[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaLala

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 00:05

Hallo,
Sinds 1 september heb ik een mini (1,5 jaar) van de paardenmarkt, en hij is kerngezond, nagekeken door de va en ingeent etc.
Alleen sinds een paar maanden heeft hij steeds meer last van jeuk.
Eigenlijk sinds dat zijn vacht is gaan groeien lijkt het wel.
Eerst zat het alleen op zijn boeg, maar nu ook aan de binnenkant van zijn achterbenen, op zijn hals en onder zijn oksels en zijn staart.
Het is geen exceem want die vliegjes zijn hier al lang weg, en ook de dierenarts heeft het bevestigd.
Zij kon echter geen huidmijt of welk ander diertje spotten op zijn vacht en huid.
Stalgenootjes beweren dat het van de warmte is in zijn vacht (broeien?)

Hij staat 24-7 buiten, en krijgt 1x pd 2 ruime handen muesli voor sobere rassen (echt weinig eiwitten en geen suikers/melasse)

Maar ik vind het vreemd en wil dat hij van de jeuk afraakt want hij heeft er echt last van.

Wie weet wat dit is?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:48

bloedonderzoek doen???
van de warmte kan prima hoor,staat hij binnen of buiten?
wat voor voer krijgt je shet?

Sune01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:26

Ik heb sinds september een paardje met zomerexceem, eigenlijk groeit het sinds september alleen maar aan en heeft ze niet meer geschuurd.

Hoe bereiden jullie je paardje voor op het nieuwe eczeem seizoen?

Hebben jullie nog tips om de manengroei te bevorderen en dat het netjes eruit komt te zien? Alles staat nu alle kanten op namelijk

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:35

als er een haargroeimiddel is dan houd ik mij meteen aanbevolen om het op mijn eigen hoofd te smeren Haha! Clown

goed voeren scheelt vaak toch al een hoop.als je paard alle vitamientjes binnenkrigjt dan groeit het haar ook vaak beter.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:12

hij staat 24-7 buiten en krijgt speciaal voer voor sobere rassen, met laag eiwitgehalte en zonder suikers of melasse...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:55

Voorbereiding: In de winter lekker laten lopen, zonder dekens.
De manen en staart geheel met rust laten, tussendoor iets bijknippen. In het voorjaar een reinigingskuur (drainage comositum), daarna deken op en eigenlijk niet zoveel bijzonders.
Het voer, ja daar zit gewoon zo min mogelijk suikers, eiwitten en geen melasse in, zomers op een schraal weiland, dus niet te vet weiden.
Smeren, vrij weinig, her en der wat uiercreme, meer niet. Bij wondjes wat betadine.
Om de boel er wat verzorgder uit te laten zien, alles beetje bijknippen.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:57

BarbaLala schreef:
Hallo,
Sinds 1 september heb ik een mini (1,5 jaar) van de paardenmarkt, en hij is kerngezond, nagekeken door de va en ingeent etc.
Alleen sinds een paar maanden heeft hij steeds meer last van jeuk.
Eigenlijk sinds dat zijn vacht is gaan groeien lijkt het wel.
Eerst zat het alleen op zijn boeg, maar nu ook aan de binnenkant van zijn achterbenen, op zijn hals en onder zijn oksels en zijn staart.
Het is geen exceem want die vliegjes zijn hier al lang weg, en ook de dierenarts heeft het bevestigd.
Zij kon echter geen huidmijt of welk ander diertje spotten op zijn vacht en huid.
Stalgenootjes beweren dat het van de warmte is in zijn vacht (broeien?)

Hij staat 24-7 buiten, en krijgt 1x pd 2 ruime handen muesli voor sobere rassen (echt weinig eiwitten en geen suikers/melasse)

Maar ik vind het vreemd en wil dat hij van de jeuk afraakt want hij heeft er echt last van.

Wie weet wat dit is?

Wassen met imaverol? Da's tegen schimmelinfecties.

En inderdaad bloedonderzoek laten doen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 11:41

Ja hij is gewassen met imaverol!

Bloedonderzoek is volgens mij een duur grapje?

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 12:00

Dat wil ik eigenlijk ook wel eens weten, hoe duur is zo'n bloedonderzoek.
Want zoals de meeste van jullie weten, heb ik sinds de zomer een pony met zomerexzeem.. (dit had de verkoper niet aangegeven, want bij hun had hij altijd exzeemdeken op tegen de daazen, dus hun wisten dat schijnbaar niet). En ik wil toch wel vast laten stellen dat het exzeem is..
Gelukkig zijn hier de manen alweer aangegroeid, en nergens meer last van met dit weer Haha!
En bij jullie?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 12:02

Fiebeke heeft haar winterdeken helemaal kapot geschuurd.
Dus dan maar weer de oude uit de kast halen..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 13:02

ik heb net woensdag bloedonderzoek laten doen, de rekening moet ik nog krijgen,maar en gewoon standaard onderzoek kost bij mijn veearts 40 euro ongeveer.
ik heb er nu selenium en vitamine E bij laten doen en dan word het duurder.

uitslag is al binnen, selenium is tekort,dus dat gaan we behandelen.

gewoon even je veearts vragen wat het kost,dat scheelt namelijk nog wel es

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 18:34

Hier wat foto's van Freya en haar mooie lange manen:

Afbeelding

Staart (ik zie dat hij deels achter het ene been hangt maar hij is echt mooi recht tot helemaal onderaan. Geen haren verloren dit jaar):

Afbeelding

Geen kuifje, helaas:

Afbeelding

Al met al dus goed de zomer doorgekomen en volgend jaar moet ik maar zien hoe ik het doe met haar gezicht. Dat was namelijk niet bedekt en daar heeft ze toch wel wat aan geschuurd. Vandaar dus geen kuif Verdrietig

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 18:59

Kan ze geen hoofdkap op? Ze ziet er echt goed uit Ja

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:10

Ziet er goed uit zeg!!!!

Hier hebben we last van ongelooflijk veel schilfers, echt niet normaal meer.
Morgen aan de slag met kammetje, alles weer schilfervrij maken.
Ik laat dit keer de manen groeien (knipte het eerder helemaal af i.v.m. beter kunnen behandelen) omdat ik het idee heb dat 'hangende' manen onder de eczeemdeken fijner is dan die stekels.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:43

Schilfers, daar heeft Abe idd ook veel last van, vooral op zn staart!
Niet in zn manen Verward daar schuurt hij dus ook niet aan, gelukkig!

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 23:57

Vraagje: iemand hier ooit gehoord van, of ervaring met, Schüßler zout voor paarden met zomereczeem? Ik was vandaag bij een ruiterzaak in Duitsland en die man vertelde dat ze daar goede resultaten mee boekten. Ook met een injectie met iets homeopatisch, dus geen cortico steroiden.

Ik heb ook een zomereczeem paardje, en na jaren van alles geprobeerd te hebben, lijkt het nu redelijk in evenwicht.

Ik gebruik D-Itch poeder van de Paardendrogist van maart t/m november, eenmaal per jaar een reinigingskuur van Schindele, een eczeemdeken van Bucas en in de zomer een uitrijdeken van HH met hals, een Maire borstelframe in de stal en vanaf vorig jaar krijgt hij geen brokken meer, maar alleen nog maar Nature's Best Muesli van Pavo. Daarnaast hou ik het in de zomer wat bij met wassen en smeren met Leovett huidolie en natuurlijk een hoop vliegenmiddelen.

Een hele hoop dus, maar ik sta altijd open voor nieuwe dingen erbij. Hij schuurt nog wel wat, maar niet meer tot bloedens toe en dankzij de borstelframe blijven ook de meeste haren eraan zitten. Via de zoekfunctie krijg ik niks, dus misschien dat iemand hier er wat meer van weet?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:13

Die homeopatische injectie kan traumeel zijn.

gitbadru

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:08

ik zit eraan te denken om mijn paardje myoplast of musclebuild te geven, omdat ze niet goed in haar spieren komt en ook snel moe is. Nu worden spieren vooral opgebouwd uit eiwitten en dat is weer slecht voor eczeempaarden. Heeft iemand ervaring met myoplast of mussclebuild met zijn/haar eczeempaard?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:35

ik zou als ik jou was een bloedonderzoek laten doen.
dat snelle moe zijn en spieren die niet goed willen zou wel heel goed een tekort of iets dergelijks kunnen zijn..
zou er dan niet lukraak wat instoppen,maar eerst es kijken of die moeheid een oorzaak heeft

gitbadru

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:20

De reden weten we. Het komt door stilstaan met een dikke knie, stress in de loopstal, weinig mogen eten door dominante andere paarden, enz. Nu heeft ze wel haar plekje gevonden in de kudde en gaat de knie goed dus is de tijd weer gekomen om haar weer in conditie te brengen. Ze valt snel in en het komt er langzaam weer aan, dus ik wilde het proces wat versnellen, vandaar.

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:50

Kkkaren schreef:
Vraagje: iemand hier ooit gehoord van, of ervaring met, Schüßler zout voor paarden met zomereczeem? Ik was vandaag bij een ruiterzaak in Duitsland en die man vertelde dat ze daar goede resultaten mee boekten. Ook met een injectie met iets homeopatisch, dus geen cortico steroiden.

Ik heb ook een zomereczeem paardje, en na jaren van alles geprobeerd te hebben, lijkt het nu redelijk in evenwicht.

Ik gebruik D-Itch poeder van de Paardendrogist van maart t/m november, eenmaal per jaar een reinigingskuur van Schindele, een eczeemdeken van Bucas en in de zomer een uitrijdeken van HH met hals, een Maire borstelframe in de stal en vanaf vorig jaar krijgt hij geen brokken meer, maar alleen nog maar Nature's Best Muesli van Pavo. Daarnaast hou ik het in de zomer wat bij met wassen en smeren met Leovett huidolie en natuurlijk een hoop vliegenmiddelen.

Een hele hoop dus, maar ik sta altijd open voor nieuwe dingen erbij. Hij schuurt nog wel wat, maar niet meer tot bloedens toe en dankzij de borstelframe blijven ook de meeste haren eraan zitten. Via de zoekfunctie krijg ik niks, dus misschien dat iemand hier er wat meer van weet?

Ik geef mijn paard nu 2 keer per dag de dr. Schüßler celzouten. In combinatie met bijvoorbeeld goede voedingsstoffen voor een eczeem paard word dit beter opgenomen en geheelt.
Ik vind de uitleg van de celzouten echt ontzettend moeilijk, maar als iemand interesse heeft in een goede duidelijke uitleg kan ik het wel even navragen.

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:22

aam_mic schreef:
Ik geef mijn paard nu 2 keer per dag de dr. Schüßler celzouten. In combinatie met bijvoorbeeld goede voedingsstoffen voor een eczeem paard word dit beter opgenomen en geheelt.
Ik vind de uitleg van de celzouten echt ontzettend moeilijk, maar als iemand interesse heeft in een goede duidelijke uitleg kan ik het wel even navragen.

Ik wil hier wel graag meer over weten!

He ben je hier op gekomen? Waar koop je het? Welke hoeveelheid geef je en waarom? Is het in overleg met een DA? Hoe lang geef je het en in welke combi met andere medicijnen/voer/maatregelen tegen ZE? Wat voor verschil zie je?

Veel vragen, maar je bent de eerste echte gebruiker die ik tegenkom. Hopelijk heb je zin om hier iets meer over te vertellen...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:52

Even voor de klitwortel gebruikers.
Hoe krijgen jullie dat in godsnaam goed op de huid?
Spul is zo dun, vind het maar gesmeer, moeilijk op de huid zelf te krijgen en peerdje vind dat geklooi maar niets.

Ervaring???

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:54

Altijd!

Een vrouw bij mij op het land, heeft allerlei cursussen gedaan in dat natuurlijke gebeuren (bloesemremedies, natuurlijk bekappen etc.) ook doet ze telepathische gesprekken en voert zij celzouten aan haar paard.
Zij heeft voor mij ook een samenstelling gemaakt welke celzouten ik moet geven (je hebt verschillende soorten nr. 1 t/m 24 dacht ik)

Ook heb ik wat over celzouten gelezen in het boek van "Zomereczeem opgelost met voeding" van Nicolette Hebing.

In dit boek staat "Celzouten zijn mineraal zouten, die in de cellen voorkomen en bij allerlei levensprocessen betrokken zijn. Schussler ontdekte dat de meeste ziekte op een tekort aan mineraalzouten terug waren te voeren, een tekort binnen in de cellen. De celzouten kunnen ook als ontgiftigingskuur worden ingenomen."

Zo heb je ook de echte celzouten van Dr. Schussler en de aanvullende celzouten die zeg maar later gemaakt zijn.

Ik voer de celzouten 2 keer per dag, met een appel of een broodje. Het is het beste als de celzouten samen met het speeksel worden opgenomen. Het is een lange kuur, eerst 3 weken opbouwen dan 6 weken iets meer met een andere soort erbij. En dan nog eens 3 weken afbouwen. En in het voorjaar krijgt ze dan weer zo´n soort kuur. Mijn paard krijgt per keer 60 celzouten, dus per dag 120. (Het zijn kleine pilletjes)

Mijn paard krijgt ook nog natuurlijk voer hierbij:
Granen, speld, veendrenkstof, ursonne en bokashi. Maar volgens mij maakt niet niet zo heel veel uit wat je je paard voert.

http://www.bloesem-remedies.com/?gclid= ... 3godmEYzRw
Op deze site staat verschillende informatie over de celzouten, hier kan je ze ook bestellen.

En op deze site staat ook een goede en duidelijke uitleg vind ik zelf.
http://www.aroma-atelier.be/magneettherapie.htm

In Nederland is hier nog niet veel over bekend, maar in Duitsland wel. Meeste sites zijn ook in het Duits die je tegen komt.

Ik hoop dat je nu een wat duidelijker beeld hebt, als je nog vragen hebt stel ze maar!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:28

CarolShadow schreef:
Even voor de klitwortel gebruikers.
Hoe krijgen jullie dat in godsnaam goed op de huid?
Spul is zo dun, vind het maar gesmeer, moeilijk op de huid zelf te krijgen en peerdje vind dat geklooi maar niets.

Ervaring???

gewoon de fles op de kop houden en er in knijpen??
heb er juist nooit problemen mee omdat het zo dun is