in dit topic. Ben er pas achtergekomen dat onze topper zware artrose heeft op 3 plaatsen in zijn rug. Onder het zadel, lendenen en bekken. Dit is voor ons als een donderslag bij heldere hemel gekomen, omdat wij nooit iets van pijn bij hem hebben gemerkt. Toen ik hem kocht had hij wel bekkenscheefstand (overigens bij keuren bij de VA is daar nooit wat over gezegd) Dat hebben we een keer recht laten zetten en daarna met rechtrichten gewoon bijgehouden. Bleef wel een "zwakke" plek maar er was goed mee te leven, dwz dat hij alles kon allebei de kanten op. Hij was/is op M2 niveau en appuyeren en galopchangementen zitten erop.
Tot we een maandje geleden zo ongeveer iemand achterop mijn trailer reed met het paard erin. Daarna was hij kreupel en nadat zijn benen weer wat dunner werden nog steeds. Een 3 tal DA bezoeken verder en rugfoto's wezen dus uit dat hij zware artrose in zijn rug heeft. Voor het ongeluk hebben wij er nooit iets van gemerkt; hij kon goed bewegen en zat goed in de spieren. Daarom hebben we besloten te behandelen (inspuiten in de rug met ontstekingsremmers) en daarna weer op te bouwen in de hoop die balans weer terug te vinden.
Daar zijn we nu mee bezig. Na het ongeval stond hij heel scheef, nu met alleen al longeren is hij alweer een stukje rechter. De DA zei dat als hij met zo'n rug voor het ongeval klinisch geen problemen heeft gegeven, die balans ook weer terug gevonden zou moeten kunnen worden. Aan de slag dus. Ik heb goede hoop.

Dat hij goed bespierd was is mogelijk de reden dat hij met de artrose goed is om kunnen gaan. Die spieren moeten er dus op blijven. Rug- en buikspieren zijn daarvoor natuurlijk het belangrijkste.
Dressuurmatig rijden dus. En gelijkmatige training, toch liefst dagelijks rijden of longeren. Alleen maar recreatief rijden, zal voor hem ook geen goede keuze zijn.

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 12:42

woow heftig en welke gek kijkt niet waar die rijd, je rijd toch niet zomaar een trailer in? hoezo ik let niet op.
Maar gelukkig is hij er soort van goed uit gekomen.
wel balen van die artrose, maar dan heeft hij daarvoor goed gedaan als jullie niks gemerkt hebben.
ben helemaal met je eens dat hij nu vooral zen spieren moet houden dus lekker door gaan zover dat kan.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 12:43

oh wat naar babootje! weten jullie of hij er echt pijn aan had? vast wel want het was ontsteken he? :)

van artrose hoeven sommige nooit last te krijgen!:)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 15:46

Waarschijnlijk nooit last gehad omdat hij zo goed in de zn spieren zat/zit. Maar na het ongeval stond ie kets scheef. Deed hij travers terwijl het niet gevraagd werd zeg maar. Nu is hij behandeld (ingespoten) en is hij 10 dagen gelongeerd. En is hij al een stuk minder scheef. Dit weekeinde er weer op.
DA zegt ook "het gaat om het klinische beeld dat een paard geeft, de ene loopt er wel mee, de andere niet".

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 15:48

precies, zolang het klinisch in orde is hoef je niet te zeggen: dag sportpaard.

fijn dat hij verder nooit last heeft gehad, issie waarsch goed over de rug gereden. :)

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 18:07

ja idd, helaas was dat bij ons helaas niet het geval.

Hij heeft juist geluk gehad dat we hem niet al wedstrijd paard hebben,
De DA zij dat hij dan al klaar was geweest, vroeger is hij waarschijnlijk wel als sport paard gereden.
maar heeft hij gewoon veel meer moeten doen dan hij aan kan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:42

femo schreef:
precies, zolang het klinisch in orde is hoef je niet te zeggen: dag sportpaard.

fijn dat hij verder nooit last heeft gehad, issie waarsch goed over de rug gereden. :)

Idd we hebben hem altijd goed over de rug gereden. Dat is overigens ook wat de DA zei. Daarom moet hij ook dressuurmatig gereden blijven. Goed over de rug. Wordt het een recreatiepaard dan is het snel met hem gedaan.
DA zei er overigens ook bij dat er zoveel paarden zijn die wat in de rug mankeren waarvan de baasjes het niet eens weten. Ook paarden die hoog in de sport presteren. Als ze klinisch goed lopen is het OK.
Maar ik zou hem dus nooit voor de recreatie kunnen verkopen; hij moet dus bij mij blijven :+

Het is ook echt bizar he? Als ik hem zou hebben verkocht en ter keuring aangeboden hebben, zou hij zo de keuring doorgelopen zijn. De eerste arts die we hadden in Bodegraven heeft finaal over zijn rugprobleem heen gekeken. De tweede niet (dat was de goeie). Maar heb je bij een keuring een arts die daar niet zo goed naar kijkt, zegt zo'n keuring dus niks.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 15:47

Heftig verhaal zeg Babootje!
En inderdaad die spieren en het vooral goed in het lijf/spieren zitten is zoooo belangrijk, zeker bij paarden met rugproblemen.

Calypso heeft helemaal in het begin(toen er nog geen diagnose KS was, maar toen ze net kreupel was) op advies(totaaal fout advies achteraf, maargoed dat is achteraf) van de DA op rust met metacam gestaan. Paardlief ging compleet door het lint, stond op minder dan een halve dosering(is een paard wat heel heftig en snel reageert op minimum aan medicatie/sedatie/ed) en liep daarmee al vreselijk door iedere vorm van pijn heen. Op rust en iedere dag kwartier stappen, werd dus enigssinds onmogelijk gemaakt. Daarna kwam alles dubbel en dwars terug, ze was zo idioot door alle pijn heen gelopen...
Calypso gaat dus niet meer op medicatie, ik weet dat ze daar uiteindelijk alleen maar slechter van word.

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 17:37

balen he dat het helemaal mis ging, dat doe je dan idd ook geen tweede keer meer.
wij bouwen nu ook af kijken wat hij eigenlijk nodig heeft wat hij krijgt nu voor paard van 600kilo.
ik heb het idee dat hij niet heel veel meer doet dan normaal, hij loopt alleen iets makkelijk en hij loopt hele uur uit. veder tot nu toe gelukkig geen rare dingen.( even afkloppen:D)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:47

Ach opzich vind ik het niet zo erg. Ik ben geen voorstander van de pijnstillers, 9/10 worden ze toch gebruikt als uitstel van executie...
Achteraf gezien had ik haar toen ook nooit op pijnstilling gezet, maargoed als tienermeisje ga je ervan uit dat je DA verstand van zaken heeft.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:45

Hoe gaat het met jullie zorgenkindjes?
De mijne gaat op zich oke, begint tot rust te komen en ook weer wat beter op gewicht. Zit dus schot in. Ik oefen me rot met (dubbele) longe, enkele, lange teugelen en wil nu ook wat meer aan de hand gaan trainen. Ga ook 1 keer per week een eind lopen met hem in het Twiske en doe twee, drie keer in de week wat cavaletti of kleine sprongetjes. Gister was de fysio er, die gaf hem een 7,5 voor zijn spierspanning, waarmee ik aangenaam verrast was, want vind hem zelf vrij strak op de spieren. Hij zat alleen helemaal vast in de borstspier, die vond ie dan ook geen pretje om te laten behandelen, arm peerd!

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:55

gaat weer soort goed.
hij is van de metacan af, hij was paar weken echt niet lekker maar we wisten niet waarvan.
dus hebben we zo beetje alles omgegooit.
Hij is naar de zadelmaker geweest die heeft zen zadel verbreed bij de schoft zodat de schoft helemaal vrij komt te liggen( i.v.m. zen schoft die gebroken is geweest als veulen)
hij is ook een luchtzuiger dus de dierenarts vermoede dat hij misschien zweren in zen maag had.
hij eet nu geen brokken meer maar krijgt vervangend voer. (brokken gaan gisten in ze maag en dat irriteerd.
Ook geven we hem nu harpagyl wat duivelklauw bevat.
alles samen zie hij er een stuk happer uit dan eerst en loop ook niet verkeerd.

je doet nog best wel veel met hem dan. al is als ik zie allemaal aan de hand.
maar met die 7,5 mag je dus eigenlijk blij zijn:D.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:00

kallie, goed om te horen!
Hij wordt gewoon 5 a 6 dagen getraind. heeftie ook nodig, hoe meer hij doet, hoe vrolijker hij is. begint zich alleen te vervelen dus moet op zoek naar andere uitdagingen voor m :)
Mijne krijgt ruwvoer, muesli en aminozuren voor de spiertjes, geen brok dus. Wat doet harpagyl?

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:07

ja wij zijn er ook blij mee
haha oke is het er zo een altijd leuk een uitdaging.
max mag niet meer als ong 3/4 keer in de week lopen omdat we hem anders overbelasten.
ik dacht dat max pullen te eten kreeg(zie er wel vaag uit)
harpagyl is een pijnstiller waar duivelsklauw in zit het is een kruidig geneesmiddel . vergelijk het met onze pijnstillers. het staat alleen wel op de lijst van verboden middelen dus niet gebruiken voor een wedstrijd of als je merrie drachter is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 07:26

De onze loopt ook weer. *\o/* *\o/*
Zonder enige vorm van pijnstilling overigens. Nog niet alle (zwaardere) oefeningen. (We rijden nog een beetje BL) niveau, maar er is niets meer aan te zien of te voelen. Conditie is wel wat achteruit. Rijden overigens weer bijna elke dag. Hij moest echt weer aan het werk, want hij werd veel te dik en dat is natuurlijk ook niet goed. Maar als je hem ziet lopen, zou je echt niet zeggen dat hij zo'n zware artrose in de rug heeft.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 07:40

Babootje, hoe heb je dat gedaan? Fijn voor jullie!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 08:06

Hij is aan de rug behandeld dmv inspuiten met ontstekingsremmer en pijnstilling. Daarna 10 dagen longeren en opbouwend rijden. B niveau dus gewoon rechtuit, voltetje. Wel nageeflijk rijden; dat was juist belangrijk. Ik heb om de dag gelongeerd en om de dag gereden.
Voor het ongeval was hij natuurlijk ook niet kreupel. Dus de DA ging ervan uit dat die balans wel weer terug te krijgen was. Pony is altijd wel heel goed over de rug gereden geweest.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:30

Babootje, superfijn! Hoe lang zou die pijnstilling moeten werken dan?
Mijne is ook nooit kreupel geweest overigens, wel wat licht onregelmatig. Nageeflijk is idd zo ongeveer het belangrijkste, en dat is nu precies wat mijn peerd erg moeilijk vindt...Maar er zit nog steeds vooruitgang in:)

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:25

Pfff hier weer even een dipje. Nadat ik Eagle heb laten wennen op zijn nieuwe stal, weer zachtjesaan met hem aan de slag gegaan. Helaas was hij aardig afgevallen en daarmee ook flnk wat spieren kwijt geraakt. Heb een aantal weken gelongeerd met dubbele lijnen, lange teugelwerk gedaan, enkele lijn, zadel erop etc. Daarnaast flink bijgevoerd met muesli, luzerne, aminozuren en olie en heel veel hooi. Hij begon aardig bij te komen en ik durfde zelf weer op hem rond te stappen, iets wat ik een jaar geleden nooit had verwacht.

Ging allemaal prima, dus mijn oude instructrice gevraagd om hem met hulp op te pakken. Zo gezegd zo gedaan, maar de eerste keer gingen we alleen maar stappen om kennis te maken. Hij voelde alleen zo goed dat ze toch een drafje wilde wagen, ondanks mijn twijfels en zonder longeerlijn. Zodra ze aandraafde, ging hij gruwelijk aan de kletter. Gelukkig in de longeerkraal, maar daardoor kon ze hem ook niet in een hoek zetten. Tot overmaat van ramp ging mijn zadel ook nog eens schuiven. Na een rondje of 20 (!!) heb ik hem kunnen grijpen....Godsamme!
Weekje later opnieuw geprobeerd (nadat zadel was opgevuld, andere boom erin, toch teveel afgevallen in korte tijd) nu aan de longeerlijn en met hulp van degene waar ik grondwerkles van heb. Zodra ze aandraafde, is hij geexplodeerd, tot ze eraf lag en lang daarna. Degene aan de longeer hield er niks aan.
Helemaal terug bij af dus, na alle training, tijd en energie.
Inmiddels zijn we weer een week of 3 verder. Ik heb zelfs een consult gedaan bij een paardenfluisteraar! Hoe gek word je als je in een hoekje zit...Overigens zijn daar goeie dingen uit voort gekomen:hoewel ik even geen fysio/osteo e.d wilde heb ik toch een fysio naar m laten kijken (Annika gaf aan: help hem aan de voorkant zodat de achterkant beter wordt) en wat bleek: borstspier volledig vast. Of hij geen enorme singeldwang had. Nou, nee dus, op de singel reageert hij amper. Hoewel mijn zadel goed zou moeten zijn, zeer recent nagekeken, heb ik gister een aantal andere mensen gevraagd er naar te kijken, om alle risico's zoveel mogelijk uit te sluiten: niet oke. Dat gevoel had ik al een tijdje. Kortom: moet ik ook mee aan de slag voor ik er uberhaupt maar aan ga denken weer op te stappen of er iemand op te zetten.
Maar wat nu?
Ik heb besloten hem eerst nog sterker te gaan maken in zijn lijf. Ik heb het idee dat hij door al het gepluk aan zijn lijf zijn balans alleen maar meer kwijt is geraakt. Daar ben ik mee aan de slag op allerlei manieren. Daarna zal ik toch op zoek moeten naar iemand die hem heel rustig door de angst/paniek heen helpt door uit te zitten. Een soort Gert van den Hof dus, maar dan met wat meer beleid en meer stappen ervoor. Hij hoeft niet overdonderd, graag rustig aan. Dus mocht iemand wat weten in de buurt van Amsterdam..iemand die op locatie komt, aangezien ik het hem niet aan wil doen om weer te verhuizen dan hoor ik het graag...
Daarnaast, of beter gezegd daarvoor, ga ik hem eerst woensdag nog een keer helemaal laten onderzoeken door Eva Keeman. Zweverig? Misschien wel. Maar als ik erachter kom dat hij nu, na alles, nog steeds pijn heeft, dan is dat voor mij het einde en moet ik op zoek naar iemand die hem wel pijnvrij krijgt of is het einde verhaal.. Ik kan het dan in ieder geval niet redden met hem, hoe spijtig ook. Want als ik m dan zoals gister zie lopen, oortjes naar voren, onwijs voorwaarts en aan de lange teugels zelfs zo fanatiek dat ik hem in moet houden (ik ben bezig met het draven heel rustig aan te leren) om hem niet weg te laten draven, dan kan ik daar wel echt van genieten! Het is zo'n gaaf, lief, maar gruwelijk eigenwijs dier! Aan de hand kan ik echt alles met hem, maar zodra er een zadel aan te pas komt...Gelukkig mogen ze zaterdag op de wei, dus daar kan ie zijn laatste kilootjes erbij eten:)