[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rody01

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:07

Zijn de vliegjes alweer bezig?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:11

haha, mooie uitspraak :P

nou, er vliegt steeds meer rond dus ga er maar van uit dat ze alweer lekker aan het prikken zijn :D

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:31

Ik verwacht wel dat ze bezig zijn, maar ik hoop dat ik me eind deze zomer uit dit topic kan terug trekken.

De pony die mijn pony aan het jeuken heeft gezet blijft op het adres waar ze nu is, Heaven heeft nog niet gejeukt in d'r manen. Wel in d'r staat, maar ik verwacht dat dit hormonen zijn (hengstigheidsjeuk :+ ), gezien alle merries dat hier doen met de hengstigheid. :j De manen zijn nog intact. Echter roep ik niet te hard, het kan alle kanten nog op, maar een boel wijst er op dat ze gewoon als 'jeukmaatje' is gebruikt vorig jaar.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:46

Ja, die van mij begint nu ook in haar staart. Ook hengstig.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 14:36

maar t vriest wel snachts... (tenminste, dat hoorde ik mijn buurvrouw zeggen gister)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 14:46

die van mijn zijn ook weer begonnen,alleen nog maar de staarten.
sun heeft alweer 2 weken haar eczeemdeken op(overdag kan die nog wel af van 10-4 uur)
wat baal ik voor de eczeempaarden dat de winter voorbij is.... :j

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 15:19

Die van mij staat sinds een paar dagen op bemest land, maar niets te merken hóór, haar manenkam is reuze soepel :D

Las nog iets over lucerne, die van mij kon er niet tegen.
Echt haar hele darmen werden op de kop geschopt, beest was vreselijk aan de diarree, dus ben er gelijk mee gestopt.

Maïs is een dikmaker ja, maar pas er wel mee op.
Maïs is 1 van de slechts verteerbare granen die er is, dus je belast het verteringsstelsel wel behoorlijk ermee, wat je met een eczemer juist niet kunt gebruiken.
Ik zou gaan voor een olie bijgeven, deze energie kunnen ze veel langer op teren, en zet ook goed aan en is in mijn ogen veel beter dan maïs.

(Stalgenootje wou er ook niet aan, paard was echt mager, uiteindelijk mijn advies toch aangenomen en beest kwam goed bij. Dit is een paard wat ontzettende problemen heeft met de darmen, reageert heel snel op dingen, maar de olie was een succes.)

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:40

ja dat was van mij van die luzerne. wacht er toch maar even mee. Even kijken hoe ze uit de verharing komt. Ik geef haar nu lijnzonolie van de paardendrogist en veteranensupplement. Ook ben ik nog bezig met de dranage compositum.

Maar ze staat wel al in het gras. Alle paarden zijn naar de zomerwei en aangezien de zomerwei achter de bomen ligt en de winterwei voor de bomen kan ik haar niet alleen laten staan op de winterwei.
Ze heeft nu wel een gedeelte kaal. Zou haar natuurlijk nu op het kale stuk kunnen laten en af en toe op het gras kunnen zetten?.

Ik vind haar er een beetje dof en ieletjes nu uitzien, maar kan ook komen door verharing. Ze wordt dit jaar 30 dus is niet zo gek. Misschien wel door de koude winter.

Maar wil graag weer een glimmend paardje hebben. En zonder jeuk.

Ik geef haar als voer zemelen met ursonne kruiden van dr schaette en schepje kalk. En dan hooi, maar merk dat ze dat minder goed opeet, vooral op het land.

Mirjam

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:48

Is haar gebit okay? Want als ze moeite heeft met hooi, kan het weleens zo zijn dat haar gebit aftakelt?
Oudere paarden krijgen door een slecht gebit problemen met hard/stug voedsel.
Hierdoor worden ze ook weer magerder.

Anders kan ik je subli priores ook aanraden, dat is echt supervoer, en vervangt ook een gedeelte van het ruwvoer.
Is speciaal voor oudere paarden, en bevat dus ook de nodige vitamines e.d. voor het oudere paard.
Ben je in 1 klap klaar.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:11

Ik heb een RSIH voor Blomke. Die deken is echt heel fijn alleen de buik is niet beschermd... Dat is dan ook echt het enige nadeel aan de deken...
Nu zaten er gister wat mugjes te irriteren onder haar buik en vandaag is ze daar alweer heel gevoelig. Zo gauw ik eraan kom staat ze met de bovenlip omhoog, krabben is fijn!!
Sinds anderhalve week ben ik bezig met Cavalesse, heb vandaag dan ook meteen de creme die erbij zit erop gesmeerd.
Heeft iemand toevallig een idee voor een of andere creatie om met deze deken tóch de buik/navel te beschermen?
Alleen vliegenspray is niet voldoende voor die rotbeestjes :(

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:33

sioskin heeft een spulletje tegen de mugjes(vooral onder de buik)
(lifeaidanimal.nl)
vooral bij mijn schimmel zag je de mugjes zitten voor ik het opspoot,buik stuk getrapt enz.
daarna rust en zag de plek helen.
je moet het spul mengen 1 maatbekertje met 5 delen water.
bij mijn pony werkt het niet op de manen en staart,huid werd er droog van,dus dan maar voor de paarden onder de buik!
zelf gebruik in straks weer TKC 97 voor de pony. nu heeft ze drainage composiumkuur

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:42

Wisse's manen zijn alwweer wat dunner, je ziet op een plek van zo'n 10cm gewoon de huid erdoorheen schijnen. Ik zie hem niet schuren, ik mag uberhaubt eigenlijk niet aan zijn manen komen want dat is blijkbaar gevoelig, zal het door de deken komen die manen?

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:46

Nou dan meld ik me ook maar. Net 35 pagina's doorgelezen.
Mijn paard heeft ook ZE. Niet aan haar staart en manen maar alleen aan haar buik. (en hoogzomer heeft ze ook wel een paar kleine plekjes op haar hoofd)
Ik ben de wanhoop nu wel nabij. Ik vind het zo zielig voor haar. Ik geef haar dagelijks 20 druppels drainaige compositum en 20 druppels puur culico. Vorig jaar deed ik dit ook maar toen was ik te laat begonnen (pas in mei geloof ik) Ik had gehoopt dat ze, nu ik op tijd begonnen ben, geen jeuk zou hebben. Maar helaas.... Gister zag ik haar weer "buikschuiven".
Ik vind het zo rigoreus om een hele eczeemdeken op te doen aangezien ze "alleen" maar jeuk aan haar buik heeft.
Wat zouden jullie me aanraden?
Ik ga nu nog maar even naar haar toe om haar naveltje in te smeren met zinkzalf.

Ze staat nu nog s nachts op stal en van ongeveer 9.30 uur tot 16.30 uur op het land. Binnenkort gaat ze 24/7 naar buiten. Ik wil dit ook eigenlijk wel voor haar. Ze vindt het heerlijk op het land en ik zelf heb de zomer ook wel nodig om een beetje bij te tanken voor de winter. Ivm drukke baan kan ik echt "bijkomen" in de zomer. Even niet dagelijks uitmesten en af en toe een dagje over kunnen slaan met naar stal gaan vind ik echt wel eens fijn. (of ben ik nu heel erg.... :o )

Nou ik hoop dat jullie tips hebben. Ik zag ergens in dit topic wel een deken (iets van Belly Dickie) die alleen de buik beschermt. Dit lijkt me wel fijn maar ik heb geen plek gevonden waar je die kan kopen.

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:51

mijn pony (shanta) die heeft heel erg geschuurt haar bovenkant van haar staart is helemaal kapot
ik kan er alles opsmeren zelfs de zalfjes van de DA helpen niet nou heb ik toch wat ondekt
mijn gewone lippe balsum helpt goed!!! gewone labello ik smeerde het op haar staart en de volgende dag zag ik dat ze niet geschuurt had nou heb ik alemaal duure spulletjes gekocht helpen juist de goedkopere
ik vind het wel fijn dat het nu over is

haha
groetjes ;)
*een stille meelezer :+

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:55

Muzefee schreef:
Ik verwacht wel dat ze bezig zijn, maar ik hoop dat ik me eind deze zomer uit dit topic kan terug trekken.

De pony die mijn pony aan het jeuken heeft gezet blijft op het adres waar ze nu is, Heaven heeft nog niet gejeukt in d'r manen. Wel in d'r staat, maar ik verwacht dat dit hormonen zijn (hengstigheidsjeuk :+ ), gezien alle merries dat hier doen met de hengstigheid. :j De manen zijn nog intact. Echter roep ik niet te hard, het kan alle kanten nog op, maar een boel wijst er op dat ze gewoon als 'jeukmaatje' is gebruikt vorig jaar.

Ik heb haar jeukmaatje idd al gespot :+ Super dat Heaven nu zo goed gaat *D Kun je, je mooi richten op allemaal leuke dingen met de 3 jarige dame *D 8-)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:57

Sammetje, kun je niet iets diks erop smeren zodat ze daar niet geprikt wordt, of maakt dat niet uit?

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:49

@opisop
Dat kan maar dat blijft dan niet de hele dag zitten, dat schuurt ze er dan weer af. En ik red t niet om meerdere keren per dag naar haar toe te gaan om een nieuwe laag te smeren.
En bij iets diks, bedoel je dan zinkzalf ofzo??

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 23:14

geen idee, misschien sudocrem?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 05:54

sammetje schreef:
Nou dan meld ik me ook maar. Net 35 pagina's doorgelezen.
Mijn paard heeft ook ZE. Niet aan haar staart en manen maar alleen aan haar buik. (en hoogzomer heeft ze ook wel een paar kleine plekjes op haar hoofd)
Ik ben de wanhoop nu wel nabij. Ik vind het zo zielig voor haar. Ik geef haar dagelijks 20 druppels drainaige compositum en 20 druppels puur culico. Vorig jaar deed ik dit ook maar toen was ik te laat begonnen (pas in mei geloof ik) Ik had gehoopt dat ze, nu ik op tijd begonnen ben, geen jeuk zou hebben. Maar helaas.... Gister zag ik haar weer "buikschuiven".
Ik vind het zo rigoreus om een hele eczeemdeken op te doen aangezien ze "alleen" maar jeuk aan haar buik heeft.
Wat zouden jullie me aanraden?
Ik ga nu nog maar even naar haar toe om haar naveltje in te smeren met zinkzalf.

Ze staat nu nog s nachts op stal en van ongeveer 9.30 uur tot 16.30 uur op het land. Binnenkort gaat ze 24/7 naar buiten. Ik wil dit ook eigenlijk wel voor haar. Ze vindt het heerlijk op het land en ik zelf heb de zomer ook wel nodig om een beetje bij te tanken voor de winter. Ivm drukke baan kan ik echt "bijkomen" in de zomer. Even niet dagelijks uitmesten en af en toe een dagje over kunnen slaan met naar stal gaan vind ik echt wel eens fijn. (of ben ik nu heel erg.... :o )

Nou ik hoop dat jullie tips hebben. Ik zag ergens in dit topic wel een deken (iets van Belly Dickie) die alleen de buik beschermt. Dit lijkt me wel fijn maar ik heb geen plek gevonden waar je die kan kopen.

Ik heb ook een 'buikschuiver'.... Naar gezicht he als ze alle moeite doen om van die jeuk af te komen. Ook ik hik tegen een deken aan zoals je hebt kunnen lezen. Tips heb ik niet voor je. Dit jaar heb ik een schimmelenting geprobeerd maar dat heeft dus niet gewerkt. Ik geef iig Cavalesse en voer Marstall Vito. Geen wortels, geen appels oid. Als ik iets smeer, dan is het met die gele lekker ruikende creme (kan nu even niet op de naam komen....Leovet olie???).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 07:32

sammetje:
ik zou er toch een eczeemdeken op doen hoor,
niet elk eczeempaard heeft last in manen en staart, er zijn er meer bij die onder de buik last hebben.
en dan helpt een deken toch het beste

je hebt een haflinger?
en die staat nu al in het gras?
is ze goed op gewicht of eigenlijk wat te zwaar,helpt soms al om ze wat schraler te zetten.

mondriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 08:25

Nou hier ( Eemnes ) de deken weer opgedaan.
Vliegjes worden al meer dus snel op!
Altijd zo sneu! Maar mijn pony heeft een mooie nieuwe deken en alle paarden er gisteren achteraan want dat was toch wel heel vreemd!

Afbeelding

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 08:28

Welke deken is dat?

mondriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 08:30

Een Boett deken! Super dekens!

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 08:44

geweldig een mini boett !!

ik had alleen persoonlijk niet voor wit gegaan, maar voor meer natuurlijke kleur.

mondriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 08:47

Ja leuk he?
Maat 1.
Hij wordt vanzelf een natuurlijke kleur! Haha!