[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:53

Hebben jullie misschien ook foto's van het eczeem op de manenkam van dichtbij? Ik kan geen duidelijke foto's vinden.
Mijn merrie is een maand geleden opeens begonnen met schuren en haar manen zijn verdwenen. Heb haar dit jaar met lange dikke manen gekocht, dus verwacht niet dat ze eczeem heeft gehad. Las wel dat het opeens op kan komen zetten.
Haar manenkam ziet er niet geïrriteerd uit, wel een paar kleine wondjes van het schuren maar na een behandeling tegen mijt zijn deze eigenlijk zo goed als dicht. Er zitten ook niet echt schilfers in o.i.d. Schuren zie ik haar helaas nog wel eens doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:40

Amalarab schreef:
Heeft iemand hier de bruine 'pyjama' eczeemdekens al eens aangepast zodat de halsopening wat ruimer wordt? Ik heb zo'n hekel aan het geworstel van deken op, deken af. De namaak RSIH zit niet fijn dus die gebruik ik alleen als reserve. Ik zat te denken aan een rits en bovenaan een bandje met klittenband om de rits dicht te houden.

lise, je kunt ook als je handig bent een stuk stof er tussen naaien zodat de hals ruimer is?
ik verzamel kapotte eczeemdekens van stalgenoten en zo heb ik bij de boett die appie om heeft een andere hals er aan gezet.
die was eens kapot gegaan en nu er een ruimere hals om heen zit is het makkelijker om doen en blijven de manen heel.

ik snap sowieso niet dat ze die halsstukken van de dekens niet gewoon ruimer maken?
kan best dacht ik zo en is voor de paarden prettiger :j

fotootje
Afbeelding
je kunt wel zien dat er aan de hals een ander stuk zit, en zo is het veel ruimer

Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:30

Ik heb bij de rsih de klittenbanden ook nooit helemaal vol dicht. Alleen dat waar het strak trekt op de schoft, je ziet het hier bij Appie ook, daar gaan bij mij de haren weg.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:34

Als de hals de krap zit, kan je ook een maat groter deken kopen en dan de rug een stukje inkorten, lijkt me makkelijker dan de hele hals aanpassen.. :)

Van mij hoeven de halzen trouwens niet ruimer, die van mij heeft al zo veel ruimte over :')
Afbeelding

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 19:15

@Zorro...

Ik voer het nu een maand of drie, maar merk geen groot verschil. Het wordt niet slechter en ook niet beter. Het voer opzich bevalt me wel heel goed en aangezien het maar een fraktie duurder is dan mijn ander voer blijf ik het deze winter doorvoeren. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn Welsh twee soorten krijgt, namelijk de exzem en de naturell van marstall.
Ze doet het er verder wel heel erg goed op :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 20:37

Je wordt iig wel creatief met een eczeempaard :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:33

Zijn er mensen van wie het paard nu op dit moment meer last heeft dan het hele seizoen tot nu toe? Ondanks 'koude' en regen?
Las ergens ook nog een reactie dat het enige wat werkt een deken is, maar die van mij heeft ook onder de deken jeuk .. Hebben alle paarden dat? Of is het dan toch misschien geen (echte) ZE? Als ik geen deken op doe schuurt hij zich wel open, maar ook met deken heeft hij jeuk..

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:39

[***] schreef:
Zijn er mensen van wie het paard nu op dit moment meer last heeft dan het hele seizoen tot nu toe? Ondanks 'koude' en regen?
Las ergens ook nog een reactie dat het enige wat werkt een deken is, maar die van mij heeft ook onder de deken jeuk .. Hebben alle paarden dat? Of is het dan toch misschien geen (echte) ZE? Als ik geen deken op doe schuurt hij zich wel open, maar ook met deken heeft hij jeuk..

"steekt hand omhoog"

Sinds vorige week is hij aan het schuren geslagen. De plek achter zijn oren bij de manen is lekker gerafeld.. verder geen wondjes en dergelijke... maar er blijft niets over van zijn manen :(

Als ik de deken af heb, voor grondwerk etc.. merk ik dat hij veel jeuk heeft ( probeert zichzelf overal te krabben )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:43

Maar eigenlijk kan dat laatste dan technisch gezien toch niet hé? (ben ik over gaan nadenken naar aanleiding van die reactie). Want ze hebben de deken op zodat ze niet kunnen gestoken worden, dus geen allergische reactie, dus geen jeuk. Dat ze dan wel jeuk hebben wil zeggen dat ze toch gestoken zijn? In die 2 seconden daarvoor dan :Y) Of dat het toch geen echte ZE is? Of hoe zit dat in elkaar?

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:48

Ik heb ook niet het idee dat dit komt door de knut eigenlijk.. Meneer is een redelijke miepert en krijgt al jeuk van nattigheid..

De jeuk achter de oren zou inprincipe wel door de mugjes kunnen komen.. omdat de hals naar beneden zakt als hij zn hoofd omhoog doet.. ( heb elastiek al versteld.. maar werkt niet echt tot nu toe)

De jeuk tijdens werkzaamheden kan ik ook nog niet echt plaatsen.. want het is op de buik en heup/ flank waar hij jeuk heeft op dat moment.. Ik zie de mugjes niet vliegen ook.. heb ik al eens in de gaten gehouden. Hij is trouwens wel gigantisch aan het verharen.. misschien dat, dat meespeelt..

Wat het precies is.. joost mag het weten.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 22:21

Hier ook meer jeuk. Zag ook wat kale plekjes achter de oren. Bij mij kan het wel, hij heeft regendeken met hals, maar als hij graast is 1/4e vd hals bloot.

Soulmate3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 22:25

:(:) Heeft ze soms luis? Zou even de dierenarts laten kijken

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 00:35

ik kom zomaar binnenvallen met het volgende. Ik heb een Fjord (Chris) van nu 7 jaar oud. Wij wonen in Portugal maar ik heb hem als veulen gekocht in Nederland. Hij heeft even bij mij in de achtertuin gestaan alwaar hij vrij snel zomereczeem kreeg. Hij was toen nog maar een jaar oud. Met een deken was het aardig te doen en na verloop van tijd heb ik hem verhuisd naar Portugal. Hij eerder dan ik om te wennen aan de temperatuur in het voorjaar. Ik kwam in de zomer 2008 en toen zag ik, wat ik al hoopte, dat hij helemaal geen eczeem meer had. Dit had te maken met de hoogte (500m) lucht vochtigheid, droogte etc....iig alle factoren om die rottige veroorzakers weg te houden. Maar nu ineens, na 5 jaar...begint hij weer te schuren. Eerst dacht ik dat dit van een flinke lading appels eten was...al die suikers kunnen er ook ineens uit komen, maar het blijft. vandaag Chris weer gewassen met ongedierte dodende en werende shampoo en de hele dag geen geschuur, maar zo tegen de schemer begon hij weer. hij heeft nu naast zijn staart zelfs een schaaf plek tot bloedens toe en zijn manen, die ik vandaag had geknipt omdat zijn langere dos er niet echt meer fraai uitzag, ziet er hier en daar ook uit als een plee borstel. ik ben echt bang dat die rottige beestjes nu ook hier hun intrek hebben gedaan, maar zie ze niet! ook is ons klimaat daar niet echt voor. veel open vlakte, droog, altijd wel een zuchtje wind, en zo'n 450m hoogte. wat kan het zijn? wat kan ik er aan doen...... ik vind het zo naar voor hem!! ik had zijn deken 1,5 jaar terug verkocht, want die was toch niet meer nodig...... terug een nieuwe kopen? middeltje tegen beestjes......vertel het maar!

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 00:49

Soulmate3 schreef:
:(:) Heeft ze soms luis? Zou even de dierenarts laten kijken

Geen luis. Vorig jaar een pony met luis gehad.. dus weet hoe dat eruit ziet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 11:19

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 11:30

TeSs2411 schreef:
Ik heb ook niet het idee dat dit komt door de knut eigenlijk.. Meneer is een redelijke miepert en krijgt al jeuk van nattigheid..

De jeuk achter de oren zou inprincipe wel door de mugjes kunnen komen.. omdat de hals naar beneden zakt als hij zn hoofd omhoog doet.. ( heb elastiek al versteld.. maar werkt niet echt tot nu toe)

De jeuk tijdens werkzaamheden kan ik ook nog niet echt plaatsen.. want het is op de buik en heup/ flank waar hij jeuk heeft op dat moment.. Ik zie de mugjes niet vliegen ook.. heb ik al eens in de gaten gehouden. Hij is trouwens wel gigantisch aan het verharen.. misschien dat, dat meespeelt..

Wat het precies is.. joost mag het weten.

Plekken waar de deken niet zit, staan nog open voor beten idd. Ik heb die van mij nu ook een masker opgezet met hals, zodat hij daar ook jeukvrij is.

Jeuk hier tijdens werkzaamheden, is vooral de reactie op een vlieg of mug op zijn lijf. Die hij dan weg probeert te schudden. Omdat hij altijd een deken op heeft, is hij het gevoel van muggen op zijn lijf ook helemaal niet gewend, dus reageert hij daar heftiger op.

Die van mij heeft een dip in weerstand gehad. Het immuunsysteem was vol, dus reageerde hij opeens wel op de vliegenbeten op zijn hoofd, terwijl hij dat de hele zomer nog niet gedaan had. Ook met de verharing komt extra energie kijken en als de weerstand dan niet optimaal is, krijgen ze het gewoon moeilijker. Die van mij kreeg ook aften. Ik ben bij gaan voeren met pavo care4life met vitaminenkorrel. De care4life gebruik ik enkel om het supplement door te mengen. En verder krijgt ie een zoutblok. Meneer is helemaal weer boven jan.
Ik lees dat bij vele paarden de jeuk nu heftiger wordt. Wat voeren jullie de paarden dan? Kan het bij jullie ook een dip in weerstand zijn? Dan wordt alles heftiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 11:38

Ik ben er zelf nog niet uit, vandaar dat ik benieuwd was naar anderen.
Die van mij is toevallig begin september verhuist van stal en krijgt nu ander voer. Heb zitten denken of het daar niet mee te maken kon hebben, maar hij heeft niet elke dag last van jeuk .. En toch heeft hij met momenten meer jeuk dan de hele zomer bij elkaar zeg maar. Is ook weer de helft van zijn manenkam kwijt (gisteren nog een hele losse pluk eruit gehaald). Maarja, eigenlijk heeft hij dat elk jaar, vorig jaar heb ik ook in oktober zijn manen eraf gehaald omdat ik het niet meer kon aanzien dat de helft van zijn manen er weer af waren.. Dus ja, waar het juist aan ligt ...

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 11:47

overdag staat hij op het land.. en op stal krijgt hij een flinke hoeveelheid hooi met 2 handjes muesli, Natural balance van Havens. S ochtends voordat hij het land op gaat krijgt hij 2,5 hand muesli.

Tot nu toe altijd goed gegaan.

edit: hij heeft ook een liksteen in stal waar hij fanatiek mee in de weer is. ( na 2 maanden bijna niks van over)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 11:48

@[***] Is de manenkam ook verhard dan, kan je het nog soepel heen en weer schudden? Wat krijgt je paard te eten momenteel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 11:57

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit goed weet wanneer iets hard is en wanneer niet .. Heb ik al zoveel verschillende uitleg & filmpjes van gezien dat ik het gewoon niet meer weet .. Bij de ene is het hard door spier, bij de andere is het soepel door vet, ... Ik weet het gewoon niet :=

Momenteel staat hij op 'onbeperkt' voordroog (bijna hooi, heel droog maar net niet stoffig). Overdag hebben ze altijd, 's avonds als ze op stal gaan hebben ze een groot rechthoekig net vol voordroog, en daarnaast staan ze op stro dus kunnen ze daar nog aan knabbelen indien nodig. Daarnaast krijgen ze 's morgens en 's avonds een schep Strucomix Original (maar kan niet zeggen hoeveel dat is).

Maar ik betwijfel dus of het met het voer te maken heeft, aangezien hij het vorig jaar rond deze tijd ook had en toen kreeg hij ander voer ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 13:47

Een heel simpel trucje, als je paard gewoon staat, pak je de manenkam en moet je hem heel gemakkelijk van links naar rechts kunnen schudden. Het moet niet een onbeweeglijk blok beton zijn. Zelfs bij de meest getrainde sportpaarden kun je in ontspannenheid de manenkam schudden. Spieren en vet hebben er imo niet zoveel mee te maken.

Kijk iig even naar het voer en hoeveel suiker daar in zit.
In strucomix zit enorm veel suiker en zetmeel. In vergelijk met mijn voer, daar zit 9.4% suiker en zetmeel in per kilo, in strucomix is dat 25.5%! Plus dat er in strucomix melasse zit. Al met al niet een goed voer voor een eczemer. Verder zit in strucomix bijna alleen maar graan. Ik zou wat dat betreft toch eens een ander voer proberen. Dieetmix van Subli of Care4life van pavo en zo zijn er nog een aantal voeren genoemd.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 18:01

ellepel schreef:
ydnew, en kan het ook wormern zijn?
weet niet hoe jullie in portugal zijn met ontwormen?

die van mij ziet er momenteel zo uit:
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 7430_o.jpg
:D

wel in link,want de foto was te groot voor bokt

hai, nee geen wormen. Ook zijn manenkam ziet er niet zo geweldig uit. Eerst dachten wij idd ook wormen en hebben meteen alle paarden een kuur gegeven, maar dit was het dus niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 18:49

Ik weet dat in de strucomix "veel" suiker zit. Staat nu volpension dus het is voer van hun, ik kon al uit heel veel soorten kiezen en dat leek me dan het beste. Moest het echt niet gaan dan is er wel de mogelijkheid dat ze ander voer geven denk ik, maar dat moet ik dan overleggen. Echter denk ik niet dat het voer het probleem is, aangezien hij vorig jaar rond deze tijd ook zo'n jeuk had ... En de jeuk is ook heel wisselend, zo had hij vandaag weer bijna geen last .. Als het echt door het voer zou zijn dan zou hij toch constant jeuk moeten hebben, niet? Manenkam is trouwens wel gewoon goed in mijn ogen. Je kan hem makkelijk bewegen maar het is geen grote vetkwab, je hebt zeg maar 3 cm wat je kan bewegen en daaronder is het 'hard' (waar de spier zit). Dus dat lijkt me prima te zijn .. herinner me nog in de tijd dat hij veel te dik was dat er toch een groter stuk te bewegen was ...

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 18:51

Is zetmeel dan ook zo slecht voor eczemers?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 18:54

Zeggen ze :j Alles van suikers (dus ook melasse enzo), maar langs de andere kant heeft je paard ook een bepaalde hoeveelheid nodig in mijn ogen om te kunnen functioneren (afhankelijk van hoe zwaar die in het werk staat). Denk ook niet dat het kwaad kan om je paard suikers te voeren als deze die suikers ook weer verbruikt in het werk. Anders is het als je je paard propvol suikers steekt terwijl die niks van arbeid moet doen, dan kunnen ze daar wel eens op gaan reageren ;)