is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:47

TS, wat is de bedoeling met je paard?

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 23:01

Haar aan laten sterken en evt aan de longe om te kijken of het beter word want ze drukt haar rug behoorlijk weg
waardoor de wervels tegen elkaar aan gaan zitten

ik wou haar vandaag even los laten in de bak en ik dacht dat ik haar even zonder touw alleen met halster buiten kon zetten maar mooi niet dus
ze had er zo zin in dat ze recht overeind kwam en los moest laten haha gekke merrie
ze heeft wel een half uur bokkend en rennend en springend als een jonge hert door de bak gegaan en de hele tijd steigeren ik heb wel gelachen om haar en dan dat geluidje wat ze maakt lach je al helemaal in de deuk

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 23:09

ik denk dat als de merrie zwaarder wordt ze nog meer last van der rug zal krijgen.. ze moet niet teveel aankomen.
maar ik zou ook zeker longeerwerk proberen en goed opbouwen en over de rug laten werken..
moeilijke situatie, maar ik denk dat ik ook alles zou uitzoeken en uit wil sluiten voor ik zou kiezen voor de slager.

sterkte/succes ts.. moeilijk allemaal hoor.

hazel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 23:54

Wat een ontzettend lief en tevreden koppie heeft ze zeg, kan begrijpen dat je er zo'n moeite voor wil doen :) Ik denk niet dat wij vanaf een foto kunnen beoordelen of ze pijn heeft of niet. Loopt ze zuiver? Kun je misschien eens een filmpje maken in draf en galop, los in de bak?

Het is in vergelijking met 2 jaar terug wel erger geworden om te zien. Ik vraag me ook af of je haar aan het werk moet zetten, ik denk niet dat je haar ooit kunt berijden dus waarom zou je de boel dan forceren? Ik zou haar voorlopig lekker op haar eigen manier laten scharrelen :)

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 01:53

Het lijkt wel een heel ander paard, deze foto's zijn vele malen erger dan de vorige.
Het dier heeft naast een redelijk normaal hoofd een doorgezakte rug en bijna geen rib.
Als je deze foto's naast de vorige legt, word het denk ik tijd om eerlijk te zijn naar je paard en jezelf.
Dit dier oogt als zwaar ondervoed, dat kan 2 redenen hebben: of hij krijgt te weinig, of hij eet te weinig, en daar zal een reden voor zijn.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 07:33

wolter schreef:
Het lijkt wel een heel ander paard, deze foto's zijn vele malen erger dan de vorige.
Het dier heeft naast een redelijk normaal hoofd een doorgezakte rug en bijna geen rib.
Als je deze foto's naast de vorige legt, word het denk ik tijd om eerlijk te zijn naar je paard en jezelf.
Dit dier oogt als zwaar ondervoed, dat kan 2 redenen hebben: of hij krijgt te weinig, of hij eet te weinig, en daar zal een reden voor zijn.

3 redenen, of hij eet genoeg maar zijn darmen kunnen geen voedingsstoffen opnemen. Ts, misschien iets om te laten testen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 08:03

sweetheart schreef:
wolter schreef:

3 redenen, of hij eet genoeg maar zijn darmen kunnen geen voedingsstoffen opnemen. Ts, misschien iets om te laten testen.

Of ze heeft veel pijn, dat kost veel energie.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 08:38

Ik ben erg nieuwsgierig hoe de interactie is met andere paarden. Mag ze groomen bij andere paarden?
Hoe reageren de andere paarden op haar? Kan ze zich snel genoeg uit de voeten maken als ze bedreigt wordt?
Wordt ze in de wei uit de kudde gezet?

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:10

Ik schrok ook van de laatste foto's!
Maar toch vind ik het knap dat veel mensen hier adviseren het paard in te laten slapen. Ts is de enige die precies weet wat de dierenartsen hebben gezegd (al duurde dat idd wat lang) en weet als enige hoe het paard zich dagelijks gedraagt.
Lijkt me logisch dat je hier zo niet op gaat zitten. Misschien is het paard wel heel gelukkig op de weide met andere paarden, maar dat hangt ook van het karakter van het paard af. Sommige paarden worden daar helemaal niet gelukkig van.

Dus ik zou zeggen, luister en kijk goed naar wat je paard aangeeft, wat voor jou goed voelt en naar wat de deskundigen zeggen.
Hopelijk kom je er uit met je paard.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 09:27

Ze heeft altijd in de kudde gestaan
en dat ging altijd goed en als ze bedreigt word weet ze ook snel te vluchten en weg te draaien soms wel eens zo snel dat ik bang was dat haar been een keer bleef staan
Ze loopt zuiver en ze maakt al uit haar zelf pirouette's en galop wissels

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:55

Misschien kun je eens een filmpje plaatsen. Zoals ik naar haar hoofd kijk, heeft ze duidelijk pijn. Is het eerlijk om met haar aan de slag te gaan? Persoonlijk zou ik me er niet aan wagen.

edit, Ik vond dit net:
Citaat:
Chronische pijn wordt vaak over het hoofd gezien als één van de oorzaken tot chronisch gewichtsverlies. Het lichaam reageert op pijn door
het vrijgeven van adrenaline (epinefrine). Het vrijkomen van adrenaline zorgt echter ook voor het afbreken van eiwitreserves in het lichaam wat
weer de oorzaak is van gewichtsverlies. Pijn kan er ook voor zorgen dat de eetlust van het paard verminderd.
Laatst bijgewerkt door _Pansy_ op 15-05-13 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:57

Ik heb eigenlijk nog helemaal niet gereageerd op dit topic, wel alles steeds gevolgd... En jeetje, wat schrik ik van de laatste foto's zeg! Zeker als je het vergelijkt met de allereerste foto's uit het topic, daar ziet ze er goed uit en de rug is ook een stuk minder erg.

Als ik de laatste foto's zie denk ik... Dat het zo erg geworden is! Zowel der rug en haar gewicht.
TS: Weet je al wat je vervolg stappen zijn? Want wat is er precies mis gegaan op de vorige stal, dat ze er zo uit ziet?
Staat ze overigens (weer) op het land? Zodat ze wat kan aansterken?

Overigens het idee van een tijdje pijnstilling geven, vind ik geen verkeerd idee. Hoe denk je daar zelf over TS?

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 10:07

Ze staat nu op stal met bijvoering met krachtvoer en ruwvoer
om aan te sterken en straks gaat ze weer lekker het land in
ze word in de gaten gehouden met eten en eet alles op
hiervoor stond ze alleen maar buiten met ruwvoer maar dat was teweinig wat ze kregen waardoor ik ben weg gegaan
ik ga weer even een vitamine stoot geven voor een extra oppepper en dat ze weer genoeg vitamine en alles. binnen krijgt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:15

Staat ze nu wel op onbeperkt ruwvoer?

En hoe kijk je aan tegen de pijnstilling? Er moet meer veranderd worden dan enkel het voer. Dit paard heeft misschien wel hartatikke pijn, daar wil je zo snel mogelijk achter komen lijkt mij?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:20

Buut kost ook bijna niks en het lijkt mij dat je het via de dierenarts die haar in eerste instantie heeft onderzocht met het bijbehorende verhaal van afvallen dat je het zo mee kan krijgen. Moet dan wel in paspoort gezet worden en dan kan ze niet meer voor de slacht weg maar goed dan heb je wel zekerheid.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:23

Jeetje, ik schrik ook echt van de fotos!

Mbt je plannen TS, ik kan me voorstellen dat sterker worden positief kan zijn voor de rug maar herstel zodat je kan gaan rijden is erg onwaarschijnlijk natuurlijk..
Zie je het zitten om de komende 20 jaar dit dier alleen maar te longeren? Gaat je dat niet heel snel je neus uitkomen, en het paard ook?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:25

Mijn vriend (arts) keek naar de foto's en merkte op dat als je de foto in stukken knipt de voorhand normaal is, de achterhand zelfs sterk lijkt en alleen het midden stuk onderontwikkeld is. En inderdaad gloof ik ook dat hij gelijk heeft. Hij zei dat er ook een humaan syndroom bestaat dat daar op lijkt (ben de naam weer vergeten) waarbij de romp niet goed ontwikkeld en sterke wasting vertoond. Wie weet heeft ze inderdaad wel een zeldzame afwijking?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:54

Och jeetje, dit is wel extreem hoor, arm paardje.... :(:)

Het lijkt wel de voorhand van een paard die op de rug en kont van een pony gefotoshopt is :=

Ik zou als ik jou was alles uit de kast halen om dit te laten verbeteren. Een goede fysio erbij die kan bekijken wat de mogelijkheden zijn, en als die positief is over de mogelijkheden voor de toekomst, en jij ziet dat ook zitten, dan een goed trainings-schema opzetten.

Paard goed lang en laag trainen om die bovenlijn nog wat omhoog te laten komen als dat lukt, en wat meer spekjes zouden de kuil ook al wat kunnen verzachten met een beetje mazzel.

Ben wel benieuwd hoe de wervels hier in zitten... is een enorm risico op KS natuurlijk, zo'n holle bovenlijn.... echt alles er aan doen om dat te verbeteren anders is het een pijnlijke zaak voor het diertje.

Jammer dat ze alweer 4 is, bij een jonger dier valt er waarschijnlijk meer winst te behalen met een goede training en voeding.... daarom echt niet langer wachten met serieus aanpakken van dit probleem, als je haar wilt houden :=

Maar voor nu zou ik er even vanuit gaan dat je hier geen zadel op gaat leggen :(:)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 11:04

Paard heeft in verleden rug gebroken en is verkeerd aan elkaar gegroeid, denk niet dat longeren zoveel zin gaat hebben.. (helaas :(:) )

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 11:04

MarjanB schreef:
Paard heeft in verleden rug gebroken en is verkeerd aan elkaar gegroeid, denk niet dat longeren zoveel zin gaat hebben.. (helaas :(:) )

Hoe kun je dat weten?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 11:08

Nou dat heeft ts toch gepost en ook op de foto´s van de rug scheen dit naar voren te komen?

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 11:14

Ik heb even gelezen in de posts van ts, maar daar haal ik niks van een gebroken rug uit..

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 11:16

Ze schrijft dat het paard een vergroeiing heeft aan de rug als gevolg van een val.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 11:20

haar rug is nog nooit gebroken geweest
het is een volgroeiing

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 11:29

Ik vind je paard er niet sneu uitzien, maar wel heel iel en de rug is natuurlijk verschrikkelijk, maar toch is dit voor mij geen teken dat ze pijn heeft. Als ze met het nieuwe voerbeleid niet aankomt zou ik wel die pijnstilling gaan overwegen, maar eerst zeker zijn dat het niet door het ruwvoer tekort komt van deze winter. Een paard dat op de wei galoppeert, bokt, steigert vind ik op zich al een goed teken. Ik zou nu beginnen met het trainen van de rug. Longeren met hulpteugel of met de lange lijnen. Korte sessies en bij twijfel stoppen omdat je dus niet weet of ze pijn heeft. Dit kun je dan ook achetraf gaan vergelijken met pijnstilling. Ik zou ze nu al eens met bijzet longeren en het filmen. Probeer als je bijzet gebruikt dit heel geleidelijk aan te doen en dus niet strak en geforceerd, maar losjes en af en toe een gaatje bij zodat je naar de juiste positie toe werkt zonder dit meteen te gaan forceren.