Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Whisperke

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 20:36

Wat kost eigenlijk ongeveer een gastroscopie??
Mijn paard heeft ook verdenking van maagzweer..
Maar ja als het niet te duur is, lijkt het me verstandiger om eerst dit te checken dan er maar middelen in te pompen..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 20:46

Whisperke schreef:
Maar ja als het niet te duur is, lijkt het me verstandiger om eerst dit te checken dan er maar middelen in te pompen..

je kunt om te beginnen anders gaan voeren....dat heeft niets met 'er middelen in te pompen' te maken ;)

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 20:58

geerke schreef:
Whisperke schreef:

je kunt om te beginnen anders gaan voeren....dat heeft niets met 'er middelen in te pompen' te maken ;)

Het is gewoon een vraag.. Ik ben van mening dat er te snel medicijnen aan een paard gegeven worden, zonder er zeker van te zijn wat de daadwerkelijke oorzaak is

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 23:16

Mijn DA is van mening dat een gastroscopie best pas gedaan wordt als niets helpt omdat het een erg stresserende procedure is....Als er een symptomen zijn van een maagzweer idd best eerst anders gaan voeren, is er geen verbetering was de volgende stap hier supplementen al dan niet in combinatie met medicijnen (medicijnen voor maaglast/ontsteking en maagzweer zijn toch hetzelfde) en pas als laatste de gastroscopie...

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 01:06

Whisperke schreef:

Kosten vallen redelijk mee, maar het is een heel naar onderzoek, terwijl het medicijn tegen maagzweren heel erg veilig is (omeprazol). Normaal gesproken ben ik voorstander van onderzoek voordat je behandelt, maar in dit geval kies ik voor andersom. Je ziet bovendien snel of het medicijn aanslaat, dus je diagnose heb je snel genoeg om niet langdurig op de gok te hoeven behandelen.
Omeprazol voor is bovendien heel betaalbaar te bestellen via abler.com, als je het bij de dierenarts haalt (Gastrogard) is het een ontzettend duur geintje.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:52

Xanne schreef:
Whisperke schreef:

Kosten vallen redelijk mee, maar het is een heel naar onderzoek, terwijl het medicijn tegen maagzweren heel erg veilig is (omeprazol). Normaal gesproken ben ik voorstander van onderzoek voordat je behandelt, maar in dit geval kies ik voor andersom. Je ziet bovendien snel of het medicijn aanslaat, dus je diagnose heb je snel genoeg om niet langdurig op de gok te hoeven behandelen.
Omeprazol voor is bovendien heel betaalbaar te bestellen via abler.com, als je het bij de dierenarts haalt (Gastrogard) is het een ontzettend duur geintje.

Via abler is het idd wel betaalbaar (ik zou ongeveer 200 dollar kwijt zijn voor de gehele behandeling) maar gastrogard is vrijwel onbetaalbaar. Voor mijn paard van 700 kilo kwam ik op iets van 60 euro per dag uit. Dan is een gastrscopie voor 200 euro het overwegen waard, aangezien voor een groot paard drie dagen testen al even duur is. Maar het is idd een vervelend onderzoek, alleen het verplichte vasten vond ik al een drama.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 14:40

Helaas geeft mijn merrie na een abler behanding nog symphtomen af van een maagzweer.
Ik ga binnekort toch een scopie ervan laten maken.. Dit zodat ik weet of het uberhaupt wel een maagzweer is, of dat het misschien iets anders is..

Finestenz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:57

hallo,

mijn paard staat met maagproblemen ondanks dat hij gehele dag ruwvoer etc heeft. nu wil ik hem graag omeprazol van abler geven. kan iemand mij vertellen hoe het zit met het invoeren van medicatie etc in nederland?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:22

Ik vond een scopie nog best prijzig. Mijn factuur was bijna 300 euro, dit is dan wel inclusief consult van ik geloof 50 euro en 3 overnachtingen van ongeveer 10 euro per nacht. Vervolgens mocht mijn pony ongeveer 3 weken aan de gastrogard. Was al met al een dure grap dus!
Toch om het zeker te weten zou ik een scopie gewoon doen. Ik ben gelukkig verzekerd, dan wordt alles gewoon vergoed.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:17

Finestenz1 schreef:
hallo,

mijn paard staat met maagproblemen ondanks dat hij gehele dag ruwvoer etc heeft. nu wil ik hem graag omeprazol van abler geven. kan iemand mij vertellen hoe het zit met het invoeren van medicatie etc in nederland?

Abler stuurt het via luchtpost op; ik heb nu 2 zendingen binnen zonder problemen.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:06

Bij dap bodegraven kost het 250,- ex btw. ex stalling want ze mogen 12uur geen eten en 6uur geen drinken

voor de eigenaren een vraag: waren jullie paarden koliek gevoelig?
Vaak koliek gehad? Verband koliek-maagzweer

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:57

Ik heb nog spuitjes gastrogard liggen!

MaxMindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 09:56

hoi rockey
fijn dat je het aanbied, maar ben al begonnen met abprazole (omeprazol).
gastroguard heeft een andere werking wel voor de zelfde kwaal.
en om nu alles door elkaar te gaan geven lijkt me niet verstandig.
in ieder geval wel top dat je reageert.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 10:50

Wat is volgens jou het verschil in werking tussen gastroguard en abprazole dan?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:54

Gastroguard is een veel hogere dosering dan abler..

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:11

Eeeehm.... Nee. Beide geven voor behandeling een dosering aan van 4 mg/kg.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 14:02

Het is precies hetzelfde, ook qua dosering, alleen een andere vorm.
In GG zit een beschermmiddel in de pasta om de zure ph van een paardenmaag te weerstaan en bij abprozole zit deze beschermlaag aan de buitenkant van de korrels

MaxMindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:24

Aimee
klopt je hebt gelijk, zelfde werking alleen een is pasta vorm en de andere korrels.
enigste verschil zag ik op internet de prijs..

MaxMindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:29

Aan iedereen die heeft meegedacht super bedankt,
Steffiiy gaat me uit de brand helpen die kon wel wat missen om te overbruggen.
dat loopt via PB
Mijn post is verwijdert door een Mod Omeprazol is een (recept medicijn) en daar mag je niet om vragen of in handelen op internet hoop dat ik het zo goed uitleg. gastrogard valt daar niet onder.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:19

Hahahahahaha.... Gastrogard is omeprazol, alleen met een mooi verdoezel-naampje. Die mod heeft het dus niet zo goed begrepen :D :D :D
Overigens is Abprazole ook geen recept-medicijn, gewoon vrij verkrijgbaar en ik heb het ook niet terug kunnen vinden op de dopinglijst.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 00:16

MaxMindy schreef:
Mijn post is verwijdert door een Mod Omeprazol is een (recept medicijn) en daar mag je niet om vragen of in handelen op internet hoop dat ik het zo goed uitleg. gastrogard valt daar niet onder.

Wat zou bokt zijn zonder dit caliber mods ;( als je dan echt niet weet waar het over gaat, vraag het dan eerst aan betrokkenen !)
Omeprazol, de werkzame stof in GG en Abprozole en nog 100den andere humane merknamen is al 40 jaar op de markt (alle patenten zijn allang verlopen) en vrij verkrijgbaar bij o.a. het Kruidvat, of een apotheek. Helaas niet in de dosering die voor paarden voldoende is.

Merial (god bless their soul-not!) hebben hier dankbaar gebruik van gemaakt om het in paarden dosering met beschermlaag ivm ph paardenmaag (dat is in humane middelen ook gebruikelijk) uitgebracht en de prijs zo'n 400% verhoogd omdat wij paarden eigenaren allemaal een geldboom in de tuin hebben staan -O-

Merial heeft GEEN potent op de werkzame stof maar wel op de pasta waar ze de omeprazole in verwerken. Abler heeft hetzelfde gedaan, maar vraagt geen belachelijke prijs daarvoor. Abler is een USA bedrijf dat ook onder de FDA (voedsel en waren autoriteit) valt, welke nog vele malen strenger zijn dan de europese, danwel Nl.

Er is niets illegaals aan. Enige wat crimineel is is de prijs die Merial voor GG vraagt, een echte moneymaker! ;( ze zouden zich diep moeten schamen!

Helaas een trend van de afgelopen jaren, zo ook de Peroglide die nu voor 4x de prijs als Prascend te koop is bij BI -:(-

..of het medicijn voor te snel werkende schildklier voor katten... ben de naam even kwijt maar het humane middel kostte een katteneigenaar zo'n 50euro per half jaar, en nu 30euro per maand.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:40

Hopelijk mag ik even inbreken... Ons paard lijkt maagklachten te hebben (zie topic "20 jr, wat slomer... zie ik spoken? "). Toch adviseerde de DA ons haar meer beweging te geven. Maar dat vindt ze niet zo leuk. Ze reageerde de laatste tijd al heftiger op aansingelen, maar daarnet ook op borstelen onder haar buik en licht aanraken (manlief is nu bij haar). Om wel even te kijken hoe ze was, heeft hij haar even wat laten stappen en draven aan de longe, ook daar had ze niet echt zin in, vooral bij de overgang naar draf gingen de oren flink naar achter en ze stapt ook niet in haar eigen sporen, loopt wat ongemakkelijk (1,5 wk geleden ook al). Wij willen haar niet plagen, maar wel doen wat goed voor haar is. Ze heeft dus al even vakantie gehad en manlief stopt nu ook, want dit staat ons tegen, je wilt zelf ook niet rondrennen als je je niet lekker voelt..? Wat doen jullie? Is het raar om haar niet te willen plagen? Moet ze toch werken, of geven we haar verder vrij?

We overwegen ook haar met pensioen te doen, dat is voor ons ook prima omdat we zelf niet zo vaak kunnen rijden door eigen lichamelijke klachten, en ze bijna 21 is, nu dus maagklachten lijkt te hebben en op de huidige stal het voerbeleid gewoon niet geschikt voor haar is, ook niet zodanig aan te passen. Ik vrees dat met alles dat we nu aan extra voer en supplementen geven, ze nog steeds niet krijgt wat ze nodig heeft om te herstellen. Wij willen vooral goed voor haar zorgen. En ik denk dat dat hier niet kan.

Hebben julie tips? Kunnen we haar inderdaad met pensioen doen? We gaan za kijken bij een pensioenstal waar ze oa de hele dag ruwvoer geven, ook op de wei. En moet ze nu (en straks?) toch gereden/gelongeerd worden? Of lekker (even) niet..?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 08:56

Wanneer je paard zich zo duidelijk niet lekker voelt, zou ik hem even rust gunnen. Het 'gedoe' met voer en supplementen is herkenbaar maar als je paardje echt maagproblemen heeft, lijkt mij de beste optie zoveel mogelijk ruwvoer en maagmedicijnen. Mijn paard at op een bepaald moment ook zijn ruwvoer niet meer door de maagproblemen en dan raak je in een vicieuze cirkel. Dus hooi of een mooie kwaliteit kuil en maagmedicijnen, voor de rest even niets als het kan, en dan zou het met 2 a 3 weken een stuk beter moeten gaan.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:54

Iranda schreef:
Hopelijk mag ik even inbreken... Ons paard lijkt maagklachten te hebben (zie topic "20 jr, wat slomer... zie ik spoken? "). Toch adviseerde de DA ons haar meer beweging te geven. Maar dat vindt ze niet zo leuk. Ze reageerde de laatste tijd al heftiger op aansingelen, maar daarnet ook op borstelen onder haar buik en licht aanraken (manlief is nu bij haar). Om wel even te kijken hoe ze was, heeft hij haar even wat laten stappen en draven aan de longe, ook daar had ze niet echt zin in, vooral bij de overgang naar draf gingen de oren flink naar achter en ze stapt ook niet in haar eigen sporen, loopt wat ongemakkelijk (1,5 wk geleden ook al). Wij willen haar niet plagen, maar wel doen wat goed voor haar is. Ze heeft dus al even vakantie gehad en manlief stopt nu ook, want dit staat ons tegen, je wilt zelf ook niet rondrennen als je je niet lekker voelt..? Wat doen jullie? Is het raar om haar niet te willen plagen? Moet ze toch werken, of geven we haar verder vrij?

We overwegen ook haar met pensioen te doen, dat is voor ons ook prima omdat we zelf niet zo vaak kunnen rijden door eigen lichamelijke klachten, en ze bijna 21 is, nu dus maagklachten lijkt te hebben en op de huidige stal het voerbeleid gewoon niet geschikt voor haar is, ook niet zodanig aan te passen. Ik vrees dat met alles dat we nu aan extra voer en supplementen geven, ze nog steeds niet krijgt wat ze nodig heeft om te herstellen. Wij willen vooral goed voor haar zorgen. En ik denk dat dat hier niet kan.

Hebben julie tips? Kunnen we haar inderdaad met pensioen doen? We gaan za kijken bij een pensioenstal waar ze oa de hele dag ruwvoer geven, ook op de wei. En moet ze nu (en straks?) toch gereden/gelongeerd worden? Of lekker (even) niet..?

Het zou kunnen dat je paard een maagzweer heeft, mijn jonge merrie wilde tijdens haar maagzweer peiriode ook niet gelongeerd worden.(staken)
Voorheen was ze altijd erg voorwaarts en vond ze longeren geweldig.

Doet je paard ook lastig met eten? en zie je hem/haar wel is gapen of flemen?

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:10

Nee, geen gapen of flemen, maar met eten is ze wel duidelijk anders. Ze eet wat voordroog, stopt, kijkt wat zurig/ongelukkig en laat het dan een tijd liggen. Staat dan ook heel stil, en slomig, terwijl ze anders best nieuwsgierig om zich heen kijkt. Alsof het niet lekker valt. DA heeft haar tanden gecontroleerd en niets gevonden, dus daar ligt het niet aan. Uiteindelijk eet ze wel alles op, volgens de staleigenaar is 's ochtends alles wel weg. Hij vindt ook dat er weinig aan de hand is, maar als je haar kent, weet je dat ze eten altijd in 1 keer opeet, en in hoog tempo. Nu stopt ze of gaat ermee gooien.
En ze was altijd best voorwaarts, nu moet ze echt aangezwengeld worden en lijkt ze het met tegenzin te doen. La Roche is een heel braaf paard, echt staken doet ze niet, maar ze vindt het duidelijk niet prettig om te moeten draven. (Dus even vrij, alleen soms kort proberen om te zien hoe ze is). Over de slobber met toevoegingen is ze gelukkig wel heel enthousiast :-) Uit voorzorg geven we haar geen appeltje meer (ze kreeg er 1, soms 2), omdat dit zuur kan zijn.
Morgen gaan we kijken bij een stal voor paarden met pensioen. Eigenlijk zou ik graag willen dat ze herstelt voor we haar verhuizen, maar ik vrees dat dat met dit voerbeleid niet lukt. Als het inderdaad haar maag is...