[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:50

Oh ja wilde ik nog vragen..welke amino zuren bedoel jij?
Vroeger toen ik appie net had wel hoefproblemen,maar kreeg toen aangeraden om een kuur zeewier te geven en toen was het eigenlijk ook wel goed.
Daarna nooit meer problemen gehad.

Ben benieuwd of jij verschil gaat merken wat beteft de eczeem.
Ik ook trouwens, appie lust de lexa die ik nu geef niet en staat op metazoa. Had een zak gewonnen dus tja,dan voer ik het maar op :j

henny_w

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:16

Ellepel, de aminozuren Lysine, Methionine, Threonine, Valine, Tryptofaan en Cystine.

Ik heb afgelopen zomer en najaar zeewier bijgevoerd maar noppes nada resultaat.
Voor de vergiftigingsproblematiek hadden onze paarden ook altijd prima hoeven. Ik vermoed dat bij hen bepaalde belangrijke voedingsmiddelen niet goed meer opgenomen worden of niet goed omgezet in het lichaam.

Het paard wat de dans ontsprongen is qua vergif heeft wel prima hoeven en heeft ook nog steeds geen zomereczeem problemen.

Ik las trouwens net nog iets op Bokt:
[VS] Met varkensmest bemest hooi.... liever niet voeren? over een gemene bacterie in varkensgier die ook al diverse paarden getroffen heeft. De bacterie Lawsonia intracellularis
veroorzaakt bij varkens en oa. een ontsteking van het laatste gedeelte van de dunne darm.
Kees Kalis van de GD waarschuwt voor deze opkomende ziekte : http://www.levendehave.nl/nieuws/varken ... er-paarden
Bij paarden kan deze bacterie een verdikking van de darmwand geven. Hij adviseert om paardenweides niet met verse varkensgier te bemesten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:32

Bij ons komt de stalmest er op met wat stikstof :j
Waar het ruwvoer vandaan komt is dacht ik bemest met kalvermest.

Spirulina bevat ook al die aminozure dacht ik, en word ook wel al gebruikt tegen allergie :j

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 16:16

Ik voer ook VitalBix

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 17:28

Silver_Fox schreef:
Ik voer ook VitalBix

Voer je het al wat langer ? En hoe bevalt het :-)

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 18:43

Ik voer mijn eczemer ook sinds kort vitalbix. Ik ben benieuwd of ik verschil merk komende zomer.

Paico

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 21:22

Aura krijgt nu ongeveer vier weken voer van vitalbix oa ook luzerne olie en biks. Had eerst andere voer voor haar, maar verleden jaar had ze een vitamine e tekort. dit is nu verholpen en vandaar mijn keuze voor dit voer. Ze ziet erg goed uit appeltjes op vacht en een mooie glans. En ook heeft ze lol met haar maatje. De jeuk had ik al aardig onder controle zal mooi zijn als aura er nog minder last van zal hebben.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 21:21

Ik voer ook Vitalbix en een schepje TWM Horsemix. Het spul bevat o.a. biergist, gemalen lijnzaad, en probiotica. Het schijnt goed te werken tegen eczeem. Hij ziet er in elk geval goed uit.
samenstelling: http://www.topdiervoeding.nl/tvm-horsemix.html

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 14:56

Hebben jullie de paarden al onder de dekens?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 16:11

Nope

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 16:45

Appie staat onder regendeken, moet eigenlijk wat droog blijven en morgen iets warmer dan mag hij nog een tijdje zonder deken lopen voordat de eczeemdeken er op gaat :j

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 17:41

Fjordengek93 schreef:
Hebben jullie de paarden al onder de dekens?

Ja, Beatle staat onder z'n dekentje aangezien ik in een bosrijk gebied woon en toch al hele zwermen heb gezien.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 20:03

Spetter schreef:
othelloster schreef:
[ [url=m/4NQ6zY.png]Afbeelding[/url] ]
heeft er iemand ervaring met deze deken? ik heb deze namelijk besteld voor mijn pony.
is een redelijke zware exzemer en kan niet zonder deken.

Mijn tinker heeft deze deken. Enige die hem paste en waarbij de hals niet naar beneden zakt. Ben er tevreden mee.

Zit er een beetje goede buikflap aan? die ook iets voor de koker stopt? of valt dat tegen?

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 20:10

[quote="IrishCold"]
[quote="Spetter"]
[quote="othelloster"]
[ [url=m/4NQ6zY.png]Afbeelding[/url] ]
heeft er iemand ervaring met deze deken? ik heb deze namelijk besteld voor mijn pony.
is een redelijke zware exzemer en kan niet zonder deken.

Mijn tinker heeft deze deken. Enige die hem paste en waarbij de hals niet naar beneden zakt. Ben er tevreden mee

Zit er een beetje goede buikflap aan? die ook iets voor de koker stopt? of valt dat tegen

Henny w, dat voer ik idd mijn paard ook. Vitalbix, ik ben wel te vreden. ik voer ook niet veel ervan.

Fibra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 10:51

Silver_Fox schreef:
Dat is alleen vit B12, dat is goed voor het zenuwstelsel. Volgens mij komt een tekort aan vit B niet zo snel voor bij paarden, ze maken het namelijk zelf aan in de darmen door middel van bacterien. Ik heb het nooit laten testen, ik geef wel Biotine (B8) voor de hoeven (het is ook goed voor haargroei), omdat ze snel een scheur krijgt in 1 van de hoeven, maar ik lees nu net dat dat niet per se hoeft te duiden op een tekort.
Overigens, in Fibra zit alleen biotine, geen andere vit b's.

Hoi!

In Fibra zitten zeker meer B vitaminen! Het gehalte vitamine B12 is 120 mcg. Verder zit er B1, 2, 3, 4, 5, 6, 8 inderdaad en 9 in. De analyse die op de site staat is niet volledig anders zou die enorm lang zijn, op papier is het al 3 A4 tjes! Ik zal contact opnemen met voervergelijk om daar de missende informatie ook aan te vullen!

Het verhogen van het vitamine B12 gehalte is 1 van de 6 veranderingen die wij hebben gedaan om Fibra Anti-itch nog beter te krijgen! http://www.fibra-paardenvoeders.nl/fibr ... verbeterd/

Inge Nijkerk
Fibra

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 11:37

IrishCold schreef:
...
Henny w, dat voer ik idd mijn paard ook. Vitalbix, ik ben wel te vreden. ik voer ook niet veel ervan.

Wat vind jij niet veel ? Ik geef momenteel 250 gr. per paard per dag. Ze adviseren bij rustige arbeid 50 gr. per 100 kg. lichaamsgewicht. Aangezien ze momenteel weinig doen vanwege het slechte weer of onlangs de keiharde bevroren bodem. Ik kijk wel aan in hoeverre ik het omhoog gooi als ze straks weer wat meer onder het zadel komen.
Wel wordt de Vitalbix door allemaal heel graag gegeten en dat vind ik al een pluspunt :)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 11:42

wendy1987 schreef:
Ik geef ook geen fibra, ik geef metazoa en daar doet ze het nu prima op, dus ga niet meer veranderen.
Maar was inderdaad even benieuwd naar jullie meningen :))

Metazoa heeft zich sinds een paar jaar flink verbeterd. Daarvoor zat er GMO soja in en nog een paar produkten die je liever niet in je paard hebt als er stofwisselingsproblemen zijn.
Metazoa heeft nu best wel wat weg van de Vitalbix. Ook de geadviseerde hoeveelheden lopen aardig gelijk.
Alleen zit Vitalbix bij de meeste ingredienten net iets hoger en zitten er die extra aminozuren in.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 13:14

Fibra schreef:
Hoi!

In Fibra zitten zeker meer B vitaminen! Het gehalte vitamine B12 is 120 mcg. Verder zit er B1, 2, 3, 4, 5, 6, 8 inderdaad en 9 in. De analyse die op de site staat is niet volledig anders zou die enorm lang zijn, op papier is het al 3 A4 tjes! Ik zal contact opnemen met voervergelijk om daar de missende informatie ook aan te vullen!

Het verhogen van het vitamine B12 gehalte is 1 van de 6 veranderingen die wij hebben gedaan om Fibra Anti-itch nog beter te krijgen! http://www.fibra-paardenvoeders.nl/fibr ... verbeterd/

Inge Nijkerk
Fibra

Betekent dat die vitamines dan niet toegevoegd zijn?

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 13:21

henny_w schreef:
Silver_Fox schreef:
Ik voer ook VitalBix

Voer je het al wat langer ? En hoe bevalt het :-)

Bevalt prima :j Bietenpulp/zemelen/zeewier/lijnzaad beviel ook, maar dat was toch een beetje een gedoe en dat wilde ik liever niet vragen aan de verzorger als ik weg moet voor mijn werk of op vakantie ben (om het te laten weken etc.).
Ik heb ook de indruk dat ze het net wat beter doet op Vitalbix. Of het een verminderde invloed heeft op eczeem weet ik niet, Ik ben in september begonnen, maar ze heeft er in elk geval geen reactie op.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 14:38

henny_w schreef:
IrishCold schreef:
...

Wat vind jij niet veel ? Ik geef momenteel 250 gr. per paard per dag. Ze adviseren bij rustige arbeid 50 gr. per 100 kg. lichaamsgewicht. Aangezien ze momenteel weinig doen vanwege het slechte weer of onlangs de keiharde bevroren bodem. Ik kijk wel aan in hoeverre ik het omhoog gooi als ze straks weer wat meer onder het zadel komen.
Wel wordt de Vitalbix door allemaal heel graag gegeten en dat vind ik al een pluspunt :)

Ik gaf eerst ook 250gr. Nu 120 gram ongeveer omdat hij nu voordroogachtig hooi krijgt. En exzeem heeft. En een tinker

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 14:42

Henny,

Ik gaf eerst ook 250gr. Nu 120 gram ongeveer omdat hij nu voordroogachtig hooi krijgt. En exzeem heeft. En een tinker

Iemand ervaring met Shires Sweet itsch combo? Ik heb nu witte van horsegear

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 14:43

Hoe bevalt de Horsegear? Heb juist weer de shires gehad

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 14:45

Mij beviel de shires erg goed alleen mijn paardje maakt het klittenband van de hals los aan de hooiruif, na 1 seizoen blijven de oortjes niet meer zitten en klittenband op de borst gaat altijd open.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 14:52

IrishCold schreef:

Maar als je minder dan de onderhoudshoeveelheid geeft dan krijgen ze toch nog niet genoeg vitaminen en mineralen binnen? Of compenseer je dat met wat anders?

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:19

Nee compenseer dat met het ''voordroogachtige'' hooi. Ik weet niet hoeveel daar in zit aan voedingstoffen, dus ik geef liever wat minder dan dat hij kreeg toen hij nog alleen hooi at waar niks in zit. Ben liever wat voorzichtiger. Zodra ik meer weet over het voordroog dan pas ik de hoeveelheid brok erop aan

Fjordengek, de horsegear bevalt prima! nog beter dan de rambo hoody, deze bedekt de buik erg goed. En kwam nu de shires tegen en die wil ik ook eigenlijk wel als extra deken aanschaffen. :)