[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:47

Mijn merrie staat nu bijna 3 maanden op de pracscend en ze zit volgens mij super in haar vel... Ze heeft inmiddels uitgevonden dat ze met een ruiter erop kan bokken _-:( . Dit heeft ze de afgelopen 10 jaar nog nooit gedaan. Ze is in het bos niet moe te krijgen, wel veel zweten en ik vind haar wat zwaarder/ sneller ademen. Alleen een beetje lastige combinatie met artrose en herstellende van een peesblessure. :(

Na 4 weken zijn de bijwerkingen voor een groot deel weg, geen dikke benen meer in de ochtend en de mest is weer bijna normaal. Ga denk ik deze week de dierenarts bellen voor een hertest.

Mosh

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:52

Gelukkig wel veel paarden die oppeppen van de pillen!

Chico staat weer in Utrecht. Ik hoop dat ze zijn kies eruit krijgen en dat de ellende daarna voorbij is! Hij reageerde prima op 1 pilletje Prascend.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 23:27

Oh Super Mosh. In goede handen. Dat is altijd fijn.
Hopelijk kan de kies er gauw uit.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 23:34

Heb even meerdere pagina's doorgelezen, en ik denk dat wij ons hier kunnen melden. Donderdag word er bloed afgenomen.

Meerdere symptomen heeft mijn merrie wat duid op cushing, behalve het krul haar. Sloom, veel plassen, niet op goed gewicht kunnen komen ondanks aangepaste voeding, hangbuik en spier afname op de rug/schoft en hals..

Ik ben echt heel erg benieuwd wat uit de test komt. Is het gebruikelijk dat er 2 keer word geprikt? Donderdag om 4 uur naar de kliniek, word er 1 keer afgenomen, dan na een kwartier de 2de keer.. is dat bij jullie ook allemaal zo?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 23:50

Het krulhaar schijnt pas veel later te komen als je paard al een tijd Cushing heeft en je er niks aan doet. Mijn Shetlander hoefde maar 1 keer geprikt te worden. Gelukkig maar goed ook, het duurde lang nadat we de praam erop hadden gezet, dat hij rustig genoeg was om te prikken. Daarvoor bleef hij maar steigeren.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 23:53

kusvoorjou schreef:
Heb even meerdere pagina's doorgelezen, en ik denk dat wij ons hier kunnen melden. Donderdag word er bloed afgenomen.

Meerdere symptomen heeft mijn merrie wat duid op cushing, behalve het krul haar. Sloom, veel plassen, niet op goed gewicht kunnen komen ondanks aangepaste voeding, hangbuik en spier afname op de rug/schoft en hals..

Ik ben echt heel erg benieuwd wat uit de test komt. Is het gebruikelijk dat er 2 keer word geprikt? Donderdag om 4 uur naar de kliniek, word er 1 keer afgenomen, dan na een kwartier de 2de keer.. is dat bij jullie ook allemaal zo?

Vraag even welke test ze doen... Dexamethason supressie is met twee keer prikken maar geeft risico op acute hoefbevangenheid. TRH stimulatie is een hele betrouwbare en nieuwe methode en werkt ook met twee keer prikken.

Meest gebruikte en met de minste risico's is de ACTH test daarbij wordt maar 1 keer geprikt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 23:55

kusvoorjou schreef:

Nee dat is zeker niet gebruikelijk. Ik denk dat ze een TRH-stimulatie test gaan doen - dan klopt het wel:

Een test die steeds meer gebruikt gaat of zal gaan worden is de TRH
stimulatietest. Het toedienen van TRH stimuleert afgifte van ACTH door de
middenkwab van de hypofyse, het deel waar het adenoom zich bij
PPID bevindt. Paarden met PPID geven meer ACTH af na stimulatie
met TRH dan gezonde paarden. Twee bloedmonsters in EDTA buis en koelen
De TRH stimulatietest is op dit moment niet bruikbaar in het najaar.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 23:57

De TRH is toch bruikbaar vanaf december?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 00:01

Says who?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 00:09

At present, the TRH stimulation test should only be used between December and June, which is the only period in which cut-off values have been established.

En Liphook meldt:
Forthe time being this test should probably be avoided between mid July and the end of October.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 01:40

Waar heb je de eerste quote vandaan?
Ik zou sowieso met TRH nog een paar weken wachten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 01:47

Uitspraak van de Equine Endocrinology Group dacht ik. Je kunt hem wel terug vinden met Scholar denk ik, had gezocht op TRH Stimulation horse.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 08:01

Wacht effe hoor JP en Focussed, want nu snapt dit domme blondje het weer eens niet meer...

Ik dacht eigenlijk, dat met de TRH test, juist weer andere hormonen dan de ACTH werden gemeten? Want zoals ik het nu eigenlijk lees, zie ik dus geen verschil met de ACTH test zelf eigenlijk?
En dan snap ik het nut van het verschil van de testen eigenlijk niet, ja dat de TRH nog duurder is? Nou ga ik weer twijfelen of het dan voor mij wel nut heeft om de TRH test in januari te gaan doen?

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 08:30

Wow.... van al die afkortingen heb ik nog nooit gehoord. Ben een lekkere wat cushing betreft. Maar neem aan dat de dierenarts weet wat ze doet? Begin me dan nu wel zorgen te maken....

Ohja, vergeten er bij te zeggen... paard heeft diarree en is 18.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 10:54

Ik vind het vreemd dat een DA met een TRH-test begint; deze test wordt meestal gebruikt om te kijken of er echt sprake is van Cushing als bij de ACTH-test blijkt dat het niveau normaal is, maar het paard wel de symptomen van de ziekte vertoond. Ik zou in zo'n geval de DA eerst maar eens vragen waarom er geen gewone ACTH-test gedaan wordt?

Bij de paarden die wel symptomen vertonen maar wel een normaal ACTH niveau hebben zou opnieuw getest moeten worden met een thyreotropine vrijmakend hormoon (TRH) simulatie test. TRH veroorzaakt een verhoogde afgifte van hormonen in de hypofyse.

De test kan aan huis gedaan worden : er wordt een kleine hoeveelheid bloed afgenomen, gevolgd door een intraveneuze injectie met TRH. Na tien minuten wachten kan een laatste bloedmonster worden genomen en is de test klaar.

http://www.boehringer-ingelheim-ah.nl/c ... ascend.PDF

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 13:31

Klopt de kunnen aan huiskamer maar wij gaan gewoon daar heen, scheelt voor rij kosten

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 13:57

Is een TRH test heel zinvol als de ACTH waarde niks laat zien?
Of kun je dan beter na 3 maanden dr ACTH nogmaals laten bepalen?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 14:00

De TRH wordt juist geadviseerd als het met een ACTH niet duidelijk wordt.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 14:05

Mijn paard zijn ACTH is 20.6 . Des ondanks vermoeden toch twee verschillende dierenartsen cushing (daarom ook ACTH laten bepalen).
Dit ivm vage klachten en afvallen/spierverlies. Hij word in april 16.

Wellicht dan toch het overwegen waard. Hebben mensen hier ervaring mee? Dat het paard naar aanleiding van deze test wel cushing positief was

Edit: overige bloedonderzoeken en andere onderzoeken laten dus heen afwijkingen zien (aan de organen oid).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 14:14

De gratis test van BI was ook met 2x prikken met een kwartier ertussen. We hebben keurig de aanwijzingen op het formulier van BI gevolgd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 14:15

De gratis test die ik dit jaar heb laten doen was slechts 1 prik (bloed afnemen, meer niet), geen hoge cushing waarde maar wel verhoogd. En door alle klachten die mijn depressieve pony had toch per direct op de medicijnen gezet.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 07:45

+×÷=%_€&$
Mijn man loopt net langs de haflinger naar de stal van Image, jat de haflinger het broodje uit zijn hand in het voorbij gaan. Grrrr met daarin 1 tablet prascend. En in 1 hap weg natuurlijk.

ik straks de veearts bellen voor overleg, maar jullie kunnen me vast ook helpen met waar ik op moet letten.
de haflinger heeft dus geen cushing, en heeft nu 1 heel tablet binnen gekregen.
ik neem aam dat ze zich gedurende dag niet lekker zal voelen, niet willen eten? Hoe lang zal het in haar systeem blijven?
Nog dingen waar ik op moet letten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 08:32

Och Jee Janouk!! Is de haflinger ook van jou? Ik vermoed heel eerlijk gezegd, dat hij straks zo waus als een kanarie zal worden, maar volgens mij werkt het niet langer dan 12 uur maximaal? Dacht ik hoor, Succes meid!!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 09:23

Je vooral niet druk maken. Eén tablet heeft nauwelijks effect - geef als je kan vandaag wat extra hooi, als het kan geweekt hooi. Dat is nat, daarmee krijgt haffie meer vocht binnen en plast dan wellicht wat vaker en de prascend er ook sneller uit. :))

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 09:28

Ja, mijn haflinger. Het is net een piranha als je met voer langs de stal loopt, chronisch honger.

Net overleg gehad met de veearts. Ze verwacht dat janouk zich vandaag niet lekker zal voelen, maar ze verwacht geen ernstige bijwerking van een eenmalige dosis van 1 mg.