Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
BarbaLala schreef:Hallo,
Sinds 1 september heb ik een mini (1,5 jaar) van de paardenmarkt, en hij is kerngezond, nagekeken door de va en ingeent etc.
Alleen sinds een paar maanden heeft hij steeds meer last van jeuk.
Eigenlijk sinds dat zijn vacht is gaan groeien lijkt het wel.
Eerst zat het alleen op zijn boeg, maar nu ook aan de binnenkant van zijn achterbenen, op zijn hals en onder zijn oksels en zijn staart.
Het is geen exceem want die vliegjes zijn hier al lang weg, en ook de dierenarts heeft het bevestigd.
Zij kon echter geen huidmijt of welk ander diertje spotten op zijn vacht en huid.
Stalgenootjes beweren dat het van de warmte is in zijn vacht (broeien?)
Hij staat 24-7 buiten, en krijgt 1x pd 2 ruime handen muesli voor sobere rassen (echt weinig eiwitten en geen suikers/melasse)
Maar ik vind het vreemd en wil dat hij van de jeuk afraakt want hij heeft er echt last van.
Wie weet wat dit is?
Kkkaren schreef:Vraagje: iemand hier ooit gehoord van, of ervaring met, Schüßler zout voor paarden met zomereczeem? Ik was vandaag bij een ruiterzaak in Duitsland en die man vertelde dat ze daar goede resultaten mee boekten. Ook met een injectie met iets homeopatisch, dus geen cortico steroiden.
Ik heb ook een zomereczeem paardje, en na jaren van alles geprobeerd te hebben, lijkt het nu redelijk in evenwicht.
Ik gebruik D-Itch poeder van de Paardendrogist van maart t/m november, eenmaal per jaar een reinigingskuur van Schindele, een eczeemdeken van Bucas en in de zomer een uitrijdeken van HH met hals, een Maire borstelframe in de stal en vanaf vorig jaar krijgt hij geen brokken meer, maar alleen nog maar Nature's Best Muesli van Pavo. Daarnaast hou ik het in de zomer wat bij met wassen en smeren met Leovett huidolie en natuurlijk een hoop vliegenmiddelen.
Een hele hoop dus, maar ik sta altijd open voor nieuwe dingen erbij. Hij schuurt nog wel wat, maar niet meer tot bloedens toe en dankzij de borstelframe blijven ook de meeste haren eraan zitten. Via de zoekfunctie krijg ik niks, dus misschien dat iemand hier er wat meer van weet?
aam_mic schreef:Ik geef mijn paard nu 2 keer per dag de dr. Schüßler celzouten. In combinatie met bijvoorbeeld goede voedingsstoffen voor een eczeem paard word dit beter opgenomen en geheelt.
Ik vind de uitleg van de celzouten echt ontzettend moeilijk, maar als iemand interesse heeft in een goede duidelijke uitleg kan ik het wel even navragen.
CarolShadow schreef:Even voor de klitwortel gebruikers.
Hoe krijgen jullie dat in godsnaam goed op de huid?
Spul is zo dun, vind het maar gesmeer, moeilijk op de huid zelf te krijgen en peerdje vind dat geklooi maar niets.
Ervaring???