[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 08:20

liekensancho schreef:
suuszzzz schreef:
Ik vind eczeem absoluut geen reden om een paard niet te kopen. Het ligt er wel aan in welke mate misschien..

Ik heb vandaag als 36 jarige vrouw weer staan huilen bij mijn tinker, heeft veel aan zijn hoofd open geschuurd... Ik krijg er geen hoofdkap meer op, hij wil het niet meer, krijgt hem er sinds kort af geschuurd... Hij staat voor zijn eigen veiligheid 24/7 buiten en we gaan de stal verbouwen voor hem, met gladde wanden...

Geloof me, een paard met zomereczeem...... zijn oren kaal van het schuren en 1 en al korst en wonden, onder zijn maantop een wond, rond zijn ogen, op zijn kaken... maar vooral die oren zo zien en het wordt steeds moeilijker eraan te komen... dat geeft enorm veel verdriet voor een eigenaar... ik kan hem niet helpen, dat is nog het meest frustrerende, ik spuit nu met pijnstillende/jeukstillende spray, insmeren kan dus bijna niet op zijn oren, hij draait totaal door als ik eraan kom terwijl ik alles met hem mag doen... hij wil zo graag luisteren maar heeft duidelijk pijn/last. Het is voor mij voor zijn bestwil het fijnste als het vriest, staat hij weer als een beer...jeuk en pijnvrij....en dan is hij stikgelukkig.

Dé eczeemdekens zijn duur, deze bucas krijgt hij al eind maart op en eindigd voor hem in november als we geluk hebben... dus hij staat maar 4 maanden van het jaar lekker zonder jeuk en zonder deken. Als hij maar een paar uur af is...die mugjes zijn er hele dagen hier aan het bos, alleen 's nachts zijn ze er niet...

Als iemand mij zou vragen zou je een paard met zomereczeem willen, nog niet met 10.000 euro toe, het verdriet wat je moet aanzien... vreselijk, we wonen dan ook wel in 'rampgebied' hier. Hiervoor woonden we dichter bij zee maar daar begon eigenlijk ook de ellende na een paar jaar...zomaar ineens..

Bezint eert ge begint.

Ja daarom zeg ik inderdaad het ligt er ook wel aan in welke mate. Bij Liza gooi ik er een deken om en een kap er om en het gaat prima. Ze heeft dan nergens last van.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 08:52

liekensancho schreef:
suuszzzz schreef:
Ik vind eczeem absoluut geen reden om een paard niet te kopen. Het ligt er wel aan in welke mate misschien..

Als iemand mij zou vragen zou je een paard met zomereczeem willen, nog niet met 10.000 euro toe, het verdriet wat je moet aanzien... vreselijk, we wonen dan ook wel in 'rampgebied' hier. Hiervoor woonden we dichter bij zee maar daar begon eigenlijk ook de ellende na een paar jaar...zomaar ineens..

Bezint eert ge begint.

Het ligt eraan in welke mate. Veel eczemers hebben al genoeg aan een eczeemdeken.

Als jouw paard het echt zo erg heeft, zou ik voor het paard zijn bestwil het paard verhuizen/verkopen naar een plekje aan zee want dit is ook geen leven zo.

Wat heb jij allemaal al geprobeerd met je paard en hoe huisvest je hem? Wat voor voeding krijgt hij, hoe staat hij en wordt hij getraind? Wat krijgt hij tegen de jeuk?

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 09:51

liekensancho schreef:
[Ik heb vandaag als 36 jarige vrouw weer staan huilen bij mijn tinker, heeft veel aan zijn hoofd open geschuurd... Ik krijg er geen hoofdkap meer op, hij wil het niet meer, krijgt hem er sinds kort af geschuurd... Hij staat voor zijn eigen veiligheid 24/7 buiten en we gaan de stal verbouwen voor hem, met gladde wanden...
Geloof me, een paard met zomereczeem...... zijn oren kaal van het schuren en 1 en al korst en wonden, onder zijn maantop een wond, rond zijn ogen, op zijn kaken... maar vooral die oren zo zien en het wordt steeds moeilijker eraan te komen... dat geeft enorm veel verdriet voor een eigenaar... ik kan hem niet helpen, dat is nog het meest frustrerende, ik spuit nu met pijnstillende/jeukstillende spray, insmeren kan dus bijna niet op zijn oren, hij draait totaal door als ik eraan kom terwijl ik alles met hem mag doen... hij wil zo graag luisteren maar heeft duidelijk pijn/last. Het is voor mij voor zijn bestwil het fijnste als het vriest, staat hij weer als een beer...jeuk en pijnvrij....en dan is hij stikgelukkig.
Dé eczeemdekens zijn duur, deze bucas krijgt hij al eind maart op en eindigd voor hem in november als we geluk hebben... dus hij staat maar 4 maanden van het jaar lekker zonder jeuk en zonder deken. Als hij maar een paar uur af is...die mugjes zijn er hele dagen hier aan het bos, alleen 's nachts zijn ze er niet...

Bezint eert ge begint.

En het meest vervelende inderdaad is: je paard lijdt zichtbaar, en je kunt zo verdomd weinig voor ze doen. Het is zo schrijnend. Zelf heb je eigenlijk alleen mentaal en emotioneel last, terwijl het paard echt lichamelijk overal iets heeft.
Voor mij is het ook geen reden om een paard dan niet te kopen, immers: het paard kan er niks aan doen, en is er niet mee geholpen als niemand het meer koopt. Ik ben dan juist van goede wil om hem zo goed mogelijk te helpen.

Daarom roep ik op dit moment heel luid: LANG LEVE DERFEN!

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:11

ik zou een fjord overnemen van iemand die lichte vorm van eczeem had.
deze is helaas wegens andere redenen in geslapen.
toen een haflinger gekocht (mijn merrie) ze zeiden dat ze geen eczeem had (helaas wel het geval toen ik haar over nam maar was wel bij de aankop door wie ze eerst even gekocht is deze heeft het nog geen maand vol gehouden wand voor wie ze was gekocht was bang van maxi)
dus ik wist wel teon ik haar over nam dat ze eczeem had.
nu een fjord gekocht.
vader vererft het zeggen ze (fjrod inco) maar had hoop.
tot ik van de week merkte dat hij echt bleef schuuren zelfs zijn voorpluk , manen en staart.
met hem naar de DA geweest, deze zei dat ik hem 3 a 4 keer moest wassen met iets dan zou ik het weten of het zo is.
maar ik ga er maar wel van uit dat het het is.
al is hij iets wat jong om het te laten zien (hij word deze maand 2)
en heeft hij niet de verdikte maneen die ze meestal hebben.
maar ja allle paarden die ik heb gehad zijn nooit volgens boekje gegaan.
maar ik vind het niet erg.
vind het niet leuk dat zal ik niet zeggen dat ik 2 eczemers heb.
maar bij maxi (mijn merrie) zie ik nu heel heel heel veel verbetering.
ze is van 2099 zo:
Afbeelding
Afbeelding
naar 2010 zo:

Afbeelding

en 2011 tot nu toe zo:
helaas is alleen het onderste deel nog heel heel duk en een stuk zelfs nog niet echt mee gegroeit. (vorig jaar alergeise reactie gehad op TKC 97)

Afbeelding
Afbeelding
het slechtste stuk uit de manen:
Afbeelding
mooiste stuk:
Afbeelding[/quote]

dit is gekomen door dat ik puur culico geef.
cavalesse.
niet te veel brok (cavalor basesse feed 03) ongeveer 400 gram per dag
geef haar vitamine bij.
ze krijgt zeewier (vooral tegen zandeten)
lijnzaatbrokjes.
en ze staat elk jaar met een eczeem deken op (dit jaar rambo voorig jaar ook een soort rambo maar dan goedkoper en jaar daar voor boed maar die vind ze maar niets inverband met dat deze over haar hooft gaat)
en smeer nu met sweet its en dit gaat zo goed.
jullie zien het resultaat.
tot op de dag van vandaag heeft maxi geen jeuk.

dus hoop dat het straks bij frits ook zo kan worden.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:47

Bezint eert ge begint.[/quote]

Het ligt eraan in welke mate. Veel eczemers hebben al genoeg aan een eczeemdeken.

Als jouw paard het echt zo erg heeft, zou ik voor het paard zijn bestwil het paard verhuizen/verkopen naar een plekje aan zee want dit is ook geen leven zo.

Wat heb jij allemaal al geprobeerd met je paard en hoe huisvest je hem? Wat voor voeding krijgt hij, hoe staat hij en wordt hij getraind? Wat krijgt hij tegen de jeuk?[/quote]

Ik kom van Zeeland vandaan, daar had hij eerst geen last en hij kwam als 2 jarige hengst uit een kudde die dag en nacht in een bos stonden. Zeven jaar lang niks niet en plots is hij gaan schuren, ik kon hem een 'fjordenkapsel' aan gaan meten. De lijst is te lang om op te noemen wat hij allemaal al heeft gekregen/wat voor behandelingen hij heeft ondergaan ( nog even ter verduidelijking en ter benadrukking: in zeeland dus, dat ligt bij ZEE :+ ):

- cortisonen, want daar komen de dierenartsen als eerste mee op de proppen, met prednison...
- Alle gangbare smeersels uit de ruitershops/paardendrogisterijen, incl shampoos
- voedingsupplementen
- 'eczeemvoer' ( krachtvoer voor 'eczeempaarden')
- diverse dierenarts smeersels/ vreemde oliemengsels zonder etiket en met nogal bevreemde uitdrukking op de gezichten als ik vroeg wat er nu in zat: 50 euro per fles
- homeopaat/ ayurvedisch behandeling 1
- homeopaat nummer 2
- animalreader met homeopatische behandeling/bloesemtherapie 3
- kruiden/ kruidensmeersels
- 1 seizoen proefpaard geweest voor nieuwe middelen tegen eczeem.
- verschillende voerinsteken, geen krachtvoer/wel krachtvoer/ verschillend hooi etc...
- misschien vergeet ik wel een invalshoek maar goed.
-Diverse dekens, hij kreeg ze allemaal direct kapot geschuurd, de Boett deken al binnen 2 dagen, wat een leuke communicatie met de 'klantenservice' opleverde... Nu een oersterke Rambodeken ( sweet itch hoody) waar ik het meeste effect mee heb en waar hij weer lange manen en staart mee heeft afgelopen 2 jaar.

Hij krijgt onbepert ruwvoer en staat nu dus buiten tot dadelijk de andere stal klaar is, 's zomers gaat hij namelijk 's morgens om 05.00 naar binnen tot de schemer is geweest 's avonds en gaat hij naar buiten. Hier zie je aldoor die mugjes vliegen overdag.
Mineralensteen is altijd voorhanden.

Zeeland had dus geen nut, het is daar begonnen en we zitten nu op bosgebied, 1 pot nat voor hem hoewel dit hét 'rampgebied' is met vliegen/horzels/mugjes zie ik geen verschil met Zeeland en bosgebied, sorry.
Sinds vorig voorjaar met de Rambo op, gaat het heel goed nu, als hij maar ingepakt blijft staan, als de Rambo in de was moet ( lekker besmettelijk kleurtje maar goed) dan krijgt hij een andere eczeemdeken tijdelijk om maar die scheurt altijd heel snel, zelfs alleen met rollen, van dat super rek spul. Ik spuit nu dus wel zijn buik in en bij zijn koker omdat hij op zijn hoeven gaat zitten schuren anders en met dit middel niet. Hij heeft sinds de Rambodeken sinds vorig jaar alweer een volle staart en manen , alleen zit ik nu dus met zijn hoofd te tobben, omdat hij alle mogelijke hoofdkappen eraf krijgt ( ik heb 4 verschillende waarvan er weer 2 gesneuveld zijn), inspuiten op oren of wrijven vindt hij vervelend en hij schudt zo met zijn hoofd dat ik moeilijkheden heb met insmeren/inspuiten.

Ik ben hier nu 6 jaar intensief mee bezig en, omdat ik niet meer heb ingelezen afgelopen 2 jaar op het onderwerp maar iets las over Derfen met super verhalen erbij, wil ik dat eens gaan proberen. Succesverhalen die hierbij staan en wat ik hier heb gelezen is super. Vandaar dat ik op het eczeemtopic terecht kwam en even mijn frustratie omtrent deze ellendige aandoening erop te zetten.
Met een goede deken is het zeker de weten onder controle hier maar daarom niet minder frustrerend als er zoiets gebeurt met je paard zijn hoofd. Ook het aantal uur aan verzorging wat zo'n paard extra nodig heeft, laat staan 2 x per dag inspuiten met die spray, als je dat niet kunt doen voor je paard.. impulsief zijn kan altijd. Men denkt er zo lichtjes over. Het is voor de rest van zijn leven lang als ze niet iets kunnen vinden waardoor de paarden kunnen worden ingeent hiertegen.

Ik heb mijn tinker vanaf zijn 2de, hoe lichtjes kun je over paarden houden denken om bij strubbelingen maar je paard te verkopen? Natuurlijk kan ik hem op marktplaats zetten of voor adoptie, wordt hij daar beter van? Mensen die dan denken: ow, een leuke tinker voor niks, die neem ik, want het is 'maar zomereczeem' en gemakkelijk met een dekentje???????
Ik ben 24/7 met mijn paarden bezig, dat geluk heb ik ook, om ze aan huis te houden, hij krijgt nu alle aandacht en liefde die je maar kunt bedenken... iedereen moet uitvogelen met eczeem welke middelen het beste werken en wanneer je die deken erop legt... De problemen hier komen nu door die hoofdkap die ik er niet meer op krijg, moet ik hem daarom verkopen/weg doen??

Nogmaals:
Ik vind het nogal verontrustend als mensen een 'goedkoop' of zelfs 'gratis ter adoptie' paardje overnemen met 'alleen maar zomereczeem' en dan met de problemen zitten, daar was het mij in eerste instantie om te doen om zo te reageren. Leuk dat ik dan onder de loep genomen wordt.. maar goed, ben niet anders gewend van bokt. Dus hierbij mijn reactie, hopelijk is het genoeg leesvoer en tips/visies blijven altijd welkom, ook ongevraagd dus...Als middelen zoals Derfen wél werken, ik bestel het meteen als mijn man thuis is met de bankpas vanmiddag :) .
Mijn waslijst met spullen die ik heb gespoten/ laten behandelen en de diverse 'eczeemdekens' die hij verscheurd heeft en die ik bij een dekenservice weer heb laten wassen/naaien etc...
Twee jaar geleden eens een optelsommetje gemaakt zo vluchtig, voor elke behandeling van homeopaat met bezoek etc... was ik wel 250 euro kwijt, dierenartsen, de zoveel spuitbussen van 40 euro, noem maar op, kom ik op zo'n 2000 euro uit voorzichtig... maar ik denk dat het richting 3000 gaat.
Wat voor het ene paard blijkbaar wel werkt, werkt voor een andere niet jammer genoeg.
Ook de kosten ( wat met deze paardenprijzen betekent dat je een leuk paardje ervoor kunt kopen), moet je mee om kunnen gaan/kunnen dragen, anders moet je geen paard 'aanschaffen'.

Dat zeg ik niet om iemand een paard te ontzeggen maar goed... ik zit mijzelf ondertussen te verdedigen en daar heb ik geen zin in met dit mooie weer :o , ik ga mijn paardjes een knuffel geven :D en weer aan de slag!

Hopelijk heb ik mijn ervaring met mijn paard hier wat uiteen kunnen zetten, misschien duidelijker waarom ik nogal cru reageer maar dat is ook uit frustratie voortkomend uit liefde voor mijn paard, zomereczeem is geen sinecure... ik blijf bij het gezegde uit eigen ervaring voortvloeiende :
bezint eer ge begint...

Annetje

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:12

liekensancho wat reageer jij aangevallen... volgens mij waren de reacties op je posts helemaal niet aanvallend bedoeld. :n Vervelend dat je paard zo'n last heeft van zijn oren en zijn hoofd. Wat voor hoofdkap heb je gehad? Mijn paard heeft ook 'jeuk' aan zijn oren, maar die wil dus ook geen hoofdkap om. Met de hoofdkap om schuurt hij meer dan zonder hoofdkap, puur omdat hij het ding zo vervelend vindt. Insmeren van de oren vindt hij ook verschrikkelijk en dan heeft hij nog niet eens echt geschuurd, ik kan me dus voorstellen dat je bij jouw dier niet eens naar de oortjes hoeft te kijken.
Kun je wel een halster of een hoofdstel omdoen bij jouw dier? Kan me voorstellen dat dat ook pijn doet namelijk.

Wat had die prednisonspuit bij jouw paard voor uitwerking?

Ik zou een paard met lichte zomereczeem ook niet laten staan, maar eens die onder de wonden zit, gek wordt van de jeuk e.d. dat zou ik mezelf niet aandoen. Ik hoef dat niet te zien :n

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:26

@Liekeensancho, je hebt gelijk hoor, ik zou ook niet bewust voor een paard met zomereczeem kiezen, ook al is het minder erg, het kan wél erger worden!
Heb je Butox al eens geprobeerd?
Bij ons paard is het daarmee niet over, maar wel veel minder.
Wij smeren wel met derfen, maar dat kan niet op gevoelige plaatsen juist waar ze last heeft, de uiers en het gezicht en als het al stuk is.
En wat ook bij sommige paarden helpt, is een aantal dosissen schimmel-injecties.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:39

@liekensancho
het is goed om jouw verhaal hier neer te zetten, goed voor diegenen die erover denken maar het nog niet meegemaakt hebben.
Voor mij was het ook de eerste keer in mijn leven en ik doe haar voor die reden ook niet weg...het kost hopen geld aan probeersels, dekens die stuk gaan, speciale voeding, noem maar op...

Haar voeding en Derfen geven me weer wat hoop...ze schuurt nog, soms maar niet zo drastisch als de vorige jaren.

Jouw verhaal kan velen helpen om een beeld te schetsen en dan hebben ze nog de keuze van welles of nietes... ;)

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:54

ik heb een eczemer gekocht, komt uit bosgebied, zelf woon ik meer richting zee (Vlaardingen/rotterdam).
Hij heeft nog geen last *\o/* *\o/*

Afbeelding

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:10

line18 schreef:
ze is van 2099 zo:

:= :=

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:15

Esgaroth schreef:
line18 schreef:
ze is van 2099 zo:

:= :=

eat bedoel mje daar mee?

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:26

Citaat:
Hopelijk heb ik mijn ervaring met mijn paard hier wat uiteen kunnen zetten, misschien duidelijker waarom ik nogal cru reageer maar dat is ook uit frustratie voortkomend uit liefde voor mijn paard, zomereczeem is geen sinecure... ik blijf bij het gezegde uit eigen ervaring voortvloeiende :
bezint eer ge begint

Ik begrijp je bericht helemaal! Het lijkt wel mijn verhaal. Ook ik woonde in Zeeland (4 kilometer van de zee). Fjord ontwikkelde op 19 jarige leeftijd eczeem. Connemara op anderhalf jaar (in de winter nb!).

Ook allerlei smeersels/poeders/druppels/spuiten en weet ik al niet meer. Het heeft kapitalen gekost en heel veel slapeloze nachten en verdriet van mijn kant.
Ik ben dol op mijn paarden en ik heb inmiddels een zo best mogelijk manier gevonden voor hen om zo min mogelijk last te hebben. Ik wacht maar af tot er een echte oplossing komt, voorlopig blijft het dus symptoombestrijding.

Daarom sluit ik aan bij liekensancho: bezint eer ge begint.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:45

Chendo wat een leukerd. Ik heb er ook zo eentje thuis staan. Gaat ook heel goed. Alleen één klein kaal plekje tussen de oren, maar daar schuurt ze echt ieder jaar. Als het daar bij blijft ben ik al lang tevreden. En ik sta in het bos, dus dan mag ik helemaal niet klagen.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:25

ik voel mij niet aangevallen maar neem het juist voor de paarden op die in het handelscircuit komen en gewoon uit 'impulsiviteit' of..nog erger... uit financiële overwegingen worden aangeschaft door mensen.
Ik wil gewoon heel graag duidelijk proberen te maken dat zo'n paard nog meer zorgen mee brengt dan andere paarden nodig hebben als ze een jeukaanval krijgen om het zo maar eens te noemen voorzichtig. Uit sommige verhalen maak ik op dat een paard wél baat kan hebben bij zeelucht. Laat ik de waan wegnemen dat daar géén mugjes voorkomen: die zijn er wél maar het zijn slechte vliegers en omdat het eigenlijk altijd waait aan de kustgebieden zijn paarden die niet zo heftig reageren daar enorm bij gebaat maar paarden die erg heftig reageren dus geen baat bij zeelucht... ze hoeven maar 1 steek te pakken hebben van zo'n minibeestje en dan gaat dat lichaam al reageren. Vanwege de toenemende 'gunstige' omstandigheden in het klimaat voor de insecten zullen de dieren en wij helaas nog meer ellende/overlast te verduren krijgen. Ook is het een vreemde aandoening, net als hierboven vermeld werd, paard heeft 19 jaar geen last aan zee en plots wel, dus dat onderbouwde ook mijn statement plus mijn eigen ervaring met de tinker die nooit geen last had en plots wel.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:46

Als ik de keus heb; geen paard meer met exceem. Sorry, maar ik wil me niet constant zorgen om mijn paard hoeven te maken. Nu valt Nilay gelukkig mee. Het gaat tot nu toe erg goed. Maar ik ken de voorbeelden die heel anders zijn. Van Nilay wist ik het niet. Hij was 1,5 toen ik hem kocht en in zijn 'familie' was het niet bekend. Op zijn 5e is hij begonnen met schuren. Eerst dacht ik dat hetd oor de boterbloem in het weilandje kwam. Maar hij is nu 8 en heeft het nog steeds. In het geval van Nilay heb ik er dus ook niet bewust voor gekozen. Had ik het geweten; dan had ik hem laten staan.

Maar, positief nieuws dus; Nilay doet het momenteel ontzettend goed! *\o/*

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:55

Ons Zita doet het ook goed, maar ik kan nu al zeggen dat ik dus ook nooit meer een eczemer bewust zal kopen.

Als ik nog een paard koop en ze blijkt nadien zomereczeem te hebben (inderdaad 'ze', ik koop enkel merries :') ), dan zij het zo.

Maar ik zal nooit meer bewust een zomereczemer kopen, ondanks dat de mijne goed meevalt.

antine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:31

Bolle is mijn eerste eigen paardje en als ik had geweten dat hij zomereczeem had dan had ik hem niet gekocht...Ik probeer alles; van aanpassing van voer (equifyt & hooi van staatsbosbeheer), kruiden, supplementen, smeerseltjes... en elke jaar wordt het weer wat erger. Van de week liep ik de snotteren |( |( als een klein kind want ondanks de deken, de derfen, de voedingsupplement, kiezelzuur, biergist,blabla...heeft hij toch door zijn deken heen een deel van zijn manenkam eraf en zijn staart voor een deel kaalgeschuurd. Ik zal hem nooit verkopen, alleen al omdat ik dan helemaal niet meer zou kunnen slapen vanwege het idee dat iemand anders niet zo op hem past/begaan is als ik dat ben..hij blijft bij mij...maar wat een zorgen denk ik wel eens...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:48

Bregh haar moeder én haar eigen dochter hebben heel erg zwaar ZE. Ik heb daar vanaf het begin al rekening mee gehouden qua voer, en nu pas 4 jaar nadat ik haar heb (vorig jaar, toen was ze 10) is ze onder een deken gezet.

Als het idd al volop aanwezig is, denk ik dat het paard zou laten staan, oa ook om de redenen die Liekesancho geeft, je staat als baas soms zooo verschrikkelijk machteloos tov die eeuwige jeuk.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 18:12

antine schreef:
Bolle is mijn eerste eigen paardje en als ik had geweten dat hij zomereczeem had dan had ik hem niet gekocht...Ik probeer alles; van aanpassing van voer (equifyt & hooi van staatsbosbeheer), kruiden, supplementen, smeerseltjes... en elke jaar wordt het weer wat erger. Van de week liep ik de snotteren |( |( als een klein kind want ondanks de deken, de derfen, de voedingsupplement, kiezelzuur, biergist,blabla...heeft hij toch door zijn deken heen een deel van zijn manenkam eraf en zijn staart voor een deel kaalgeschuurd. Ik zal hem nooit verkopen, alleen al omdat ik dan helemaal niet meer zou kunnen slapen vanwege het idee dat iemand anders niet zo op hem past/begaan is als ik dat ben..hij blijft bij mij...maar wat een zorgen denk ik wel eens...

Welke deken heb je antine?? Mijn tinker schuurde ook alles kapot tot ik de Rambo heb gekocht..oersterk gebleken, zelfs bij tinkergeweld ( is geen kleine jongen: 1.63 en gebouwd als een Bels :+ ) is hij heel gebleven.
Ik leef enorm met iedereen mee die dit elke seizoen weer in moet gaan. Het spijt me dit te lezen , ik schiet ook vol als ik dat lees...

Heel veel sterkte met hem.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 18:41

line18 schreef:
eat bedoel mje daar mee?

Eeeuhh... wat? Ik snap m niet.
Ik dacht dat je schreef dat je paard geboren was in 2099 :')

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:32

liekensancho schreef:
Hopelijk heb ik mijn ervaring met mijn paard hier wat uiteen kunnen zetten, misschien duidelijker waarom ik nogal cru reageer

Zowel je betoog als je ondertoon zijn nergens voor nodig.
Ik stel gewoon een normale vraag en opper dat het wellicht beter zou kunnen zijn om er een ander plekje voor te zoeken. Dat Zeeland aan zee ligt weet ik ook wel :+ maar je hebt aan de zee en aan de zee... Die paar km kan soms net voldoende werken.
Uit je verhaal blijkt hoe erg je paard er last van heeft en hoe erg je het zelf vindt.
Dat gevoel kennen sommige van ons maar al te goed.
Blijkbaar ben je er echt heel goed mee bezig geweest en heb je zo'n beetje alles geprobeerd.
Als echt niets helpt en het is geen fijn leven voor je paard, tja dan moet je soms keuzes maken.

Ik hoop voor je dat Derfen werkt.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:02

Twee jaar geleden heb ik een enter met eczeem naar Ameland gebracht, staart was kaal en toen ik 3 weken later ging kijken had ze al 2cm haar erop.
Opvallend was dat tot aan de boot er paarden onder eczeemdekens liepen, op de wal zal het moeilijk zijn om een eczeemvrij plekje te vinden helaas.

Nu heb ik nog 2 eczeempaarden, die lopen onder een RSIH en hadden allebei een kale, kapotte voorpluk vorig jaar.
De Groninger staat nu nog 's nachts op stal en heeft nog niet veel plekken op het hoofd, de pony loopt 24/7 buiten en begon plekken te krijgen onder de maantop en in het kruintje tussen de ogen. Die plekjes heb ik nu een week om de dag met derfen behandeld, de korstje zijn eraf en daar zit nu gezonde huid, nog wel kaal maar ik hoop dat er snel weer haar op komt.

Verder ben ik een andere Groninger(van de boer waar ik in pension sta) geheel aan het behandelen met derfen, ook een week nu en dat ziet er al wat rustiger uit. Deze staat ook 's nachts op stal en heeft geen deken op.

Onze pony komt uit een handelscircuit en heeft het vermoedelijk door het eczeem nooit lang uitgehouden bij een nieuwe baas. Ik was er nooit aan begonnen om hem naar de Veluwe te halen als ik wist dat hij eczeem had, maar nu hij er is ben ik blij dat wij hem een permanente plek kunnen geven en adequate verzorging voor zijn ZE. Ik snap Liekensancho wel, wat komt er van zo'n paard terecht als je hem verkoopt? Je hebt nooit de garantie dat hij op de plek blijft waar je hem heen verkoopt en nooit de garantie dat er dan ook goed voor gezorgd gaat worden.

FjordjeFrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:06

Hallo,

Wat doen jullie met een pony die werkelijk elke eczeemdeken sloopt? ;(

Ik heb een Fjord van 10 jr oud. Hij sloopt werkelijk elke eczeemdeken die hij op krijgt.
Ik heb dekens geprobeerd van Boett/flyfree/pagony en een deken met wat stevigere stof wat meer lijkt op ''vliegendeken'' stof van rambo geloof ik?

Elke keer doe ik hem met goede hoop op maar helaas... de dekens blijven altijd goed op hem liggen maar hij maakt ze gewoon kapot..

Dan is er weer een riempje af (in het minst erge geval), dan zitten er gaten ineens in bij zijn hals en noem het maar op!
Ik ben ondertussen een beetje ten einde raad... Zonder deken is eigelijk echt geen doen omdat ik me dan een ongeluk met allerlei smeersels smeer die eigelijk geen eens helpen.
Enig idee wat ik nog kan doen of proberen?
De pony schuurt voornamelijk aan de hals en buik.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:14

De echte Rambo en dan twee tegen elkaar(voor 2 paarden een flinke investering in het begin) en accepteren dat je vaak naar de ruitersportzaak moet om er een lap op te laten zetten of een singel opnieuw vast te laten zetten. Door de dikke stof van de Rambo SIH is het makkelijk te repareren en gelukkig doen ze dat hier niet zo duur, meestal maar een paar euro.

Gemiddeld hebben ze 1x per jaar een nieuwe erbij nodig en ik heb hier nog een hele oude liggen voor reserveonderdelen. :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:21

overigens vind ik JUIST met een eczemer, dat je goed onderzoek moet doen als je de pony wilt verkopen. Informeer geinteresseerden erg uitgebreid over de klachten en oplossingen van het eczeem bij je pony en kijk ook zeer goed wat voor vlees je in de kuip hebt, zowel financieel als qua huisvesting en inzet.
Zal lang niet altijd mogelijk zijn, maar het is wel echt noodzakelijk.

Weggeven ivm eczeem is niet handig en moet je ook gewoon niet doen dus.