[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:40

Dat lijkt me niet helemaal goed hor eponastable..Heb je ook een scopie laten maken van de luchtwegen?

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 18:21

ben er ook weer even, ben nu pas anderhalve week met die homeophatische hoestpoeder bezig. heb het idee dat ie wat sneller een hoest geeft. dus dat het wat makkelijker los komt. het blijft wel de meeste tijd bij 1 a 2 kuchen, zoals eerder ook. maar nu toch wat sneller, zodra ik in draf ga komt er een kuch en daarna proesten. het duurde eerst wat langer dan had ik al even gedraafd en/of dan pas bij een galop kwam een kuch.

een paar dagen geleden ging ie rollen (wel op een heerlijke droge stofplek en toen kwamen er ook 2 kuchen bij het opstaan, dus ook niet vreemd). vandaag toen ik hem uit stal haalde kwam er een kuch (had ie dus nog niks gedaan) en gisteren merkte ik ook dat ie weer met zijn hals naar mij toe kwam staan en dat ik hem flink met de borstel onder de kaak moest bewerken haha (en ja weer die gaapbeweging erbij, alsof ie zo iets uit zijn keel wel krijgen). ik dacht knijp maar eens effe achter zijn kaken en jawel hoor drie kuchen kwamen eruit en toen was het ook goed. het irriteert hem precies daar. dus heb wel het idee dat die poeder iets aan het doen is en dat wat er (nog) zit, ook wat beter los komt. homeophaat zei ook dat de hoest erger kon worden, maar dan is het ook los aan het komen. hebben denk ik nog een lange weg te gaan. maar zal mijn bevindingen hier om de zoveel tijd even neerzetten.

afgelopen zondag nog een rit van 20 km gehad en daarbij maar 1 kuch gegeven onder de galop een keer. longen hebben goed kunnen werken maar meer dan 1x die kuch is er niet gekomen. dat is gelukkig hier geen probleem dat ik echt rustig aan moet doen met rijden. omdat hij buiten die paar kuchen om verder nergens last van heeft. als die kuchen zijn geweest in het begin dan hoest ie ook niet meer, al rijd ik dan nog twee uur. maar die paar kuchen moeten toch verdwijnen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 09:50

Hier ook weer wat achteruitgang nu ze niet meer op de wei staan. Het meeknijpen is weer erger geworden, het duurt weer veel langer voordat ze gaat briesen tijdens het lopen (als ze al briest) en er is meer inspanning voor nodig om het slijm dus omhoog te werken. (vlgns DA geen must, maar inmiddels herken ik aan deze dingen wel dat er wat in de weg zit.) Gelukkig hoest ze (nog) niet, is ze conditioneel nog wel goed en niet snel buiten adem oid.

Ik twijfel of ik weer een lage dosis medicijnen zal gaan geven, puur om erger te voorkomen en de longen iig in een 'goede' toestand te houden. Het is wel weer typisch de tijd van het jaar dat het minder wordt.
Anderzijds wil ik ook niet telkens naar de medicijnen grijpen, maar de luchtweg ondersteunende doen gewoon niet genoeg en ik wil ook niet dat ze teveel schade oploopt en straks dampig wordt.
Ben iig weer gestart met de schwarzkummel olie, kijken wat die gaat helpen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:23

klint het iemand dat het paard meer hoest als het regent?
Als het droog is en hij maar 4 uur naar buiten gaat, en hij heeft een pollennetje, geen problemen
Als het koud is en hij maar 2! uur naar buiten gaat en er sneeuw ligt, maar wel droog is, geen probleem
heel de dag buiten in de regen, geen probleem
maar dit vieze natte weer een paar uurtjes buiten en verder weer naar binnen hoest hij altijd veeel en veel meer (ik rijd dan ook niet). Hij staat nou maar 4 uur per dag buiten, over een maandje verhuizen we en word dat minstens 10 uur en een open boks met frisse neus en zaagsel op de grond, zodat hij geen last meer heeft van stofjes, maar ik ben nu erg bang dat hij elke keer als het nat is weer gaat hoesten...
dit klinkt niet logisch toch?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:58

@Ilse_123: Staat jouw paard onder een deken? Mijn paard heeft echt een deken nodig anders slaat het op z`n longen als hij goed nat is geregend, en al helemaal als er ook nog een flinke wind staat en de tempratuur wat lager is. Als ik hem goed warm onder een deken houd dan gaat het al beter. Heeft jou paard al een dikke vacht? Dan blijft het namelijk ook al langer nat. Om die reden scheer ik mijn paard altijd in de winter, dit zodat hij minder zweet door het rijden en ook zodat hij sneller droog is zodat het niet op z`n longen slaat.

@Jibbel: Het zou goed kunnen hoor dat de overgang van wei naar stal er voor zorgt dat je paard weer een stapje achteruit gaat. Mijn paar staat inmiddels ook weer op stal en ook hij is weer wat achteruit gegaan, en dit terwijl hij even goed zo`n 10 tot 12 uur per dag in de padock staat. Of het nou met de stal te maken heeft of met het nattere en koudere weer dat weet niet ik. Wel is het zo dat mijn paard nu door finaciele redenen zins 1 oktober hooi krijgt i.p.v hartog compactgras. En ik weet uit ervaring dat hij het niet goed doet op hooi en dat nat maken / weken van het hooi weinig effect heeft bij hem, dus daar zou het natuurlijk ook heel goed aan kunnen liggen. Gelukkig is de financiele stituatie weer op orde en gaat hij vanaf zaterdag a.s weer terug op hartog, want hier doet hij het het beste op in vergelijking met hooi en kuil.

Met het geven van de beweging onder het zadel ging het weer wat minder, hij gaf weer veel verzet als ik wilde aandraven, ook hoeste hij veel als ik alleen maar aan het stappen was. Van de week heb ik hem gelongeerd en dit leek veel beter te gaan, meneer heeft 10 min. als een malle in de ronte gegalopeerd en was niet te stoppen. Vervolgens stond hij vreselijk te hijgen en te pompen en heb daarna hem alleen nog maar heel goed aan de hand uit gestapt. De dag erna weer gelongeerd en hij was niet vooruit te branden, waarschijnlijk als gevolg van die race partij van de dag er voor. Weer een dag later ging het wel iets beter aan de longe, maar nog steeds wel erg sloom.

Wat ik gek vind is dat als hij aan de longe loop (zonder bijzet enz.) hij amper hoest. Hij geeft 1 à 2 kuchen en daarna hoor je hem niet meer. Wel is hij heel erg sloom. Als ik vervolgens zonder zadel ga uitstappen met een los teugeltje dan begind hij weer flink te hoesten. Dus het lijkt wel als of mijn gewicht op z`n longen drukt en hij daardoor dus gaat hoesten. Maar ongeacht of ik er op zit of niet, hij is en blijft over het algemeen erg sloom en is niet vooruit te branden.

Wel heb ik het idee dat de pufjes die hij krijgt werken, want zodra ik het aan hem gegeven hem begind hij na 5 min. te hoesten. Dus de pufjes zetten de boel wel open en maken het slijm wat losser. Maar het is niet genoeg om hem er over heen te krijgen. Heb met DA overlegd en andere mogelijkheden zijn er niet omdat hij kwa medicijnen alles al een keer heeft gehad en dat werkt allemaal nog minder bij hem als de pufjes. Wel heb ik nu hoestkruiden van groene os, mogelijk dat hem het laatste duwtje in de goede richting geeft. Mijn DA heeft goede ervaringen met deze kruiden. Iemand dit ook al een gebruikt, en wat was het effect er van? Vanavond krijgt hij het voor de eerste keer.

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:13

@flappie, over dat longeren, dat was mij ook opgevallen. en dat merk ik met rijden ook. met longeren (zonder bijzet of zo) kwam er vaker geen hoest, terwijl met rijden hij ook sneller deed hoesten, vooral met nageeflijk rijden dan. met een buitenrit kwam ook vaker geen hoest, maar heb hem dan ook veel meer op de langere teugel en stap dan langer voordat er een draf komt. en vaak met buitenrit pas een kuch in de galop. vond dat verschil ook altijd vreemd. ik zit nu op 1 kuch met aandraven daarna paar keer briesen en dat is het. of ik moet het echt zelf opwekken.

geen ervaring met die kruiden verder. en de schwarzkummelolie dan? dat krijgt ie van mij evengoed nog, bij die hoestpoeder. want die olie is goed voor zijn hele gestel.

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:15

@ilse_123 bij ons hoest een pony ook meer als ie in de regen heeft gestaan. die blijkt een allergie te hebben, welke weet ik niet.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:05

Hij heeft nog geen deken op, ik twijfel ook of ik dat wel ga doen dit jaar, hij krijgt niet veel wintervacht, dus dat is voor mij niet nadelig.
@heimeke, zou je kunnen navragen waar die pony allergisch voor is? Een vochige lucht allergie? :+

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:50

@Ilse_123 ik zal het eens navragen. wat ik wel weet dat zij die pony nog niet zo lang hebben. denk dat ze nu ongeveer een half jaar bij ons staan. en dat die pony ook al hoestte bij de vorige eigenaar. dezelfde dierenarts als die ook bij mijn paard is geweest, heeft gezegd tegen de eigenaren van die pony dat ie een allergie heeft. zover ik weet hoest ie dus ook aan het begin van het rijden en meer wanneer ie in regen heeft gestaan. maar ik heb hem ook vaak genoeg op stal gehoord. ik laat je zo snel mogelijk iets weten als ik hun gesproken heb.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:51

heimenke schreef:
@flappie, over dat longeren, dat was mij ook opgevallen. en dat merk ik met rijden ook. met longeren (zonder bijzet of zo) kwam er vaker geen hoest, terwijl met rijden hij ook sneller deed hoesten, vooral met nageeflijk rijden dan. met een buitenrit kwam ook vaker geen hoest, maar heb hem dan ook veel meer op de langere teugel en stap dan langer voordat er een draf komt. en vaak met buitenrit pas een kuch in de galop. vond dat verschil ook altijd vreemd. ik zit nu op 1 kuch met aandraven daarna paar keer briesen en dat is het. of ik moet het echt zelf opwekken.

geen ervaring met die kruiden verder. en de schwarzkummelolie dan? dat krijgt ie van mij evengoed nog, bij die hoestpoeder. want die olie is goed voor zijn hele gestel.

Oke, mijn paard is dus niet de enige die onder het zadel meer hoest.
Die olie eet hij niet ook niet door slobber, dat vind hij echt heel vies. Die luchtweg kruiden at hij vanavond ook met lange tanden, maar uiteindelijk had hij alles op. Ik hoop dat die kruiden werken bij hem. Zo niet dan ga ik misschien toch maar eens contact opnemen met die homeopaat waar jij de kruiden vandaan heb. Want zo te horen doet jouw paard het er goed op.

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:00

@flappie, ik heb mijn paard ook kruiden gegeven (rokale kruidenmix). die vond die van mij niet lekker haha(rook ook naar anijs, en dat laatste zat er ook in). die moest ik echt met een flinke laag compactgras mengen. maar de olie door zijn zemelen/muesli (met een appeltje en een worteltje) slobbert ie lekker op. maar met die kruiden ben ik gestopt nadat ik met die hoestpoeder ben begonnen. was ook op aanraden van de homeophaat. en eigenlijk moest ik ook de olie weglaten. maar omdat de olie voor meerdere doeleinden geschikt is en ook natuurlijk is ben ik die toch blijven gebruiken.

ja ik mag verder niet klagen, maar ik mag ook nog niet juichen. het heeft in ieder geval zeker zijn tijd nodig en zeker met homeophatische middelen. vrijdag krijgen ze weer hun enting en daar hou ik mijn hart toch een beetje voor vast.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 08:35

Ook ik merk idd dat met longeren en 9 van de 10 keer geen hoest is, maar met rijden (bij 1e x aandraven) wel. 'Grappig' dat wij dat allemaal merken bij onze paarden. Eerst dacht ik dat het aan het bit of aan de halshouding lag (onder het zadel loopt ze meer nagevelijk dan aan de longe).

Wat betreft dekens: ik heb haar vorig jaar vanaf eind oktober / begin november onder een 0 grams regendeken gehad en met erg koude dagen onder een 100 grams regendeken. Dit heb ik puur gedaan omdat af en toe de wind op haar open luik staat en als ze buiten natgeregend is en dan vervolgens op 'de tocht' staat, mij dat niet zo goed voor haar leek. Daarnaast had ik bedacht dat als ze zich minder bezig hoefde te houden met het aanmaken van haar vacht en zichzelf warm houden, ze haar energie wellicht zou stoppen in haar herstel. Ze is de winter toen op zich wel goed doorgekomen.
Deze winter wilde ik eigenlijk proberen zonder deken, maar ik weet het nog niet zeker. Nu regent en waait het veel, maar het is nog niet heel koud. Sowieso wil ik pas beginnen aan een deken als het 's nachts en overdags onder de 10 graden blijft.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 08:41

@heimeke, super bedankt, ik ben benieuwd

@jibbel , is het niet zo dat een 0 grams deken juistt' kouder' is omdat ze dan hun haren niet overeind kunnen zetten? zoiets heb ik ergens gehoord...

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 18:20

Ik heb vandaag in overleg met de kliniek besloten dat we stoppen met de prednison omdat het heel goed gaat. Ik hou de equine haler wel in huis samen met een flixotide puffer voor het geval er een terugval komt.

Nou had ik een equine haler van de kliniek te leen. Ik ging vanmiddag even zoeken op internet en toen vond ik een Belgische site die ze voor ongeveer 80 euro te koop heeft. Inclusief btw en bezorgkosten komt dat neer op ongeveer 120 euro. Ik heb nu 125 borg + btw betaald voor deze van de kliniek, die ik dan eventueel wel kon houden (dan wordt hij wel in rekening gebracht). Volgens de baliemevrouw van de kliniek komt een nieuwe via hun neer op 145 euro.
Weet iemand misschien nog andere adressen waar je zo'n equine haler kunt kopen?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:19

pearlie schreef:
Ik heb vandaag in overleg met de kliniek besloten dat we stoppen met de prednison omdat het heel goed gaat. Ik hou de equine haler wel in huis samen met een flixotide puffer voor het geval er een terugval komt.

Nou had ik een equine haler van de kliniek te leen. Ik ging vanmiddag even zoeken op internet en toen vond ik een Belgische site die ze voor ongeveer 80 euro te koop heeft. Inclusief btw en bezorgkosten komt dat neer op ongeveer 120 euro. Ik heb nu 125 borg + btw betaald voor deze van de kliniek, die ik dan eventueel wel kon houden (dan wordt hij wel in rekening gebracht). Volgens de baliemevrouw van de kliniek komt een nieuwe via hun neer op 145 euro.
Weet iemand misschien nog andere adressen waar je zo'n equine haler kunt kopen?

Ik heb die van mij via m'n DA gekocht en heb daar 140,- incl. btw voor betaald.

noows

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:21

Die van ons hoesten ook
DA gebeld en zegt dat het heerst
nu krijgen ze fenegriek

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 19:06

Ik ben vandaag weer eens op me paard gestapt om te kijken hoe zou gaan. En ik moet zeggen dat het me niet tegen viel. Hij had weer de wil om te draven!!! Maar hij is nog wel erg sloom, echt niet voor uit te branden en ook snel moe. Maar was al lang blij dat hij zonder protest wilde aandraven, dus dat is al vast een begin.
Hij heeft ook niet zo veel gehoest. Wel was hij veel aan het briesen en deed hij steeds z`n hoofd om laag en maakte kreunende geluiden.

Hij heeft nu 4 dagen die luchtwegkruiden van groene os gekregen, het zou kunnen dat dit nu al werkt bij hem en dat hij daarom weer de wil had om te draven. Maar ik vind het nog te vroeg om echt te kunnen zeggen of die kruiden werkt of niet.

Ik ga nu maar weer een paar dagen achter elkaar een beetje met hem hobbelen, eens kijken hoe het nu gaat als ik hem meerdere keren onder het zadel heb. Hij heeft nog een lange weg te gaan voor dat het weer helemaal over is, maar we zijn in ieder geval weer een klein stapje veder de goede richting op.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:07

Nou het lijkt er echt op dat mijn paard aan de betere hand is. Hij was de afgelopen dagen lekker voorwaarts en had zelfs weer wat praatjes. Wel is hij snel moe, maar dat is ook niet zo gek. Hij hoest nog wel en trekt ook nog steeds de teugels uit m'n handen om z'n hals te kunnen strekken, maar het is wel iets minder geworden. Nu langzaam aan maar weer een beetje conditie opbouwen, en hopen dat de aantal kuchen minder wordt.

Maar ben erg blij dat hij weer lekker voorwaart is en zelfs weer praatjes heeft.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:39

fijn dat het weer beter gaat flappie2 :D
die van mij doet het alleen maar slechter, aan de longe (doe ik gewoon standaard voor ik ga rijden) was er niets aan de hand. Het miezerde een beetje dus ik wilde graag in de binnenbak rijden, als ik binnen opstap doet hij altijd heel erg druk en wil hij gelijk zo snel mogelijk de bak in (nog steeds een raadsel waarom :+ ), maar van al dat druk doen moet hij dan weer flink kuchen, en dat stopt dan ook niet. Dus lekker rustig wat gestapt binnen en buiten. Vanaf morgen gaat hij 24/7 buiten, ik ben erg benieuwd hoe dat dan gaat.

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:03

@ilse_123 sorry dat het zolang geduurd heeft, maar je moet mekaar maar net op dezelfde tijd tegen komen op stal. Maar ik heb ze gesproken en nagevraagd. Echt iets zinnigs konden ze me eigenlijk niet zeggen helaas. Alleen dat de pony dus last zou hebben van stof uit hooi. En dat ze het van de grond moesten voeren. En dat ie bij aandraven idd wel vaker een kuch gaf. Maar ze hadden hem zelf niet meer gehoord bij het rijden. Maar ik heb hun pony op stal nog vaak genoeg gehoord. Dat van in de regen staan en meer hoesten, dat waren diegenen, die naar hun pony keken toen hun op vakantie waren, opgevallen. Hunzelf hadden hun pony de afgelopen week toen hij in de regen had gestaan, niet gehoord. Maar ik heb hem op stal dus wel gehoord. Maar dat doet ie ook als het niet regent. Dus eigenlijk kan ik je helaas niet echt goede info daarover geven. Dit is het enige wat ik van hun te horen heb gekregen en mijn eigen bevindingen wat ik meekrijg als ik daar ben.

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:15

tja en wat kan ikzelf zeggen van mijn eigen paardje de afgelopen week. er zijn een paar dagen bij geweest dat ie wat meer hoestte. en niet onder het rijden, want dat bleef eigenlijk gewoon bij een kuch bij het aandraven, maar meer op stal, gewoon zelfs onder het poetsen. op die dagen kneep ik hem ook achter zijn kaken en dan kwam er een kuch of een paar. vorige week vrijdag (dus niet afgelopen vrijdag) heeft ie ook zijn enting weer gehad. dus of ie daardoor een enkele dag wat meer gehoest heeft of het hoestpoeder doet ook zijn werk, dat kan ik niet zeggen. tijdens het rollen al een aantal dagen geen hoest meer gehoord. gisteren (niet gereden, niet gehoord), vandaag een recreatie-endurancerit gehad van 34 km. de hele rit geen hoest gehoord (en dan moeten de longen toch echt wel werken). nu maar afwachten of en wanneer er weer een kuch komt. ik hou jullie op de hoogte. o ja de kummelolie gebruik ik ook nog altijd, dus samen met die hoestpoeder van de homeopaat.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:11

heimenke schreef:
@ilse_123 sorry dat het zolang geduurd heeft, maar je moet mekaar maar net op dezelfde tijd tegen komen op stal. Maar ik heb ze gesproken en nagevraagd. Echt iets zinnigs konden ze me eigenlijk niet zeggen helaas. Alleen dat de pony dus last zou hebben van stof uit hooi. En dat ze het van de grond moesten voeren. En dat ie bij aandraven idd wel vaker een kuch gaf. Maar ze hadden hem zelf niet meer gehoord bij het rijden. Maar ik heb hun pony op stal nog vaak genoeg gehoord. Dat van in de regen staan en meer hoesten, dat waren diegenen, die naar hun pony keken toen hun op vakantie waren, opgevallen. Hunzelf hadden hun pony de afgelopen week toen hij in de regen had gestaan, niet gehoord. Maar ik heb hem op stal dus wel gehoord. Maar dat doet ie ook als het niet regent. Dus eigenlijk kan ik je helaas niet echt goede info daarover geven. Dit is het enige wat ik van hun te horen heb gekregen en mijn eigen bevindingen wat ik meekrijg als ik daar ben.

heel erg bedankt dat je het hebt gevraagd, mijn paard heeft indd ook last van het stof uit hooi,stro,stal enzo. Maar hij staat sinds vrijdag 24/7 buiten, en het verschil is gelijk enorm, geen hoestje, geen kuchje, helemaal niks. beste oplossing van het hele stof allergie probleem :D

sammy_rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:35

twee weken geledenwas ik lekker aan het rijden. mijn verzorg paardje had 2 daagjes stil gestaan maar op het moment dat ik aan gallopeeerde begon ze te hoesten alleen in gallop draf niets... ook niet middendraf.
kan dit iets met elkaar te maken hebben?

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:20

Zouden jullie, je mening is willen geven?
Mijn paard hoest al een tijd.
Niet op stal, alleen bij het aandraven 2 of 3x.
Da erbij gehad, hoorde niks op longen, maar ze kreeg zijn hoest ook niet opgewekt, toen ze in de keel kneep. (dit doet hij bij mij dan wel altijd) Ventipulmin gekregen, merkte totaal geen verbetering.
Hij heeft totaal geen neusuitvloeing. Is niet suf/geen verhoging.
Staat overdag buiten, staat op stro.
Nou heeft de da voorgesteld naar dat ik naar de praktijk kom voor een scopie, maar mijn gevoel zegt dat het echt in de keel/voorste luchtwegen zit.
Heeft een scopie dan zin, of zit ik er helemaal naast, kan het toch 'dieper' zitten?

Ik heb nog een paard, deze hoest ook elk najaar, eerste jaar ook da erbij, op vlas gezet enz.
Maar dit paard hoest gewoon elk najaar, dit gaat vanzelf weer over.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:07

tantesam schreef:
Zouden jullie, je mening is willen geven?
Mijn paard hoest al een tijd.
Niet op stal, alleen bij het aandraven 2 of 3x.
Da erbij gehad, hoorde niks op longen, maar ze kreeg zijn hoest ook niet opgewekt, toen ze in de keel kneep. (dit doet hij bij mij dan wel altijd) Ventipulmin gekregen, merkte totaal geen verbetering.
Hij heeft totaal geen neusuitvloeing. Is niet suf/geen verhoging.
Staat overdag buiten, staat op stro.
Nou heeft de da voorgesteld naar dat ik naar de praktijk kom voor een scopie, maar mijn gevoel zegt dat het echt in de keel/voorste luchtwegen zit.
Heeft een scopie dan zin, of zit ik er helemaal naast, kan het toch 'dieper' zitten?

Ik heb nog een paard, deze hoest ook elk najaar, eerste jaar ook da erbij, op vlas gezet enz.
Maar dit paard hoest gewoon elk najaar, dit gaat vanzelf weer over.

Met een scopie kijken ze zowel in de voorste als in de achterste luchtwegen. Ik zou het wel doen, alleen al om dingen uit te kunnen sluiten. En je weet nooit of e rniet ook een probleem dieper zit wat eigenlijk de oorzaak is. De keel kan ook geirriteerd raken door het hoesten wat door een longprobleem komt.