EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Queelens

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 16:24

Jeetje heel veel sterkte Elisa!
Kan je niet gewoon een dierenarts verklaring krijgen van de eotrh en de missende tanden en dus de uitstekende tong voor wedstrijd en die meesturen bij de inschrijving zodat juryleden hiervan op de hoogte zijn bij het jureren?

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 17:56

Sterkte Elisa!

Bij mijn paard komt haar tong maar zelden naar buiten. Het zou toch jammer zijn als je daardoor geen wedstrijden meer kunt starten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 17:59

Lief, dank jullie wel...inderdaad een "harde noot" om te kraken..bij jou ook mede door de EOTRH TanteFlavie?

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 18:32

Ik heb nog gewoon gestart na het trekken. Kreeg een verklaring van de kliniek mee die ik (vooral bij dressuur) liet zien. Was nog nooit een probleem en heb er nog nooit wat van gehoord of punten minder gekregen. Hij deed het vooral bij ontspanning dus dat scheelt ook als ze op wedstrijd wat opgewonden zijn

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 18:39

Elisa2 schreef:
Lief, dank jullie wel...inderdaad een "harde noot" om te kraken..bij jou ook mede door de EOTRH TanteFlavie?

Eén paardje EOTRH, en toen ook de kiezen aangetast waren, heb ik de knoop voor hem doorgehakt. Hij had véél pijn en ik zag het niet zitten om een paardje zijn oude dag te laten doormaken zonder tanden... ook de kiezen hadden er uit gemoeten.
Het andere paardje had eerst insulineresistentie en op het einde bleek dit cushing te zijn. Hij viel vaak, zag niet goed en de dierenarts had een sterk vermoeden van een drukkende hersentumor.
Ik heb toen de knoop doorgehakt en ze samen laten gaan. De ene kon niet zonder de andere en ik kon het niet over mijn hart krijgen om de ene "langer te rekken" dan de andere...

Toen de EOTRH bij Max werd vastgesteld was me verteld dat de kiezen niet zouden aangetast worden, maar het bleek anders uit te draaien....

Het voelt aan als "voor God spelen" en dat is echt niet leuk.... superzware beslissing...
Laatst bijgewerkt door TanteFlavie op 22-11-18 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 18:43

Ik snap precies wat je bedoelt..een onmenselijke beslissing is het om te moeten maken. Maar ik denk dat het wel heel mooi is/ was dat je ze samen hebt kunnen laten gaan. Cushing heb ik ook slechte ervaringen mee, rotziekte.

Die van mij had ook last van zijn kiezen, ik wist niet waarom..maar de dierenarts legde uit dat doordat hij anders ging eten om zijn voortanden te ontlasten, hij de kiezen anders ging gebruiken waardoor die dus niet meer gelijkmatig afsleten en dus ook voor problemen gingen zorgen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 22:20

TabteFlavie, ik snap echt dat het vreselijk voor je is geweest, maar wat heb je het mooi gedaan zo! Ik heb ook de paarden al lang samen lopen en heb daar weleens aan gedacht. Zeker als er straks 2 als laatste ''over blijven''.

Bij onze shet waren de wortels van de kiezen niet aangetast zoals bij EOTRH, maar ze waren wel echt rot. Geen idee waarom, want hij is praktisch zijn hele leven bij ons, altijd naar tandarts geweest en eet ''gezond''.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 09:24

Bij de "vermoedelijke" oorzaken van EOTRH noemen ze ook stofwisselingsproblemen, ik weet wel dat stofwisselingsproblemen voor auto-immuunziekten kunnen zorgen. Wellicht dat dat ook invloed heeft op andere delen van het lichaam?

Mijn paard had ook stofwisselingsproblemen al vanaf jongs af aan, ik vraag me nu wel af in hoeverre "wat" nu allemaal precies invloed heeft gehad op het krijgen van EOTRH omdat hij het ook vrij vroeg heeft gekregen. (15)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 16:52

Kan een paardentandarts nog een mondklem gebruiken bij een paard zonder voortanden om de kiezen te controleren?

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 18:55

Morgenmiddag moet ik met mijn bijna 21-jarige Appaloosa naar de kliniek in Wapenveld om hem evt. te diagnosticeren op EOTRH. Het zit met grote waarschijnlijkheid boven zijn boventanden. Kan EOTRH ook in de kiezen voorkomen? Al een aantal jaren krijg ik van de tandarts te horen dat zijn kiezen boven en onder een beetje los zitten. Ook is er al 1 getrokken wegens een breuk in de kies. Ze halen dan de voorste kiezen uit de occlusie om ze de kans te geven weer vast te gaan zitten. Of iig minder los.
Ik vind het hartstikke spannend. Hij kan al een poos geen appels meer afbijten en ook kleine stukken wortel kan hij lastig kauwen. Die krijgt hij dus ook niet meer.
Nogmaals: ik vind het hartstikke spannend.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 19:05

Heel veel succes morgen!

Officieel zou EOTRH niet in de kiezen voorkomen, maar er zijn paarden in dit topic geweest waarbij dat wel het geval was. Houd er rekening mee dat het geen gunstige diagnose zal zijn als ook de kiezen aangetast zijn.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 19:44

Elisa2 schreef:
Heel veel succes morgen!

Officieel zou EOTRH niet in de kiezen voorkomen, maar er zijn paarden in dit topic geweest waarbij dat wel het geval was. Houd er rekening mee dat het geen gunstige diagnose zal zijn als ook de kiezen aangetast zijn.

Dank je wel!

Als zijn voortanden aangetast zijn en eruit zouden moeten, dan doen we dat.
Bedoel je dat het het einde betekent als de kiezen aangetast zouden zijn? :oo

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 20:53

Elisa2 schreef:
Heel veel succes morgen!

Bij mijn paardje zijn destijds ook de kiezen uiteindelijk aangetast. Eerst kreeg ik te horen dat de kiezen niet zouden aangetast worden, later bleek dit wel te kunnen. Zijn kiezen stonden los en hadden eruit gemoeten. Dit heb ik geweigerd.... ik kende een paard zonder tanden (geen tanden) en ik vond dit geen paardwaardig bestaan....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 00:28

cynthiar schreef:
Kan een paardentandarts nog een mondklem gebruiken bij een paard zonder voortanden om de kiezen te controleren?

Ja, dat kan. Een fijne tandarts heeft er ook een met leer erom. Bij ons kijken we even en dan sederen, dus ook minder last ervan.

Bij onze shet zijn er 2 kiezen verwijdert, maar die waren rot en zagen er niet uit als aangedaan zoals met eotrh.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 09:05

Nicky1963 schreef:
Elisa2 schreef:
Heel veel succes morgen!

Dank je wel!

Als zijn voortanden aangetast zijn en eruit zouden moeten, dan doen we dat.
Bedoel je dat het het einde betekent als de kiezen aangetast zouden zijn? :oo

Dat is wel een scenario om rekening mee te houden inderdaad. Maar niet op zaken vooruit lopen, laat ze eerst maar eens goed kijken. Het kan ook wat anders zijn.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 11:53

Hier in de buurt stond een paard zonder tanden, geen kiezen, niets... De eigenaresse heeft geprobeerd haar paard voldoende voer te geven, maar zonder resultaat. Paard vermagerde zienderogen ondanks de slobber en alles wat haar werd aangeraden... Paard had ook chronisch zware diarree...
Dit beeld heeft voor mij de doorslag gegeven in mijn beslissing. Misschien dat het bij Max anders zou gelopen zijn, dat weet ik niet. Maar een Fjord zonder tanden, die niet zou kunnen eten ... voor mezelf was dit geen paardwaardige toekomst. Vandaar mijn beslissing toen.

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:31

Het is altijd een lastige beslissing... Bij mijn pony zijn 2 of 3 jaar geleden alle tanden verwijderd. Op dat moment waren er eerder al 4 uit gehaald en was hij al 2 kiezen kwijt. Later volgden er nog 2 of 3. Of de kiezen nu wel of niet gerelateerd waren, weet ik niet. Tandarts zegt van niet, maar mijn gevoel is altijd geweest dat het er wel mee te maken had. De kiezen zaten gewoon los, wortels waren aangetast.
Ik heb er nooit spijt van gehad dat ik dit heb laten doen. Pony kon prima eten, zelfs gewoon grazen. Wel voerde ik in de zomer extra Seniores Priores bij en in de winter ook nog bietenpulp en grasbrok en gaf ik hem speciaal zachter hooi. Het gebrek aan kiezen was overigens meer een probleem dan het gebrek aan tanden.

Helaas heb ik hem 2 weken geleden onverwacht in moeten laten slapen (niet gerelateerd), maar ik ben blij dat ik zijn tanden heb laten verwijderen. Hierdoor heeft hij nog 2-3 mooie en waardige jaren gehad. 3 weken voor zijn overlijden zelfs nog complimenten gehad van de dierenarts over hoe goed hij er uit zag.
Het is dus echt heel erg verschillend denk ik per paard. Een paard met een dusdanig slecht gebit vergt echter wel meer inspanning. Bij mij staan ze aan huis en is het dus geen probleem om aangepast voedsel te regelen en 4x per dag te voeren. Ik kan me voorstellen dat dit minder goed te regelen is als paard niet thuis staat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:18

Sterkte nog met het verlies van je paard.

Wat ik begrepen heb is zonder tanden geen probleem, maar kan zonder kiezen echt problematisch zijn. En het is inderdaad verschillend per paard.
Voor mij speelde het ook een grote rol bij die van mij dat hij erg koliek gevoelig was, in combinatie met een slecht gebit, en niet meer kunnen lopen (artrose) waar hij eerder alleen al van dat laatste koliek kreeg. (niet kunnen lopen = verstopping)

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:52

Deborah2 schreef:
Het is altijd een lastige beslissing... Bij mijn pony zijn 2 of 3 jaar geleden alle tanden verwijderd. Op dat moment waren er eerder al 4 uit gehaald en was hij al 2 kiezen kwijt. Later volgden er nog 2 of 3. Of de kiezen nu wel of niet gerelateerd waren, weet ik niet. Tandarts zegt van niet, maar mijn gevoel is altijd geweest dat het er wel mee te maken had. De kiezen zaten gewoon los, wortels waren aangetast.
Ik heb er nooit spijt van gehad dat ik dit heb laten doen. Pony kon prima eten, zelfs gewoon grazen. Wel voerde ik in de zomer extra Seniores Priores bij en in de winter ook nog bietenpulp en grasbrok en gaf ik hem speciaal zachter hooi. Het gebrek aan kiezen was overigens meer een probleem dan het gebrek aan tanden.

Helaas heb ik hem 2 weken geleden onverwacht in moeten laten slapen (niet gerelateerd), maar ik ben blij dat ik zijn tanden heb laten verwijderen. Hierdoor heeft hij nog 2-3 mooie en waardige jaren gehad. 3 weken voor zijn overlijden zelfs nog complimenten gehad van de dierenarts over hoe goed hij er uit zag.
Het is dus echt heel erg verschillend denk ik per paard. Een paard met een dusdanig slecht gebit vergt echter wel meer inspanning. Bij mij staan ze aan huis en is het dus geen probleem om aangepast voedsel te regelen en 4x per dag te voeren. Ik kan me voorstellen dat dit minder goed te regelen is als paard niet thuis staat.

Ach, wat triest voor jou dat je je paard hebt moeten laten gaan.

Mijn bijna 21-jarige ziet er ook nog heel goed uit voor zijn leeftijd en wordt ook nog 4x per week getraind op Z niveau (soms meer, soms minder). Gelukkig staan onze paarden thuis en hebben we veel weiland en best nog wat gras zodat hij vooralsnog niets tekort komt. Ben wel sportbrok gaan voeren ipv Pavo 18+ omdat zijn mest de laatste weken helemaal uitelkaar getrokken werd door de vogels, waardoor ik het idee kreeg dat hij minder goed kan kauwen en het onverteerd in de mest terecht kwam.
Een ander paard dat soortgelijk voer krijgt heeft daar geen last van dus vandaar mijn voorzichtige conclusie.
Ik ben een soort nerveus aan het worden nu..... %)

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:10

Elisa2 schreef:
Sterkte nog met het verlies van je paard.

Wat ik begrepen heb is zonder tanden geen probleem, maar kan zonder kiezen echt problematisch zijn. En het is inderdaad verschillend per paard.
Voor mij speelde het ook een grote rol bij die van mij dat hij erg koliek gevoelig was, in combinatie met een slecht gebit, en niet meer kunnen lopen (artrose) waar hij eerder alleen al van dat laatste koliek kreeg. (niet kunnen lopen = verstopping)

Dank je wel. Klopt, kiezen is meer problematisch dan tanden. En ja, als je paard al zoveel andere kwalen heeft ook, moet je dat ook mee laten wegen. Die van mij was verder helemaal gezond, dus voor mij was de afweging makkelijk.

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:14

Nicky1963 schreef:
Deborah2 schreef:

Ach, wat triest voor jou dat je je paard hebt moeten laten gaan.

Mijn bijna 21-jarige ziet er ook nog heel goed uit voor zijn leeftijd en wordt ook nog 4x per week getraind op Z niveau (soms meer, soms minder). Gelukkig staan onze paarden thuis en hebben we veel weiland en best nog wat gras zodat hij vooralsnog niets tekort komt. Ben wel sportbrok gaan voeren ipv Pavo 18+ omdat zijn mest de laatste weken helemaal uitelkaar getrokken werd door de vogels, waardoor ik het idee kreeg dat hij minder goed kan kauwen en het onverteerd in de mest terecht kwam.
Een ander paard dat soortgelijk voer krijgt heeft daar geen last van dus vandaar mijn voorzichtige conclusie.
Ik ben een soort nerveus aan het worden nu..... %)

Dank je wel, jij ook sterkte op de kliniek vanmiddag! En maak je niet te druk, ook al is het EOTRH, het is niet het einde. Zelfs al zijn de kiezen aangetast. Je zult eea aan moeten passen, maar dier kan makkelijk nog jaren gelukkig leven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 18:15

Mn shet mist nu 2 kiezen en eet nog goed hooi. Maar wanneer ik wiesencobs of ruwvoer mix geef, staat hij wel vooraan, dus kiest dat boven hooi. Gras vindt hij weer lekkerder of makkelijker dan hooi. Hij heeft wel extreem veel darmgeluiden. Laatst naar laten kijken, maar verder geen andere symptomen.

Mn andere ruin heeft geen EOTRH, maar een kaak probleem en die heeft veel meer moeite met eten en goed kauwen.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 20:22

Zojuist teruggekomen van de kliniek met Palouse. Bij het klinische onderzoek vond de arts alles goed meevallen, alleen linksonderin zag hij een beschadigde snijtand. Maar zeker weten doe je het pas na röntgenfoto's en die....... waren niet best. Heel slecht zelfs. Alle snijtanden en een ruinentand zijn aangetast, zodanig dat het veel pijn veroorzaakt. Want hij heeft dus de meest pijnlijke vorm van EOTRH, die de tand oplost.
Heb wel even een traantje weggepinkt bij het zien van de rofo's, beseffende hoeveel pijn hij toch moet hebben, dat arme arme dier. Maandagmiddag wordt alles eruit gehaald, ook 1 aangetaste ruinentand.
Gelukkig kan het staande onder plaatselijke verdoving. Ik heb gevraagd om pijnstilling voor de komende dagen en die kreeg ik natuurlijk mee, de arts wilde dit zelf ook al voorstellen.
Hopelijk slaat de pijnbestrijding aan en houdt ie het nog ff pijnarm vol tot de operatie.

Zijn kiezen zijn tot mijn verbazing en grote opluchting goed. Helemaal niks mis mee en alles stevig vast.

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 20:52

Ah, dat is niet leuk om te horen zeg :(:) Bedacht ineens dat ik nu wel heel makkelijk zeg dat het allemaal wel meevalt, maar dat ik destijds het ook allemaal erg moeilijk vond.
Dit is even naar allemaal, maar hij gaat er straks goed op vooruit en heeft dan geen pijn meer.
Pijnstillers vooraf (en uiteraard achteraf) is een goed idee, heb ik destijds ook gedaan. En misschien even tijdelijk een waterbak neer zetten na de ingreep. Ik had het idee dat het indrukken van de lepel van de automatische waterbak misschien niet fijn zou zijn na de ingreep.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 21:01

Deborah2 schreef:
Ah, dat is niet leuk om te horen zeg :(:) Bedacht ineens dat ik nu wel heel makkelijk zeg dat het allemaal wel meevalt, maar dat ik destijds het ook allemaal erg moeilijk vond.
Dit is even naar allemaal, maar hij gaat er straks goed op vooruit en heeft dan geen pijn meer.
Pijnstillers vooraf (en uiteraard achteraf) is een goed idee, heb ik destijds ook gedaan. En misschien even tijdelijk een waterbak neer zetten na de ingreep. Ik had het idee dat het indrukken van de lepel van de automatische waterbak misschien niet fijn zou zijn na de ingreep.

Zou voor hem willen dat het volgende week dinsdag is, dan zijn die ellendige tanden eruit en kan hij weer herstellen en pijnvrij worden. Waterbak is geen probleem, want dat is er eentje met een vlotter. Maar dank voor de tip!