Wat is nou eigenlijk kwakzalverij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 00:12

EstherHegt schreef:
moonfish13 schreef:
Wat ik gelezen heb is inderdaad dat ze een bolletje nemen, dat bolletje gooien ze bij de werkzame stof.
Dan draaien ze het op een of andere manier rond waardoor elk bolletje dezelfde hoeveelheid werkzame stof opneemt. :j
Dat gebeurd machinaal.

OK dat bolletje ( laten ze niet niet op Schiphol horen) wordt dus geheel natuurlijk machinaal gedraaid? Dat bolletje is te controleren door http://wetten.overheid.nl/BWBR0015764/g ... 17-04-2012 ????????????

en wat ik me dan weer af vraag....die homeopatische druppels mogen niet in een metalen lepeltje gedaan worden...nee dat moet beslist van plastic of glas zijn......want het middel werkt niet als het in aanraking met metaal komt.....waar is die machine dan van gemaakt??

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 00:25

Je mag ook geen koffie drinken of tandenpoetsen dat werkt het tegen, alsof een paard dat doet? De stelilng hierachter lijkt te zijn dat het middel anders niet werkt. Mijn conclusie is dan dat ik mijn paarden dan geen koffie mag laten drinken en hun tanden laten poetsen.
http://www.paranormaaladviespunt.nl/Aan ... itleg.html Kik dan bij voorzorgsmaatregel onderaan de3 pagina!
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 28-04-12 00:34, in het totaal 2 keer bewerkt

slimmerik

Re: Wat is nou eigenlijk kwakzalverij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 00:28

Kan er niet beter een subtopic "psychisch" gemaakt worden? Ik vind dat er allemaal onder vallen hoor.... ook die bloesempjes.... :j

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 00:30

nog een (volgens mij )bewijs dat het niet werkt.
Iedereen die zich homeopaat noemt,mag brouwsels maken,en verkopen.......voor echte werkende middelen,gelden hele andere regels ,me dunkt...

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 00:31

slimmerik schreef:
Kan er niet beter een subtopic "psychisch" gemaakt worden? Ik vind dat er allemaal onder vallen hoor.... ook die bloesempjes.... :j

religie....lijkt me nog toepasselijker

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 00:33

Nou, amen dan.....

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 01:03

moonfish13 schreef:
Citaat:
Globuli/granules: Dit zijn suikerkorrels op basis van de zoetstof sacharose die heel gemakkelijk vloeistoffen opnemen. De globuli worden gedompeld in de gewenste vloeistof, in een verhouding van 100 delen korrels op 1 deel oplossing. Dat dompelen gebeurt in ronddraaiende bollen of bekers die blijven draaien tot de vloeistof voldoende en gelijkmatig is opgenomen. Iedere korrel neemt daardoor een gelijke hoeveelheid vloeistof op.

Hooo us.... ff wachten hoor... Heb je hier een bron/link van waar ik dit terug kan vinden ??

Want uhhh ... ik leer hier weer een hoop maar begrijp gelijktijdig dat ik er steeds minder verstand van ga krijgen.
Deze is nieuw voor me.
Iemand die me dat proces uit kan leggen ??
Want door dit soort teksten ga ik het dus kwakzalfverhalen vinden en zou ik dat meteen naar uhhh...fabeltjesland sturen.

Ik lees een verhouding van 1 (deeltje werkzame (vloei)stof) op 100 (deeltjes suiker)
Dus er zijn bijvoorbeeld 100 bolletjes suiker al draaiend en vechtend bezig om 1 deeltje vloeistof te vinden en daar dan een deeltje van op te nemen....en allemaal krijgen ze dan ook nog eens een gelijk deel van dat ene deeltje vloeistof ?
Ik vind het echt heel knap hoe ze dat dan allemaal eerlijk weten te verdelen...

Want:
Als ik met mijn bijna nuchtere kop nadenk...en als ik dat wat ik ooit op school heb geleerd ook goed heb onthouden....

Als alle bolletjes van exact gelijke afmetingen en massa al draaiend een gelijke hoeveelheid massa op moeten nemen... dan zouden ze allen na die opname compleet verzadigd moeten wezen.

Ofwel dat suikerbolletje zou dan maar maximaal 1 % van zijn eigen massa aan vloeistof op kunnen nemen ?

Als nou dat ene bolletje suiker voor een 2de keer maar toevallig met de andere kant in die vloeistof komt denkt het bolletje suiker toch niet...ow hier moet ik afblijven want ik heb al een honderste deeltje daarvan in mijn massa opgenomen ??

Hoe regel je nu dat in een rond draaiende ketel elk van die 100 bolletjes suiker exact maar 1/100ste van die 1/100ste aanwezige vloeistof opneemt ? ( 1/100 deeltje vloeistof : 100 rond draaiende bolletjes)
Dat kan in mijn ogen alleen....als dat 1/100 deeltje vloeistof...is opgelost in een veel grotere hoeveelheid ???vloeistof ??
Dan praat men dus weer over een oplossing met geheugenwater of alcohol waarin die 100 bolletjes suiker liggen te draaien?

Maar dan kom ik bij een volgend probleem...of heb ik op school blijkbaar niet goed opgelet.

Ik meende namelijk dat ik ooit eens geleerd had dat juist suiker in vloeistof op lost?

Maar hier werkt het dus totaal andersom ?

Als ze nu zouden schrijven dat elk bolletje geinjecteerd is met 1/100ste deel vloeistof had ik het nog begrepen.

Maar zoals hierboven beschreven , op deze manier gemaakt ?? ga ik kompleet van tollen in mun kop.
Heb ik nou iets verkeerd onthouden..of iets verkeerd geleerd ???

(ps....ik heb EEN blikje bier op.... misschien ligt het daar aan ?? )

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 01:22

Gaat me niet om betreffend homeopaat, het gaat me over placebo-effect, mensen stoppen met koffie etc. Paarden drinken geen koffie, paarden doen ook de hele dag door wat eten, paarden hebben geen lunch of ontbijt.

http://www.janhoes.nl/?id=23

Citaat:
Hier wordt in de homeopathie nogal eens verschillend op geantwoord. Ikzelf adviseer mijn patiënten het voorgeschreven homeopathisch middel liever niet in te nemen tijdens of vlak na het eten, en niet vlak voor of na het tandenpoetsen, of het drinken van koffie.

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 11:23

EstherHegt schreef:
Je mag ook geen koffie drinken of tandenpoetsen dat werkt het tegen, alsof een paard dat doet? De stelilng hierachter lijkt te zijn dat het middel anders niet werkt. Mijn conclusie is dan dat ik mijn paarden dan geen koffie mag laten drinken en hun tanden laten poetsen.
http://www.paranormaaladviespunt.nl/Aan ... itleg.html Kik dan bij voorzorgsmaatregel onderaan de3 pagina!

Koffie drinken wordt gewoon algemeen afgeraden in de homeopathie aangezien het een stimulant is, net zoals (snelle) suikers , nicotine en alcohol. Zoals steeds , gaat het om het geheel van de persoon en meestal wordt een bepaalde levenswijze in hand gehouden. Tanden poetsen met zware munt of fresh breeze dingetjes én vlak daarna de homeopatische oplossing nemen wordt idd afgeraden. dit geldt ook voor nemen bij het eten van pittig gekruide menu's etc...
Je moet het gewoon nemen als je een 30min niks hebt gegeten en de komende 30min ook niet. Dat is ideaal.

Dus heel goed dat je paarden geen koffie drinken en hun tanden niet gepoetst en geflost worden met supersterke chemische fluor tandpasta's.

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 11:28

papagroom schreef:
Dat suiker verhaal snap ik ook niet helemaal.....het zijn natuurlijk maar kleine beetjes ,maar toch....sacharose is doodgewone gerafineerde,of,keukensuiker...wat is,en doet,dat nu eigenlijk.
Suiker is een stof die remmend werkt op de activiteit van de witte bloedcellen. De witte bloedcellen zijn een essentieel onderdeel van het immuunsysteem. De activiteit van de witte bloedcellen kan zelfs halveren door het gebruik van suiker. Dus als je paard al ziek is, vermijdt dan zeker het gebruik van suiker, zeker van witte geraffineerde suiker.
Geraffineerde suiker wordt gemaakt uit suikerbieten, die allerlei vitamines en mineralen bevatten. Om de suiker neutraal te laten smaken en lang houdbaar te maken, zijn o.a. de B-vitamines, calcium, zink en chroom uit de suikerbietenstroop gehaald. Deze stoffen zijn echter niet alleen ingrediënten van suikerbieten, maar ook belangrijk bij de vertering van suiker. Omdat het lichaam deze stoffen toch nodig heeft bij de vertering van suiker, haalt de spijsvertering deze voedingsstoffen elders uit het lichaam. Suiker wordt daarom ook wel de vitaminerover genoemd. Zink is bijvoorbeeld nodig om insuline aan te maken, maar het vervult ook een belangrijke rol in het immuunsysteem, wat daardoor ook minder goed gaat functioneren, het kan o.a. een rol spelen bij het ontstaan van allergieën.

Het zijn granules van ong. 1mm doorsnee. Een volwassen persoon neemt tijdens een normale kuur 4 x per dag 10 granules.

Voor een paard blijft het ook 10 granules maar meer malen per dag.

Jouw uitgebreide suikerconclusie is correct maar het gaat om melksuiker... geen geraffineerde suiker.
Én de suiker in die granules is waardeloos (verwaarloosbaar) in verhouding... het is enkel een andere manier dan de wateroplossing. Je raakt met 40 granules nog niet aan een halve gram suiker..... 0,5 is dat dus!

drink maar lekker een glaasje appelsiensap of een glaasje cola! Daar zit een 1000 x meer suiker in dan 40 kleine granules per dag. :)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 12:51

1/2 KG suiker in 1 glas cola,lijkt me wel een ietsie pietsie overdreven... :D

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 13:21

papagroom schreef:
1/2 KG suiker in 1 glas cola,lijkt me wel een ietsie pietsie overdreven... :D

Hangt ervan af hoeveel glaasjes iemand drinkt maar idd.... lichtelijk overdreven :P . You get my point!

Citaat:
nog een (volgens mij )bewijs dat het niet werkt.
Iedereen die zich homeopaat noemt,mag brouwsels maken,en verkopen.......voor echte werkende middelen,gelden hele andere regels ,me dunkt...

Dat meen je niet?
Een homeopaat zijn óf het middel maken is een geheel ander iets!( Lees wel correct: ik schrijf homeopathie.... Fytotherapie is kruiden en planten in pure of gedroogde vorm, dat vind ik wel kunnen)

Dit staat volledig los van elkaar, net zoals een DA of huisarts geen pharmaceut is.....

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 15:10

Balada schreef:
[
Een homeopaat zijn óf het middel maken is een geheel ander iets!( Lees wel correct: ik schrijf homeopathie.... Fytotherapie is kruiden en planten in pure of gedroogde vorm, dat vind ik wel kunnen)

Dit staat volledig los van elkaar, net zoals een DA of huisarts geen pharmaceut is.....

Vind je dat echt ?
Van homeopatie is al bewezen dat het kwakzalverij is...geen werkzame stof meer in te vinden, dus het spul zelf is totaal ongevaarlijk.
Hier is het slechts het voorstellen van homeopathische "genees"middelen in plaats van de regulieren die het gevaarlijk maken.

Fytotherapie , het werken met verse of gedroogde kruiden is echter nog veel gevaarlijker...dus ik vind dit juist helemaal niet kunnen.
Daar zitten immers nog wel degelijk werkzame stoffen in, van zwak tot dodelijk gevaarlijk !!

Velen hier en elders hebben geen drol verstand van de exacte werking aan werkzame stof van planten afzonderlijk...laat staan als dat dan ook nog eens gemengd wordt...en het effect wat dát heeft....

Kruiden valt bij mij dan ook zeker niet onder kwakzalf midddelen... het zijn meestal de mensen zelf die de Fytotherapie-kwakzalvers zijn omdat ze er geen bal verstand van hebben wát ze eigenlijk voor schrijven!

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 18:06

NickAltena schreef:
Balada schreef:
[

Vind je dat echt ?
Van homeopatie is al bewezen dat het kwakzalverij is...geen werkzame stof meer in te vinden, dus het spul zelf is totaal ongevaarlijk.
Hier is het slechts het voorstellen van homeopathische "genees"middelen in plaats van de regulieren die het gevaarlijk maken.

Fytotherapie , het werken met verse of gedroogde kruiden is echter nog veel gevaarlijker...dus ik vind dit juist helemaal niet kunnen.
Daar zitten immers nog wel degelijk werkzame stoffen in, van zwak tot dodelijk gevaarlijk !!

Velen hier en elders hebben geen drol verstand van de exacte werking aan werkzame stof van planten afzonderlijk...laat staan als dat dan ook nog eens gemengd wordt...en het effect wat dát heeft....

Kruiden valt bij mij dan ook zeker niet onder kwakzalf midddelen... het zijn meestal de mensen zelf die de Fytotherapie-kwakzalvers zijn omdat ze er geen bal verstand van hebben wát ze eigenlijk voor schrijven!

Jouw mening van homeopathie kennen we ondertussen wel, maar ja dat meen ik echt. Op college was er een 2j durende andere cursus die het bereiden van homeopathische middelen behandelde. Die heb ik er niet bijgedaan omdat ik het liever via de apotheek koop (en die 2j extra studies konden er gewoon niet af :D )

Een fytotherapeut met opleiding werkt meestal ook met apothekersmiddelen maar er zijn zeker bekwame mensen die het allemaal zelf kunnen samenstelling en alle verhoudingen kennen: plant zelf, seizoen, zonnewerking, tijd droogte , hoe goed te drogen en te malen etc. Maar als er hier geschreven wordt dat IEDEREEN dit mag doen, daar ben ik niet voor te vinden.

Deze zin snap ik niet goed:
het zijn meestal de mensen zelf die de Fytotherapie-kwakzalvers zijn omdat ze er geen bal verstand van hebben wát ze eigenlijk voor schrijven!

Je schrijft al heel de tijd dat iedereen alternatief kwakzalvers zijn....

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:11

Balada schreef:
Je schrijft al heel de tijd dat iedereen alternatief kwakzalvers zijn....

Dan zou het belletje ook een keer moeten gaan rinkelen. Je bent ook een kwakzalver als je water of alcohol, of suiker met een idiote verdunning als medicijn durft aan te prijzen, en al helemaal aan dieren (eigenaren), dan ben je gewoon strafbaar als je geen diploma diergeneeskunde in the pocket hebt.

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:29

@ abiola: ik ben helemaal niet strafbaar :). Ik behandel geen dieren, enkel mensen. Ik behandel wél mijn eigen dieren, in overleg met mijn DA.

En ik heb al eerder gevraagd om correcte benamingen te gebruiken ipv kwakzalver áls personen wél een degelijke medische opleiding hebben gevolgd.

En jij mag blijven schrijven wat je wil... ik probeer jouw mening helemaal niet te veranderen en ben heel transparent in dit topic. Dus werk je vendetta op een ander uit want je hebt aan mij geen kwakzalver.

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:32

Dit terzijde: het is wel duidelijk dat je de pest aan me hebt, vooral de eerste PB's die ik van jou heb mogen ontvangen :) .

Mag ik je beleefd vragen om je houding wat aan te passen?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:49

Ik heb je nogmaals een PB gestuurd. Jij mag natuurlijk best je eigen beestjes volstoppen met wat jou goeddunkt, en zolang je dat een ander niet aansmeert is er niets aan de hand (ook al vind ik dat jou paarden ook gewoon echt medische zorg moeten krijgen). Dan ben je imo ook geen kwakzalver. Maar zodra je je buurman gaat aanraden om zij paarden ook te ontwormen met look en penen, kom je wel in dat schimmige gebied terecht. Wat je mensen wel of niet aandoet, tsjah, daar zijn die mensen altijd nog zelf bij.

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:15

Balada schreef:
@ abiola: ik ben helemaal niet strafbaar :). Ik behandel geen dieren, enkel mensen. Ik behandel wél mijn eigen dieren, in overleg met mijn DA.

ik herhaal mezelf: in overleg met mijn DA. mijn paarden krijgen medische zorg , maar gelukkig moet de Da niet teveel langskomen :)

En die ontwormkuur helpt gewoon wel, doet zijn job goed. Heb ik ook al tig maal geschreven. Da doet bloedtest, indien
die niet goed is , dan ga ik regulier en koop een ontwormpasta. Ik heb daar niks tegen,,, maar als het niet nodig blijkt te zijn ...
Ook heb ik eerder al gezegd dat mijn weidebeheer goed is, ik heb alles in de mot dus het is een samenhang van verschillende factoren om mijn dieren natuurlijk gezond te houden.

Over het aanraden van middelen of het uitspreken van een mening, dat doen we allemaal op de paardestal als mijn buurman een probleem heeft. iedereen heeft een mening (dat is wel duidelijk op dit forum). :P
Maar aangezien homepathie heel specifiek is, kan ik nooit snel een mening of oplossing aanbieden. Ik moet daar eerst wat werk in steken..... En dat doe ik niet altijd even graag... ik heb ook mijn vrije tijd nodig! :o

Ik ben niet tegen regulier... heb ik al gezegd. Ik denk alleen dat er andere oplossingen kunnen zijn dan het toepassen van reguliere middelen. Moesten mensen hun paard of zichzelf meer tijd gunnen om te helen en andere factoren aanpassen dat de oorzaak zou kunnen zijn, dan ben ik al heel blij.

Blij je Pb te hebben ontvangen !

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:16

Balada schreef:
@ abiola: ik ben helemaal niet strafbaar :). En ik heb al eerder gevraagd om correcte benamingen te gebruiken ipv kwakzalver áls personen wél een degelijke medische opleiding hebben gevolgd.

Mag ik je dan vragen welke gedegen medische opleiding je hier voor genoten hebt ?

In het begin van deze lijn hebben we het al een tijd uitgebreid over "gedegen" medische opleidingen gehad.... heb je dat ook al gelezen ?

Overigens schrijf ik (en vele andere) hier over kwakzalvers in het algemeen...daar wordt niet alleen jij mee bedoeld.
Lees eens rond op bokt en zie hoeveel schrijvers menen een diagnose te mogen stellen en "iets" te mogen adviseren op alternatief gebied.
Allemaal een gedegen medische opleiding opleiding genoten zeker waardoor ze dit wettelijk mogen doen ?

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:25

Ik heb een goede medische opleiding gevolgd in Canada. 4j homeopathie. Mag je zelf even googlen en je komt er direct op uit.

ja ik lees al even mee :)

En neen, ik lees niet overal mee op bokt.... als anderen menen iets te mogen adviseren dan hou ik mijn bek. Want hoe meer je het tegendeel brult, hoe meer waarde je de andere geeft.
Of die een gedegen medische opleiding hebben, daar heb ik geen idee van.

Niet nodig om dat cynisch toontje neer te pennen.
Dat doe ik ook niet en ik vind eerlijk gezegd dat de toon van dit topic hoe langer hoe meer verzuurd.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:42

Dat is leuk voor jou, en voornamelijk voor de ploeg die je collegegeld betaald hebt, maar hier in Nederland is die opleiding (terecht) niet geaccrediteerd. Dat jij er een smak centen, en heen hoop geloof in stopt moet jij zelf weten, maar hier is het VOOR DIEREN gewoon verboden om aan die mumbojumbo te doen als je niet eerst keurig diergeneeskunde gedaan hebt.

Dat de toon in dit topic verzuurd vind ik persoonlijk wel mee vallen, maar bij mij hoeven er dan ook geen schellen van de ogen te vallen.

Water wat geschud is ergens mee, is gewoon geen medicijn, dikke punt.

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:48

ik respecteer je mening maar ik doe geen dieren....Niet in nederland en niet hier.

Verzuurd wel, aangezien ik me verplicht voel om te reageren op jullie vragen, terwijl ik al tig keer
zeg dat ik geen dieren doe.

De toon is wel verzuurd, als jullie je eigen reacties even herlezen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 23:06

Je "doet" wel dieren, geeft look + peen in plaats van een wormenspuit.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 23:33

Ik vind dat eigenlijk best wel erg dat mensen 4 jaar van hun leven investeren in een opleiding homeopathie. En dan heb ik het niet alleen over het geld wat daar in gaat.
Wat een tijdverlies, en wat een bedrog %) Het is eigenlijk schrikbarend wat voor uit de hand gelopen proporties kwakzalverij kan aannemen als je er maar genoeg marketing kan tegen aan gooien.

Voor 1980/1990 bestond homeopathie enkel als een marginaal reliek uit de 19de eeuw, een tijd waarin reguliere geneeskunde inderdaad ronduit gevaarlijk kon zijn en meer aandoeningen niet kon behandelen als wel. Homeopathie moet gezien worden als een wat uit de hand gelopen wens om 'iets' te kunnen doen, en daarbij de risico's voor patiënten te verkleinen.
Het is pas toen een obscure Griekse goeroe (zonder diploma geneeskunde) een pseudowetenschappelijk maar erg aansprekend boek en zeer goed verkocht boek over zijn in India geleerde 'nieuwe geneeskunde' (een homeopatische praktijk) schreef, dat de bal weer aan het rollen ging. En pas toen big pharma interesse kreeg in de zakelijke kant van waterdruppels en suikerbolletjes, en het ineens overal in reguliere apotheken verscheen, dat 'de massa' interesse kreeg.
De commerciële homeopathie die we nu kennen bestaat in de praktijk op de meeste plekken in W-Europa nog maar dik 20 jaar, en ik vermoed dat het wegens regelgeving en verboden allerhande geen 20 jaar zal hoeven duren voor het weer over is, en weer terugkeert waar het thuis hoort, in het hoekje van de tovenaars en gebedsgenezers.

"Homeopathy is among the worst examples of faith-based medicine... These axioms [of homeopathy] are not only out of line with scientific facts but also directly opposed to them. If homeopathy is correct, much of physics, chemistry, and pharmacology must be incorrect…".
Prof. Dr. Edzard Ernst