carolalisa schreef:wel is ze heel gevoelig op haar huid. dit in de vorm van veel trillen voor vliegen die er soms niet eens zitten en trillen als ik haar aanraak en veel saan met haar staart om (eventuele) vliegen weg te jagen.
ik vraag me af of dit ook bij IR hoort en of het nut heeft om hier een bloedonderzoek naar te laten doen, of dat de kans echt miniem is dat dit IR is.
alvast bedankt
die gevoeligeheid die jij beschrijft hoort ook bij een overbelaste lever,dan kan d ehuid echt overgevoelig worden voor aanraking
een bloedonderzoek kan heel zinvol zijn om te laten doen, laat ook testen op magensium en selenium tekorten.
via een bloedonderzoek kun je best veel info krijgen over hoe het lichaam van je dier functioneerd.
waar ik inmiddels ben achtergekomen is dat friese paarden absoluut tot de categorie sobere dieren horen.
zet ze niet in fructaanrijk gras want dat kunnen ze vaak niet verteren en worden daar echt te dik van.
liever wat schraler,desnods met een plak hooi en geef ze vooral wel voldoende vitamines en mineralen.
ik ben met appie inmiddels zover dat hij dagelijks een hele tijd op het middenpad kan grazen zonder dat hij er dikke nek of koker van krijgt.
dit is het eerste jaar dat we tot nog toe doorbrengen zonder dikke koker

wel vind ik hem weer erg sloom de laatste tijd,maar misschien is dat toch wel temperatuur?
zijn fjordenvriendinnetje heb ik serieus verdacht van IR, het is ook het eerste paard wat ik zie met cellulitis op de billen!
http://lh6.ggpht.com/_2Spm2aZVrLc/TDNq0 ... CT0149.JPG
foto in link,maar check de putjes op haar billen

\