[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 09:35

1e reactie veearts; :D mooi verhaal voor deel 2 van je boek van janouk.
de veearts kent janouk en in de praktijk hadden ze genoten van het boek. Het ligt nu voor klanten in de wachtkamer voor een vrolijke noot.

maar ik schrok. :j het broodje was natuurlijk in 1 hap weg. En terug krijg ik het niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 09:49

Hahaha! Ja sorry maar ik zie het gewoon al helemaal voor me, eigenlijk...
En misschien leert je haf ervan, (zal vast wel niet, varkentjes als dat het zijn) om in het vervolg nog zo te stelen...
En mijn eigen paasei, MiniMe bedoel ik , heeft vorig jaar 1 keer tijdens haar strooptochten, ook achter de stallen kunnen komen en toen een hele berg muizengif (rode korrels) tot de laatste korrel opgevreten... Ik kwam er pas 12 uur later achter en schoot alsnog in de paniek, DA gebeld en die heeft voor de zekerheid ook nog even met soort gifcentrum gebeld, maar die kon mij toen ook verzekeren dat een 1 malige dosis geen kwaad kon. Hij had gelijk, ze had er echt helemaal niets van...
Dus ik ga er maar van uit dat 1 tabletje prascend nog veel minder zal doen, toch?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-12-14 09:52, in het totaal 2 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 09:51

Pffff ik zou hysterisch zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 09:55

Was ik ook! Heb er de hele nacht zitten waken en dat kreng flikt dat soort dingen altijd in de winter, als het stervenskoud is. Maar het had echt niet gehoeven achteraf, want ze had er echt helemaal niets van en het was echt bijna zon halve voerschep vol bij elkaar en dan voor een shetlander, ik heb die nacht alle doemscenario's voor me gezien...
Als ze nou meerdere malen zon overdosis had gegeten, dan was het heel snel fout gegaan, breekt geloof ik alle vitamine K af zoiets. Maar dan gaan ze ook echt niet kapot van 1 tabletje prascend...

neeltie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:58

hallo allemaal,
Mijn 16 jarige KWPNer ruin van 1.80 staat sinds 2 maanden op Prascend.
Ik reed Z-1 met hem maar het ging de afgelopen maanden steeds slechter met hem.
Hij was zeer lusteloos, zat raar in zijn vacht ( dof, stond af ), sloot zich op de wei af van zijn vrienden en vertoonde spierverlies en een hangbuik. bij bloedonderzoek bleek hij positief.
Ik moet zeggen, dat ik wel verschil zie; hij is weer actiever, heeft weer wat meer interesse in zijn omgeving, zijn vacht is normaal lang en ligt plat aan zijn vel, de hangbuik is er nog wel en ik zie nog niet echt veel spieren komen, maar dat kan ook liggen aan het feit, dat we momenteel alleen maar stappen i.v.m. een peesblessure.
Hij is van nature een zeer energiek en temperamentvol paard. Deze zomer vond ik hem TE braaf voor zijn doen. eigenlijk reageerde hij nergens meer op, maar nu de Prascend lijkt aan te slaan, komt mijn "oude Reggae" weer terug.
Hij wil de turbo er weer op en bij eerdere stapperiodes kon ik hem enigszins sederen met tranquigel, maar omdat dat een narcolepticum is en dit een wisselwerking geeft met de Prascend kan ik dit niet gebruiken.
Zijn er onder ons mensen die ervaring hebben met natuurlijke rustgevers, homeopatisch, kruiden o.i.d die ik verantwoord aan mijn paard kan geven, zodat hij hanteerbaar blijft als we zometeen gaan draven en niet als een ongeleid projectiel rondrent met alle gevolgen van dien.
Alvast bedankt voor het meedenken en de reacties.

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 17:22

het enige wat ik kan bedenken is magnesium erbij geven, ik weet eerlijk gezegd niet of er kruiden zijn die daar voor werken, ben wel benieuwd eigenlijk...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 07:55

Janouk voelt zich weer beter, gelukkig maar. Vanochtend weer gewoon gegeten en kijkt ook weer wat brutaler uit haar ogen. *\o/*

Vandaag wat aan de hand trainen en dan kan ze morgen Sinterklaas rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 08:22

*\o/* ;)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 09:30

neeltie schreef:
hallo allemaal,
Hij was zeer lusteloos, zat raar in zijn vacht ( dof, stond af ), sloot zich op de wei af van zijn vrienden en vertoonde spierverlies en een hangbuik. bij bloedonderzoek bleek hij positief.
Ik moet zeggen, dat ik wel verschil zie; hij is weer actiever, heeft weer wat meer interesse in zijn omgeving, zijn vacht is normaal lang en ligt plat aan zijn vel, de hangbuik is er nog wel en ik zie nog niet echt veel spieren komen, maar dat kan ook liggen aan het feit, dat we momenteel alleen maar stappen i.v.m. een peesblessure.
Hij is van nature een zeer energiek en temperamentvol paard. Deze zomer vond ik hem TE braaf voor zijn doen. eigenlijk reageerde hij nergens meer op, maar nu de Prascend lijkt aan te slaan, komt mijn "oude Reggae" weer terug.
Hij wil de turbo er weer op en bij eerdere stapperiodes kon ik hem enigszins sederen met tranquigel, maar omdat dat een narcolepticum is en dit een wisselwerking geeft met de Prascend kan ik dit niet gebruiken.
Zijn er onder ons mensen die ervaring hebben met natuurlijke rustgevers, homeopatisch, kruiden o.i.d die ik verantwoord aan mijn paard kan geven, zodat hij hanteerbaar blijft als we zometeen gaan draven en niet als een ongeleid projectiel rondrent met alle gevolgen van dien.

Hoeveel geef je als ik vragen mag?

Ik ben goede ervaring met tranqicur van Simicur. Dat haalt alleen de scherpe randjes er vanaf.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 20:28

Wij zijn vandaag bij de da geweest. Heb ff gevraagd wat ze nou precies gingen doen omdat jullie zeiden dat er van een bepaald soort test acute hoefbevangenheid kan ontstaan en deze test niet gebruikelijk is in de tijd van t jaar.

Er werden 2 buisjes afgestapt en met elkaar gemengd en na een kwartier weer 2 buisjes en met elkaar gemengd. Deze 2 worden opgestuurd en daar hebben we maandag de uitslag van. Er word ook nog een extra onderzoek gedaan, gewoon een algemeen bloed onderzoek om alles uit te kunnen sluiten. Van dit algemene onderzoek hebben we waarschijnlijk morgen aan het eind vde middag al uitslag van!

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 21:29

Dit was Megan gisteren:

Afbeelding

Afbeelding

Wat me opvalt zijn de lijntjes in de vacht op haar hals. Dit heeft ze al een paar jaar maar niet zo 'erg' als nu. Verder vind ik de vacht wel wat dikker/voller dan voorgaande jaren en wat 'pluizig'. Het kan natuurlijk ook dat ze hem nu op heeft staan omdat het ineens koud is. Ze heeft wel een deken op.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 22:37

kusvoorjou schreef:
Wij zijn vandaag bij de da geweest. Heb ff gevraagd wat ze nou precies gingen doen omdat jullie zeiden dat er van een bepaald soort test acute hoefbevangenheid kan ontstaan en deze test niet gebruikelijk is in de tijd van t jaar.

Er werden 2 buisjes afgestapt en met elkaar gemengd en na een kwartier weer 2 buisjes en met elkaar gemengd. Deze 2 worden opgestuurd en daar hebben we maandag de uitslag van. Er word ook nog een extra onderzoek gedaan, gewoon een algemeen bloed onderzoek om alles uit te kunnen sluiten. Van dit algemene onderzoek hebben we waarschijnlijk morgen aan het eind vde middag al uitslag van!

De test waarmee hoefbevangenheid kán ontstaan is de dexamethason test. Ik zeg met nadruk 'kán' want in veel gevallen gaat het zonder probleem - alleen bij paarden die een geschiedenis van hb hebben zou je deze test het best vermijden.
Je schrijft dat ze 2 maal bloed afgenomen hebben - maar is er dan in de tussentijd geen inspuiting met TRH geweest? Anders heeft het totaal geen nut natuurlijk. vreemd ook dat ze de buisjes dan mengen?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 22:39

Bij welke kliniek ben je geweest kusvoorjou?

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 22:41

Nee ze hebben niets toegediend.
Het was om bepaalde waardes met elkaar t vergelijken. Stel de een is hoog en de ander laag gaan ze daar tussen in zitten en aan de hand van die waarde word er bepaald of er sprake is van cushing.
Zo werd het mij verteld.

Ik ben bij dierenarts praktijk salland geweest, in slagharen (drenthe, vlak bij pony park slagharen hihi)

Even bij gewerkt, type fouten

neeltie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 00:18

AaronYve schreef:
neeltie schreef:
hallo allemaal,

Hoeveel geef je als ik vragen mag?

Ik ben goede ervaring met tranqicur van Simicur. Dat haalt alleen de scherpe randjes er vanaf.

ik geef 1 tablet Prascend per dag.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 09:32

Ik zit zo te tobben over de hoeveelheid. Miss dat nog een keer bloed testen mij wijzer kan maken.
Mijn paard krijgt een halve en doet het er eigenlijk goed op, alleen af en toe nog een beetje lusteloos.
Gister had hij zijn eten niet opgegeten, nou heb ik hem al 15 jaar en dit is de eerste keer dus ik schrok best gisteren. Ik weet dat het van de medicijnen kan komen, hopelijk eet hij vandaag wel weer.
Ik word er soms een beetje -O- ;( |( van

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 11:01

Die van mij eet alsof hij nooit te eten krijgen.

Krijg nu halve schep senior priores, want merkte dat hij met het koudere weer iets aan het afvallen was. Maar door het koude weer wel lekker in zijn velletje en lekker ondeugd. En voor de rest beetje muesli met luzerne en onbeperkt hooi.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 11:30

Die van mijn vreten zich helemaal vol. Ik voer een beetje voordroog aangevult met onbeperkt graszaadhooi. Wanneer de andere 4 (incl een onverzadigbare IR pony) staan te slapen staan mijn cushies vaak nog bij de hooibakken. Beide zijn prima op gewicht (Dennis is zelfs nog nooit zo dik geweest, niet vet, maar voor zijn doen wel dik, hij is altijd super strak geweest).

Deze kou vinden ze heerlijk met hun teddy vachten :j.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:25

Fijn dat die van jullie wel eten.
Voor de mensen die ook al eens een hongerstaking hebben meegemaakt, hoelang heeft het geduurd?
Moet ik hem misschien wat anders aanbieden?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:38

De mijne heeft een paar maanden weinig tot niets gegeten. Uiteindelijk met duurder voer en tijdelijke verlaging van de medicijnen weer op orde gekregen. Nu gaat het prima en ze eet goed. Hooi kan ze niet meer eten, en ander droog voer krijgt ze slokdarmverstopping van. Dus nu alles in slobbervorm en dat gaat prima.

Je kunt idd ander voer proberen, maar de ervaring leert dat dat een paar dagen goed gaat en dat je dan weer iets anders moet proberen. Maar dan denk ik maar: alles wat ze binnen krijgen is meegenomen

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 15:30

Die van mij ging helaas niet meer eten.....ondanks allerlei ander voer, hooi, kuil, luzerne etc..

(tanden extra gecheckt)
Niks mocht baten.

De zaken waarmee ze bekend was, artrose, longprobleem zijn extra gecheckt en aangepakt.
Maar ook dat hielp niet.

Ik denk dat ze door de cushing (slechte weerstand) iets anders voor mij onbekend heeft opgelopen en daardoor niet meer wilde eten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 16:47

Ik weet niet precies wat Prascend doet met een paard zonder cushing, maar Janouk is sinds haar jat actie (ze heeft 1 pil gepikt van haar buurvrouw) 1 dag ziek geweest en weinig gegeten, maar ze is nu al 2 dagen super super druk en hyperactief en eet weer als een haflinger.
Fijne Sinterklaas allemaal <:)

lucky_chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 17:24

Mijn 17 jarige New Forest ruin is nu 8 weken aan de Prascend. ACTH waarde is gedaald van 15 pmol naar 8 pmol.

Pony is klinisch weer beter in orde alleen mate van energie schommelt nog. Is weer vrolijker, alert en zit duidelijk beter in z'n vel.

Sinds paar dagen graast hij weer wat minder maar eet z'n brokken en hooi wel erg goed. Hij staat er alert bij in de wei maar heeft niet zo'n behoefte aan grazen lijkt het.

Pony staat op 1/4 pil en dit mag ik naar 1/2 ophogen indien nodig.

Wat raden jullie aan? Prascend verhogen of dit even aankijken?

Hoor graag van jullie!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 17:33

Hihi, die Janouk. Misschien is dit HET hulpmiddel voor impuls op wedstrijd :+.

Mijn cushies net bij het voeren. Ze staan vaak met zn 2en.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 17:37

lucky_chance schreef:
Mijn 17 jarige New Forest ruin is nu 8 weken aan de Prascend. ACTH waarde is gedaald van 15 pmol naar 8 pmol.

Pony is klinisch weer beter in orde alleen mate van energie schommelt nog. Is weer vrolijker, alert en zit duidelijk beter in z'n vel.

Sinds paar dagen graast hij weer wat minder maar eet z'n brokken en hooi wel erg goed. Hij staat er alert bij in de wei maar heeft niet zo'n behoefte aan grazen lijkt het.

Pony staat op 1/4 pil en dit mag ik naar 1/2 ophogen indien nodig.

Wat raden jullie aan? Prascend verhogen of dit even aankijken?

Hoor graag van jullie!

Ik zou pony dus mooi op 1/4e laten staan. Verhogen kun je altijd nog zodra pony weer achteruit gaat...