[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

haffjechip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 13:16

de deken gaat vooral kapot op de plekken waar hij aan een gladde muur schuurt
dat is dus zijn hals precies bij de naden gaat deze deken steeds kapot
ik heb alles in stal gestuct zodat hij daar ook niet aan kon schuren maar hij blijft het proberen

mirror666

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 13:20

@opisop; lekker pluis laten worden, en als het té erg wordt zo'n streep onder de hals kaal maken? :)

@sonja; ga ik inderdaad eens vragen :j

de vettige manen heeft de mijne nu ook best wel erg.. morgen was ik hem nog voor de laatste keer (en de 3e keer dit jaar) verder pluis ik wekelijks uit met cowboymagic erin :)

ik ga de ivanhoe verder maken nu..
(overigens, als je gaatjes maakt met een lapje stof he, gaat het lapje stof van aan de bínnen of aan de búitenkant van de deken? dus óp of ónder het gaatje? :+ )

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 13:21

Misschien moet je hem dan van stal afhalen?
Mijn paarden komen 'szomers ook echt niet in de buurt van dingen waaraan ze kunnen schuren, scheelt een boel jeuk en dus ook dekens. Kun je hem niet 24/7 buiten zetten?

Zijn ook voldoende paarden die met opstal-systeem juist gebaad zijn, maar voor mijn paarden geloof ik er niet zo in.

Naaltje, ik doe het zoveel mogelijk onder de deken, zodat je het niet ziet.

haffjechip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 13:27

nee want het is juist bekend dat je paarde met ze voor de avond naar binnen moet halen
omdat ze muggen dan komen die van mij gaat van 11 uur tot half 5 naar buiten en de rest
naar binnen en dat gaat stukken beter nu met de exzeem maar mijn vraag was ik wil graag
advies over de rambo sweetitch hoody die ik wil gaan kopen en of dit een goed ze deken is

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 13:32

oke, dus de randen ff mooi ''uitknippen zonder rafels, afstikken en dan lapje eronder maken :j ga ik knutselen! :)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 13:40

Onze pony staat alweer een aantal dagen dekenloos en dat gaat eigenlijk heel goed.

Ik zoek alleen nog iets om volgende jaar om het hoofd te doen en dan doel ik niet perse op een vliegen kap, want die zijn standaard 5 maten te groot in de kleinste maat. Wie is creatief hier? Anders heb ik volgend jaar ene pony met een dikke bos manen en een dikke staart en een kale kop :+

Hier heeft alleen het sportpaard de regen deken op, maar die moet dun in het vacht blijven anders gaat de scheermes erover heen en dat doe ik liever niet. De beide pony's staan bloot. Wel een fleece voor de poowm gekocht zodat ik haar van de winter ook eens kan wassen met Tea Tree.

O ja, that reminds me. Ik heb bij de drogist Tea Tree olie gekocht. Ik ga dat toch proberen op de wondjes en op haar hoofd.

De Sweet Itch van rambo is mij behoorlijk tegen gevallen. Hele stugge stof wat de heling nu niet bevorderd. Niet voor paarden meteen dun velletje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 13:48

Over de Rambo sweet itch zijn de meningen nogal verdeeld, kwestie van proberen toch.

@haffjeschip, veel eczemers staan gewoon buiten hoor. Binnenhalen heeft niet voor alle paarden nut, omdat ze zich kapot gaan staan schuren tegen muren, palen en voerbakken. Tja de deken af doen is geen optie? Want als er binnen geen muggen zijn hoeft de deken niet op.
Aangezien dit nooit te garanderen is, laat ik die van mij gewoon buiten met zijn deken.

haffjechip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 13:50

ok thanks en wat voor deken is dan wel goed voor ZE wil niet graag een miskoop doen
en het is toch best wel een dure deken die je niet even koop om te proberen of
hij goed is

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 13:52

Ik ben met een Sweet Itch begonnen en heb toen een exceem deken gekocht Exzema van Pro? Weet het merk niet meer. Die beviel dusdanig dat ik ook een exceem deken heb gekocht voor mijn exceem vrije paard.

haffjechip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 13:53

mindim: ik weet dat nu mijn paard binnen staat het een stuk beter gaat met de exzeem
ik heb zijn stal schuurvrij gemaakt en hij kan nergens aan schuren heb de muren laten stucen
voerbak weggehaald en eenlosse voerbak genomen dus hij kan verder nergens aan schuren alleen
de pagonyZE deken is vrij dun en gaat zo snel kapot dat ik nu info wil over de ramboo sweetitch hoody
sterkte, pasvorm enz.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 14:07

Kwa sterkte is de Sweet itch. Dat komt door het dikke en stugge materiaal, wat voor mij dan ook gelijk het grootste nadeel van de deken is.

Als ik een scheur in mijn eczeem deken krijg naai ik het gewoon. Wil prima.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 14:14

Nou die van mij heeft het voor elkaar hoor... de sweet itch is kapot...

Onder de kin zit een elastieken band... die is helemaal uitgescheurd tot aan het oor....

haffjechip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 14:15

dat heb ik ook al een paar keer gedaan maar je kan hem niet blijven naaien
ik wil gewoon graag weten wat een goede ZEdeken is en daarom stelde ik de vraag
ik vraag niet hoe ik mijn deken kan maken want dat weet ik wel maar als
je steeds een deken heb die je na twee jaar weg kan doen kan je beter een duurder
en sterkeren deken kopen die langer meegaat.

dus wie weet wat een goede ZE deken is

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 14:20

Nou ik kan je nu al vertellen dat er bijna geen ZE deken langer mee gaat dan 2 jaar ;)

Daarbij mag je wel even anders reageren. Ik geef antwoord over mijn ervaringen en wat ik doe als de deken kapot, daar vraag je nota bene zelf om!

Edit: Zonder dat je de deken hoeft te laten repareren dat is.
Laatst bijgewerkt door WinBinChes op 05-09-09 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 14:21

Balen ja Angels! Hoe heeft ie dat voor elkaar?Hoe lang heeft er gebruik van gemaakt?

haffjechip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 14:29

winbinches

ik bedoelde het ook niet rot :o zal er wel een paar smileys bij zetten dan klinkt het niet zo rot *D
maar heb nu twee pagony's gehad en ze gaan echt al heel snel kapot
het is niet zo dat ik ze niet wil maken maar ik hoorde dat deze deken de hoody zeer sterk was
en wel een jaar of 4 meegaat daarom mijn vraag is het beter om dan een duurderen deken te kopen
maar als je zegt die gaan ook niet lang mee is het ook zonde dan maar blijven maken bedankt :o

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 15:20

:D Oke, dacht dat je boos was :D

De Hoody zal misschien wel langer meegaan, maar ik denk niet dat hij 4 jaar ongeschonden mee kan. Rambo is opzich een goed merk, eigenlijk al mijn dkeens zijn ervan vandaar ook mijn eerste keuze op de Sweet itch, maar al mijn Rambo's moeten elk jaar wel gemaakt worden. Er gaat elk jaar wel een sluiting kapot

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 15:24

Ik heb een Rambo hoody die nu al 3 zomers opligt. Heb er 2 kleine reparaties aan moeten laten doen (versleten riempjes laten vervangen), maar voor de rest is hij nog perfect. Kan volgende zomer zo weer op voor een 4de seizoen. En mijn paard draagt de deken 24/7, op de wei en in groep.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 15:29

WinBinChes schreef:
Balen ja Angels! Hoe heeft ie dat voor elkaar?Hoe lang heeft er gebruik van gemaakt?

Ze heeft hem sinds april ongeveer... baal dus best enorm.
Denk dat het nog wel te maken is, maar moet dan mn schoonmams even lief aankijken.
Ik denk dat ze ergens achter is blijven hangen oid...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 15:45

De manen van die van mij zijn helemaal niet vettig hóór.
Eerder juist wat aan de drogere kant. Doe er eigenlijk helemaal niets aan.

Die van mij is wel gebaat bij opstallen, brengt zeker verschil.
Maar ik begrijp dat dat voor sommige niet te doen is. Zolang je dat weet moet je er rekening mee houden.
In het voorjaar werd de hele stal opnieuw gewit, en geverfd etc.
Haar stal was dus van binnen spierwit gemaakt, zodat ik precies kan zien waar madam heeft staan schuren :D
En ik kan met trots zeggen dat ze het wel doet, maar niet tot slopend toe :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:18

Bij ons moet die van mij dan als enige naar binnen, dus dat vind ik wat sneu, dus hij blijft buiten. Maar gelukkig met goed resultaat.

Ik weet iemand die een SIH op haar tinker heeft liggen en daar passen de oren niet en de tinker vertoont schuurplekken op borst en schoft. Daar zou ik weer enorm van balen. Niet elke deken past op elk type paard. Voor mijn kwpn zweer ik bij bucas, voor een tinker moet ik dat nog maar bezien.
Bij sommigen gaat de SIH een seizoen mee, bij een ander de Pagony 3 seizoenen en de boett 2 en bij een ander 4. Ligt maar net aan je paard en diens makkers op de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:19

Ik heb gehoord dat de boett en de ivanhoe zwaar van stof zijn en slecht drogen? Hoe is de pasvorm op de borst bij een flinke boeg?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:56

ik heb een ivanhoe, en deze is echt zeer snel droog.
Zonet nog op stal, gigantische bui, paard zeiknat, 5 min was ze weer droog. Overigens merk ik heel vaak op dat de deken zeiknat is en pony hartstikke droog eronder.
Ze zijn wel redelijk zwaar inderdaad, helemaal als ze door en door nat zijn. Mijn pony heeft een hele rare bouw. Eerder gigantisch dik met reuze schouders etc. Paste perfect hóór.
Wel heb ik als ik hem heb gewassen dat die heel even wat strakker zit, na kwartier ofzo zit ie weer goed. Verder kun je hem ook beter passend maken in de omvang door dat dingetje bij de hals. Zo heb ik heb nu veel strakker als vorig jaar omdat ze nu behoorlijk aan het afvallen is.
Ik vind het een topdeken, heb nog nooit een boett of wat gehad, en hoef die ook niet eerlijk gezegd. Ben zéér tevreden over deze deken.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 17:46

Ik kom even inbreken: May heeft een dikke oedeemplaat aan de rechterkant van de hals, beginnend vlak onder de manenkam. Kan dit zijn van de ontsteking in de huid onder de manen? Heeft iemand hier ervaring mee én kan het kwaad? Ze voelt zich goed, ze eet goed...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:01

Mindim schreef:
Ik heb gehoord dat de boett en de ivanhoe zwaar van stof zijn en slecht drogen? Hoe is de pasvorm op de borst bij een flinke boeg?

Vind ook dat de boett niet snel (genoeg) droogt. Ivanhoe heb ik geen ervaring mee. Zelf heb ik de boett om bij mijn fries, die heeft ook een flinke boeg. Zit goed. :)