[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FCSA

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:40

Hier nog steeds alles ok! Heb je al wat filmpjes opgezocht van HSS Daks, om te vergelijken?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 08:26

Ik ben ook benieuwd naar filmpjes/ beelden.

Hier gaan de paarden allemaal goed, niks aan de hand nog steeds! :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:18

ik ben ergens wel benieuwd of het bij appie ook invloed heeft dat hij nu voor het eerst de hele winter echt op de weide loopt.
hij krijgt geen tot minimaal krachtvoer,(2x per week een half schepje met wat vitaminepoeder)wel ligt er een liksteen waar ze wel bij zitten.
wat ik wel gezien heb bij appie dat hij wat reageerd op zijn deken.
zonder kan helaas niet bij hem,hij kan slecht tegen vocht :j

ik heb het idee dat dekens bij hem niet fijn om zijn schouders/boeg/schoft zitten en hij daar wat kribbig van word.
heb in elk geval een flesje drainagecompositum klaar staan, dat krijgt hij vanaf begin februari en ik wil hem binnenkort eens laten masseren door de fysio :)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:27

Zou een deken trouwens invloed kunnen hebben?
Mijn pony heeft nu vrijwel geen last. Een enkele schud, maar dat is echt op een moment dat ze fysiek ergens doorheen loopt.
En die staat dik ingepakt in de deken omdat ze snel last heeft van haar spieren. (wel een deken die over de schoft sluit, anders heeft ze daar weer last van).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:35

ik denk dat als een deken ergens niet fijn zit dat dat best invloed kan hebben.
appie in elk geval vandaag nergens last van,liep lekker te stuiteren door de bak :D

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:42

klinkt goed!

Ik denk ook zéker dat een deken effect kan hebben, eigenlijk alles wat een paard zich onprettig kan doen voelen kan ermee te maken hebben denk ik.
Faram is ook geen makkelijke met pasvormen, ik heb nu Amigo dekens voor hem en dat gaat goed. Epplejeck (worden gemaakt in dezelfde fabriek) past hij ook goed. Faram komt er ook niet onderuit, zonder krijgt hij regenschurft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:58

dat krijgt ap gelukkig niet,maar het is een watje,gaat staan bibberen als het te lang regent :P
maar zoals de temperaturen nu zijn en blijven ga ik wel afbouwen en dan mag hij straks nog mooi even bloot rondlopen.
vind ie vast wel fijn :D

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:28

hihi ja dat heeft Faram ook inderdaad. koud kan prima, nat en koud niet. Op zonnige winterdagen zet ik ze ook gráág even zonder deken, ze hebben toch altijd meer jeuk met deken voor mijn idee.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:45

Ja maar, ik bedoel het andersom, juist beter door de deken.
Hier trouwens Horseware Rhino dekens, die passen het beste. Beter dan Amigo en andere merken begin ik niet eens meer aan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 08:46

Hihi snap ik, ik reageerde ook meer op Ellepel. Ik denk zeker dat een deken ook een weldaad kan zijn, helemaal voor paarden die gevoelig zijn op de bovenlijn/ -spieren/ spieren in het algemeen. Dat is mijn reden om Zneddie toch een dekje aan te doen, hij is een gezonde Welsh, niks mis mee, maar hij heeft het in het verleden wel wat moeilijk gehad met de bespiering van de bovenlijn, en deze verdient nog steeds wat extra aandacht. Om te voorkomen dat de kou erop slaat bij vies weer heeft hij dus een dekentje aan. Hij past goed in dekens van Bucas en Horseware ook.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 10:11

Dyonne schreef:
Ja maar, ik bedoel het andersom, juist beter door de deken.
Hier trouwens Horseware Rhino dekens, die passen het beste. Beter dan Amigo en andere merken begin ik niet eens meer aan.

denk ik ook wel, als spieren gevoelig zijn voor kou is een deken juist lekker :j

Scott

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 13:44

;( Gisteren lekker buiten gelongeerd.. dacht ik ... en ja hoor... mooi weer dus we gaan ervoor... direct met aandraven.. weer met hoofd zwaaien en neus wiebelen.... proesten... ik dacht nee hee begint t nu al... ja dus... als ik hem niet bijzet.. slaat hij met zijn hoofd en wil hij laag dan weer direct omhoog... nog niet zo erg als in de loop van de lente en zomer... maar baal er wel van... ga maar weer met Nostrilvet aan de gang... tijdens het rijden nog niets gemerkt.. nou is hij heel gevoelig met zijn neus.. hoeft maar slijm van hem zelf door proesten op zijn neus te belanden dan raakt hij daar al geirriteerd van.. Hebben jullie paarden ook alweer e.a. vertoont...

Bij ons in het park heb ik de Els en de Hazelaar al weer redelijk in bloei zien staan... dus zal mijn paardje wel een bomen allergie hebben...

Moest het weer even kwijt...

Groeten

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 13:45

Die van mij schudde gisteren ook voor het eerst weer :(

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 08:50

de mijne nog altijd niet.
Ik zou wel heel erg uitkijken met een paard met HS en bijzetten, de klachten zijn er immers nog steeds alleen kan het paard er niets mee. Dit kan een echte kwelling zijn/ worden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 08:58

vind ik ook, als ze schudden dan toch zoveel mogelijk vrijlaten want het dier doet het niet met opzet he
het is een ongecontroleerde beweging, haast een spasme.
appie heeft vrij als hij schud,dan laat ik hem alleen los bewegen in de bak

bij appie zijn wei staat ook hazelaar en hij schudde afgelopen zondag een paar keer minimaal zag ik.
ik heb een flesje drainage compositum staan,zit er over te denken om hem dat te geven en kijken of het dan iets gaat helpen.
of ik wacht nog even, wat vinden jullie?
nu doen of nog even wachten

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:49

Ik zou het proberen te doen voor het echt HS wordt weer, zodat je het voor kunt zijn zeg maar. Ik vermoed dat het dan meer effect zal hebben dan wanneer je het inzet als de HS al heftig is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:29

oke,ben namelijk wel benieuwd of het invloed zou hebben.
kijk ik heb appie nu 14 jaar en hij schud ook al 14 jaar.
heb al veel geprobeerd,maar nog niet om hem deze periode te reinigen.
je weet maar nooit he,wie weet helpt het wel?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 18:08

wie niet waagt wie niet wint!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:22

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:00

Kom hier weer een keertje binnenvallen, nu gaat het hier weer goed met dat koude weer! Maar begin januari toen het zo aan het kwakkelen was, begon tie weer te schudden! Zie dat er meer last van hadden.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 09:41

Wat vervelend Countjuh :( Mijn paard heeft juist veel last bij kou. Hij schudt niet echt, maar wil wel steeds zijn neus jeuken en trapt (als hij los of aan de longe is) met zijn voorbenen naar zijn neus.

@Scott, hoe bevalt Nostrilvet jou?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:23

CoEntjuh ;)

Ja klopt die van mij ook, loopt ie braaf z'n longeerrondje en dan opeens stopt ie om z'n neus te schuren tegen z'n been of zo'n sprongetje wat hij dan maakt met z'n voorbeen.

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:48

Ik meld me hier ook met een paard dat pas met hoofdschudden begonnen is (anderhalve maand). Eerst dacht ik aan stress bij werken, maar hij doet het ook in de wei. Hij deed het wel eens vaker als zijn neus zonverbrand was of bij veel vliegen. Typisch dat ze het nu net veel beginnen te doen.

Ik laat binnenkort eerst eens zijn osteopaat komen, daar begin ik maar eens mee. Ik las in de vele onderwerpen hierover dat de atlas achter de schedel een oorzaak kan zijn voor hoofdpijn en daarmee HS. Aangezien mijn paard zijn nek gebroken heeft gehad als veulen en de atlas (scheef) aan zijn schedel is vastgegroeid kan ik me voorstellen dat een gevoelig punt blijft. Normaal heeft hij er geen last van, maar hij veegt altijd vaak zijn neus af aan o.a. zijn benen. Dat was echt zo'n aha moment toen ik las dat dat typisch HS is :(.

Bij werk doet hij het wel veel erger, dus mijn vraag is of jullie je HS paarden aan het werk houden of juist niet?

En kan een dierenarts bepalen of een paard een ontsteking in zijn hoofd heeft oid? En hoe doet die dat dan?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 12:14

Voor dat laatste zou ik gewoon even contact opnemen met een goede paardenarts.
Mijn pony is er juist helemaal vanaf gekomen door hem het juiste werk te bieden/ er in het werk op de juiste manier mee om te gaan. correct gebruik van het lichaam/ correcte (fysiotherapeutische) training is mijns inziens sowieso belangrijk, zeker ook aangezien fysiek en mentaal bij een paard bijzonder nauw verbonden zijn.
Ik heb járen geleden al met HS te maken gehad met Faram, die is er helemaal vanaf, bij hem is de eerste trigger wss schimmel in de stal geweest, daar is toen wat mee gedaan maar wss. is dat óf maar deels oorzaak geweest, óf het schudden heeft voor een blokkade gezorgd waarna het schudden daar weer door in stand gehouden werd. hoe het ook zij, hij is er helemaal vanaf. Bij Zned werd het voor zover te bewijzen meer veroorzaakt door spanning en niet zozeer door bijv. een schimmel oid. Hij was er dan ook veel sneller/ makkelijker vanaf.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:06

Merrieveuleb als ik het goed begrijp is er aan hs wel wat te doen dus?