Op welke leeftijd castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hverburg

Re: Op welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 08:38

mijn hengstje (ijslander) is een week geleden gecastreerd. Staand, want hij was zo'n coole kikker volgens de dierenarts (zijn hartslag ging geen slag sneller en hij mocht aan zijn balzak zitten zonder problemen). Het was letterlijk zo gepiept. Omdat hij nogal praatjes had als hengst, en hij volgens de dierenarts nogal groot geschapen was, moest hij 2 dagen op stal blijven (incisie moest wat groter). Nu ruim een week later, mag hij overdag de wei in. Hij is al minder hengst, dat had ik eigenlijk niet verwacht, dat dat zo snel kon gaan. Hij moet in juni 3 worden. Oja, zijn wond is nu dicht en eigenlijk geen zwelling meer.

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 09:31

Okee kijk dat klinkt fijn ! Ijslanders zijn altijd stoere jongens toch ! ;-)
Was je er bij gebleven ?? Ik vond het ontzettend intressant om het te zien
wel sneu hoe de kleine etterbak daar zo lag.. staand hebben ze hier denk ik nog niet van gehoord !

Tis wel verstandig om hem voorlopig even in zn box te laten staan denk ik he? wij hebben hier helaas geen weide alleen maar zandpaddocks.. dus dan helemaal lijkt me ..

Hmm.. Zou het dan gewoon inderdaad zo zijn dat zijn andere bal nog niet was ingedaald... hij moest er behoorlijk aan trekken om hem uit de zak te krijgen... t verschil was echt onwijs...

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 10:44

Onze Escada hebben we gisteren naar de kliniek gebracht. Hadden we überhaupt nog enige twijfels over of het juiste deden.....dan heeft meneer die gisteren weggehaald. Hij was superbraaf op de trailer, maar zodra we op het terrein van de kliniek aankwamen, gingen alle remmen los! Bokken, steigeren, proberen weg te stormen, brullen: hij wilde nog even de woeste hengst uithangen geloof ik. Het gaf voor ons ook meteen aan dat we nooit met hem met een veilig gevoel op uit-wedstrijd hadden kunnen gaan.

Ze belden vanmorgen vroeg al, dus wij half in paniek omdat de kliniek eigenlijk alleen zou bellen als er iets niet goed was gegaan. Bleken ze een verzekeringsformulier te missen. Omdat Escada geen twee meer is (hij is gisteren 3 geworden), valt hij niet meer onder de normale verzekering. Wisten we en we hebben aangegeven een aparte verzekering af te sluiten, maar ze waren vergeten ons het juiste formulier daarvoor te geven. *zucht* Nadat onze hartslag weer normaal was, hebben we alsnog een en ander even juist ingevuld en als het goed is, zijn ze of nu bezig of net klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:52

HolyPope schreef:
Water, hooi en een beetje voer waar weinig in zit maakt wilde hengsten mak....!

Dat mag je dan even aan mijn kerel komen duidelijk maken. Staat 12/24 op het gras, 12/24 paddock en 7/7 buiten, krijgt enkel en alleen gras of voordroog/hooi op de paddock maar meneer heeft nog meer dan genoeg praatjes. Ideale manier voor antidiefstal, dat wel :') Je kan de weide niet op als onbekende of hij hangt in je kraag en hoe onbekender hoe meer tegenspraak hij heeft.

Sinds zaterdgmiddag is zijn vriendje de ponyruin er weer bijgekomen en dat heeft 'm wel geholpen om zijn overschot aan energie in te dijken. Qua rijden is het nog steeds een heerlijk ding al komen er wel al eens praatjes kijken. Maar dan eerder als in "liever lui dan moe" (hij gaat gewoon stilstaan :')) of wat tegenstribbelen als hij iets nieuw best moeilijk vindt. Echter perfect op te lossen en belonen op eender welke manier werkt nog steeds uitstekend.

Van wie was Tum ook alweer? Ben de post kwijt. Jouw Tum is echt een heel pak agressiever naar een ander paard dan de mijne, jeetje, wat een uithaal! Heb ik dus absoluut geen last mee, hij rent gewoon naar een nieuw paard toe, gaat snuffelen, wat hobbelen en uitdagen tot spelen. Wel eens een hap, bok en steiger maar echt niet vergelijkbaar met wat jouw man presteert....

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:16

Ja dat beetje water en hooi dat werkt niet hoor! Tum krijgt/kreeg beweging genoeg maar dat maakt hem niet minder dominant naar andere paarden:
Afbeelding

Dus besloten hem te laten castreren en oke ik ken ook ruinen die zo tekeer kunnen gaan maar dan meestal omdat er twee vechtersbazen bij elkaar worden gezet.

Tum is wat zal ik zeggen apart geval ;-) gelukkig val ik daarop maakt het alleen niet altijd even makkelijk.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:54

Bij mij is de ruin trouwens de baas van de 2, hij laat zich best wel gelden naar de hengst toe en die vindt het allemaal wel leuk maar geeft toch ook te kennen dat hij de ruin de leiderspositie toestaat.
Ze spelen veel, rennen regelmatig als 2 kinderen rond dus qua beweging en conditie komt dat ook al goed :P

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 07:18

Oh Tum lijkt veel op Galan!
Gisteren was hij poeslief in de roundpen, ging super.
Daarna ging wandelen en grazen met hem, ging ook goed. Totdat ik bedacht om naar de stal van de buren te wandelen..... Toen zag hij de paarden, begon zich op te blazen tot 2 meter en als een gek te gillen en te dansen....:)) Hormonen zijn nog duidelijk aanwezig!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 07:47

mijn 2 jarige hengst is op dit moment in zijn nieuwe koppeltje ruinen ook erg dominant en stout aan het zijn... :+
even afkijken of de rust terug keert en anders is hij toch ook eerder dan gepland aan de beurt... 8-)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:11

Oh staat hij in de wei????
Nou hie gebeurd nog niks... Ze wachten volgens mij totdat de maan, de sterren en de zon tegelijk schijnen ofzo :))
Maar Galan is er rustiger onder dan ik. Het lijkt hem niet zo te deren.... Mij des de meer!!!

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:19

mylittlejoy schreef:
Onze Escada hebben we gisteren naar de kliniek gebracht. Hadden we überhaupt nog enige twijfels over of het juiste deden.....dan heeft meneer die gisteren weggehaald. Hij was superbraaf op de trailer, maar zodra we op het terrein van de kliniek aankwamen, gingen alle remmen los! Bokken, steigeren, proberen weg te stormen, brullen: hij wilde nog even de woeste hengst uithangen geloof ik. Het gaf voor ons ook meteen aan dat we nooit met hem met een veilig gevoel op uit-wedstrijd hadden kunnen gaan.

Ze belden vanmorgen vroeg al, dus wij half in paniek omdat de kliniek eigenlijk alleen zou bellen als er iets niet goed was gegaan. Bleken ze een verzekeringsformulier te missen. Omdat Escada geen twee meer is (hij is gisteren 3 geworden), valt hij niet meer onder de normale verzekering. Wisten we en we hebben aangegeven een aparte verzekering af te sluiten, maar ze waren vergeten ons het juiste formulier daarvoor te geven. *zucht* Nadat onze hartslag weer normaal was, hebben we alsnog een en ander even juist ingevuld en als het goed is, zijn ze of nu bezig of net klaar.

En? Is alles goed gegaan?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:32

Ja, gelukkig alles goed gegaan! We gaan vanavond bij onze ruin :+ op bezoek. Ze belden uiteindelijk alsnog om te laten weten dat ze klaar waren en hij inmiddels weer stond. Het is wel prettig dat ze bellen, maar niet als ze van tevoren zeggen dat ze alleen bellen als er iets mis is, haha!

En nu maar hopen dat z'n hormonen net zo snel verdwijnen als dat ze op kwamen zetten.

Hij blijft tot vrijdag nog op de kliniek. Wij hebben zelf geen ervaring met castraties, dus mogen ze lekker op de kliniek een paar dagen voor hem zorgen. Z'n vriendje (mijn andere ruin) is wel een beetje van slag; hij staat nu de hele tijd naar die lege stal tegenover hem te staren. Arm ding. Maar ja, als Escada's hormonen straks wat weggeebt zijn, kunnen ze tenminste echt samen spelen.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:09

mylittlejoy schreef:
Ja, gelukkig alles goed gegaan! We gaan vanavond bij onze ruin :+ op bezoek. Ze belden uiteindelijk alsnog om te laten weten dat ze klaar waren en hij inmiddels weer stond. Het is wel prettig dat ze bellen, maar niet als ze van tevoren zeggen dat ze alleen bellen als er iets mis is, haha!

En nu maar hopen dat z'n hormonen net zo snel verdwijnen als dat ze op kwamen zetten.

Hij blijft tot vrijdag nog op de kliniek. Wij hebben zelf geen ervaring met castraties, dus mogen ze lekker op de kliniek een paar dagen voor hem zorgen. Z'n vriendje (mijn andere ruin) is wel een beetje van slag; hij staat nu de hele tijd naar die lege stal tegenover hem te staren. Arm ding. Maar ja, als Escada's hormonen straks wat weggeebt zijn, kunnen ze tenminste echt samen spelen.

Oei, dat lijkt me inderdaad wel schrikken, fijn dat het allemaal goed gegaan is.

En op de kliniek is wel rustgevender, lijkt me. Ik had ook geen ervaring met castraties (wij hebben Balou bij huis laten castreren) maar je maakt je dan wel meer zorgen. Is het wel normaal dat het dikker is, zou het nu niet minder moeten worden, enz...
Gelukkig ziet het er nu na een week heel netjes uit, zwelling is zo goed als weg en meneer is erg goed te pas. Heb hem vorige week toch maar op de wei gezet, en hij gedraagt zich voorbeeldig. Graast een uurtje of 2 en komt dan in een mooie uitgestrekte draf als we met brok aan komen zetten. :D

Volgens de DA zou hij al na 2 of 3 weken bij de merries kunnen, maar vond dat wel heel vroeg. Denk dat ik liever 4 tot 6 weken aanhoudt.

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:19

@ pinto_1 ik zou ook gewoon 4 tot 6 weken aanhouden hoor ik zou het risico te groot vinden.

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:21

Vera schreef:
Oh staat hij in de wei????
Nou hie gebeurd nog niks... Ze wachten volgens mij totdat de maan, de sterren en de zon tegelijk schijnen ofzo :))
Maar Galan is er rustiger onder dan ik. Het lijkt hem niet zo te deren.... Mij des de meer!!!

Haha herkenbaar!
In de bak met longeren is het een goedzak. Ook met wandelen loopt hij keurig mee.
TOT hij zichzelf in het raam ziet, pffft. Hinniken, opblazen en dansen. Druktemaker.

Verder gaat het super met Capote. Hij is echt een dikke kroelkont die zelfs zijn eten laat staan voor een knuffelbeurt.
Hij staat ook al in de wei. Nog wel apart, tenminste, hij is al 2 keer ontsnapt om bij de andere paarden te komen. Inmiddels het schrikdraad hoger gezet en een wat dikker lint gebruikt.
Hij is nog vruchtbaar natuurlijk, en hij is nog iets teveel hengst.
De keren dat hij in de wei bij andere stond, ging het trouwens goed hoor. Hij heeft wel een oplawaai gekregen, maar dat was alleen een schaafplekje.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:47

Kom net van stal en morgen mag hij verhuizen :):)
Dan komt de uitloopstal vrij op mijn eigen pensionstal! Krijgt hij wat meer bewegingsvrijheid en kan hij langzaamaan wennen dat hij ruin is en best op de wei kan met anderen paarden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:52

Vind het altijd zo bijzonder dat veel mensen een hengst altijd alleen laten staan. De mije is net veel rustiger en aangenamer geworden sinds z'n maatje de ruin weer bij hem in de weide staat. Ruin is baas maar het klikt erg goed. Ze spelen erg fijn samen, vullen elkaar aan qua karakter, geven elkaar vertrouwen en houden de conditie en het energiepeil prima.

Ze staan zelfs met elkaar te soezen in de stal als het regent :') Ook m'n shethengst staat samen met shetruintje. En ook dat gaat prima, zelfs met merries op zo'n 200m afstand. Hormonen zijn genoeg aanwezig, maar niet in zodanige mate dat ze de boel gaan kort en klein slaan.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:12

Mijn 2 jarige hengst staat nu met een groepje ruinen, we kijken even af hoe het blijft gaan en als het goed blijft gaan kan 'ie daar voorlopig nog even als hengst bij blijven lopen...

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:27

Mijn (ex-)hengst staat ook niet alleen, maar met 2 minishethengstjes.

Heb hem proberen te koppelen met de haflinger, maar daar was hij doodsbenauwd voor. (jaja, ik heb echt een hele stoere hengst). :D
Haf deed trouwens niets, alleen een keer de oren naar achter en zijn nek naar hem strekken, was genoeg om hem heel hard te laten wegrennen. Maar goed, Balou is nu weer een jaartje ouder, en aangezien ze over het draad met elkaar kroelen ga ik ervan uit dat het straks samen wel goed gaat.

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:49

Tsjah, punt hier is dat er 3 ruinen stonden. Waarvan 2 zijn verhuisd en 1 een jaarling is en nu op het land achteraan staat.
De rest is merrie, en Capote kan nog vruchtbaar zijn.
Daarbij komt dat hij nog nooit met andere paarden heeft gestaan, en dus eerst even willen afwachten tot hij wat rustiger is om te kijken hoe hij in de groep ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:45

Zou best sneu zijn als je 'm laat castreren om ongelukjes en problemen te voorkomen en dan alsnog te snel bent na castratie en met een verrassingspakketje opgescheept zit.

hengst zat hier in de loop van de week vol schrammen op z'n hoofd en schaafwonde op zijn been. Is 9/10 van het spelen/rangorde bepalen met de ruin, die is tinker x haf en maar 1m40, hengst is 1m60 en warmbloed. Tink is baas en ruin maar als hij hengstemans tot frut blijft meppen gaan ze toch wel apart.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:54

debje87 schreef:
paard van mijn nichtje is bijna 2 en heeft nog maar 1 bal. gelukkig is hij zo mak als een lammetje. denken jullie dat deze nog indaalt?

ballen willen nog wel eens aan de wandel gaan ook :)
dat er even 1 opgetrokken word zeg maar , als je dan een uur later kijkt is ie weer aanwezig.
en de 1 is wat sneller dan de ander, heb regelmatig hengsten voorbij zien komen die met 3 1 bal ingedaald hadden en op moment dat mensen besloten dat er een klophengst operatie nodig was kwam dat ding alsnog naar buiten :+

maar kan nog prima indalen is mijn ervaring

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:35

Morgen mag mijn ruin weer de wei in! Ben benieuwd hoe het gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:51

Ik heb een ander soort vraagje: wat doen jullie met een hengst die eingelijk te onderdanig is naar een ander paard toe?

Mijn jonge warmbloed staat dus sinds een weekje met de tinkerruin op de weide. Op zich kunnen ze het prima vinden, de ruin is baas en ze spelen ook wel samen. Maar ik merk de laatste dagen meer en meer bobbeltjes op bij m'n hengst in de hals en op de borst, hij heeft op zijn hoofd enkele erg duidelijke haarloze plekken en ook schaafwondes met bloed (opgedroogd) en 1 flinke schaafwond op de voorkant van een bovenbeen. Geen diepe wondes, allemaal opvervlakking.

Dat het wel eens wat heftiger kan zijn tussen jonge hengst en een 2 jaar oudere ruin verbaasd me niks. Dat er wel eens een wondje valt, verbaasd me ook niks. maar dit begint me toch wel op te vallen.

De hengst is altijd al zo geweest. Hij daagt uit, laat zich even zien en bij de minste terechtstelling kruipt hij in z'n schulp, soms staart ook in z'n kont geknepen. Hij mept wel eens een keer als in "het is duidelijk, lmaat me met rust" maar hij haalt nooit echt uit. Probleem is dus dat de tinker daar op blijft doorbomen. Hij bestraft niet alleen met een hap of een mep, hij jaagt de hengst echt de hele weide achterna, blijft flink doorhappen en bijten terwijl de hengst al wegloopt en jaagt hengstmans ook van het eten weg.

Het is niet constant, ze hebben ook lekker veel momenten dat ze lol maken samen maar ik vind de bestraffingen van de ruin iets te extreem doorslaan en de hengst een tikje te odnerdanig... Zou ik het zo laten of toch maar in de gaten houden of het niet uit de hand kan lopen? De ruin is op z'n 3 gecastreerd (nu 6 worden denk ik) maar heeft wel nog meer ballen aan z'n lijf dan de hengst...

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:05

Ik had hetzelfde met mijn hengst (zie mijn vorige post), die heb ik toen echt weer uit elkaar moeten zetten. Balou durfde niet eens meer bij de waterbak te komen als de ruin daar toevallig stond.
Hoop dat het straks wat beter gaat nu hij wat ouder is.

Ik zou het wel even in de gaten houden of het niet te heftig gaat, ze staan nog niet zo lang bij elkaar dus misschien is het even wennen en rangorde bepalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:08

Tijdens de winter stonden ze ook regelmatig bij elkaar hoor :) Ik had toen alleen m'n merrie nog (net na nieuwjaar verloren aan koliek) en daar klikte de tinker subliem mee, dus eerst had ik tinker + merrie en hengst+shet als combi's.

Na de dood van m'n merrie wisselde ik af,de tink is alleen van half februari tot vorige week even weidemaatje geweest voor paard van m'n ex.

De hengst is altijd zo onderdanig geweest. Als veulen van 8 maand stond hij even bij m'n merrie om opgevoed te worden (was zij perfect voor) en hebben we hem ook moeten weghalen. Beestje werd letterlijk in elkaar gemept voor het minste en liet dat doen. Erna stond hij met een jaarlinghengst in het land (hij was toen zelf 2) en ook de jaarling was baas. Daarna een winter bij de ruin van m'n lesgeefster gestaan, zelfde verhaal. Dat was vlak voor ik 'm kocht, vorig jaar in mei (bedenk me net dat ik 'm morgen 1 jaar heb!). Het is dus ergens wel eigen aan hem, en toch... het is best een dier met een flinke dosis pit, hij test iedere nieuwe persoon gelijk uit en test ook zijn grenzen af bij mij. Maar zoals bij andere paarden, je corrigeert en hups, hij neemt het aan.

Zou het wel zonde vinden dat ik 'm om zijn serieuze onderdanigheid alleen moet zetten. Voor de rest is hij echt heerlijk om mee te werken, dus castreren zit er voorlopig niet in.