Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 23:28

Gelukkig zeg.... :(:)

Wynn staat in Roosendaal,Visdonk en heeft zijn dippie weer overleefd,maar terug op de ab en nog voorlopig niet naar huis,maar hij kan daar beter staan momenteel is veiliger dan hier,we gaan dus weer trouw op ziekenbezoek van t weekend ;)
Maar dit kost me echt 10 jaar van mijn leven geloof ik,wat een zorgen,verdriet en stress.....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 23:33

Ach de zorgen, de angst, de stress, meis juist de beginfase is zo spannend. Maar ze kunnen veel en de paarden zijn vaak sterker dan je denkt. En inderdaad hij staat daar dan beter dan thuis, met goed toezicht en met mensen met kennis van zaken. ik moet je zeggen, juist de eerste dagen thuis had ik 3-dubbel stress omdat je het dan alleen moet doen voor je gevoel. Uiteraard kun je nog steeds overleggen ;-)
Sterkte voor je kleine man en voor zijn baasje!!

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 23:49

Ik zet de updates in mijn topic,(je mag best gezellig meebeppen daar hoor fargo ;) )maar Wynnie blijft nog langer in kliniek,better safe than sorry hoe erg ik hem ook mis,we zijn nu al zover gekomen,we gaan morgen wel op ziekenbezoek :j

lieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:22

Even een update...
Met de darmen van Polleke is alles in orde! Het litteken ziet er goed uit en hij krijgt nu 5 keer per dag grotere porties voer.
Hij is alleen zo ongeloofelijk hevig! In de stal is hij heel rustig, hier ben ik al heel blij om.
Maar het wandelen is echt een ramp.
Om op de wei te kunnen moeten we een stukje over straat. Hij schrikt van het miste dat 'anders' is. Dan begint hij ter plaatste te trappelen, wijken, springen... In de wei probeert hij te rollen en stijgert hierna ook nog eens goed.
De stress zit er dus goed in en het vertrouwen in mijn anders zo brave paard is ook een beetje weg.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 14:54

Lieke - wat goed dat Polleke in orde is! Wat lastig dat hij zo heftig is buiten aan de hand. Heb je een halster om of gebruik je een hoofdstel met bit? Heb je het al aan de DA voorgelegd dat hij zo heftig en druk is?

lieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:02

Ik gebruik een halster met een hengstenketting onder zijn kin.
In de kliniek (ondertussen 5weken geleden al!) was hij ook al redelijk heftig met wandelen, wel minder als nu natuurlijk. Toen hadden we al gevraagd of iets kalmerend geven geen mogelijkheid was om hem rustig te houden, maar het enige wat zij voorstelden, was een ponytje mee in de stal te zetten. Dat is helaas niet mogelijk en ik weet niet of dat hem rustiger zou maken tijdens het wandelen.
Misschien dat ik toch eens de dierenarts kan bellen, hoewel ik niet echt weet wat je er aan kan doen? Hij heeft duidelijk energie te veel als hij buiten komt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 15:11

En hoe lang moet je het nog rustig aan doen? Misschien als je terugkoppelt dat hij zo superfit is dat ze aangeven dat je iets meer mag doen? Of dat hij meer buiten mag zijn?
En helpt het als je de hengstenketting over zijn neus doet? Dat heeft meer effect namelijk..

lieke_

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:22

In totaal zou hij 12 weken boxrust moeten aanhouden met alleen wat wandelen.
Dus nu nog 7 weken dan. We zitten dus wel al bijna in de helft :)
Op de kliniek zeiden ze toen dat we eventueel een paddock konden maken op de wei zo groot als een stal, maar alleen als we zeker waren dat hij rustig zou zijn en daar ben ik dus niet echt zeker van. Ik zou natuurlijk ook niet willen dat hij uitbreekt of als een gek zou gaan bokken of stijgeren.

In de winter heeft hij ook wel een maand of twee binnengestaan met het slechte weer, maar toen kon hij zich elke dag eventjes uitleven in de binnenpiste en dan was het wel weer in orde voor hem, maar dat zal wel niet mogen nu.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 15:29

De mijne moest ook die tijd volmaken, maar een ander paard bij ons op stal, heeft toch al eerder een afgezet stuk wei gekregen en daar eerst een paar uur per dag gestaan en toen dat erg goed ging en hij eigenlijk binnen onrustiger was dan buiten mocht hij de hele dag buiten staan. Misschien iets om te overleggen, maar dan moet hij zich wel een beetje gedeisd houden inderdaad. Lastig he?

En verder mocht ik zelf toch op een gegeven moment langer met hem lopen en vaker als ik dat nodig vond. Na overleg uiteraard!

lieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:52

Ik mag denk ik wel langer wandelen (we wandelen nu ongeveer een 45min per dag) maar ook op de terugweg blijf hij verschietachtig daarmee dat ik eigenlijk blij ben als ik hem ongedeerd terug in zijn stal kan zetten.

En dat afgezet stuk hoe groot was dat dan ook zo een klein stukje? En dat paard bleef dan rustig gewoon wat stappen?

Het is inderdaad lastig, ik ben heel blij dat hij er nog is, maar ik had niet gedacht dat het herstel zoveel zorgen met zich mee zou brengen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 16:03

Het afgezette stuk was bij hem eigenlijk nog best ruim, iets van 50 bij 50m denk ik, maar dat kun je dan het beste overleggen en evt uitproberen wat goed werkt..

lieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:11

ja natuurlijk dat ga ik niet zomaar eventjes beslissen. Dat is inderdaad al een groot stuk wei.
Hopelijk als het warme weer wat door is dat hij niet meer zo wilt rollen en rustiger is.

Het kan evengoed dat hij zich nu weer een weekje rustig houdt, maar als hij dan één keer een uitspatting heeft, ben ik weer helemaal gestresst.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 16:39

Aan de andere kant geeft het wel aan dat hij zich in ieder geval fit genoeg voelt om praatjes te hebben.. Het is nu dus 5 weken sinds de operatie?

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:51

Wynn mag naar huis *\o/* *\o/* ,hij heeft precies 3 weken daar gestaan..
maar als ik Lieke nu lees,gaat de zorg van het herstel toch wel tegenvallen -O-
maar iig ga ik vanavond genieten van onze clown en t stel compleet :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 16:59

Dat is super nieuws dat Wynn naar huis mag *\o/* *\o/* , de eerste stap is gezet!

lieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:03

@sandra3235 Leuk dat hij terug thuis is! Zorgen gaan er zeker genoeg zijn, maar ik vermoed dat een minipaardje wel iets beter controleerbaar is als een paard van 1.68m ;)

@ fargo Ja eergisteren was het 5weken geleden. Gisteren was hij eigenlijk heel braaf geweest! Vandaag was hij dat al vergeten precies. In de wei aangekomen flipte hij helemaal voor een stier in de wei langs hem die er altijd al gestaan heeft ;(
Ik had niet het idee dat hij bang was, het was eerder stoerdoenerij en veel te veel energie.
Aan grazen is hij niet eens toegekomen. Alleen maar rondjes draaien, op kijken, zich groot maken en draaien. Hij reageerde totaal niet meer op mij.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 09:13

Misschien is het een mogelijkheid om hem wat magnesium te gaan voeren, dat kan helpen bij stress en drukte. Zo te lezen heeft hij veel energie. Lastig hoor! Maar ik zou gewoon bellen en zeggen dat je een beetje met je handen in het haar zit!

lieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:23

Ja ik moet zeker eens bellen want zo gaat het niet verder.
Nu heb ik morgen ook nog examen en mijn ouders hebben liever dat ik mij nu daar op concentreer dan oplossingen te zoeken. Maar ze hebben beloofd om morgen na mijn examen mee te helpen ;) Dan ga ik bellen met de dierenarts en de kliniek moest de dierenarts geen oplossing hebben en samen zitten met mijn ouders en de voorzitter van de paardenclub, hij is mij al komen helpen en hij kan Polleke meestal wel goed onder controle houden. Er zal wel een oplossing komen hoop ik.
Maar de stress zit er alweer goed in om straks te gaan wandelen en dat voelt Polleke waarschijnlijk ook wel.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 10:14

Sterkte ook met je examen!!

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:34

Lieke,daar zat ik vanmorgen aan te denken toen ik met Wynn aan het stappen was,hij heeft energie voor 10 paarden en ik dacht nog,pfft blij dat je handzaam bent ;)
Succes met alles en zeker je examen :(:)

Wynn doet het iig goed, hij is vrolijk,mest en stikt van de honger,maar krijgt niet veel,alleen slobber en gras.
Zijn temp is ook goed,dus houden zo,verder moet ik nog even in een ritme komen met hem,je moet overal bij na denken,hij mag nog geen hooi,maar trekt het bij ieder paardje uit zijn mond die langs komt,slimmerik :+

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 13:26

Ik ben zo blij met slobber! Daar sterken ze goed van aan en veel vezels en vocht, wat wil je nog meer. Whizz kreeg het 3 keer daags, nu alleen nog 'savonds - voor de nacht.

Fijn dat Wynn zo vrolijk is!

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 17:50

Wynn doet het nog steeds super *\o/*
Wynn wel,helaas Keet niet,afgelopen nacht weer da bij geweest,ik struikel intussen over mijn wallen :')

Lieke hoe is het nu???Steeds als ik met Wynn stap moet ik even aan je denken :(:) ,ben zo blij dat hij mini is want hij barst letterlijk van de energie *D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 15:00

Sandra wat fijn dat Wynn het nog steeds zo goed doet. Wat een flinke bink is het toch!

Lieke hoe gaat het nu inderdaad?

lieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:24

Het gaat redelijk goed eigenlijk. Hij verschiet nog wel eens regelmatig en wil nog altijd graag vooruit, maar echt gestijgerd ofzo heeft hij niet meer gedaan gelukkig!
Waarschijnlijk verhuist hij dit weekend naar mensen van de club. Polleke kent de meeste paarden daar al van samen op de vrachtwagen te staan en samen te rijden.
De wei ligt daar vlak bij de stal wat ook makkelijker is.
Hopelijk is mijn stress dan ook wat minder!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 18:33

Aaah Lieke dat klinkt beter, dat ie wat rustiger is, maar ook dat ie gaat verhuizen zodat hij makkelijker de wei op kan en maatjes kan zien.