[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 23:05

carolalisa schreef:
wel is ze heel gevoelig op haar huid. dit in de vorm van veel trillen voor vliegen die er soms niet eens zitten en trillen als ik haar aanraak en veel saan met haar staart om (eventuele) vliegen weg te jagen.

ik vraag me af of dit ook bij IR hoort en of het nut heeft om hier een bloedonderzoek naar te laten doen, of dat de kans echt miniem is dat dit IR is.
alvast bedankt :)

die gevoeligeheid die jij beschrijft hoort ook bij een overbelaste lever,dan kan d ehuid echt overgevoelig worden voor aanraking
een bloedonderzoek kan heel zinvol zijn om te laten doen, laat ook testen op magensium en selenium tekorten.
via een bloedonderzoek kun je best veel info krijgen over hoe het lichaam van je dier functioneerd.

waar ik inmiddels ben achtergekomen is dat friese paarden absoluut tot de categorie sobere dieren horen.
zet ze niet in fructaanrijk gras want dat kunnen ze vaak niet verteren en worden daar echt te dik van.
liever wat schraler,desnods met een plak hooi en geef ze vooral wel voldoende vitamines en mineralen.

ik ben met appie inmiddels zover dat hij dagelijks een hele tijd op het middenpad kan grazen zonder dat hij er dikke nek of koker van krijgt.
dit is het eerste jaar dat we tot nog toe doorbrengen zonder dikke koker :D
wel vind ik hem weer erg sloom de laatste tijd,maar misschien is dat toch wel temperatuur?

zijn fjordenvriendinnetje heb ik serieus verdacht van IR, het is ook het eerste paard wat ik zie met cellulitis op de billen!
http://lh6.ggpht.com/_2Spm2aZVrLc/TDNq0 ... CT0149.JPG
foto in link,maar check de putjes op haar billen :P

\

Pien06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 23:12

carolalisa schreef:
de klachten zijn vooral dat ze niet minder zwaar word dan dit. ze is niet heel dik maar ik moet goed duwen om der ribben een beetje te kunnen voelen. ze krijgt nooit veel krachtvoer en wel voldoende ruwvoer en als ze gereden word word ze ook wel aan het werk gezet maar afvallen doet ze niet. ik weet dat ze niet ontzettend dik is en dat het niet van levensbeang is o.i.d. maar ik zou toch graag zien dat er iets van der vetjes af gaat. omdat dit dus zo moeilijk gaat en ik geen ervaring heb met IR vroeg ik me af of ze dit zou kunnen hebben.

Klinkt een beetje als mijn zorg bij mijn merrie. Ooit als 2-jarige vet gemest en sindsdien begon de jeuk, bijna hoef/spierbevangen (nog steeds niet helemaal duidelijk), dikke uier en manenkam. Afgelopen 2 jaar is ze veel afgevallen op een rustig tempo. Ondanks dat ze nu niet meer dik is (wel hier en daar wat vetophopingen) heeft ze nog wel af en toe last van een dikke manenkam op sommige plekken en ze reageerde dit jaar ook zo gevoelig op haar huid, ik hoefde haar maar aan te raken en heel huid trilde.
Als je 2 blz terug kijkt kan je lezen dat ik voor de zekerheid een bloedtest heb laten doen en ook magnesium heb laten testen. Deze waarde was aan de lage kant. Bij magnesium tekort zie je de bovenstaande sypmtonen ook terug komen.
Misschien kan je ook wat met mijn verhaal voor jouw fries.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 08:47

ellepel schreef:
die gevoeligeheid die jij beschrijft hoort ook bij een overbelaste lever,dan kan d ehuid echt overgevoelig worden voor aanraking
een bloedonderzoek kan heel zinvol zijn om te laten doen, laat ook testen op magensium en selenium tekorten.
via een bloedonderzoek kun je best veel info krijgen over hoe het lichaam van je dier functioneerd.

waar ik inmiddels ben achtergekomen is dat friese paarden absoluut tot de categorie sobere dieren horen.
zet ze niet in fructaanrijk gras want dat kunnen ze vaak niet verteren en worden daar echt te dik van.
liever wat schraler,desnods met een plak hooi en geef ze vooral wel voldoende vitamines en mineralen.

ik ben met appie inmiddels zover dat hij dagelijks een hele tijd op het middenpad kan grazen zonder dat hij er dikke nek of koker van krijgt.
wel vind ik hem weer erg sloom de laatste tijd,maar misschien is dat toch wel temperatuur?

Dat rillerige heeft Bregh ook, maar dan al zolang ik haar ken... het hoort een beetje bij haar zeg maar, ik wist niet beter. Ik denk dat het bij haar zeker geen kwaad kan om eens een bloedje te laten trekken, zit me nu alleen af te vragen omdat het zo goed gaat met het Marstall Excem Plus, of ik daar dan mee moet stoppen gezien daar een ingredient in zit dat zeer mild reinigt en dus de uitslag evt zou kunnen beinvloeden.... Ze schuurt nu totaal niet meer, en haar toch al niet zo harde manenkam is duidelijk nog zachter geworden, blokjes zitten er nog wel in..

SuperRoos

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 09:23

Ellepel, hopelijk ligt de vermoeidheid van appie aan de warmte..
Als ik dit bij Fiek zie trek ik altijd weer aan de bel en geheid dat er dan weer even iets minder bij hem is wat gelukkig weer goed te behandelen is..

Breghje, denk dat je met dat voer gewoon door kunt gaan, het is een lichte reiniging dus werkt enkel dingen eruit met goede gevolgen. Tijdelijk stoppen zal geen effect hebben op het onderzoek denk ik want je test toch hoe het er nu voor staat..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 10:06

Ik zal straks eens opsnorren welk ingredient het is, misschien kennen mensen het hier wel en weten of het al dan niet beinvloed. :D

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 10:28

In welke zin verwacht je dat het beïnvloedt wordt dan?
Negatief of positief?
Bij een heftige reiniging kan het suikergehalte gaan schommelen en zul je vals hoge uitslagen 'kunnen' krijgen..
Als je puur bezig bent met 'behandelen' op deze manier en je paard wordt er stabieler van dan krijg je een lagere uitslag, maar enkel omdat het dan al beter gaat met je paard zeg maar... Ik kan het slecht uitleggen :+
Iemand anders? haha

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 10:33

Dat is eigenlijk precies wat ik wil weten, of het ingredient de uitslag al dan niet zal beinvloeden, op positieve of negatieve manier :D gezien ik dat zelf niet kan inschatten en er hier misschien iemand ervaring met het spul heeft . Als zou blijken dat het de uitslag echt stevig zou kunnen beinvloeden heeft het imho geen zin om dan een bloedje te trekken omdat het dan een vals beeld zal geven, dan stop ik een poos met dat spul zodat ik een beeld heb dat "puur" van het paard zelf is. Is het spul dat het beeld minimaal beinvloed, dan kan ik de afspraak gaan maken.

Dus ik snap je uitleg hoor hahaha, denk dat we hetzelfde bedoelen maar het is idd soms moeilijk uitleggen. :D

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 10:40

Breghje een beeld van ´puur´ het paard krijgen is heel lastig, zo niet onmogelijk, omdat dit steeds veranderd. Het is nl ook afhankelijk van het ´gewone´ voer wat ze krijgen. Als ik [***] had laten testen toen hij nog voordroog kreeg zou ik vermoedelijk een andere uitslag krijgen dan nu, na een paar weken sober voer. Ten minste, dat hoop ik, want dat zou betekenen dat zn lichaam er goed op reageert.
Dus wat is een ´puur´ beeld van het paard?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 10:43

Het is altijd lastig..

Ik denk dat het belangrijkst is dat je paard goed nuchter is zodat er in ieder geval geen glucose en insuline extra in het bloed zit dat reageert op het voedsel dat binnen is gekomen..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 10:49

Daarom staat puur ook tussen aanhalingstekens :D , omdat puur in feite een utopie is, in dit geval staat het voor het reinigingselement dat er dan eventueel uit wordt gehaald als dat de uitslag teveel zou vertekenen. En als het niet echt bekend is wat ook kan, dan kan ik het eventueel de da nog vragen ruim voor het prikken uiteraard.

SR: dus bloed prikken zo vroeg mogelijk op de ochtend, geen voer behalve hooi die bewuste ochtend (toch?) en het stro dat ze eventueel eet op stal. Ik kan dat stro flink vies laten, dan eet ze nog minder. Hetgeen waarop geprikt wordt had ik een paar blz terug nog gezien, dus dat kan ik dan nog wel teruglezen.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:09

ellepel schreef:
carolalisa schreef:
wel is ze heel gevoelig op haar huid. dit in de vorm van veel trillen voor vliegen die er soms niet eens zitten en trillen als ik haar aanraak en veel saan met haar staart om (eventuele) vliegen weg te jagen.

ik vraag me af of dit ook bij IR hoort en of het nut heeft om hier een bloedonderzoek naar te laten doen, of dat de kans echt miniem is dat dit IR is.
alvast bedankt :)

zijn fjordenvriendinnetje heb ik serieus verdacht van IR, het is ook het eerste paard wat ik zie met cellulitis op de billen!
http://lh6.ggpht.com/_2Spm2aZVrLc/TDNq0 ... CT0149.JPG
foto in link,maar check de putjes op haar billen :P

\

oke bedankt. ik las hier ergens nog een reactie van iemand dat het paard bij aanraking meteen met de huid trilt, dit doet mijn merrie dus ook. als ik mijn hand op haar leg dan trilt ze met haar huid terwijl het geen kriebelende aanraking is. dus insuline, glucose, magnesium, selenium en leverwaardes zou ik dan eigenlijk moeten laten nakijken? ik zal eens rond gaan bellen naar wat DA's hier in de buurt hoeveel dat allemaal kost.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:10

Het makkelijkste vind ik, paard savonds op stal.. Laatste plak hooi rond een uur of 8 of wat anders gebruikelijk voor je is en dan regelen met de dierenarts dat je de eerste op de ochtend bent.. (normaal voer je weer om 8 uur dus als dit iets later is maakt het niet uit..) als de dierenarts geprikt heeft kan je paard weer lekker eten en heeft het niet eens zoveel gemerkt van het 'vasten' omdat dit eigenlijk een standaard ritme is gedurende de nachten in de winter (op de meeste stallen)

Je test dan insuline, glucose en eventueel magnesium, selenium en vitamine E
(sommige dierenartsen hebben prikpennen waarmee je direct glucose uitslag hebt.. insuline duurt meestal 1 tot 2 weken, afhankelijk of het naar de GD gaat of naar Duitsland..)

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:13

oke dit zou ik dan moeten regelen op stal. maakt het dan niet uit dat ze gedurende de nacht het stro uit haar stal eet?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:48

Een paar hapjes zal geen kwaad kunnen maar als ze echt de hele stal leeg eten heeft dit natuurlijk wel effect..
Ik heb die van mij toen een nacht op zaagsel gehad bijvoorbeeld..

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:59

nou als er maar een klein beetje opgestrooit word dan dan denk ik dat t geen kwaad kan. ze eet alleen het uiterst schone stro op.. de rest laat ze liggen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:20

Nou, het spul is bekend.
Er zit 91% bentonit montimorillonot (een soort klei) in, calcium carbonaat en magnesium oxide. Edit, van de laatste 2 ingredienten staat niet bij hoeveel.

Ik ben nog volop aan het Googlen op de klei, maar kom vooral Engelse sites tegen nog. En mijn Engels is roestig..

Pien06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:39

Breghje schreef:
Nou, het spul is bekend.
Er zit 91% bentonit montimorillonot (een soort klei) in, calcium carbonaat en magnesium oxide. Edit, van de laatste 2 ingredienten staat niet bij hoeveel.

Ik ben nog volop aan het Googlen op de klei, maar kom vooral Engelse sites tegen nog. En mijn Engels is roestig..

Ik heb toevallig een mail aan Marstall gestuurd voor een proefzakje van de Vito en Excem, maar de Excem-Plus heeft het ingredient wat je hierboven noemt toch?
Ik heb het ook even opgezocht, heb een handige vertaalfunctie op mijn laptop, maar van wat ik er begrijp heeft het dezelfde functie als groene leem. Het lijkt me dat je dit als kuur moet geven en niet continue?
Als je de vertaalde versie wilt hebben kan ik het wel voor je kopieëren en mailen.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:48

Hmmz, groene leem is niet verstandig om te geven aan paarden met IR omdat het de bloedsuikerspiegel ernstig kan laten fluctueren... (dit is dan wel geen groene leem en het is 'mild' maargoed..)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 21:03

Bentonit en groene leem hebben niet dezelfde ingredienten (tenzij Google me bedriegt :D, ben meteen verder gaan duiken )zag ik , bentonit komt uit vulkanische as en zit ook niet in groene leem, het is uiteraard wel een minerale klei, dat hebben ze dan weer wel gemeen. Volgens degene die ik geraadpleegd heb van de Silverlinde moet ik het geven tot aan het einde van het seizoen... Maar daarom heb ik het ook geplaatst, want als het de bloedwaarde zou gaan beinvloeden dan kan ik er beter even mee stoppen voor ik ga laten prikken. Het doet wel wat in elk geval, ze schuurt niet meer maar ik vind haar ohz wel slomer dan anders. Nu kan dat nog alle kanten uit uiteraard, want we hebben de laatste tijd eigenlijk alleen bakwerk gedaan én ze heeft een dikke maand stilgestaan, dus van de week eens een frisse neus in het bos halen en kijken hoe ze daarna in de bak is. Verder doet ze alles goed, is alert, mest goed, eet goed etc.. Alleen zag ik wel dat het spul behoorlijk vocht opneemt en opzwelt, dus ik zit ook te denken dat ze het misschien te snel binnenkrijgt. De husk zwelt ook op uiteraard, dus misschien ook eens niet meteen geven maar even een poosje laten staan.

Pien, ik zie die vertaling graag tegemoet!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 06:18

in het nederlands is het bentoniet klei of montmorilloniet klei.
staat heel veel info op google
het zit ook in diverse producten die de paardendrogist verkoopt( typ maar es in bij zoeken daar)phytonics zit het ook in en en mensen die Koi karpers hebben gooien het in hun vijver :P
ohw ja en het zit in sommige kattenbakvulling!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 08:19

ellepel schreef:
in het nederlands is het bentoniet klei of montmorilloniet klei.
staat heel veel info op google
het zit ook in diverse producten die de paardendrogist verkoopt( typ maar es in bij zoeken daar)phytonics zit het ook in en en mensen die Koi karpers hebben gooien het in hun vijver :P
ohw ja en het zit in sommige kattenbakvulling!

Ja idd, zeker in het begin kwam ik alleen maar bij de koi uit, kattenbakvulling ed, en ging ik me serieus afvragen wat ik in mijn paard stopte.. :D Daarna ging ik anders zoeken en kwam ook de herkomst naar boven, toen heb ik het naast GL gelegd ter vergelijking, en ik zal zo eens kijken wat de PD allemaal erover zegt. Want het zou handig zijn als ik te weten zou komen of het idd net als GL de glucose beinvloed...

Edit: ik kwam net dit tegen: http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... rd/102112/ dan ben ik toch wel heeeel wat minder geld kwijt voor hetzelfde spul! _O-

En het zou ook een deel van haar sloomheid kunnen verklaren als ik dit http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... ax/102402/ bekijk...

Waar ik alleen wel van baal, is dat er bij mij geen maatschep in zit, dus ik heb het een paar keer afgewogen en doe het nu een beetje op de gok. Nu zal ik er niet ver naast zitten omdat ik een vaste schep gebruik, maar toch...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 08:53

Ziet er goed uit..
Over de darmclear, dat is wel een heel ander product he, dat kun je niet vergelijken qua prijs dan ;-)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:15

SuperRoos schreef:
Ziet er goed uit..
Over de darmclear, dat is wel een heel ander product he, dat kun je niet vergelijken qua prijs dan ;-)

Bregh krijgt de hoofdbestanddelen al binnen, psyllium husk elke dag en nu dus ook de klei, enige wat ze niet krijgt is de probiotica en de zwavel. ;) Daarom vond ik het zo grappig.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 16:50

Ok grappig, via welke manier krijgt ze psyllium husk binnen dan?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 16:55

Via slobber; ik kan alles bij haar binnenkrijgen als ik het maar door slobber mik :D .

Bregh haar voordeel is dat ze alles eet als het maar lang genoeg stilstaat , haar nadeel is dat ze alles eet als het maar lang genoeg stilstaat ( in dit geval dus ook zand helaas)....