Graasmasker -> paard echt dunner?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:12

BIj het bloempot model moet je wel goed opletten welk merk je neemt. Global had mijn mini zich binnen 5 dagen doorheen gevreten.
De IR korven ben ik qua kwaliteit en pasvorm heel tevreden over. Tja, alleen weinig ruimte bij de neusgaten. Maar daar wennen ze ook wel aan. En anders kun je dat model ook nog vermaken zoals een Bokker (naam vergeten :o ) het gedaan heeft.

De korven van Shires vind ik wat hoog. Mijn Haflinger kreeg daar erge plekken van onder haar kaken, mijn Fries past hem wel weer goed.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:17

StalNollie schreef:
nee hoor ik ben erg goed aan het rond kijken en lezen op fora''s en daar komen alle korven aan bod en over de GG is over het algemeen afslijten van de tanden een min punt. en bij de bloempotten het gesloten zijn en wondjes het min punt. de goede ervaringen staan er ook bij hoor net als hier in het topic. maar als ik hoor over afslijten van de tanden pass ik al. dan liever een wondje op zijn neus wat ik met bont kan voorkomen.

de ene slijten af bij de andere niet maar dat is met bloempot dus ook ene krijgt wondjes andere niet. kies ik voor het laatste.

Je begrijpt m'n post niet, maar dat is niet erg :)
Wellicht is zo een van nadita dan wat?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:20

Ik vind nog steeds de IR het langste mee gaan / beste kwaliteit. Deze is ook niet zo hoog en loopt een beetje wijd uit. Sommige korven lopen recht omhoog, maar dat zit voor geen meter, omdat de neus/kaak natuurlijk ook wijd uitloopt.

Wat betreft de neusgaten.. gewoon die middelste band er tussenuit knippen en de randjes ff dicht branden zodat het niet gaat rafelen :D Ik heb nu zelfs ook stukken rubber er uit geknipt en dat gaat ook goed! Zolang je de middelste op de neus maar laat zitten.

StalNollie

Re: Graasmasker -> paard echt dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:22

yups idd... maar die van nadita zijn ook super inderdaad maar waarom zijn al die fijne korven nu niet gewoon in NL te verkrijgen.. nog steeds niemand met een goede site.. liefst natuurlijk NL

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:51

Focussed schreef:
StalNollie schreef:
GG absoluut niet vind ik ivm slijten van de tanden lees ik al op meerdere forums.

Gebruik hem al 2 jaar, nog nooit last van gehad :) tandarts merkt ook nooit iets op.
Maar zal wellicht wel eens voorkomen. Alhoewel de berichtgeving op fora wellicht een beetje storing heeft. Dwz je zult vaker horen dat iemand zegt dat ze wel afgesleten zijn dan niet. Waarom zou je bijv een topic openen om te melden dat ze niet afslijten.
Maw, het beeld en de frequentie waarmee dit echt gebeurd ligt wss veel lager dan op een forum doet voorkomen.

mee eens.

de tanden slijten sneller van stalondeugden op stal aan de ijzeren spijlen oid volgens mijn tandarts dan van de GG.
Daar heb ik nog nooit iemand over gehoord door de paarden niet meer op stal te zetten hierdoor, maar dat is een andere discussie ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:38

Mijn merrie deed dat schuren aan de spijlen ook voor ze bij mij kwam, daar sleet ze een hoekje mee van haar boventanden. Dat is inmiddels wel hersteld, maar nu door de greenguard in een half jaar tijd dus dat hoekje van die ondertanden. Kan wel eens proberen een foto te maken.

Ik maak er geen drama van, want 3/4 van het jaar heeft ze hem maar enkele uren per dag om, alleen hoogzomer 10 tot 12 uur en dankzij dat ding kan ze heerlijk met de anderen in de wei lopen, lekker grazen en toch afvallen, maar feit is dat het wel kan gebeuren! Wel iets om op te letten dus!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:42

Mijn bijrijdpony (haflinger) doet het prima met z'n graasmasker. Het schuurt ietsjes, dus ik hou het wel in de gaten, maar behalve dat de haartjes daar wat korter zijn is er nog niks aan de hand (heeft hem nu 2 maanden om). Hij eet er prima mee en is trouwens zeker wel al afgevallen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 23:26

Ik heb mijne nu ook aan een normaal halster.
Ik ben nog aan het bedenken hoe ik het veiliger en toch sloop bestendig kan houden.
De plastic klipjes zijn steeds binnen 5 minuten aan puin.
Nadat ik op 1 dag 3 keer kon repareren heb ik hem maar een een halster gedaan van pure ellende.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 14:05

Mijne loopt al een paar jaar dag en nacht met een Greenguard. Ik dacht dat de slijtagev an de tanden wel meevielen, ook niet eerdere geluiden gehoord van tandartsen.
Helaas is alles minder waar, want er is dus wel degelijk flinke slijtage, aan de gehele buitenkant van de voortanden. Het hele 'witte' (glazuur etc) is weggesleten tot bijna het wortelkanaal (en op 1 plekje al vrijwel tot het wortelkanaal, dat zwarte dat je in de tand ziet). Dus wel degelijk FLINKE slijtage, en die gaat dan oo niet meer om bij mijn pony. Ik dacht dat het wel meeviel, niet dus...

Volgende zomer dus wat anders verzinnen om ahar op gewicht en veilig voor hoefbevangeheid te houden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:01

Wij gebruiken gewoon zo'n bloempotje, mooi opengewerkt rond de neusgaten en met een zacht halster en waar nodig bontjes. wij hebben er een plastic plaat in liggen die zachter is dan het materiaal van de GG, de tanden slijten er niet op, maar het is wel steviger en slijtvaster dan het rubber van de korf zelf.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:06

Ik vroeg idd of dat een betere optie zou zijn; iets beter, maar nog steeds slijtage, en bij mijn pony niet aan te raden. Baal echt als een stekker, ben echt fan van de Greenguard, maar daar kom ik nu dus op terug helaas :( Dacht dat ze ook niet zoveel met de tanden er tegen aan zou bijten, uit netten en ruifen doen ze immers ook een hoop met hun lippen, maar met dit blijkbaar niet.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:41

Wat balen zeg! Een paard met een korf om (maakt niet uit welke) duwt de hele dag de korf flink tegen de grond om goed bij het gras te kunnen komen, dus dat is idd wel anders dan "gewoon" eten.
Ik kan me niet voorstellen dat de tanden slijten bij zo'n "bloempot". Dit is nl. rubber, dus dat zal altijd eerder slijten dan de tanden. Als ik jou was zou ik gewoon die nemen. Die van mij heeft m bijna het hele jaar om en geen millimeter slijtage!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:34

Leedebee schreef:
Ik vind het gat vrij groot, of lijkt dat maar zo?

Ze zijn te groot, paard vreet gewoon net zoveel als zonder, vandaar dat ik een ander model heb met een rond gaatje erin, dat werkt het beste.

Wel ben ik aan t kijken of de Greenguard niet een betere optie is, het houdt me tegen ivm mogelijke voortandenslijtage op dat harde plastic van de Greenguard, of viel dat mee?

Ik vind het alleen heel jammer dat er geen rubber is in de vorm van de Greenguard, dat is de oplossing, want het rubber van zo'n graaskorf van IM is echt heel sterk en zacht voor de tanden (slijt er niet van). Terwijl de meeste andere merken van de graaskorf echt van flutrubber is, paard vreet binnen een paar dagen een groot gat.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:45

Wie van jullie gebruikt de graasmaskers nu nog steeds? Ik zag dat er mensen zijn die het masker het gehele jaar gebruiken? Maar dit zijn dan paarden die het gehele jaar op de wei staan neem ik aan?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:49

Wij gebruiken de graaskorven nu ook nog, omdat er nog veel en lang gras staat; zodra dat op is, gaan ze af, maar dat zal nog wel een week of 3 duren denk ik. Vanaf plm. november tot het echt weer begint te groeien, gaan ze de kast in. We voeren dan hooi bij in de wei, en kunnen het te dik worden dan mooi voorkomen.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:13

Die van mij loopt het hele jaar overdag op het land en heeft altijd om. (op stal natuurlijk niet)
Behalve als het gesneeuwd heeft of het land een baggerpoel wordt want dan kan hij echt niks meer pakken met de korf om. ;)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:49

Ninx schreef:
Wie van jullie gebruikt de graasmaskers nu nog steeds? Ik zag dat er mensen zijn die het masker het gehele jaar gebruiken? Maar dit zijn dan paarden die het gehele jaar op de wei staan neem ik aan?

Ik heb hem mijn Fries net weer opgedaan, paarden staan nu al op het winterland. Daar staat nog behoorlijk veel gras.
Mijn Haf en minipaardje hebben hem nog niet afgehad op de weide.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:29

Hier hebben ze hem ook nog om... Zeker nu het gras zo veranderlijk is met koude nachten....
Minipaardje hier is gek genoeg niet erg gevoelig voor overgewicht, die wordt eerder te dun met masker. De IJsco's hebben hem wel om....
Als alles straks kaal is op de wei kijk ik wel wat ik dan doe....

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:55

Die van mij had hem de laatste tijd op het zomerland af omdat het land relatief kort was en ze met de korf niet meer genoeg binnen kreeg en dat ging goed zonder.
Nu staat ze op het winterland, waar toch nog teveel staat er wel weer mee :)

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:02

Op mijn vroegere pensionstal had een paardje dat op, maar bij hem hielp het niet echt want hij kreeg gewoon te veel krachtvoer. En het gat waar het paard door eet had de eigenaar groter geknipt, dus naar mijn idee kon de pony gewoon vol vreten wat die normaal ook kon.
Ik heb wel een aangeschaft, is altijd wel handig voor iets. Als je hem goed gebruikt , dus geen gat groter maak, en het krachtvoer afstemd, lijkt het mij wel effectief

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:10

Ik heb hem nu juist net weer om omdat ze nu weer kuil krijgen.
Daarmee vreet ze zich tenminste niet meteen helemaal dicht daaraan.
Op gras heb ik het niet echt nodig.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:30

Ninx schreef:
Hier hebben ze hem ook nog om... Zeker nu het gras zo veranderlijk is met koude nachten....
Minipaardje hier is gek genoeg niet erg gevoelig voor overgewicht, die wordt eerder te dun met masker. De IJsco's hebben hem wel om....
Als alles straks kaal is op de wei kijk ik wel wat ik dan doe....

Hier was minipaardje binnen de kortste keren model bijzettafel :')
Helaas voor hem ook de veroordeling tot de graaskorf. Hij zit er zelf niet mee.
Andere mini is heel ander type, die blijft mooi slank....

Gras zeker verraderlijk, vaak hoog fructaangehalte na koude nachten en daarna overdag zon.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:15

Mone heeft hem nu niet aan, ze staan nog wel volop op het gras maar dat is niet zo rijk waar ze nu staan. Mone was in eerste instantie wel ontploft qua buik, die heeft alles even ingehaald, haha! toen hebben we de korf wel weer even aangedaan, maar nu had ze er binnen een dag wondjes van, wat eerder niet zo was. gelukkig is de wei nu wat kaler (ze krijgen steeds een stuk erbij), dus ze kan weer zonder, maar we moeten nog wel wat verzinnen voor als ze er weer een stuk bijkrijgen.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:17

Bij die van mij is hij vrijdag afgegaan. Met de regen en alles is er veel modder en het gras is onwijs kort.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:50

Leedebee schreef:
Wat betreft de neusgaten.. gewoon die middelste band er tussenuit knippen en de randjes ff dicht branden zodat het niet gaat rafelen :D Ik heb nu zelfs ook stukken rubber er uit geknipt en dat gaat ook goed! Zolang je de middelste op de neus maar laat zitten.

Mwoh... Zoals je misschien nog weet heb ik hetzelfde gedaan. En Haffie vond er helaas ook al wat op, nml door de neusgaten gras beginnen eten. Echt met de lip erdoor trekken. Niet normaal!!! Dus nu helaas na die paar maand dat het goed ging, weer een gesloten pot op :( . En dat was sowieso al niet genoeg, dus ligt er nu een tweede bodem in, op de andere (uit een andere korf geknipt).